Vem grundade hobbyn

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Wesely och Arneson.

Wesely var den första spelledaren. Arneson var den första spelaren.
Men utan Gygax hade det inte blivit något spel som någon utanför den direkt cirkeln spelade. Gygax är fundamentalt viktig för att vi spelar rollspel idag.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Men utan Gygax hade det inte blivit något spel som någon utanför den direkt cirkeln spelade. Gygax är fundamentalt viktig för att vi spelar rollspel idag.
Det är ren spekulation.

När Gygax kom in i bilden hade hobbyn redan spridits. Man spelade "Braunsteins", namngivna efter Weselys spel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Det är ren spekulation.

När Gygax kom in i bilden hade hobbyn redan spridits. Man spelade "Braunsteins", namngivna efter Weselys spel.
Det är ändå ganska sannolika spekulationer. Någon behövde sätta sig ner och göra det tråkiga jobbet av att skapa system och göra saker förståbara för resten av världen. Hade det slagit genom om inte Gygax gjorde det? Jag är tveksam.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,006
Location
Smålands golvbrunn
När Gygax kom in i bilden hade hobbyn redan spridits. Man spelade "Braunsteins", namngivna efter Weselys spel.
När jag läser Playing at the World tycker jag att det är helt självklart att bordsrollspel skulle ha uppkommit i USA någon gång på 70-talet även utan Gygax. Hela krigsspelsscenen med Branustein och Blackmoor, Diplomacyspelandet, fanzineproduktionen, sällskapen för kreativ anakronism, och därtill sci-fi, fantasy och skräcklitteraturen, allt det skulle förr eller senare mynnat ut i bordsrollspel. Kalla det resonemanget historisk determinism om du vill.

Men utan Gygax hade något annat än DnD blivit resultatet och det är inte på något sätt givet att det som hade uppkommit istället hade slagit så stort. Så, Wesley och Arneson uppfann bordsrollspelet, men utan Gygax hade hobbyns historia blivit radikalt annorlunda. Den kunde mycket väl också blivit mycket mindre.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag läste lite kort om Wesely och Braunstein. Det här att det utvecklades till "rollspel" var - enligt den korta Wikipediatexten - lite av ett oförutsett misstag i Weselys ögon.

Det blir lite som att diskutera om ägg, mjöl eller socker är den huvudsakliga ingrediensen i sockerkaka.
Det kanske inte spelar någon roll.

Och sedan kan man ju diskutera om det är en "hobby" när bara några personer gör det helt experimentellt vid något tillfälle. Eller om det blir en "hobby" när olika människor/grupper utövar hobbyn på egen hand, utifrån några gemensamma ramar.

Så OD&D får väl betraktas som det första rollspelet - så som vi skulle känna igen ett rollspel idag - som spelades i någon slags omfattning. Och upphovsmännen till det är Gygax och Arneson. Att de sedan fått inspiration (och säkert annan hjälp) från andra, så är det såklart.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,006
Location
Smålands golvbrunn
Så OD&D får väl betraktas som det första rollspelet - så som vi skulle känna igen ett rollspel idag - som spelades i någon slags omfattning. Och upphovsmännen till det är Gygax och Arneson. Att de sedan fått inspiration (och säkert annan hjälp) från andra, så är det såklart.
Jag håller med om detta. Här stöter vi på de problem som uppstår när vi gör genealogier. Vem var den första människan?

Braunstein är så klart viktigt, men Braunstein har ju i sin tur sina rötter ända bak till Kriegsspiel. Så om Wesley ingår som hobbyns grundare kanske också Reisswitz den äldre och yngre ska ingå? Var slutar vi?

Wesley var helt klart viktig men hobby börjar med Arneson och Gygax, just om Zo0oken säger.
 
Top