Nekromanti Vatten på Diddi och Björns kvarn?

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
svt text

Har ju inte lika stor plats för en artikel och tar därför naturligtvis bort allt som inte handlade om rollspel:

Styckade 22-åringen ledde vampyrspel


Den 22-årige man som hittats styckad i
Nissan i Halmstad, deltog i vampyr-
spel. Det är polisens hetaste spår i
jakten på mördaren, skriver Expressen.

Sk levande rollspel liknar teater. De
behöver inte vara begränsade till en
särskild lokal och kan pågå i veckor.

Den döde var med i en rollspelsklubb.
-Vi har förhört medlemmar i klubben
och ska fortsätta med det, säger Lars
Hamrén som leder polisutredningen.

Två barn fick i måndags syn på 22-
åringens huvud i isen på Nissan och
senare har fler kroppsdelar hittats.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Fast å andra sidan...

...kan man ju hoppas att Expressen i och med detta får djupare kontakt med de anonyma experterna, och sedan när de lyssnar på vad de har att säga, inser att de är knäppa.

Hoppas kan man ju alltid göra.

Magnus
 

Demnogonis_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
35
Location
Malmö
Re: Punchlines...

Då ska du höra rapparna här i Halmstad. Det tog inte mer än ett dygn så hade de första punchlinesen dykt upp. Smakprov:

"Ni flyter med strömmen som huvuden gör i Nissan"

"Vi håller huvudet kallt som 22-åringar från Halmstad"


Och folk säger att VI är morbida och farliga...
 

AHTF

Veteran
Joined
27 Dec 2002
Messages
39
Location
Linköping, Åkersberga
Re: lite för hårda mot medierna

Tycker ni inte att ni är för hårda mot expressen, aftonbladet med flera.

Visst älskar de att dra upp sådana här grejer.
Men ni måste hålla med om att det finns en del väldigt konstiga om inte vridna människor som håller på med live.
Detta gäller ju också en del gothare vilket han visst också var (enligt expressen).
Men jag vet ej, håller iallafall med om att expressen och aftonbladet gillar att dra upp grejer utan några riktiga bevis. och det e jävligt irriterande.
Får helt enkelt se vad polisen kommer fram till.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,915
Location
The Culture
Re: Och där slog de till!

Artikeln är bara ett ordagrant utdrag från TT, som i sin tur citerar Exponeringen. Jag tror/hoppas att det dyker upp en mer nyanserad artikel när någon DN-reporter får skriva den. Jag har antagligen fel...

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,915
Location
The Culture
Re: lite för hårda mot medierna

Men ni måste hålla med om att det finns en del väldigt konstiga människor som håller på med live.
Detta gäller ju också en del gothare vilket han visst också var (enligt expressen).
Men jag vet ej, håller iallafall med om att expressen och aftonbladet gillar att dra upp grejer utan några riktiga bevis. och det e jävligt irriterande.
Jag tycker också att många lajvare verkar vara riktiga UFOn. Problemet är att kvällstidningarna gillar att dra paralleller mellan människor som är lite udda och brottslighet...
och naturligtvis att inte ens ett oändligt antal "experter" som förklarar hur rollspel går till kan få en reporter att beskriva det som något mindre suspekt än gruppsexstyckmordsorgier.

/tobias
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
läste just GP...

och där nämner de inget om att han var rollspelare, inget om att "vampyrrollspel" kunde vara orsaken...

men det brukar ju vara så att man klagar på rollspelarna... men det är antagligen bara ovishet.
t.ex. vissa av mina klasskamrater brukar fråga typ något i stil med "vann du på senaste rollspelet?" eller "finns det något mästerskap i rollspel"... detta visar ganska bra på att vi inte når ut och folks ovishet.
Jag tycker det är viktigt att rollspel inte blir mainstream men genom att upplysa folk om vad det egentligen är så kanske man kan möta större respekt för sin hobby.
tycker själv att det är inget fel på att rekrytera fler rollspelare, föreningen Hedningarna om jag är med i försöker ganska rejält att hitta fler som vill spela rollspel, även vana rolspelare är det inget fel på...
hmm.. där fick jag med lite reklam oxå... var inte den egentliga meningen med inlägget...
 

AHTF

Veteran
Joined
27 Dec 2002
Messages
39
Location
Linköping, Åkersberga
Re: lite för hårda mot medierna

Håller helt med, jag tycker inte det är nått fel med att ta upp att hab är livare och gothare.
Det som gör en så förbannad e ju att de skriver sina artiklar som om det vore självklart att mordet hade nått med rollspel att göra. Och att alla som livar e udda personer med konstiga böjelser.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Jag är övertygad...

Till slut bestämde jag mig för att det antagligen var lika illa ställt med artiklarna om mellanöstern och styckmördare.
Jag är inte insatt i fenomenet styckmord, men angående mellanöstern är jag insatt nog för att bekräfta dina misstankar (vilket huvudsakligen beror på att svenska medier köper nyheter från amerikanska medier som sväljer den israeliska bluffen med hull och hår).

Jag skulle kunna berätta en historia som på ett tydligt sätt belyser hur kvällspressen inte bryr sig om att de förstör folks liv för att sälja lösnummer, men då det skulle kunna ställa till det för personen som berättade den så låter jag bli. Ni får nöja er med att jag berättar att det finns en uttalad policy att hellre publicera en felaktig historia som säljer bra och ta några skadestånd (som i Sverige ändå bara är symboliska) än att riskera att förstöra den genom att kontrollera den.

Sedan beror det på att de som skriver åt kvällspressen är idioter. Jag kan ha visst överseende med korkade saker, men vissa är bara för dåligt. Exempel:

- Strax innan valet hade man en rubrik med texten "S och V får egen majoritet i senaste väljarundersökningen". Hur kan två partier ha egen majoritet?

- Löpsedeln om den tyska kannibalen: "Åt upp sin älskare, hade människokött i frysen". Åt han upp eller sparade han en del? Hur kan han göra båda?

Nej, tacka vet jag DD's planerade löpsedel (tyvärr vågade man inte och gick på något mer konservativt) efter sista avsnittet av första omgången Robinson: "Svensk polis ödelägger söderhavsö". Det är korrekt faktainnehåll när det är som bäst!

Pressen tycks tro att pressfrihet innebär frihet från ansvar.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Morbid

Är det bara jag som har en så morbid humor att jag tycker det är asball att DN:s webbfråga (som står precis bredvid styckmordsartikeln) lyder: Har du anmält dig som organdonator?

Antagligen är det bara jag.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,917
Re: Ingen risk...

Nåja, har du sett vart det hela ledde, på bara några timmar? Kolla in alla de stora tidningarna så får du se.
 

AHTF

Veteran
Joined
27 Dec 2002
Messages
39
Location
Linköping, Åkersberga
Re: Jag är övertygad...

Ta´det lungt, visst e pressen jävligt irriterande ofta. Förutom DN tycker jag faktist men meningar som
"Strax innan valet hade man en rubrik med texten "S och V får egen majoritet i senaste väljarundersökningen". Hur kan två partier ha egen majoritet?"
Visst e det inte korrekt svenska, men jag tror du förstår vad dom menar:) .
Sen det hela om köpta inslag från USA tycker jag också e lite överdrivit. Vi har länge varit väldigt pro-palestina i det här landet. Visst jag tycker Israel e de större svinen, men palestinnierna e verkligen inga änglar. Det går ej att lägga skulden bara på den ena sidan. Och det gör faktist inte svenska medier.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: lite för hårda mot medierna

"Håller helt med, jag tycker inte det är nått fel med att ta upp att hab är livare och gothare."

Det gör jag. Framställningen av lajv och goth är synnerligen suspekt och snudd på kränkande för den döde. Kopplingen mellan hobbyn och brottet är egna spekulationer från Excessen och deras "anonyma experter", och kopplingen till brottet eller dess motiv är ytterst vag. I vilket fall som helst så har det ingenting med fallet att göra och utgör en integritetskränkning i den dödes privatliv. Det har ingenting med god journalistisk sed att göra, utan är ren och skär sensationsjournalistik.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Jag är övertygad...

Visst e det inte korrekt svenska, men jag tror du förstår vad dom menar:) .
Det är inte frågan om jag kan dechiffrera deras förvirrade tjatter. Det är frågan om att det är en yrkesgrupp som borde kunna skriva korrekt svenska.

Sen det hela om köpta inslag från USA tycker jag också e lite överdrivit. Vi har länge varit väldigt pro-palestina i det här landet. Visst jag tycker Israel e de större svinen, men palestinnierna e verkligen inga änglar. Det går ej att lägga skulden bara på den ena sidan. Och det gör faktist inte svenska medier.
Jag tänker inte dra igång den här diskussionen igen. Åk dit och se vad som pågår. Kom sedan tillbaka och försök säga samma sak igen. Tänk själv.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Inte bara nyhetsmedia

Det här misstänkliggörandet av alla som på något sätt är udda, ser annorlunda ut eller är nonkonformistiska på något sätt är ett genomgående tema i film och dagens samhälle.

Titta på hollywood-filmer. Det är alltid någon som är ful eller udda som är skurken. Skurken har ofta ett ärr eller liknande som utmärkande drag. Rasistiska stereotyper frodas: pajasnegrer, arabterrorister, karatejapaner, lata och smutsiga mexikaner.

Detta händer inte bara i fimen. I Sverige har flygpassagerare tvingats lämna sina bokade flighter för att de har arabiskt utseende. Feta anses sinnessvaga eller lata. Gothare är onda (hårdrocken har ju blivit rumsren, så en ny syndabock behövdes). I Bamse är brottslighet en etnisk företeelse. Listan kunde göras lång.

Så länge man från "officiellt" håll (dvs meda) bombardera befolkningen så kommer dessa stereotyper att bita sig fast starkare och starkare. Tyvärr är de flesta för lata/dumma för att tänka själv och genomskåda detta.

Det här är något att tänka på när ni spelleder. Spä inte på dessa stereotyper genom att använda dem själva.
 

AHTF

Veteran
Joined
27 Dec 2002
Messages
39
Location
Linköping, Åkersberga
Re: Jag är övertygad...

håller med om att diskussionen inte hör hit, men bara för att informera så har jag varit där, och jag har även läst historian.
 

AHTF

Veteran
Joined
27 Dec 2002
Messages
39
Location
Linköping, Åkersberga
Re: lite för hårda mot medierna

men det är ju det jag säger :gremsmile:, jag tycker det är rätt att ta upp att han är livare och gothare. Men det är ju helt fel att sedan koppla det så starkt till mordet med hjälp av anonyma experter och lite ihopkastade teorier.

läs hela inläggen tack.
 
Top