Nekromanti Vem står för kulorna i rollspelssverige, egentligen?

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ymir;n119077 said:
varför det? vad har solospelsäventyr för unika egenskaper som andra rollspelstexter inte har?
Ett rollspel är i första hand en manual och lärobok, ett solorollspel är i första hand en roman. Ett rollspel kan också leva på bra mekanik och bra ideer i större utsträckning än vad ett solorollspel kan göra.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Arfert;n119113 said:
Varför inte göra ett spel som man kan stoppa in i valfri filofax-pärm?



Jag hade testreglerna till Saga i det formatet på 90-talet, funkade ypperligt.

Synnerligen portabelt. Reserollspel.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Pärm är underskattat format. Jag älskade mitt pärm-Harnmaster.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jimmy;n119128 said:
Pärm är underskattat format. Jag älskade mitt pärm-Harnmaster.
Hmm. Min erfarenhet av spel i pärm är att om man använder det mycket så kommer sidorna att bli slitna vid hålen och trilla ur. Detta är iofs främst baserat på AD&D2s Monstrous Compendium.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,021
Location
Ludvika
Staffan;n119144 said:
Hmm. Min erfarenhet av spel i pärm är att om man använder det mycket så kommer sidorna att bli slitna vid hålen och trilla ur. Detta är iofs främst baserat på AD&D2s Monstrous Compendium.
Där är plastfickor din vän!
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Framsynt bakåtsträvare;n118867 said:
Det här får mig att ställa frågan som jag länge undrat över: Varför ger inte fler svenska rollspelsföretag ut översättningar av populära engelska spel? Jag tror nämligen att många rollspelare föredrar spelen på svenska även om de behärskar engelska tillräckligt bra.

Varför finns inte Pathfinder och CoC på svenska?

Visst, det handlar om licenser men man tycker att det borde finnas ett intresse att ge ut spelen på andra språk än engelska hos spelbolagen?
Jag tror du underskattar hur pass vidspritt det engelska språket är i Sverige, särskilt bland unga och särskilt bland unga som är spelintresserade. I princip hela Internet och alla datorspel och annan spelmedia som är allmänt bekant använder sig nästan uteslutande av det.

Min egen empiriska erfarenhet är dessutom helt motsatt till det du säger. I min nuvarande spelgrupp har jag ett gäng på kanske 7-8 pers som deltagit och spelat vid olika tillfällen. De flesta är 21 år gamla (jämfört med mina 27) och samtliga av dem har sagt åt mig att sluta prata svenska när vi spelar rollspel eftersom det förstör upplevelsen för dem. De tillhör till synes en generation som har svårt att ta till sig spelmedia och underhållning i allmänhet om den inte är på engelska, och jag tror inte direkt trenden är att det blir färre människor för vilka detta är en psykologisk verklighet. Visserligen är min spelgrupp rekryterade från en väldigt specifik intressegrupp (blivande datorspelsutvecklare och -designers), men det är ändå en grupp som ligger väldigt nära intill rollspelshobbyn och definitivt har ett mycket stort aktivt spelintresse i överlag.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tror du underskattar hur pass vidspritt det engelska språket är i Sverige, särskilt bland unga och särskilt bland unga som är spelintresserade. I princip hela Internet och alla datorspel och annan spelmedia som är allmänt bekant använder sig nästan uteslutande av det.
Unga nördar är fantastiskt bra på engelska idag jämfört när jag började spela 1978. Min 12-åriga kan lika bra engelska, om inte bättre, som vårt spelgäng då (vi hade just börjat på gymnasiet, Natur- eller 4årig teknisk linje). Engelska är inte en bug, det är en feature idag.

DoD såldes främst till barn via varuhus och leksaksaffärer. Då krävdes svenska. En annan värld.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,569
Location
Fallen Umber
Arfert;n119110 said:
Ok, reglerna hade behövts fixas till, de var en smula luddiga. ;) Jag föreslår en Fate-variant, kanske. Nedstrippad, som Fate Accelerated.
Det blir något AW-inspirerat i stället.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,117
Location
Tindalos
Jimmy;n119128 said:
Pärm är underskattat format. Jag älskade mitt pärm-Harnmaster.
Mitt Neotech 2 fick en stund efter inköp flytta till pärm. Har även det gamla Consulting Detective som orginal såldes i pärmformatet.
 
Top