Nekromanti [Utmaning] Det jag läser just nu - Rollspelet

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,016
Location
Umeå
Det var alldeles för länge sen vi hade en utmaning i rollspelsmakande på forumet. Så här kommer en.

Här om dagen samtalade jag och Hans, jag minns inte hur, men av någon anledning gled vi in på rollspelsmakande och Hans kom till slutsatsen att oavsett vad jag läste, skulle jag göra ett spel om just det. Trist att göra det själv bara. Så, här kommer samma utmaning till er alla.

Regler
Om någon frågar er, vad läser du just nu? Det första mest självklara svaret är vad du skall basera ett spel på. Är svaret ingenting, så är du diskvalificerad och får inte delta. Är det någon fruktansvärt tråkigt, så är du inte diskvalificerad men du får en fribiljett att helt enkelt sluta läsa det tråkiga och välja något bättre istället. Ingen vill spela rollspelet "Typsättarens missöden" eller "Näringslära - Rollspelet - GI edition". Typsättning är förvisso jätteintressant, men som rollspel är jag mer osäker.
Spelet skall vara ett komplett spel, det behöver inte speltestas, behöver inte vara balanserat eller helt färdigt, men det skall kunna lämnas ut som en PDF eller RTF så att det skall kunna speltestas.
Den slutgiltiga filen skall innehålla:
1. En kort presentation av vad du läser.
2. En kort presentation av vilken aspekt kring vad du läser som du skapar ett spel kring. Gärna med ett stycke som är talande för precis vad det är du är ute efter.
3. En kort presentation av hur spelet handlar om just denna aspekt (om den handlar om aspekten genom spelvärlden eller reglerna är sak samma, men det ska artikuleras).
4. Spelets regler och spelvärld, samt en del om hur man spelar spelet.

Den viktigaste reglen av alla, posta i den här tråden och säg hur det går under tiden vi närmar oss utmaningens slutskede. Håna era medtävlare, skryt om er makalösa design så de skakar av rädsla. Den kanske viktigaste regeln:
- Om man inte har postat någon om sitt spel innan det postas, en presentation av tanken, några skrytinlägg om hur awesome speltest är, eller bara tankar kring processen eller liknande, så blir man helt enkelt diskvalificerad omedelbart.

Och sist men inte minst:
- Spelet skall postas i denna tråd som en fil i formatet PDF, EPUB, RTF eller TXT. Publicerar man spelet som EPUB vinner man automatiskt en guldstjärna.

Vinnare och vinster
Spelet skall vara klart och upplagt i den här tråden, helst som ett svar direkt på detta inlägg och med spelets namn som Ämne, senast den sista Maj. Jag hoppas någon snäll moderator kan ordna fram en röstningsfunktion för de olika spelen och sen har vi en vecka där alla får rösta på en eventuell vinnare.
Vinnaren får segern, äran, ett namn som skall minnas så länge dennes spel spelas, osv. Men inget guld, inget kungarike och ingen prins eller prinsessa.

Något jag glömt?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Fågeln som vrider upp världen

  • 4 mystiska frågor –varför kontaktas jag av kvinnan med gethuvud, vad händer bakom regndrapperiet? etc4 mystiska frågor –varför kontaktas jag av kvinnan med gethuvud, vad händer bakom regndrapperiet? etc
  • 1 fiende
  • 3 viktiga personer
  • I dröm om framtiden- återfå min fru från de döda, hitta mina barn igen etc
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Poppe said:
Är det någon fruktansvärt tråkigt, så är du inte diskvalificerad men du får en fribiljett att helt enkelt sluta läsa det tråkiga och välja något bättre istället. Ingen vill spela rollspelet "Typsättarens missöden" eller "Näringslära - Rollspelet - GI edition". Typsättning är förvisso jätteintressant, men som rollspel är jag mer osäker.
Fråga: Gäller detta även om man t.ex redan mest läser rollspel? Just nu läser jag urtråkig kurslitteratur och Eclipse Phase...

Hade du bara frågat för två veckor sedan så hade jag kunnat säga att jag läste Global Frequency, och då hade jag ju kunnat delta med Null State, men nu vet jag inte...
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,016
Location
Umeå
Det är ju sådant där du inte ska säga utan bara säga "Yeah! Jag läser Global Frequency!" och köra på det. :gremsmile:

Men ja, det är inte bara skönlitteratur som gäller. Men läser man ett rollspel så tycker jag en grundregel kan vara att man inte får lämna in samma rollspel som resultatet av utmaningen. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Poppe said:
Det är ju sådant där du inte ska säga utan bara säga "Yeah! Jag läser Global Frequency!" och köra på det. :gremsmile:
Jag är för ärlig för mitt eget bästa...

Poppe said:
Men ja, det är inte bara skönlitteratur som gäller. Men läser man ett rollspel så tycker jag en grundregel kan vara att man inte får lämna in samma rollspel som resultatet av utmaningen. :gremsmile:
Eh, OK.

Jag skulle teoretiskt sett kunna lämna in Null State likförbannat, för Null State är egentligen lika mycket inspirerat av Eclipse Phase... =)

Nåja, vi får se hur arbetet fortskrider. Kanske lägger jag NS på hyllan när jag kommer igång med >Human igen...
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Den här vinsten är praktiskt tagit min redan. Jag är snart halvvägs genom Kallocain, och har fått världens idé till ett tvåspelarsspel: den ena spelar en poliskonstapel och den andra spelar någon som är anhållen och misstänkt för statsförräderi.

Poliskonstapeln har ett begränsat antal möjligheter att använda kallocainet för att försöka få fram sanningen bakom anklagelserna, men det kallocainet avslöjar är huvudsakligen den mänskliga svagheten som ligger dold i oss alla. Spelet slutar när Poliskonstapeln antingen finner bevis för anklagelserna och finner den Anhållne skyldig, eller när hen har blivit så tagen av svagheterna som kallocainet avslöjer att den Anhållne friges.

Jag funderar just nu lite på hur scenstrukturen ska se ut, och jag tror att det blir ganska styrt. Varannan scen blir en förhörsscen och varannan scen utspelar sig före förhöret kronologiskt, i konstapelns vardagsliv. Dessa sätter och spelleder den Anhållnes spelare, för att kunna luska fram Poliskonstapelns Hemligheter.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Long time no post...

Ville bara säga att JAG ANTAR UTMANINGEN! Jag läser just "Pan" av Knut Hamsun och råkar vara igång med ett en- eller tvåkvällsscenario grundat på boken.

Spelet illustrerar den nordnorska sommaren och de märkliga karaktärer man kan möta där solen inte går ned.

Jag lovar lättfotade damer (med fräknar), höga berg och djupa fjordar! Jag lovar dans och jakt och en magisk tupp. Och mordet? Ja, kommer spelarna kunna förhindra det? Är det det som är deras öde egentligen? Kanske finns det svar i samelägret uppe på fjället, eller är det den smale finnen med guldglasögonen som fiskar upp svaret tillsammans med tång och musslor från havets botten?

Läs boken nu så ni kan spelleda mitt äventyr redan i början av juni!

:gremcool:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Fågeln som vrider upp världen

Min nuvarande tanke är att fas ett ska vara tärningslös, då sätter man upp brädet.

I fas två ska spelaren försöka lösa ett mysterium i taget. För varje scen man sätter blir motståndet svårare och mer närvarande (motståndet representeras av Fienden).

man kan offra relationer- personern som dör/ blir förrädare eller försvinner för att få omslag.

Man slår för att få berätta lösningen på ett mysterium. Om man misslyckas får SL berätta hur mysteriets lösning precis glider en ur fingrarna.

Endgame är fas tre- ett enda tärningsslag- vinner RP eller fienden? Hur som helst så uppnås ens Mål. Om man vinner så sker det på ett lyckligt sätt- ens fru återvänder från de döda. Om man misslyckas uppnår man målet på ett tragiskt sätt- hon kommer tillbaka från de döda men håller en kniv bakom ens rygg när hon kramar en a la Jurkyrkogården..

Fas 2.
Alltså Spelaren har en tärning i alla scener. 1 extra tärning om hon anknyter scenen till katastrofen som berättades om i böjran. En tärning extra om minst en relation är närvarande. Ytterligare en tärning om något från en annan RP msyterium eller en annan rp är närvarande. alltså 1-4 tärningar, kanske då oftast 4 tärningar.

Spelaren berättar vad hon vill göra för att lösa mysteriet. Hur anknytningen till katastrofen är och vilka som är närvarande. Spelledare 1 beskriver platsen och omständigheter- och spelar slp. Spelledare 2 spelar fienden, antingen på plats eller på ett helt annat ställe- försöker grumla verkligheten och förvirra rp.

Första scenen slår spelaren sina 1-4 tärningar mot Fiendens 2 tärningar.

För varje mysterium får fienden en extra tärning. Om RP vinner får hon lösa mysteriet, och berätta. Om fienden vinner får fienden en extra tärning och får berätta hur sanningen undslipper rp.

Spelaren kan offra en relation för att få ett omslag- relationen dör, blir fiende, försvinner etc.

För varje ny scen för fienden dessutom en extra tärning.

Fyra scener- fyra mysterium- 2 tärningar, sen 3, sen 4, sen fem + eventuell tärningar för misslyckat lösta mysterium

När fyra scener spelats, fyra mysterium bockats av går man vidare till fas 3.

Fas 3. Endgame
RP träffar fienden på fiendens hemma-arena. Någon slags uppdelning mellan de två SL:arna.

RP har tärningar som är lika med antal lösta mysterium. Fienden har tärningar lika med antalet misslyckade mysterium + antalet förlorade relationer +1.

Man slår. Om rp vinner bekämpas fienden- målet nås lyckligt.
Om fienden vinner bekämpas fienden och målet nås men med ett olyckligt slut.

Dessa faser spelas liksom fas 1 för var och en av spelarna. Man spelar alltså 3 faser med tre rp- 3'3 faser- nio faser.

Ja, ni fattar.

Så är spelet tänkt.

Vad mer behöver göras?

Nils
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad jag läser just nu

Just nu läser jag en hel del som har med England och Skandinavien att göra kring tusentalet och tidigare. Det vill säga vikingatid. Det varierar i såväl ursprung och medium som format och tolkning: vi har Brian Woods seriealbum "Northlanders" sida vid sida med Beowulf. Det är fiktion som Röde Orm likaväl som fakta om den anglosaxiska kulturen. Men en liten bit som står ut i mängden är den här dikten av en okänd författare från sent 900-tal:

The Exeter Book said:
Where is the horse gone? Where the rider?
Where the giver of treasure?
Where are the seats at the feast?
Where are the revels in the hall?
Alas for the bright cup!
Alas for the mailed warrior!
Alas for the splendour of the prince!
How that time has passed away,
dark under the cover of night,
as if it had never been!
Om den texten låter bekant så är det för att Tolkien snodde den till Härskarringen och satte in den lätt förändrad.

Vad skapar jag spel kring

Projektet heter Fimbulvinter. Miljö och värld är en syntes av saxisk och fornnordisk kultur. Det jag vill ha fram är en värld i förfall: världen håller på att gå under. Fimbulvintern har världen i sitt grepp, och snart kommer den sista striden, gudarnas skymning och världens gravbål.

Hur funkar det här i spel?

För att det ska funka har jag en samling regler om ätt, som bestämmer välstånd och status. Dels fungerar ätten som ett mått på rikedom och valuta - man kan helt enkelt slå mot status för att se om dem man gästar är vänligt inställda, eller mot välstånd för att se om ätten har råd att slänga fram ett skepp med femtio krigare bara så där. Så vill man ha något så kollar man i första hand om ätten har det.

Ättens välstånd sjunker med tiden om inget görs, och dess status sjunker om ätten angriper grannar, låter bli att försvara sig, angriper grannar och förlorar, et cetera. Välstånd kan höjas om man erövrar resurser, och status kan höjas om man vinner ärorika segrar. I teorin så ska det helt enkelt bli ett tryck mot att jävlas med grannarna så länge som Fimbulvintern gör att skördar slår fel eller uteblir och mat blir mer och mer av en bristvara.

Regler och spelvärld

Och det är här jag kommer misslyckas. Det finns inte en suck i helsicke att jag har något färdigt till sista maj. Möjligen sista maj 2012. Jag skulle förstås kunna ta mina T10-regler, slänga på ett avsnitt om ätten, och klistra på en karta, men det är så sunkkvalitet på det så det gör jag bara inte.

Men nu vet ni vad jag jobbar med.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Haha... Det skulle vara LÄTT om jag läste den bok jag just läst ut (setting Andra världskriget) och lite svårare om jag ska ta den bok jag ska börja på (biografi av en av idoljurymedlemmarna).
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,016
Location
Umeå
Trevligt att det är några som svarat, om det är fler där ute som sitter och donar med spel till utmaningen men fortfarande håller dem hemliga, kom ihåg att ni bör nämna något om spelet innan slutdatum, annars så kommer ni tyvärr inte få vara med. Absolut helst, något i stil med det NilsH gjort, med en omfattande plan och tanke kring spelet, som minst, nämna vilken bok och vad du tänker göra.

Själv läser jag en samling med tre kortromaner av Karl Edward Wagner om dennes hjälte Kane. Det är den absolut bästa och finaste Sword & Sorcery jag rört vid och jag rekommenderar det å det varmaste till vem som helst. Det är bra, på riktigt. Lite som Ursula Le Guin är bra på riktigt.

Kort kan sägas om spelet jag jobbar med: Det är för två personer, en spelare och en spelledare. Spelet går sen ut på att i berättelse för berättelse följa karaktären genom hans liv, samtidigt får vi genom återblickar följa myter, rykten och berättelser om honom, och få reda på om dessa är sanna eller falska. Återkommer med mer när jag har sorterat den kaosaktiga google docs-texten...

Det hela är egentligen en enda stor ripoff på en massa bra spel, framförallt Sorcerer, Trollbabe, Poison'd, Dogs, etc... Jag har ingen aning om det kommer bli spelbart. Men än så länge känner jag mig nöjd.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Äventyret i sig innehåller inte väldigt mycket spänning, inte förrän i de två sista scenerna iallafall. Meningen är att spelledaren skall hetsa spelarna att dra klossar från ett jengaspel (dethär kommer från spelet dread - se länken senare). I takt med att tornet blir ostadigare blir spelet tätare och mer spännande. Det låter kanske en smula banalt, men för bara en kväll är det ett fantastiskt system, iallafall om dina spelare inte är jenga - ninja - fucking - masters. Och om du får spelarna att dra ur tornet!

Som spelledare känner du till grundläggande dramaturgi och kanske har du prövat ett par rollspel förut? Då vet du att vissa saker går att göra utan att rulla en tärning som spelare. Vissa grejer kommer man undan med, kanske för att det är coolt, eller för att spelledaren inte orkar bråka. I dethär spelet rullar inte spelarna tärning, dom drar klossar ur ett jengaspel. Den som välter tornet förlorar sin karaktär. Spelarna måste alltså dra, för spänningen bygger på att de har dragit. Är du med? Du som spelledare måste få dem att dra klossar så att jengatornet är ostadigt i slutet av berättelsen. Så när drar dom?

-när dom utför en färdighet
-när dom ser något övernaturligt
-när dom utför något övernaturligt
-när dom vill göra något lite snyggare än vad som är enkelt
-när dom vill göra något lite snabbare än vanligt
-när dom vill lägga märke till något särskilt
-när dom gör något vanligt under ovanliga förhållanden
-när dom vill dra sig något till minnes
-när dom verkligen vill övertyga om något

En van spelledare känner igen denhär listan, det är en sammanfattande färdighetslista, typ. Den kan kompletteras, gör det i stunden! Var djävulens advokat! Locka spelarna att dra en kloss, locka med att de kanske får se in under Iselins kjol! Locka med att de inte bara lyckas fånga fisk för kvällen, utan så mycket att dom kan salta in och sälja med nästa postbåt. Locka med ett högt pris, med onåbar information, fantastiska resultat osv. Dethär kan alla spelledare! I takt med att tornet blir mer och mer ostadigt kan man behöva mer att locka med. Observera att man också kan bestraffa att inte dra, om spelarna är defensiva. (Viiist, du kan fånga en fisk, men ska du bli mätt eller? Tja, kanske förvandlades han till en tupp, eller var det en fasan?) Min erfarenhet av att leda ett sånt här spel två gånger är att det ändå inte behövs så mycket. Rollspelare är ett masokistiskt släkte och fattar dom bara vad spelet går ut på vill dom mer än gärna dra klossar och utsätt sina karaktärer för livsfara.

Rollspelet Dread (TM) är fantastiskt. www.tiltingatwindmills.net.

Är det väldigt oklart hur systemet funkar?
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: Fågeln som vrider upp världen

Fan det där lät ju som en ganska intressant idé. Kanske inte den typen av ångest jag hade önskat spela men i alla fall.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Du vet ju innerst inne att det naturliga valet är att värja biografin.

Själv håller jag på med Ayn Rands Atlas Shrugged. Had varit jävligt kul att basera ett spel på men jag tror inte att jag har tid innan slutet av maj, varken att läsa klart den tegelstenen eller designa ett spel.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,016
Location
Umeå
Från början hade jag förvisso tänkt mig att det hela handlade om speldesign, men visst, vi kan utöka det hela till äventyrsdesign också! :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Niklas73 said:
Haha... Det skulle vara LÄTT om jag läste den bok jag just läst ut (setting Andra världskriget)
Det verkar vara svårare än man kan tro - de flesta spel med andravärldskrigssetting suger getpung.

Det blir för det mesta ett stridssystem, en klase organisationsscheman som är totalt värdelösa för äventyrsgenerering, en massa vapenlistor sorterade efter krigsmakt och kaliber, och en klase SLPer som antingen är fjärtmenlösa eller på en sådan position att man aldrig någonsin kommer att möta dem i någon annan form än den krigsplan som deras stab pulat ihop och sipprat ner till sina vapengrenschefer som passar den vidare till armekårsstaben som passar den till divisionerna som passar den till berörda bataljoner som passar den till regementena som passar den till kompanierna som passar ner den till plutonschefen som skickar din rollperson att marschera i fyra dagar, ligga i ett blött skyttevärn i en vecka och sedan använda stridssystemet i fyra rundor tills du dör av en tysk slumpmaskingevärskula eller en tysk granatkastargranat i planeten. Har du tur så kan du också träffa de där SLPerna i form av ett imponerande brev som kopierats ut till dig och alla andra fyrtiotusen man som deltar i operationen. Väldigt få av dem lyckas svara på frågan "vad gör man", och svaret hos de som lyckas brukar vara kommandoräder mot tyska slott eller spiondeckarstårys.

Sen finns också författarens favoritteori om varför axelmakterna förlorade kriget, oftast att Hitler ändrade sig och inte invaderade Moskva, japanerna inte hittade hangarfartygen i Pearl Harbor, eller att Italien var klåpare i Nordafrika och/eller Balkan, med slutsatsen att "om Hitler bara gjort rätt (=som jag säger) så hade vi haft nazistyre nu".

Och... det är nog intressant i sig - det finns en jätteindustri för andravärldskrigshistorienördar, så intresse finns för det, annars skulle det inte läggas ner så mycket pengar på det - men det suger som rollspel.

Så härmed kapar jag tråden och utmanar jag er att visa att jag har fel. Skriv ett synopsis till ett andravärldskrigsrollspel som 1) handlar om kriget, och 2) är ett bra rollspel.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Port Kad, The Rim
Eftersom jag för närvarande läser Trêve à Bakura, en Star Warsroman på franska, och det redan finns några spel på det temat så passar jag. :gremwink:

(Varför jag läser den på franska? Jo, jag håller på att lära mig språket och vill läsa något som har hyfsat enkel prosa men som inte är en skolbok.)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Port Kad, The Rim
Så härmed kapar jag tråden och utmanar jag er att visa att jag har fel. Skriv ett synopsis till ett andravärldskrigsrollspel som 1) handlar om kriget, och 2) är ett bra rollspel.
I mitt spelgäng har vi sedan 1980-talet kört tre olika VK2-kampanjer, varav den första omfattade ca 140 scenarios, den andra ca 30 scenarios, och den tredje (som pågår) ligger på ca 80 scenarios.

Vi varvar en massa olika komponenter i äventyren, men visst blir det mycket underrättelsearbete och brottsutredningar. (Dessutom har i den senaste kampanjen våra spelarroller träffat Churchill och Stalin under rimliga omständigheter.) Så visst går det, men jag skulle inte kunna göra en publicerbar produkt av någon.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Det var najs!

Man kan kalla det för rollspelsmakande för en kväll. Och reglerna är inte stulna rakt av från Dread, jag ville promota spelet och så inte ta åt mig äran för deras jenga idé om någon inte hört talas om den.

När jag kommer längre i processen hoppas jag kunna anpassa systemet mer efter min idé och i slutet kanske man rent av kan kalla det ett eget rollspel. Vi får se.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Ja, det kanske är lite tråkigt med rakt av stulna regler, så nu har jag hittat på några nya istället inför mitt speltest på onsdag.

Varje spelare ska starta med ett blankt papper och en penna. Spelledaren startar med ett magiskt föremål, i dethär fallet två gröna fjädrar (påfågelfjädrar), och sitt manuskript. Dessutom skall på bordet redan från början stå ett jengaspel :gremwink:

Jengaspelet är så att säga heligt och får inte vältas.

Först introducerar spelledaren vart spelarna är nu och vilket magiskt föremål som sammankallat dom. Spelledaren berättar vad som händer om någon välter jengaspelet och varför det ska stå där och att historien måste avslutas på en kväll. Sen börjar spelledaren erinras, dvs spelet börjar. Kvällen slutar med knorren, varför är föremålet nu i spelledarens ägo?

Varje gång spelarna tillför historien något, alltid i form av en fakta om sig själv måste de dra en kloss. Faller spelet dör en av huvudpersonerna eller så händer något annat fruktansvärt. Oftast kan ju inte spelarna dö eftersom dom ju sitter i nu... hmm.

De båda fjädrarna, i dethär fallet, är symbolen för Glahns och Edvardas kärlek. Det är med anledning av dom som spelledaren sammankallat gruppen igen. Nu ska spelarna erinra sig vad som hände för två somrar sen (1855), när de var i nordnorge (där spelet äger rum). I dethär fallet har Edvarda skickat tillbaka fjädrarna till Glahn, som ett tecken på att det slutgiltigt är över, fast hon hade ju inte skickat dom om det verkligen slutgiltigt var över väl? Jaja, sidospår. Med anledning av fjädrarna har iallafall, enligt rykte, Thomas Glahn rest till Indien eller Afrika för att ta sitt liv. Det är därför spelledaren sammankallat gruppen, på ett litet rökigt café i Christiania (nu Oslo), gruppen som var på plats för att förhindra ett mord för två somrar sen.

Det är en mycket basic design, men jag tänker att de flesta rollspelare både mycket gärna vill ha spänning och dessutom gillar att brodera ut sina karaktärer, och eftersom de får både och bara de hittar på något (och alltså drar en kloss) kanske det kan funka!

Systemet går att använda vid andra settings också, men jag antar att man kanske inte måste ha fjädrarna då. Dom kommer att bli något slags magiska föremål i dethär spelet. Kanske kan man offra antingen Glahns eller Edvardas kärlek genom att så att säga "kalla på fjädern"?

Fattar någon? :zeppelinare: Går det att förstå?
 
Top