Nekromanti Vem står för kulorna i rollspelssverige, egentligen?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,021
Location
Ludvika
Arfert;n118948 said:
Ensamma vargen hade en hel del långa paragrafer redan från början. Mer bok än spel, ofta.
Möjligt, jag spelade ju de böckerna först när de låg online, så då tror jag tolleransen för lite längre paragrafer är högre än när man sitter med dem i bokform. Jag tyckte dock att det märkets en oerhört tydlig skillnad nånstans frammåt de sista böckerna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tror att fansen ville ha ensamma vargen-romaner efter hand världen blev allt mer detaljerad.
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Gör om spindelkonungens pyramid till solobok. (Har bara läst orginalet, vet inte vad som hänt med mästerverket på senare tid)
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Arfert;n118926 said:
Men är inte helt okunnig om hur man säljer. Marknadsekonom och har jobbat på reklambyrå i 30 år. Så en del saker har fastnat. ;)
Och det är nog det sista jag vill påstå, en viss kompetens som trumfar någon annan. Jag belyser bara att Svenska Kronor inte alltid är en sanning. Dyrt bra, billigt tillgängligt..och liknande antaganden. BLÄSTER var ruskigt billigt och fick ett enormt genomslag. 9 backers kan inte ha fel. En roligare skrivning av trådens rubrik vore "Vem vill vi ska stå för kulorna egentligen?" och jobba med de svar som framkommer från det.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,220
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Arfert;n118937 said:
• Nån som kan konstruera kluriga intriger/mysterier och veta hur man bäst lägger upp dem som spelbok.

• Nån som kan skriva bra genre-prosa. En författare med andra ord.


Därför har vi inte släppt nåt sådant ännu. Det är betydligt enklare att skriva rollspel. En spelbok behöver vara bra litteratur också.
fan heller att det är "betydligt enklare" att skriva rollspel än att skriva genre-prosa. Ärligt talat gör det mig lite mörkrädd att det är en av Sveriges främsta rollspelsskapare som hävdar detta. Jag har ägnat 10+ år åt att utvecklas som rollspelsskribent och konstruera hela interna tankesystem kring hur jag skriver så bra rollspelstexter som möjligt, jag skulle kunna ägna flera dagar åt att diskutera mina perspektiv och tillvägagångssätt, och ge ut en fucking bok om hantverket att skriva rollspelsmaterial - och då hade den inte ens varit särskilt bra, för jag har bara tio-tolv års erfarenhet av det och det måste rimligtvis finnas någon med 20+ års erfarenhet av det som också tänkt på det som ett hantverk på det sätt jag gjort.

En bra fantasyrollspelstext, tex, behöver, och det här är en fucking diger lista, och då är det ändå bara de saker jag kommer på på rak arm, trots fylla, trötthet och illamående:
- högkvalikativ prosa
- bra narrativ (till exempel en precis lagom komplex fisktanksstruktur med precis lagom tydligt beskrivna aktörer och agendor)
- bra story hooks och lösa trådar att spinna vidare på
- en perfekt avvägning mellan att inspirera genom att beskriva saker och att inspirera genom att lämna luckor/vita fläckar
- trovärdigt skildrade kulturer, personer och fenomen (författandet av en enskild eon- eller western-artikel tenderar för mig att involvera många timmar av research)
- bra regellösningar som synkar väl med narrativet och hjälper till att framhäva det, men samtidigt erbjuder lagom utmaningar för spelgruppen.
- immersivt och trovärdigt användande av spelvärldens röster (tex citaten från in-game-karaktärer och texter som numera pryder alla bättre Eon-artiklar)
- En extremt väl avvägd nivå av tillgänglighet i avseende på förkunskaper kring settingen och dess koncept och regler visavis att läsa artikeln helt out of context.
- dynamiska spelledarpersoner som spelledare blir taggade på att gestalta, och som lyfter fram olika aspekter av settingen och representerar ett brett och icke-normativt spektrum av dess gestalter.
- massor massor av öppningar för rollpersoner att ta plats i den miljö man byggt upp.
- fucking inspirera. Det ska inte gå att läsa texten utan att bli fettaggad på att spelleda i miljön som skildras, och få en massa idéer på scenarion att köra i den.


Så, alltså, jag tror inte för ett endaste ögonblick att det på något vis skulle vara lättare att skriva ett bra rollspel än att skriva en bra roman. Om någon lever i den villfarelsen så är det kanske ett tecken på att vi gravt undervärderar rollspelsförfattande som hantverk, och därmed har väldigt låg ribba för vad som anses vara dugligt rollspelsmaterial, och är det så är det fan skamligt. Varför ska inte rollspel vara bra litteratur?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ymir;n119062 said:
fan heller att det är "betydligt enklare" att skriva rollspel än att skriva genre-prosa.
...
Så, alltså, jag tror inte för ett endaste ögonblick att det på något vis skulle vara lättare att skriva ett bra rollspel än att skriva en bra roman.
Jag föreslår att du försöker skriva ett bra solospelsäventyr innan du uttalar dig. :)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Ymir;n119062 said:
Så, alltså, jag tror inte för ett endaste ögonblick att det på något vis skulle vara lättare att skriva ett bra rollspel än att skriva en bra roman. Om någon lever i den villfarelsen så är det kanske ett tecken på att vi gravt undervärderar rollspelsförfattande som hantverk, och därmed har väldigt låg ribba för vad som anses vara dugligt rollspelsmaterial, och är det så är det fan skamligt. Varför ska inte rollspel vara bra litteratur?
En stor del av grejerna på din lista är fullständigt frånvarande från många rollspel, även bra sådana. Visst det är bra skit, men det är inte nödvändiga grejor, och trist nog kommer många av dem gå obemärkt förbi.
Ett soloäventyr behöver vara en någorlunda medryckande roman eller tre för att vara bra. Högstående prosa i all ära, men de flesta rollspel klarar sig rätt bra utan.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,569
Location
Fallen Umber
Arfert;n118813 said:
Jag längtar ibland efter ett sånt här spel, som kostar typ sjuttio spänn. Pocketformat, svartvit inlaga, obestruket billigt papper. Inte gjort för samlare. Går den sönder köper man en ny.




...men det funkar nog inte på svenska marknaden, mer än som hobbyprojekt. Svårt att få en volym.
Vi tryckte ju första Haragada som en ful liten pocket, så det finns exempel på svenska. Om än förstås extremt mycket som hobbyprojekt. :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dessutom har många rollspel som anses vara toppen rätt usel prosa. :) Skriva rollspel och skriva bra berättelser är två olika saker, där ytterst få klarat av att göra bägge. Eller så har de som kan skriva romaner tyckt att det inte varit så intressant att skriva rollspel. Med ett par undantag.

Ett rollspel klarar sig alldeles utmärkt utan stämningstexter, många skulle bli mycket, mycket bättre om de strök dem rakt av. Men en spelbok måste vara bra läsning också, (utöver att vara ett bra spel) annars blir den outhärdlig.
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Pathfinder var en plåga att läsa, men tydligen har det en hel del spelare trots allt. Call of Cthulhu 6th Ed. är ännu tristare läsning, men är ändå ett sanslöst bra spel enligt mig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Haragada skulle bara behövt ett mer säljande omslag. Och bättre limning. Den var dålig jämfört med vad pocket brukar ha.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Arfert;n118813 said:
Jag längtar ibland efter ett sånt här spel, som kostar typ sjuttio spänn. Pocketformat, svartvit inlaga, obestruket billigt papper. Inte gjort för samlare. Går den sönder köper man en ny.




...men det funkar nog inte på svenska marknaden, mer än som hobbyprojekt. Svårt att få en volym.

Jag funderade många gånger över att plocka ihop ett pärmsystem för gamla Drakar och Demoner-reglerna plus ErebAltor samt lite eget material och husregler; A4, kapitelindelning med flikar. Tanken var att kunna dumpa ut sånt som inte passade in samt snabbt kunna lägga in eget material på rätt plats. Det var innan 2000-strecket så en tillräckligt kraftfull maskin plus laserskrivare och scanner fanns då inte i var mans hem. Idén har återvänt, dock för annat material, men nu är tid något som saknas istället.

Om man kunde lösa sidnumreringen så kunde det vara en idé att saluföra inplastat material om något tiotal sidor plus en grunduppsättning med regler och värld. Köp dom delar som behövs och passar in för stunden och stoppa i pärmen. Noll poäng i coffetable-kategorin, full pott i funktionalism.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,569
Location
Fallen Umber
Arfert;n119099 said:
Haragada skulle bara behövt ett mer säljande omslag. Och bättre limning. Den var dålig jämfört med vad pocket brukar ha.
Det är snällt att säga att det bara är det det skulle ha behövt. Det skulle även behövt distribution, marknadsföring och bättre regler. :)

När det gällde limningen var det ett experiment: vi testade Lulus pocketformat rakt av, bara. Jag minns dock inte att limningen var dålig i mitt ex, snarare tvärtom, men jag har tappat bort det så jag kan inte kolla. Det ligger nog någonstans här i lägenheten, men jag har väl plockat fram det för att ha som referens när vi jobbar på den nya versionen (som det går ganska långsamt med), och boken är så liten att den har försvunnit under något. ;)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är snällt att säga att det bara är det det skulle ha behövt. Det skulle även behövt distribution, marknadsföring och bättre regler. :)
Ok, reglerna hade behövts fixas till, de var en smula luddiga. ;) Jag föreslår en Fate-variant, kanske. Nedstrippad, som Fate Accelerated.

Mitt ex av Haragada sprack tyvärr.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Varför inte göra ett spel som man kan stoppa in i valfri filofax-pärm?



Jag hade testreglerna till Saga i det formatet på 90-talet, funkade ypperligt.
 
Top