Nekromanti Veckans tekniker - börja spela

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Hur gör för att snabbt komma i stämning när ni börjar spela för kvällen?

Jag har stött på en bunt tekniker, bättre och sämre...

Titelmusik
När vi börjar spela startar man kampanjens musik och det är signalen på att nu är det bara rollspel som gäller

Systempyssel först
Eller som vi kallar det när vi spelar Pendragon; Vinterfas. Fördel att man uppdaterar sig på karaktären, nackdel, inte alltid så stämningsskapande och skapar ofta kringsnack.

Byte av plats
När vi går ner i källaren / sätter oss vid soffan/Köksbordet, så börjar vi spela

Annan hållning
Något som jag kommit på mig att göra som spelare, jag byter hållning för att komma i roll. Grymt effektivt, men inte alltid appliserbart på alla

Props?
Jag har inte testat det, leker med tanken, skulle man kunna ha hattar, handouts, eller något annat som man tar upp för att starta spelet?

Käka tillsammans först
Inte en startsignal, men ett bra sätt att få alla att hinna prata av sig om allt annat innan man spelar

-Gunnar (har haft semester och är mitt i flyttkaos, annars är tanken att ha veckans tekniktrådar lite mer kontinuerligt och i början av veckorna :gremgrin: )
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
MrG said:
Props?
Jag har inte testat det, leker med tanken, skulle man kunna ha hattar, handouts, eller något annat som man tar upp för att starta spelet?
Som spelare tycker jag att det är gött att hitta något som rollpersonen gör, typ röker och då låtsas ha en cigarett för att markera att nu är jag rollpersonen, enkelt och banalt men en bra signal till mig själv att jag spelar en roll. Solglasögon har jag testat någon gång, kavaj och så, tycker det är en bra grej faktiskt, om det inte stör. Spelade en gång med en spelare som insisterade på att ha sina huggtänder inne hela spelpasset, trots att hon spelade en nymf i Oktoberlandet... mycket konstigt, och svårt att höra vad hon sa...

Vi kör ofta en recap av förra spelmötet som inledning och sedan en svepande stämningsbild som antingen SL tar eller så berättar en sak var om vad som sker i settingen just nu.

Jag är lite för förtjust själv i tydliga årstider för att markera en viss känsla och setting- man berättar som spelledare hur snön sveper in över staden och så, en spelare berättar hur han rp står och huttrar vid en lyktstolpe osv.

Musik kör en av våra spelledare mycket med, och det funkar bra, kört schyssta disco-dängor i vår Solar System 76- disco-snut-maffia-kampanj med mycket lyckat resultat. Själv pallar jag nite som spelledare rota fram musik, för mycket arbete...

Käka tillsammans gör vi också, samtidigt som vi systempysslar...
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
För mig fungerar det alltid bäst att börja spelmötet med att dela ut karaktärer samt kort låta spelarna sammanfatta vad som hänt. Ett ypperligt tillfälle för mig som spelledare att få en uppfattning vad spelarna vet och tror om kampanjen hittills.

Därefter en konstpaus, vänta gärna och så börja spelmötet med en liten monolog för att sätta stämning och vad som är i görningen. Det kan här vara en trevlig bonus att använda sig av ett introstycke musik, som en liten vinjett till äventyret. Det fungerar väl främst om man har någon musik som man tycker passar spelet.

Därför kan jag se två inledningar på varje spelmöte. Först den tekniska där man ordnar med xp, allmän orienteringsdiskussioner, recap. Här är alla spelare out of character för att sedan starta själva rollspelandet med en spelledarintroduktion med antingen tystnad eller musik. Sist men inte minst får spelarna blanda sig med i leken och är spelet igång.

Mäster Johan
boningen.org It's alive!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Frågor En ganska enkel teknik jag lärde mig av en Vampire-SL vi hade. Man sätter sig, kanske dämpar ljudet och drar igång lite stämningsmusik; och sedan blundar man SL ställer frågor om rollpersonens åsikter till saker och ting, eller ber dem återberätta något antingen från kampanjen eller ur bakgrunden. Vilken var din första kärlek? Vad tycker du om [SLP]? Hur tänkte du när du [handling]?


Jag brukar kalla sådana här tekniker "portaler". Överenskomna signaler som alltid ska vara likadana, och som syftar till att föra in spelarna i sina rollpersoner, i stämningen. Jag vill säga att den centrala tekniken är...

Vanans makt. Gör likadant varje gång. Vad det än är så funkar det om man gör det varje gång. Jaha, nu ställer han ljusstaken på bordet, nu ska vi spela. Nu sätter han på sig narrhatten, nu ska vi spela. Nu dras ljuset ner, nu ska vi spela.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Props?
Jag har inte testat det, leker med tanken, skulle man kunna ha hattar, handouts, eller något annat som man tar upp för att starta spelet?
-MrG

Jag försökte lägga in props som ett drivande element i spelet Pan jag nyligen postade Pan . Här inleds varje enkvällsäventyr med att spelledaren visar upp ett magiskt föremål som så att säga ska driva historien.

I äventyret som ligger på samma plats används en teckning på två påfågelsfjädrar som props. Det är meningen att dom ska definiera hela historien. Så spelledaren både inleder och avslutar med med påfågelsfjädrarna. Det känns som ett bra sätt att fånga spelarnas uppmärksamhet och det bidrar också under själva spelet tycker jag, att de ligger där och drar tillbaka handlingen. De sätter stämningen. Kanske - det var vad som var meningen iallafall.
 
Top