Vem bor här?, eller Halv vätte hos mig

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Woop woop, bra jobbat! Som det ser ut nu är det 10 och 11 (som för all del kan skrivas ihop), instrumentförrådet i 17, 24 (som alls inte behöver referera till Hagberry Road!) och trappgången i 25 kvar.

Gråsuggestallet i 28 har min dotter tjingpaxat. :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
10-11. Underortslängan
I de här ombonade vätteboningarna bor Berith och Baal-shoog sina inrutade liv. Varje dag är den andra lik. Gå upp, borsta tänderna, slåss med äventyrare och hugga ved i rum 9. Tapeterna i rummen bär diskreta svampmotiv, golven är täckta av en varm och mysig heltäckningsmatta av råttskinn och det hänger vackra oljemålningar med klassiska vätteromantiska motiv som "Kannibalfrukost under den stora svampen", "Mycellfönstret" och "Vargavinterblot". Vävda bonader bär ordspråk som "Borta bra med hämnas bäst", "Störst av allt är hatet!", "Jag ger dig min morgonstjärna, jag ger dig min goedendag".

Det är 50% chans för var och av Berith och Baal-shoog att de sitter på sitt rum och ägnar sig åt att (1T6) 1: Sticka, 2: Dricka svampte, 3: Läsa tidningen (Underköpings Nattblad, från förra veckan) 4: Slipa kniv, 5: Sova, 6: Tortera en fånge.

Under sängarna ligger högar av människoben med märgen utsugen. Flera rostiga vapen är undenstoppade under möbler och i skryffen.

På fredagkvällar går de alla till Storvätten (rum 13) för fredagsmys, bräde och smida onda planer.
 
Last edited:

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
210
10-12. Underortslängan
mja... rum 12 är ju Storvättens gästrum...
Kan hända att Baal-shoog nyttjar det som sitt om Storvätten inte har någon långväga gäst som behöver det?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
mja... rum 12 är ju Storvättens gästrum...
Kan hända att Baal-shoog nyttjar det som sitt om Storvätten inte har någon långväga gäst som behöver det?
Fixat.

Till mitt försvar hade din tolva inte tagits upp på kartan än! Men slarvigt ändå, sorry
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
210
Fixat.

Till mitt försvar hade din tolva inte tagits upp på kartan än! Men slarvigt ändå, sorry
Noll och ingen fara, det är lätt hänt att missa en detalj när skaparlusten griper tag i en!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Här kommer min dotters bidrag till 28, så nu återstår bara 17, 24 och 25.

28. Gråsuggestall
I gråsuggestallet luktar det maskar, hö och jord. Det finns fyra boxar, två gråsuggor står i sina boxar (Gråssan, 22 år, och Silver, 10 år). En gråsugga (Rymling, 2 veckor) har rymt och kan återfinnas i 9. Underskogen. Han rymde för att han ville ha mat (det är inte första gången), inte torrt hö utan grönt gräs. Den sista gråsuggan, Kalufs, 3 år, är ute och rider med vätten Akito som tar hand om gråsuggorna. Inuti hö-och-maskbalen finns en guldkrona som använts som rekvisita vid teatern.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
25. Trappan
Obekymrad trappa som sällan äter sina brukare. Har en diskret notifikation på vardera sida som lyder "Akta trapp-app-pappan!" Trappan leder mellan 24 och 26, samt över 22; passagen har ett distinkt brummande hummande över och under sig.
Hur liten sannolikhet är det att trappbrukaren slukas tänker du?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
24. Ngggghhhhh
Rummet är fel. Väldiga hieroglyfer av vad som ser ut som smält bly kryper levande över de blödande väggarna. På bordet ligger apparatur av grönt glas och koppartråd. En hörlur av brons utstöter ett dovt brummande. Om man lyssnar hör man viskande omänskliga röster från bortom tid och rum. På bordet ligger också ett exemplar av "Underköpings Nattblad" med datumet13:e Fumidor, 32 krafsat under en artikel om svampgödsel.

I ett hörn sitter en viljelös, drägglande albinovätte i labbrock.

Om rollpersonerna stannar mer än tre stridsrundor måste de slå för psykisk styrka för att undvika att deras hjärnor kryper ut genom öronen.

Bredvid dörren till trappan (25) sitter en väggmonterad astrolab. Om man roterar den till en konstellation som motsvarar datumet i tidningen öppnas dörren. Det går också att slå upp dörren med våld, då den består av grova membran/barder. Detta väcker dock den levande trappan bortom, som kommer att försöka sluka rollpersonerna.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
I väntan på rum 17 kommer jag så smått börja gå igenom och varsamt redigera rummen (om stjärnorna står rätt), om några har några ändringar eller tillägg eller så (likt "Trapp-ids-reaktionstabellen") är det bara att lägga till eller skicka till mig. Kanske illustrerar jag något som dykt upp. När det är gjort kommer jag översätta det till engelska och sedan layouta och fixa. Jag kan inte lova att det går snabbt (men det kunde jag å andra sidan inte när @Frippe fick mig att påbörja kartan), men jag ska göra vad jag kan. :)

Får någon till en slumpmötestabell eller något annat roligt gör det inget, annars kanske jag gör en själv när jag har helheten framför mig. :D
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
I väntan på rum 17 kommer jag så smått börja gå igenom och varsamt redigera rummen (om stjärnorna står rätt), om några har några ändringar eller tillägg eller så (likt "Trapp-ids-reaktionstabellen") är det bara att lägga till eller skicka till mig. Kanske illustrerar jag något som dykt upp. När det är gjort kommer jag översätta det till engelska och sedan layouta och fixa. Jag kan inte lova att det går snabbt (men det kunde jag å andra sidan inte när @Frippe fick mig att påbörja kartan), men jag ska göra vad jag kan. :)

Får någon till en slumpmötestabell eller något annat roligt gör det inget, annars kanske jag gör en själv när jag har helheten framför mig. :D
En sak jag undrar över, och som kan bli en gruppdiskussion, är vad denna dunge har för definitionsmässig skillnad mellan alf, svartalf och vätte!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
En sak jag undrar över, och som kan bli en gruppdiskussion, är vad denna dunge har för definitionsmässig skillnad mellan alf, svartalf och vätte!
Alf: Långhårig, kattälskande alien från Melmac
Svartalf: Lömsk, underjordisk dvärg.
Vätte: Konstgjord gräsand
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Okej då.

17. Förstörelseinstrument

Vid första anblick verkar rummet vara fyllt av musikinstrument av olika slag, men vid närmare påseende är de alla i själva verket förklädda vapen – Fiolerna är pilbågar och armborst, harpan har en vass ytter-egg och trombonen har en snillrik mekanism för att avfyra ett helt moln av giftpilar när man blåser i den. Mumlande ljud hörs från pianot; oklart varför då det är, eller verkar vara, tomt. Vad som verkar vara ett skåp i bortre änden av rummet är i själva verket en port till rummet med Sprettros kista (18).

I det stora kontrabas-fodralet finns inte ett vapen, utan däremot en halv vätte. Den övre halvan, mer exakt. Tillsammans med vätten finns här ett tändstickplån som det står "Krax" på, en cigarrstump av märket Farao, tre små tygbitar i olika färger, en blodig ritualdolk, två döda möss, ett vevhandtag och två arkad-tokens som kan användas i maskinen i rum 22.

Vättens ögon är vita och den verkar vid första anblick död. Vid andra också, men ifall rollpersonerna börjar fundera över vad som kan tänkas ha hänt, vem som dödat vätten etc så vaknar den – det är en odöd zombievätte – och bidrar till diskussionen. Zombievätten heter Tekiteko och är ytterst förbryllad över alltihop. Hon minns inte sin död eller vem som dödade henne, eller om det kanske rentav var en olycka. Hon drivs av en mycket stark vilja att lösa mysteriet (som kanske inte ens har någon lösning) men alla hennes förslag och idéer är någon kombination av ogenomförbara, fåniga, omöjliga och ohjälpsamma. Tyvärr är hon också som zombie hungrig på hjärna; det kommer hon framför allt att komma att tänka på ifall rollpersonerna visar tecken på att tröttna på mordmysteriet.

EDIT: Du får såklart använda materialet fritt! Credda mig om du orkar, under vilket namn du vill.
 
Last edited:

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Jag tänker att svartalfer är någorlunda samma sak som gobliner men mer nordiska. Att jag namngav min svartalf Rimjobbe är inspirerat av AP-podden Rude Tales of Magic där alla goblins har mycket grova namn som Goatse och Prolapse! Vättar är i min värld också ungefär samma som gobliner!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Alf: Vackra varelser som väver månljuset till vackra hantverk.
Svaralf: Korta, krumryggade varelser som lever i underjorden och smider jordens ädelmetaller till vackra föremål.
Vätte: Lömska varelser vars grinande käftar är fyllda med rakbladsvassa tänder. De sprider kaos och ordning var de än beger sig. Deras bus kommer ofta med en dödlig utgång och de älskar att plåga övriga levande varelser i världen.
 
Top