Vem ska bort? Om grundegenskaper i DoD

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
En av behållningarna med STO är att det kan användas för att visa storlek på monster i ett fantasyspel. Men det kräver i så fall dels att man har noga koll på skalan och effekterna, dels att man inte bara delar ut samma STO som STY i vilket fall.

Jag påminns om gorpen i Slimestone som saknar STR men har SIZ 10000.
I Expert Novas regler för djur använder jag en icke-linjär skala kallad Rang, som påvisar hur "mäktigt" ett djur är. Leopard har Rang II, brunbjörn Rang IV, elefant Rang VI, kaskelot Rang IX. Rangvärdet styr hur många KP djuret har och hur mycket skada det vållar. Reglerna tillhandahåller enkla matematiska formler som snabbt räknar ut sådana värden.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Det är väl klart att det är ett element? Om jag rullar upp en rollperson som visar sig vara dum som ett spån men väldigt karismatisk, så är det förstås påfallande relevanta faktorer. Helt plötsligt har jag något att börja med, som jag inte hade innan.

Det är också vad som gör rullade Virtues i Pendragon så lysande. Rättvis men grym? Känns som något att jobba med!
OT, men det är kul att göra tvärtom också. En gammal favoritrollperson var en Battlebabe i AW som hade väldigt låg Hard, men jag spelade henne som jävligt hård och badass. Det var bara det att när hon agerade på det sättet så slutade det alltid illa. Hon fick spö (och tog det som en badass, såklart!). Så man hade kunnat spela en klumpig rollperson med hög SMI, till exempel, som alltid lyckas fumla sig ur situationer som en smidig person hade kunnat undvika snyggt.

Eller en intelligent person med låg INT, som alltid överanalyserar och komplicerar enkla saker och därför misslyckas med den sortens situationer.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Du kan plocka bort KAR om du är ROLLspelare.

STO funkar bäst som beskrivande - det är bara ett extra lager på STY och FYS och borde inte tillföra något eller variera mycket för en varelsetyp - möjligen är hög/låg STO för folkslag och varelser kopplat till modifieringar av STY/FYS/SMI - de har en viss storlek men också +/- till FYS, SMI och STY p g a att de är så stora/små.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Det är väl klart att det är ett element? Om jag rullar upp en rollperson som visar sig vara dum som ett spån men väldigt karismatisk, så är det förstås påfallande relevanta faktorer. Helt plötsligt har jag något att börja med, som jag inte hade innan.

Det är också vad som gör rullade Virtues i Pendragon så lysande. Rättvis men grym? Känns som något att jobba med!
Eller så sätter man GE efter koncept

EDIT: Jag hårdrar lite. Det är nog närmare sanning att det är en växelverkan. Man slår/köper/väljer GE, folkslag, yrke etc med ett halvt koncept i bakhuvudet, får lite inspiration, kanske flyttar på en GE, klurar lite till och landar i ett koncept som går att börja spela med. Sen fortsätter "char gen" i spel.
 
Last edited:

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Särskilt kul är det när GE inte riktigt hänger ihop (som har lyfts ovan). "FYS 5 och STY 16? Vad tusan hände här!"
Råstark person med hjärtfel och uselt immunförsvar efter pesten :unsure: ..

Visst är det enklare när det passar ihop och jag kan ibland föredra att man får dela ut GE (särskilt om spelaren har en väldigt tydlig vision), men det finns en viss tjusning med det slumpmässiga.

När det begav sig för ca 30 år sedan så fick en av grabbarna i gruppen 18 på STY men 10 i STO.
jag erbjöd han att flytta poäng från styrka till storlek men han valde att behålla.
Följden blev en kortvuxen erebosisk sjöman med bröstkorg som en tunna och armar som ekstockar, skitbra koncept.

C
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om Drakar och Demoner -91 är en halvbra bil, så har den trasigt avgasrör, går på bara tre cylindrar och helljuset funkar inte. Och så är det en sak till: det är ett stenskott på höger sida vid passagerarsidan. Det stenskottet motsvarar problemet med STO i Drakar och Demoner.

Jag hoppas att de riktiga problemen med spelet får minst lika mycket kärlek och uppmärksamhet som STO får. Annars känner jag mig mindre pepp.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Ärligt talat. Hela diskussionen här känns lite förfelad. Ta bort STO? Man behöver bara STO och inget annat. I mitt universalspelsystem Generica har man bara STO numera, inga andra grundegenskaper, inga färdigheter och förmågor. Bara ett värde mellan 3 och 18 i STO. Sedan slår man 3T6 +/- eventuellt svårighet mot det.

Ska du slå någon? Bra att vara STOr, slå under STO. Ska du krypa genom ett hål? Bra att vara liten, slå över STO.

Ska du tänka? Slå så nära ditt STO som möjligt (riktigt små personer har ju små huvuden, och riktigt stora är kanske troll, alltså bra att ligga runt medelvärde). Ska du charma? Slå över eller under STO beroende på kulturen hos den du ska charma.

Ska du motstå gift? Slå under STO. Undvika att få en pil i bröstet? Över STO.

o.s.v.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Jag hoppas att de riktiga problemen med spelet får minst lika mycket kärlek och uppmärksamhet som STO får. Annars känner jag mig mindre pepp.
Om jag får drömma lite skulle jag vilja se ett system där skadebonus är en viktigare faktor än vilket vapen du använder. Skadebonus spelar en lite för liten roll i de gamla systemen tycker jag.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vem klättrar bäst: en ekorre eller en elefant? Slå över för att klättra.
Kunna något om en främmande kultur: blir man stor och fet av att vara ute och jogga, eller av att sitta på biblioteket och läsa om kulturer? Slå under.
Hota/övertala/råna någon: bättre att vara stor.
Stjäla något utan att bli upptäckt: bättre att vara normalstor, så att man smälter in
Gömma sig och lyssna på ett hemligt möte: bättre att vara liten.

Helt logiskt. Jag fattar. Att jag inte kom på det själv.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om jag får drömma lite skulle jag vilja se
...ett system där det framför allt spelar roll hur kompetent man är, och inte exakt vilket vapen och vilken rustning man råkar släpat med sig.

Skadebonus: Å andra sidan har vapnen tyngdklasser (vad de nu heter: 1-4). Så är man svag kan man bara ha lätta vapen. Är man stark kan man ha ett tungt vapen. Är man uber-stark får man dessutom skadebonus. Det är ganska logiskt. Det är rustningar med ABS 7-8 som är det verkliga problemet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Ärligt talat. Hela diskussionen här känns lite förfelad. Ta bort STO? Man behöver bara STO och inget annat. I mitt universalspelsystem Generica har man bara STO numera, inga andra grundegenskaper, inga färdigheter och förmågor. Bara ett värde mellan 3 och 18 i STO. Sedan slår man 3T6 +/- eventuellt svårighet mot det.

Ska du slå någon? Bra att vara STOr, slå under STO. Ska du krypa genom ett hål? Bra att vara liten, slå över STO.

Ska du tänka? Slå så nära ditt STO som möjligt (riktigt små personer har ju små huvuden, och riktigt stora är kanske troll, alltså bra att ligga runt medelvärde). Ska du charma? Slå över eller under STO beroende på kulturen hos den du ska charma.

Ska du motstå gift? Slå under STO. Undvika att få en pil i bröstet? Över STO.

o.s.v.
Ja, det är ju ganska rakt av Lasers & Feelings-systemet, fast Stor & liten istället. Finns ju massor av hack på det. Populärt system, funkar skitbra. Har spelat det ganska mycket.

(Men tråkmånsar kommer att säga att det "inte är BRP".)
 
Top