Nekromanti Vatten på Diddi och Björns kvarn?

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Givetvis blir rollspelandet en nyhet!

Ingen av oss som är med i leken höjer väl ens på ögonbrynen när vi ser en lajvare, för gemene man är det dock ett väldigt skumt beteende att som vuxen klä ut sig och leka vampyr på Halmstads krogar. Jag tycker inte alls att det är konstigt att tidningarna tar upp offrets hobby.

Fotboll och andra hobbys som bevisligen kan leda till mord (åtminstone om man är en hängiven supporter) är inte lika intressanta för läsarna som ockultism, rollspel och annat udda.

Antagligen skulle journalister som besökte ett lajv eller som satt med på en vanlig spelkväll somna av tristess. Kanske skulle de kunna skriva en artikel om hur dagens rollspelare långsamt förgiftas av socker i Cola och akrylamid i chips men inte mycket mer nyheter än så.

Vad tidningarna gör är att beskriva offrets rollspelshobby från allmänhetens synvinkel - handen på hjärtat, är det inte så de flesta utomstående uppfattar rollspel och särskilt lajv? Märkligt, konstigt och kanske farligt? Det är inte lätt att beskriva vad rollspel är och vad som är så fascinerande med det, att sammanfatta hobbyn på ett rättvisande sätt i två meningar i kvällstidningarna är omöjligt.

Jag har gång på gång försökt övertyga min mamma om hur rollspel för mig är ett ofarligt tidsfördriv. Jag har visat regelböcker, berättat om äventyr och kämpat för att få henne att förstå tjusningen med rollspel. Ändå väntar jag på ett telefonsamtal när som helst där hon oroar sig för att jag ska få huvudet avhugget...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Jag är övertygad...

håller med om att diskussionen inte hör hit, men bara för att informera så har jag varit där, och jag har även läst historian.
Vilket bara bevisar vad som diskuteras i en annan tråd just nu: det finns inte en enda rätt objektiv bild av verkligheten. Betraktelsen kan inte separeras från betraktaren.

Bara av ren nyfikenhet, var bodde du? Själv har jag bott i Jordanien i nästan ett år (så jag uppskattar numera arabisk mat och musik).
 

AHTF

Veteran
Joined
27 Dec 2002
Messages
39
Location
Linköping, Åkersberga
Re: Jag är övertygad...

halv år i just Israel. Du har helt rätt i ditt citat. man speglas ju också alltid en del utifrån var man bor och lever också.
Vilket ju kan ses ganska klart på våra skillda boplatser :gremsmile: .
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Jag är övertygad... [OT sen fem inlägg...]

halv år i just Israel
Häftigt, då måste vi träffas och slåss någon gång! :gremgrin:

(Vafan, vi måste väl upprätthålla traditionerna?)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Re: vilka tidningar?[ANT]

Har kollat på följande hemsidor; DN, Expressen och Aftonbldet och där är skräckscenariot ett faktum. Trots att polisen valt att inte uttala sig om motivet så har tidningarna redan fastställt att det var hans hemska rollspelshobby som blev hans öde.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Blåsa komer det säketr att göra...

Det kommer säkert att blåsa lite...
Men med lite god vilja & förkklaring från vår sida så kommer det säkert inte att bli för "dålig" publicitet. Det verkar ju åxå bra att de har laggt ut en liten faktaruta om vad rollspel är åxå.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Re: Blåsa komer det säketr att göra...

Mjo, om det som stod i faktarutan motsvarade verkligheten så hade det kanske varit bra, men nu ser man ju att den som skrivt dessa "fakta" aldrig har spelat bordsrollspel.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Snubbens hemsida

Jag tror att det är den här...

(jag sökte på Google (för att Altavista suger) efter ""en psykolog ut i fingerspetsarna"" (som hans karaktär beskrevs i en av artiklarna) och hittade den här länken: [color:\\"blue\\"]http://www.google.com/search?q="en+psykolog+ut+i+fingerspetsarna"&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&lr=[/color] (som inte går att URL-a till, så ni måste copy-and-paste in den i adressfältet))

Utifall att någon bryr sig :gremsmirk:.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Var det något annat än frontsidan som funkade? ANT

Och så tycker folk det är konstigt att han råkade illa ut. Det är ju den verkliga orsaken, döda länkar kan vara väldigt frustrerande!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Re: vilka tidningar?[ANT]

Både DN och SvD har i alla fall bemödat sig att fråga någon representant för en rollspelsförening om vad rollspel är och vad de tror om mordet. Artiklarna har fortfarande lite slagsida i form av sensationssnaskiga våldsbeskrivningar på SvD och en dramapedagog som vet bäst* på DN.

*Eftersom det KAN finnas NÅGON prykiskt störd person som SKULLE KUNNA bli negativt påverkad av rollspel, så är de farliga. Det vanliga skitsnacket, ni vet. Det är som vanligt rollspelen, (eller rockmusiken, eller vad det nu är) och inte den psykiska störningen, som är farlig.

/tobias
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Morbid

Jo, det var rätt roligt. :gremsmile: Visst har du svarat på den! :gremtongue:

/Honken
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Men tänk om...

...det trots allt är rollspelsrelaterat.

Jag menar, tillvägagångssättet tyder ju på att en Cthulhu-spelare försökt dölja brottet. Alla som spelat Cthulhu vet ju att polisen brukar tolka folk som blivit slitna i småbitar som själmord. :gremshocked:

Hoppas pressen inte läser det här, de brukar vara immuna mot ironi också...
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Jag är övertygad...

Nej, tacka vet jag DD's planerade löpsedel (tyvärr vågade man inte och gick på något mer konservativt) efter sista avsnittet av första omgången Robinson: "Svensk polis ödelägger söderhavsö". Det är korrekt faktainnehåll när det är som bäst!

Ett av mina favorit TV program är faktiskt Media Magasinet på SVT, de granskar nyhetsmedierna väldigt kritiskt. Vet inte om de sänds längre, eftersom de även granskade SVTs egna nyheter kritiskt.

/Honken
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: lite för hårda mot medierna

"Men ni måste hålla med om att det finns en del väldigt konstiga om inte vridna människor som håller på med live."

Fast det är ett rätt stort steg mellan att vara lite konstig och att styckmörda någon.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Aha! *klick!*

Kan det vara så att det finns ett behov att ha lite mystik, lite mys-mys-skrämmande i trygga Sverige? Delvis för att få en syndabock för allt, och för att känna sig själv lite bättre, vilket är rätt naturligt, men ändå.. VILL man ha en läskig rollspelshobby?
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Påminner mig om när expressen gjorde ett reportage (inte var det journalistik i alla fall) om polarns scoutklubb. Efter frågan "vad brukar ni göra?" så gav de ett långt svar som började "folk verkar tro att vi knyter knoper, men vi ker på resor, får träffa människor från hela världen bla bla bla"

Expressen förkortade det hela till " Tina, 14: Vi knyter knopar!"


Ad nausium!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Ingen risk...

Fast vem hade kunnat tro att det skulle spåra ut så mycket på så kort tid? Jag hade iallafall hoppats på att de skulle vara lite mer sansade. Det är för sorgligt. Både Expressen och Aftonbladet har övergett seriös journalistik för sensationslystnad och skvaller. Ytterst tragiskt att två av Sveriges största tidningar har ett så lättsinnigt förhållande till både sanning och relevans. Om rollspel verkligen drog till sig så många störda personer är det ju märkligt att det inte sker fler rollspelsrelaterade mord och brott än det faktiskt gör. 150.000-300.000 rollspelare påstår de att det finns. Då borde ju någon bli skadad varenda dag.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Statistik!

Om rollspel verkligen drog till sig så många störda personer är det ju märkligt att det inte sker fler rollspelsrelaterade mord och brott än det faktiskt gör. 150.000-300.000 rollspelare påstår de att det finns. Då borde ju någon bli skadad varenda dag.
Det är viktigt att komma ihåg det här. Det enda motargumentet man behöver när någon påstår att rollspel är farliga eller att de leder till det ena och det andra är följande:
Hur många mord/självmord har efter en avslutad polisutredning tillskrivits rollspel?
Svar: Noll (0).

/tobias (Skäll gärna ut mig om jag har fel.)
 
Top