Vem ska bort? Om grundegenskaper i DoD

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Jo alltså, jag vet att det kan vara skillnad på Styrka och Fysik. Men det kan ju samtidigt vara skillnad på Smidighet och Snabbhet, på Karisma och Personlighet och Utseende, på Psyke och Viljestyrka etc. Men frågan är hur detaljerade vi vill bli i ett spel som DoD? Tycker det systemet ska vara snabbt, smidigt och inte sträva mot ”realism” (att vara detaljerat).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jo alltså, jag vet att det kan vara skillnad på Styrka och Fysik. Men det kan ju samtidigt vara skillnad på Smidighet och Snabbhet, på Karisma och Personlighet och Utseende, på Psyke och Viljestyrka etc. Men frågan är hur detaljerade vi vill bli i ett spel som DoD? Tycker det systemet ska vara snabbt, smidigt och inte sträva mot ”realism” (att vara detaljerat).
Förstår din argumentation och kan till viss del hålla med i att jag vill hellre se ett smidigt system än ett simulera realism system men nånstans i hjärnan blir det konstigt om man skulle säga att kronk barbaren har 20 i sty så det innebär att genom sina anabola muskler så är även kronk motståndskraftig mot gift och sjukdomar samt är extremt uthållig .

Kronks muskler gör att kronk kan marschera 10 dagar i sträck utan vila rimmar bara illa för mig på nått viss
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
[…] nånstans i hjärnan blir det konstigt om man skulle säga att kronk barbaren har 20 i sty så det innebär att genom sina anabola muskler så är även kronk motståndskraftig mot gift och sjukdomar samt är extremt uthållig .
Fast samtidigt är det ju konstigt åt andra hållet, att Kronk har 20 i STY så han är stark som en oxe samtidigt som han har 5 i FYS och inte har någon uthållighet alls och är skör som ett asplöv.

Man kan ju lösa det här med motstånd mot gift på andra sättän att använda STY istället för FYS.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fast samtidigt är det ju konstigt åt andra hållet, att Kronk har 20 i STY så han är stark som en oxe samtidigt som han har 5 i FYS och inte har någon uthållighet alls och är skör som ett asplöv.

Man kan ju lösa det här med motstånd mot gift på andra sättän att använda STY istället för FYS.
Jag skulle se det som att med styrka 20 fys 5 så är kronk stark men inte uthållig . Hen har dessutom ett extremt dåligt immunförsvar och blir lätt offer för sjukdomar , hen återhämtar sig betydligt långsammare än folk med högre fys , hen blir hårdare drabbad av gifter och sjukdomar .

Det är så jag hade sett på hög styrka låg fys
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Men än en gång, är verkligen Fysik en så viktig grundegenskap? Borde inte allt som innefattar Fysik, utom möjligtvis motstånd mot gifter och sånt, lika gärna kunna täckas av färdigheten Styrka?
Man kunde förstås tänka sig en färdighet om allmän fysisk form, men kondition och immunförsvar är inte nödvändigtvis kopplade till muskelstyrka. Maratonlöparen är inget muskelberg, och hobbitar är en klassisk låg STY/hög (eller i alla fall OK) FYS-ras.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Jag skulle se det som att med styrka 20 fys 5 så är kronk stark men inte uthållig . Hen har dessutom ett extremt dåligt immunförsvar och blir lätt offer för sjukdomar , hen återhämtar sig betydligt långsammare än folk med högre fys , hen blir hårdare drabbad av gifter och sjukdomar .

Det är så jag hade sett på hög styrka låg fys
Men FYS innefattar mer i DoD, kroppspoäng bland annat.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Man kunde förstås tänka sig en färdighet om allmän fysisk form, men kondition och immunförsvar är inte nödvändigtvis kopplade till muskelstyrka.
Inte nödvändigtvis, men än en gång, det gäller andra färdigheter med så frågan är ju hur detaljerade vi vill bli.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men FYS innefattar mer i DoD, kroppspoäng bland annat.
Jag kommer inte ihåg formeln för kp men var det inte fys+sto/2

Så ju lägre fys du har ju lägre kp får du ergo ju sämre motstår du fysisk punishment .


Din fysik avgör hur mycket stryk du kan ta hur mycket smärta du kan uthärda , hur mycket fysiska prövningar du kan klara av inte dina muskler .

Alltså... låg fys= sämre kp = sämre motståndskraft mot allt
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Jag kommer inte ihåg formeln för kp men var det inte fys+sto/2

Så ju lägre fys du har ju lägre kp får du ergo ju sämre motstår du fysisk punishment .


Din fysik avgör hur mycket stryk du kan ta hur mycket smärta du kan uthärda , hur mycket fysiska prövningar du kan klara av inte dina muskler .

Alltså... låg fys= sämre kp = sämre motståndskraft mot allt
Jo jag vet om allt detta, jag kan reglerna till DoD. Som jag tidigare skrivit så finns det såklart en skillnad på FYS och STY som reglerna sett ut, allt annat vore ju konstigt. Det jag pratar om är att jag tycker att det vore smidigare och lättare om de saker FYS innefattar kan lösas på ett bättre sätt så FYS i det stora hela ändå inte är en lika prominent grundegenskap som de övriga. Det är ju samma med STO. Det är ju inte så att den grundegenskapen inte gör något i de tidigare spelen, den räknar ut KP, den räknar ut längd/vikt, den bestämmer vilka rustningar som passar etc. Grejen är bara den att det inte riktigt räcker för att den ska kännas relevant nog för att vara en egen grundegenskap.

Så, nu när jag uttryckt mig tydligt nog (förhoppningsvis) skippar jag helt svar i form av ”men FYS gör ju det och det” eller ”FYS skiljer sig från styrka på detta och detta sätt”. Jag vet redan detta, alla som läst reglerna till DoD vet detta. Och samma gäller för STO.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Men är en minotaur med 18 i sty lika stark som en anka med 18 i sty?
Återigen påminns jag om en anekdot från det förflutna. :D

Spelarnas rollfigurer tvingas, av diverse anledningar, att spela en match rugby mot de regerande mästarna. Som är en grupp hill giants.

I en konfrontation får en jätte och en rollfigur tag på bollen samtidigt. Rollfiguren är en halvling, men han har en Girdle of Hill Giant Strength på sig. "Ha!", utbrister halvlingen, "jag är lika stark som du!". "Så bra för dig", svarar jätten och lyfter både boll och halvling och springer mot målområdet.

Apropå det här med STO... :ROFLMAO:
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jo jag vet om allt detta, jag kan reglerna till DoD. Som jag tidigare skrivit så finns det såklart en skillnad på FYS och STY som reglerna sett ut, allt annat vore ju konstigt. Det jag pratar om är att jag tycker att det vore smidigare och lättare om de saker FYS innefattar kan lösas på ett bättre sätt så FYS i det stora hela ändå inte är en lika prominent grundegenskap som de övriga. Det är ju samma med STO. Det är ju inte så att den grundegenskapen inte gör något i de tidigare spelen, den räknar ut KP, den räknar ut längd/vikt, den bestämmer vilka rustningar som passar etc. Grejen är bara den att det inte riktigt räcker för att den ska kännas relevant nog för att vara en egen grundegenskap.

Så, nu när jag uttryckt mig tydligt nog (förhoppningsvis) skippar jag helt svar i form av ”men FYS gör ju det och det” eller ”FYS skiljer sig från styrka på detta och detta sätt”. Jag vet redan detta, alla som läst reglerna till DoD vet detta. Och samma gäller för STO.
Fys skulle nog jag se som en minst lika prominent grundegenskap som dom andra då den styr uthållighet, hälsa, Motståndskraft mot gifter och sjukdomar, Härdighet mot väder och vind och förmågan att tåla skador.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Fys skulle nog jag se som en minst lika prominent grundegenskap som dom andra då den styr uthållighet, hälsa, Motståndskraft mot gifter och sjukdomar, Härdighet mot väder och vind och förmågan att tåla skador.
Jag tänker att STY och PSY kan fylla dessa funktioner lika bra.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Det största problemet med STO är att det är för stort spann med för små skillnader inom det. Om en Vanlig Jävla Människa ™ kan ha mellan 3-18 i STO bör det rimligtvis innebära ca 130-200cm. Skillnaderna mellan exempelvis 12 och 13 blir då rätt små, och ska vi fortsätta kurvan så blir ju STO 100 inte alls så gigantiskt som en drake bör ha utan vi snackar istället STO 4692 eller vad det nu kan bli.
Jag är ingen försvarare av STO men jag har alltid antagit att STO inte är en linjär skala utan en underlig exponentiell skala av något slag. Således är skillnaden mellan 112 och 113 betydligt större än skillnaden mellan 12 och 13.

Det går säkert att räkna fram hur formeln ser ut baserat på tabellen med längd och vikt för olika storlekar i 91:ans upplaga om man känner för att lägga ned den energin.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tänker att STY och PSY kan fylla dessa funktioner lika bra.
Det är där vi går isär i hur vi ser på vad som kan fylla vilka funktioner

Säg tex att din karaktär skall hålla andan (uthållighet) . Din karaktärs sty har noll med hur länge hen kan hålla andan att göra.. Man kan alltid hävda att det har med viljestyrka att göra så man kan använda psy men jag skulle vilja hävda att det har med lungkapacitet att göra som i sin tur representeras av din karaktärs fys.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Jag bakade in Fysik, Storlek och Styrka i en grundegenskap. Blev också en snygg gruppering av det.

Fysiska: Fysik, Smidighet
Mentala: Intelligens, Psyke
Sociala: Vaksamhet, Karisma
En riktigt elegant lösning må jag säga! 😊👍
 
Top