Nekromanti Vattnaskymmel (hipp skit)

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Prutta lagom!

"Att en person som inte har nån formell anknytning till ett företag klämmer ihop nåt sånt här är alldeles för ovanligt för att vara troligt."

Nånstans är din tankegång för skev för min hjärna. Om jag får ta dina förlängningar, så var jag alldeles onormal fram till påsken 2003. Innan dess så låg Västmark, Trollvinter och en hel klase andra av mina rollspel ute, en del till och med i butik. Men påsken 2003 fick jag F-skattesedel och organisationsnummer, och plötsligt räknas inte mitt entreprenörande inte, eller vaddå?

Liksom, det är ett fåtal rollspelförlag, i Sverige och internationellt sett, som är något mer än en enskild firma med ägaren som enda anställd. Det enda som skiljer dem från författaren av den där trilogin är en F-skatte-sedel. Men du vill alltså hävda att de inte finns, för de har anknytning till ett företag? Även om företaget, dess chef och dess ende anställde är en och samma person?

...och nu ska jag sluta skriva innan jag blir personlig och börjar utstöta ogrundande påhopp på sossementaliteten i landet.
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Re: Prutta lagom!

Jag tror bara Vaun menar att jag inte kommer att tjäna ngra pengar på just Vattnaskymmel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Prutta lagom!

"Jag tror bara Vaun menar att jag inte kommer att tjäna ngra pengar på just Vattnaskymmel."

Det gäller för de flesta små rollspelstillverkare. Möjligen så får man tillbaka de pengar som man betalade trycket med.
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Vad Vaun Menar

Han menar att Brunalven ska ha jädrigt mycket cred för att han som ensam individ är tillräckligt entreprenörsaktig och flitig för att faktiskt få till stånd en sådan här produkt utan backning av varken pengar eller andra signifikanta individer.

Krilles problem verkar snarare vara att han också vill ha förbaskat mycket med cred för vad han orkade med fram tills dess att han började få cash och medarbetare till sitt skapande. Och visst, jag håller helt med, alla människor som brinner så för sitt intresse att de orkar med att skapa något som vi vanliga dödliga kan njuta av, förtjänar vår ödmjuka respekt och tacksamhet, absolut. Jag är bara ledsen att jag personligen inte är intresserad av Krilles skötebarn. Därmed inte sagt att han inte redan förtjänat precis lika mycket cred som Brunalven nu är på väg att tillgodogöra sig.

Däremot är det småsint och gnidet att göra en post på det här forumet vars enda syfte tycks ha varit att förminska och bagatellisera mitt beröm av Brunalvens ansträngning.

Fy.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vad Vaun Menar

"Krilles problem verkar snarare vara att han också vill ha förbaskat mycket med cred för vad han orkade med fram tills dess att han började få cash och medarbetare till sitt skapande."

Krilles problem är icke-rollspelsskapares brist på insikt om hur det är att jobba som rollspelsskapare. Jag har fortfarande inte medarbetare, till exempel, och den cash jag får nu är den cash jag stoppade in. Ekonomiskt kunde jag lika gärna sänka ner mina sparpengar i Boulognersjön i ett och ett halvt år - jag hade fått mer cash genom att låta dem ligga kvar på sparkontot och håva in räntan. Men nej, folk verkar tro att rollspelsskapare som har företag är gnidiga krämare som tjänar pengar som gräs på sina slavars arbete och rollspelarnas konsumtion.

Sen tycker jag att du ska berömma resultatet av Brunalvens ansträngning, dvs äventyrstrilogin. Själva ansträngningen är inte unik, vilket var min poäng. Du har många att hylla om det bara är ansträngningen som du är ute efter att slänga beröm på. Typ hela industrin.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Jag ler och är glad...

...för att det kommer beröm till herr Jacobsson överhuvudtaget. :gremlaugh:

Ibland kan det vara skönt att någon säger "fy fan vad bra, du har verkligen ansträngt dig", och då skulle det vara synd om man var tvungen att tilägga "...fast det är klart, det är många som anstränger sig som fan, så det var nog inget speciellt med dig i alla fall."

Det är vanligare att bli sågad om man gör nått, så jag tycker det är kul när den som verkligen anstränger sig får uppmuntran, oavsett om det är ansträningen eller resultatet som man får beröm för.

Ibland vill man höra "du gjorde det bästa du kunde, och det ska du ha cred för."

Om man sen lyckas göra nått bra till på köpet, så är det ju bara ännu bättre. Om man får cred för det också.

M.
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Ja ja

För mig förefaller du bara bitter och missunnsam i största allmänhet i den här diskussionen. Varken jag eller nån annan kan väl hjälpa att du har det svårt.

Läs MS kommentar så kanske du fattar hur jag tänkte när jag till en början skrev min "Otroligt" post.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,541
Location
Fallen Umber
Re: Ja ja

Jag tror ingen tycker det är fel med att berömma den aktuelle äventyrsförfattaren; däremot är det inte just att han har skrivit det ensam som är det beundransvärda. Själv skulle jag bli mer imponerad om ett större antal personer lyckats åstadkomma något ytterst välskrivet och sammanhållet tillsammans. Istället bör man konstatera att det är alldeles för sällsynt att folk faktiskt får klart någonting (jag har mig själv som ett exempel, för jag skjuter allting på framtiden hela tiden), och det är verkligen något att beundra när någon åstadkommer något färdigt. Detta tycker jag verkligen är "otroligt", och väl värt en berömmande kommentar. :gremsmile:

Men visst är det alltid bra med lite beröm, det är man ofta förtjänt av efter att ha lagt ner en massa arbete. Nu har jag inte kollat upp det aktuella äventyret, så jag kan inte uttala mig i sakfrågan, men i allmänhet tycker jag nog att man kan se det på det här sättet.


/Dimfrost
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
OT-varning

Här tänkte jag skriva nått om vad som är värt beröm, men vi är så fånigt OT att det får räcka nu. Så droppa denna bitråd, och ge varandra och andra lite komplimanger för lite vad som helst, så blir vi på det hela taget gladare.

M.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Re: OT-varning

Du är snygg och skriver bra äventyr.

/Vulf
 
G

Guest

Guest
Re: Ja ja

Håller med till 100%

Aldrig sett så många besserwisser människor samlade på ett och samma forum. Istället för att hålla käfte så är vissa hela tiden tvungna att kläma ur sig sitt eviga gnäll om hur svårt det är att göra rollspel, hur man aldrig tjänar på det, och att DU minsan inte är så speciell för det har jag gjort i 25 år men aldrig tjänat någon spänn på det...

Ok, synd om er, men tänkt till lite, har ni inte tjänat pengar på det så kanske ni ska lägga av, era skitprodukter kanske inte duger till, eller så ligger dom på en sådan hög nivå att vi vanligt dödliga inte förstår det fantastiska i det... Sluta spy ur er eran "jagvetbästförjagäräldstochgjordetmassagångerutanattfåberöm" attityd... Tycker synd om er kan ni göra hos era mammor eller flick/pojkvänner vilket jag betvivlar på att ni har...

Låt grabben bakom trailen o äventyret få sin beröm utan att ni måste påpeka vad NI oxå gjor och inte gjort...

Jag personligen tänker INTe köpa äventyret eftersom jag aldrig gör det av princip eftersom dom aldrig följer min världsbild, men det är jag det...
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Re: Ja ja

Kanske dax att lugna ner sig lite? Kolla Seters inlägg.

Jag kan dock informera om att ingen behöver köpa Vattnaskymmel eftersom det är helt gratis. Hela produktionen av äventyret har varit helt ideellt och den enda kostnaden blir tyvärr den för de stackars spelarna som vill skriva ut exemplaret de laddat hem. Men om spelgruppen går samman så blir utskriftkostnaden på en printshop inte mer än en tia var, per del.
 
G

Guest

Guest
Re: Ja ja

Nu vad det ju inte riktiat mot dig utan mot en annan eller andra personer ifråga...

Dessutom så kan jag väl slänga in lite beröm till eder och säga det att jag tycker det är bra att du tar dig tid att lägga ner så mycket tid och energi på ett sådant projekt... Hoppas du får bra respons...
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Re: Ja ja

Haha, jag förstod att det inte var menat mot mig.

Jag tackar för allt beröm jag fått. Jag är säker på att det finns mkt att risa såväl som rosa i ett äventyr. Det skulle ju vara tråkigt att veta att man inte kan bli bättre på att skriva. :gremwink:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Vattnaskymmel

Men var finns den där trailern som alla pratar om? Jag kanske är blind, men jag har i alla fall inte lyckats hitta den.

S
 
Top