Nekromanti [Utmaning] Det jag läser just nu - Rollspelet

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Fortsättning på mina två senaste poster.

Om man bara vill göra något med sin person, dra en kloss, vill man kunna göra det igen, dvs skriva det på sitt formulär, dra två. Vill man göra något övernaturligt eller påverka handlingen utanom sin egen karaktär, dra tre. Det man gör måste ändå ha någon slags förbindelse med ens karaktär. Konsensus måste råda, att det passar med storyn.

Alltså kan man göra saker som står på ens formulär att man kan göra utan att dra några klossar, inom rimliga gränser (det måste ju fortfarande vara spännande, spelledarens ansvar :gremwhistle: ).
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Hur går det för er andra? Jag börjar närma mig, både något slags regelsystem och ett upplägg för en kvälls spelande.

Är det någon annan som kommer presentera något på måndag? Hoppas det! Ska bli spännande vad det blir av "fågeln som vrider upp världen". Blir det något om andra världskriget Niklas? Kallocain? Och har du själv påtat ihop något Poppe?

Den här tråden var just vad jag behövde för att få tummen ur iallafall och skriva ner denhär idén som jag haft ett tag!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,050
Location
Umeå
Jag borde lyssnat på Wilper när han anklagade mig för att lägga utmaningen mitt över tentaperioder, av någon anledning så brydde jag mig inte själv om att ens reflektera över att jag också skulle sitta här med hemtentor och uppgifter att utföra.

Så, för egen del kommer jag inte hinna klart. Jag har en grundläggande idé som jag ämnar bygga vidare på, en skiss av ett regelsystem som just nu känns relevant för konceptet, men tiden finns inte och därför kommer jag inte lämna in något. Det hela skall ju vara ett komplett spel, färdigt för speltest, något jag omöjligen kommer hinna med.

Så, i morgon fram till 00:00 är sista dagen, blir spännande att se vilka bidrag som droppar in!
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Jag har nyligen läst ut den kanske kändaste av Knut Hamsuns så kallade "hysterikor". Den korta romanen heter "Pan" och handlar om den nordnorska sommaren, ond bråd kärlek och årstidernas skiftning.

Jag försöker i reglerna återskapa den frihet och skaparlusta den oändliga sommaren ger. Solen som aldrig går ner gör något med människorna som varit instängda i mörker så länge, detta vill jag återskapa med mina regler. Jag vill också skapa dramatik kring det lilla, det är en kärleksroman. Jengatornet kan skapa dramatik ur ingenting med lite inlevelseförmåga.

Jag har också skapat ett äventyr till mitt rollspel, som är en bearbetning av romanen. Det är till detta äventyr reglerna är skapade, men efterhand som jag tänkt på systemet har jag blivit mer och mer sugen att använda det till andra berättelser också.

Den föreslagna spelvärlden är alltså Norskt 1860-tal, men det är för all del inget tvång! Berättelsen jag skapat reglerna till bifogas på ett separat ark. Läs den antingen som inspiration eller som spelledare.

Jag har en karta och en bild på de magiska föremålen, men de är för stora att postas här (typ 1,5mb tillsammans). PM:a mig om ni vill ha en kopia.

Har gjort om .rar filerna så dom förhoppningsvis går att öppna :gremsmile:
 

Attachments

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Här sitter jag också, dessvärre. Även om det inte riktigt räknas ska jag söka att få klart Kallocain RPG innan helgen och lägga upp det. Det är huvudsakligen bara form som saknas.

Kanske man kunde förlänga tidsfristen en vecka, bara för att få in mer än ett bidrag?
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Det verkar vara något knas med din .rar-filer, i alla fall för mig. De protesterar när jag försöker öppna dem. Tråkigt, för jag skulle gärna läsa spelet!

Jag har planerat att läsa Pan till sommaren. Spoilar jag den om jag bara läser spelet och inte äventyret?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,050
Location
Umeå
Absolut. Är det bara ett eller två bidrag så slänger vi ut en förlängning på två veckor tänker jag mig....
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Nu kan du nog öppna filerna. Du kan läsa reglerna utan att spoila handlingen. Kör på med Kallocain, den e grym ju! Då kanske du får två veckor till på dig också!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,050
Location
Umeå
Ok. Ett enda bidrag är lite klent. Så jag lämnar det öppet till oss alla som varit med i tråden (och andra som ännu inte hunnit med att delta), om vi förlänger tiden med två eller tre veckor, kommer ni hinna klart då? Om de flesta svarar nej, har vi redan en klar vinnare! Om de flesta svarar ja, har vi redan en klar vinnare som får guldstjärna för att lämnat in i tid, men som får vänta på det riktiga priset tills lite senare.

Så, vill folk ha en förlängning? Om så två eller tre veckor?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
jag har nog gett upp det hela, blev rätt osugen själv på att spela mitt eget spel...
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,050
Location
Umeå
NilsH said:
jag har nog gett upp det hela, blev rätt osugen själv på att spela mitt eget spel...
Attans. Låter som ett väldigt dåligt utgångsläge. :gremsmile:
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Jag säger ja - två veckor bör bli lagom. Inget är värre än ett halvskrivet skellet på hårddisken!
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Medsoldater, jag har det stora nöjet att presentera Kallocain RPG, ett spel för två spelare utan några förberedelser. Den ena spelaren tar rollen som Poliskonstapeln och den andra rollen som den Anhållnde. Poliskonstapeln försöker bevisa att statsförräderi har skett, och kan använda sig av kallocainet för att tvinga fram sanningen. Den Anhållne ska å andra sidan försöka lista ut Poliskonstapelns svagheter och väcka sympati.

Det är rätt flummigt och garanterat ospeltestat. Det bör vara spelbart, men jag kan inte lova hur bra upplevelsen är. :gremsmile:

DL: [.pdf] [.rtf]
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,050
Location
Umeå
Woo, på dagen också! Omstarten var den 1:a, så ikväll 00:00 slår vi igen portarna.

Någon mer som kommer hinna med? Garanterar att jag inte kommer det. Det blev inte sommar utan ett jobb dök upp vilket tog mer tid än jag trodde. Så två bidrag än så länge!
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Ja! Då är vi två som hann klart iallafall! Vad kul! Jag tror absolut att det är spelbart, fast det är ju lättare ibland att se om det är något som behöver förtydligas om man prövar det.

Skulle gärna spela det med dig över skype om du har lust att speltesta?

Spelet verkar ganska stämningskrävande och behöver nog att man tar det seriöst, precis som boken. Det gillar jag.

Jag tror jag skulle föredra att vara poliskonstapeln. Den känns mer offensiv :gremwink:

Hur länge tror du man vill hålla på? Det beror nog på såklart. Säkert några timmar iallafall.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Nu har jag läst Kallocain RPG.

Det verkar riktigt trevligt, skall definitivt försöka få till spel någon gång.

Dåligt med STY-slag dock.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Tackför erbjudandet om speltest! Jag tror nog också att det ska gå rätt bra att spela, men jag vet ärligt inte om jag är så sugen på det. Om suget framkommer hör jag väl av mig. :gremsmile:

Hur lång tid tror jag nog är ganska beroende på från gång till gång... men 1-2 timmar, kanske? Har svårt att tro att man kan hålla igång det längre än så.

(Jag har förresten inte fått .rar:en till Pan att funka än. :/)
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Kul att höra! Berätta gärna hur det gick att spela, om du drar ihop det någon gång.

wilper said:
Dåligt med STY-slag dock.
Jag övervägde att lägga in att Poliskonstapeln var tvungen att klara ett STY-slag för att injicera kallocainet, men beslutade att det bröt flytet lite. :gremsmile:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,050
Location
Umeå
Gah vad jag är värdelös. Alldeles för mycket i huvudet. Så, två bidrag. Två vinnare? Jag låter er avgöra. Skaka hand och dela på vinsten? Eller skall vi sparka igång en röstning?
 
Top