Vem grundade hobbyn

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
(Bara som en liten fotnot för att inte vara fröet till osämja på forumet. Hela den här tråden är sprungen ur tråden om God45s glimten-i-ögat-tonade terminologitråd. Det tycks finnas både de som tagit med sig den inställningen till tråden, och de som vill diskutera saken seriöst. Innan du hetsar upp dig över något, reflektera över om din motpart möjligen har ett annat perspektiv på hela syftet med diskussionen, snarare än sakfrågan.)
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,030
Location
Smålands golvbrunn
(Bara som en liten fotnot för att inte vara fröet till osämja på forumet. Hela den här tråden är sprungen ur tråden om God45s glimten-i-ögat-tonade terminologitråd. Det tycks finnas både de som tagit med sig den inställningen till tråden, och de som vill diskutera saken seriöst. Innan du hetsar upp dig över något, reflektera över om din motpart möjligen har ett annat perspektiv på hela syftet med diskussionen, snarare än sakfrågan.)
Ja, alltså jag ber verkligen om ursäkt för att jag försökte grunda diskussionen här i kunskap och fakta. Men jag är en 1900-talsmänniska, och har svårt med det här tänket som är inne nu, där åsikter och ego alltid går före sanning. Jag har upprepade gånger försökt föra in fakta i diskussioner här, och borde ha lärt mig vid det här laget att folk i allmänhet inte intresserade. Det är väl roligare att killgissa och tycka, antar jag. Inte bitter.

Fast å andra sidan kanske det innebär att vi kan ha ett flame war om huruvida tråden ska var seriös eller inte!?

Also, jag fattar inte referensen till ett kilo.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,027
Location
Ludvika
Jag har fått lära mig (troligen var det i grundskolan) att det var Arneson som uppfann DnD men att det var Gygax som gjorde det till en produkt.
Exakt, de gjorde rollspel till en komersiell produkt som gick att sälja till ”den breda massan”. Men det är i mitt tycke inte samma sak som att grunda hobbyn.

Äran borde gå till de som gjorde upptäckten, inte till de första att kapitalisera på idèen :)
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,030
Location
Smålands golvbrunn
Exakt, de gjorde rollspel till en komersiell produkt som gick att sälja till ”den breda massan”. Men det är i mitt tycke inte samma sak som att grunda hobbyn.

Äran borde gå till de som gjorde upptäckten, inte till de första att kapitalisera på idèen :)
Fast vi lever ju i ett kapitalistiskt samhälle. Våra hjältar borde vara de som har vett att tjäna pengar på sin kreativitet.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Grundningen av hobbyn som den är idag borde ju gå tillbaks till de som spelade den första rollspelssessionen som vi har en obruten koppling till idag. Om en grupp i avskildhet "uppfann" rollspelandet men inte förde ut det och slutade så skulle jag inte kalla dem grundare även om de kom på konceptet först om ett annat gäng upptäckte det för sig själva och sen såg till att det blev känt. Jag har inte hunnit sätta mig in i Braunsteingrejen så jag vet inte själv om det är rollspel eller figurspel med spelfigurer utan rollgestaltning. Det fanns väl en dokumentär om det som kom nyligen?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Alltså vem var först med rollspel det där kan ju bli väldigt svårt för var drar man gränsen , redan dom gamla grekerna liksom . Skall vi sätta gränsen vid det som dom flesta kallar rollspelande med regler och spelledare och spelare och tärningar och karaktärer på papper osv ?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Ehm, obviously socker, annars kallas det för 'bröd' vilket visserligen är relaterat till sockerkaka men inte samma sak. Jag menar det heter ju för fasen till och med _socker_kaka.

Kanske säger det här något om forumet dock att vi inte ens kan enas om att socker är den viktigaste ingrediensen i sockerkaka.
 
Top