Vem bor här?, eller Halv vätte hos mig

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
17. Music instruments of annihilation*

At first glance, the room seems to be filled with musical instruments, but looking closely they're all actually disguised weapons. The violins are bows and crossbows, the harp has a sharpened outer edge and the trombone hides a clever mechanism for firing a cloud of poisoned arrows when blown. There are muffled mumbling sounds coming from the piano – unclear why, since it is, or appears to be, empty. What looks like a wardrobe or cupboard at the room's far end is actually a door to the room containing Spettro's chest (18).

The large double bass case does not contain a large double bass, but half a goblin. The opper half, to be exact. Together with the goblin is a matchbook marked "Krax", a cigar stump of the brand Pharao, three small pieces of cloth in different colors, a bloodied ritual dagger, two dead mice, an crank and two arcade tokens that can be used in the machine in room 22.

The goblin's eyes are white and at first glance it seems to be dead. At second glace too, but if the PCs start theorizing about what might have happened, who might have killed the goblin etc it wakes up – it's an undead zombie goblin – and joins the conversation. The zombie goblin's name is Eteukitedna** and she is extremely confused about the whole situation. She doesn't remember her death or who killed her, or if it was an accident. She's very interested in solving the mystery (that might not even have a solution), but all of her ideas are some combination of impossible, silly, and unhelpful. Unfortunately she's also zombie-hungry for brains, which she won't remember until the characters show signs of tiring of trying to solve the mystery.



* Skämtet som blev mycket mer uppenbart på engelska
** Skämtet som blev helt obegripligt på engelska
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Kalla mig trög men jag fattade varken skämtet på svenska eller engelska :(
Alla skämt blir bättre av att förklaras!

Tekiteko = oketiket = "och etikett". Som i "vätt(e) och etikett"

Eteukitedna = "andetikuet", "and etiquett". Som inte funkar alls, eftersom "goblin" inte låter som något som passar in och det inte finns något passande idiom. Eller ja, jag kom inte på något.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Okej då.

17. Förstörelseinstrument

Vid första anblick verkar rummet vara fyllt av musikinstrument av olika slag, men vid närmare påseende är de alla i själva verket förklädda vapen – Fiolerna är pilbågar och armborst, harpan har en vass ytter-egg och trombonen har en snillrik mekanism för att avfyra ett helt moln av giftpilar när man blåser i den. Mumlande ljud hörs från pianot; oklart varför då det är, eller verkar vara, tomt. Vad som verkar vara ett skåp i bortre änden av rummet är i själva verket en port till rummet med Sprettros kista (18).

I det stora kontrabas-fodralet finns inte ett vapen, utan däremot en halv vätte. Den övre halvan, mer exakt. Tillsammans med vätten finns här ett tädstickplån som det står "Krax" på, en cigarrstump av märket Farao, tre små tygbitar i olika färger, en blodig ritualdolk, två döda möss, ett vevhandtag och två arkad-tokens som kan användas i maskinen i rum 22.

Vättens ögon är vita och den verkar vid första anblick död. Vid andra också, men ifall rollpersonerna börjar fundera över vad som kan tänkas ha hänt, vem som dödat vätten etc så vaknar den – det är en odöd zombievätte – och bidrar till diskussionen. Zombievätten heter Tekiteko och är ytterst förbryllad över alltihop. Hon minns inte sin död eller vem som dödade henne, eller om det kanske rentav var en olycka. Hon drivs av en mycket stark vilja att lösa mysteriet (som kanske inte ens har någon lösning) men alla hennes förslag och idéer är någon kombination av ogenomförbara, fåniga, omöjliga och ohjälpsamma. Tyvärr är hon också som zombie hungrig på hjärna; det kommer hon framför allt att komma att tänka på ifall rollpersonerna visar tecken på att tröttna på mordmysteriet.

EDIT: Du får såklart använda materialet fritt! Credda mig om du orkar, under vilket namn du vill.
Är det bara jag som tycker att det här är det hemskaste rummet hittils?

Jag blir helt vättskrämd
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Alla skämt blir bättre av att förklaras!

Tekiteko = oketiket = "och etikett". Som i "vätt(e) och etikett"

Eteukitedna = "andetikuet", "and etiquett". Som inte funkar alls, eftersom "goblin" inte låter som något som passar in och det inte finns något passande idiom. Eller ja, jag kom inte på något.
Haha! För svårt för mig! Jag ligger på nivån "snuskiga namn höhö".

PS: Tre gobliner i Rude Tales of Magic heter Daddy’s Cummies, Butthole, och The Pee That Won’t Flush
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
210
Varför är äventyrarna på väg ner i underjorden?

1. De är utsända på uppdrag av den stenrike och mycket uttråkade Biddy Toll. Biddy har hört ryktesvägen att det finns en fantastisk underhållningsmaskin någonstans i underjorden och skickat äventyrarna för att hämta den.
Underhållningsmaskinen som Biddy Toll hört om är arkadmaskinen i rum 22. Det finns flera problem med att stjäla maskinen. Dess ägare Ruper har den väldigt kär och vill inte göra sig av med den. Utöver det så tillkommer problemet med strömförsörjning när den kopplas ur. Plus att den är ganska tung och otymplig.

2. Äventyrarna söker efter världens visdom. De har hört talas om att det finns ett orakel i underjorden som kan ge vägledning.
Det närmaste som finns till ett orakel i underjorden är Vita Berget, albinovättarnas överpappa, i rum 13. Han är mycket klok och kunnig. Vita Berget sover om dagarna och vill då inte bli störd. På nätterna går det att söka audiensen hos honom, men kön är lång och de övriga albinovättarna blir mycket upprörda om någon försöker tränga sig.

3. Spionmäster Rataman har inte hört ett knyst från spionen Hamin på flera veckor. Därför skickas äventyrarna för att ta reda på vad som hänt. Uppdraget är tudelat, för det första hitta och om möjligt få med Hamin tillbaka upp till ytan, och för det andra, slutföra Hamins uppdrag.
Hamin hade som uppdrag att ta reda på Demonprinsens hemligheter, vilka krafter, skatter och kontakter han har tillgång till. Just nu gömmer sig Hamin i en låda i rum 19, rekvisitaförrådet, utan att ha kommit längre med sitt uppdrag än att hitta var Demonprinsen finns.

4. Äventyrarna är i tjänst hos Multialkemisten Zosimos. De har fått en lista över saker som ska finnas nere i underjorden som Zosimos vill ha. Ju fler saker på listan de har med sig tillbaka, ju rikligare betalning.
  • Fjäll och fenor från dråplaxen (Finns troligen inte i den här underjorden, möjligen i butiken i rum 14)
  • Spindelkonungens aska (Finns troligen inte i den här underjorden, möjligen i butiken i rum 14)
  • Lavagryta (Råttfolkets knasigt starka chili i rum 30)
  • Svamp lik de vackraste blommor (Blomstersvamp från rum 9)
  • Vansinnets vatten (Förgiftat hallucinogent vatten, finns i rum 21 och rum 7)
  • Rummets eget blod (Blod från väggarna i rum 24)
  • Forsmackers formler (En bok med alkemiska recept och formler skriven av Artin Forsmacker, finns i rum 8, men är svår att hitta)
  • Gråsuggors svett (kan utvinnas genom att rykta jättegråsuggorna i rum 28 eller den förrymda jättegråsuggan i rum 9)
  • Västanvinden (Finns troligen inte i den här underjorden, möjligen i butiken i rum 14)
  • Fyrsafterna (De fyra olika vätskorna i rum 2)
5. Landet ovan jord har haft sin huvudstad belägrad under en längre tid. I lönndom har de styrande samlat en grupp äventyrare för att i underjorden försöka värva en uppfinnare som skulle kunna rädda huvudstaden med en sinnrik krigsmaskin.
Det finns två uppfinnare i underjorden, Ruper som vanligtvis är i rum 22 (just nu under ögats hypnos i rum 27) samt Saronax i rum 32 som är mycket upptagen med att arbeta på sitt mästerverk Mullvator. Äventyrarna kan värva en av dem eller bägge förutsatt att de kan bryta hypnosen för Ruper och/eller övertyga Saronax att krigsmaskinsbyggandet är viktigare än Mullvator.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Okej, okej, nu har jag gjort utkasten på svenska och engelska versionerna, den som känner sig manad att korra lite får gärna (för jag har knappt), men kanske bäst i PM för att inte kludda ner tråden mer än nödvändigt?
Jag skrev också ett litet förord jag tänkte dela med mig av här:

När jag hade ritat min första isometriska rollspelskarta lade jag upp den på webbforumet Rollspel.nu, en plats som i perioder av mitt liv varit ett (virtuellt) andra hem. Det var på något sätt självklart att jag där ville samla den gemensamma kraften till ett rollspelsäventyr. Resultatet blev “Bland lögner och glömda sanningar”.

För lite sedan blev jag påmind om det, fick frågan om det inte var dags att göra en ny karta på motsvarande vis? Lite stel i fingrarna plockade jag upp mina pennor och satte igång, ett komplex som svällde och svällde och på bara några dagar blev den karta som vi ser här. Gensvaret var fantastiskt!

Jag ville inte lägga mig i beskrivningarna, de idéer jag hade när jag ritade kartan stannade hos mig, de tolkningar betraktarna gjorde fick bli de vägledande. Det som i mitt huvud var regissörens rum (med dansk design-fåtölj) blev den formlösa primadonnans, den hand och huvud jag tänkte tillhörde samma enorma nedgrävda kropp blev nu delade i två. Det gör inget, det är så det ska vara.

De här föreliggande rummen är förslag på beskrivningar, samlade i ett kollektivt projekt. Det innebär också att du som läsare uppmuntras att komma med egna förslag eller idéer, alternativa beskrivningar till rummen, om du vill. Rollspel är en underbar och kreativ hobby där associationer får utrymme att blomstra (som svampar i en underjordisk skog).


---

Tack alla inblandade!
 
Top