Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 8

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Bearnie såg uppgiven ut. Inte nog med att han blev utröstad, han fick dessutom ingen med sig ut.
- Jag är nattvakt, sa Basenanji, så du kan få ta med min ficklampa.
- Jag är byråkrat, sa Banarok, så du kan få ta med min... eller nä, du får ingenting av mig.
- Du kan ta med den här sprutan jag hittade i min vänsterarm, sa Zebulon.


Vi tackar Bearnie för spel. Du får gärna skriva ett sista inlägg, givetvis helt utan spelrelaterad information.

"Cthulhu" hörde alla ropas samtidigt som en stor krabbklo kapade Bearnie i två.
(Alla hörde alltså att Bearnie ropade så - för alla tröga lingvister som inte fattar :gremwink: )

Följande är kvar i affären:
SAN 82 - Johoohno
SAN 76 - Andersson = Underhållare
SAN 70 - Banarok = Byråkrat
SAN 68 - Eksem = Kurator
SAN 67 - Zebulon = Affärsbiträde
SAN 64 - Måns = Atlet
SAN 60 - Craygh
SAN 56 - Yreburre
SAN 44 - Basenanji = Nattvakt

Nästa runda slutar på torsdag 21:30.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
King! Rimligtvis endast en kultist kvar, även om DTF härjar vidare.

Att ingen manipulerades ut, får man väl tacka väktaren för igen (om det inte är så lamt att det beror på passivitet från den sista kultisten...)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Yes!

Hä...nu är segern så grymt nära.

Tja, på min lista över ev kultister står:

Andersson
Eksem
Johoohno

Och bara för det så råkade jag kika lite i vrållådan. Det kanske finns två kultisar kvar nu ändå.

Nåja, tre på listan.

Ok, kan vi anta något om DTF förresten?

/Basse, [M]
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
RÖST: JOHOOHNO

Dags för drev!

Johoohno tycker jag är märklig. Han spelar tydligen varulvsspel på mafiascum, men har ändå hållit hyggligt låg profil här. Eksem tycker jag också har betett sig lite märkligt.

Och kollar man deras röstningsmönster under förra rundan så blir de mer misstänkta. Under förra rundan så blev ju också drevet mot Bearnie så himla tungt snabbt att ev kultister nog inte vågade starta ett annat. Så det är rösterna som kom tidigt som är intressantast. Och dessutom: de som aldrig röstade, förrän det var försent...

Ja, jag kan ha fel, men jag drar till med...


RÖST: JOHOOHNO



/Basse, [M]
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: RÖST: JOHOOHNO

Johoohno tillhör en av våra mindre mysko kandidater om jag får säga min mening. Han har hittat kultister och varit med på rätt drev och i rätt tid för det mesta. Nej, jag är ganska säker på att vår kultist finns bland någon av de här:

Banarok
Craygh

Jag återkommer med mer information om saken lite senare, när jag dubbelkollat exakt vilka jag egentligen kan gröna och när rundan pågått lite längre.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
någon blockerade min förmåga denhär rundan eller har en kraft som blockerar förmågor, jag använde min kraft på Andersson i alla fall, har någon haft samma problem på andersson eller blev jag blockad av någon annan?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Banarok said:
någon blockerade min förmåga denhär rundan eller har en kraft som blockerar förmågor, jag använde min kraft på Andersson i alla fall, har någon haft samma problem på andersson eller blev jag blockad av någon annan?
Banarok, det var jag som blockade dig i jakten på DTF. Jag hade ingen aning om vad din förmåga är, men du känns ju hyfsat ren nu. (Förutsatt att DTF använder specialförmågorna d v s)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: RÖST: JOHOOHNO

Jag håller med Basse om att Johoohno spelat väldigt passivt för att vara en erfaren spelare. Det tyckte jag redan för flera rundor sedan.

Eksem ger mig visserligen lite klåda men frågan är om det är varulvsallergi eller vara vanliga utslag. Dessutom var ju Eksem (och Craygh) offer för frontalattacker från Bearnie. Friar det möjligen de båda (även om jag tycker att Bearnie-Craygh-beefen kändes lite overklig, men det kanske bara var Bearnie som spelade dåligt).

Banarok tycker jag känns hyfsat ren, eller i alla fall inte särskilt misstänkt.

Sedan är frågan om hur man ska se på Yrreburre. Han är visserligen i vegetativt tillstånd, men är det det som är orsaken till att ingen manipulerades ut? Å andra sidan är han clearad av Hellzon.

Men för att få ökad press på någon som kan spelet, samt generellt sett mer diskussion än förra rundan så lägger jag

Röst: Johoohno

Johoohno 2 (Basenanji, Andersson)
Inte röstat: Banarok, Craygh, Eksem, Johoohno, Måns, Yrreburre, Zebulon
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: RÖST: JOHOOHNO

Nej, jag köper inte att Johoohno är kultist. Däremot tror jag ju att du, Andersson, är det, vilket jag redogjorde för förra rundan. Å andra sidan, om du varit kultist kan jag inte se hur jag inte skulle blivit manipulerad den här rundan.

Det innebär att min enda misstänkta är Banarok, vilket jag också redogjorde för förra rundan.

Röst: Banarok

Sedan undrar jag om inte Johoohno är DTF. Han spelar mycket riktigt undvikande till och från, men är ändå behjälplig i jakten på kultister. En väldigt rimlig orsak till det är att han är DTF. Så, det kan finnas en poäng med att rösta ut honom ändå.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Basenanji said:
Och bara för det så råkade jag kika lite i vrållådan. Det kanske finns två kultisar kvar nu ändå.
Vad menar du med det? Vad sas i vrållådan?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
DTF-ekvation

DTF har hittills sprutat följande:

3 okända (runda 4)
Hellzon (runda 6)
Yrreburre (runda 7)
Zebulon (runda 8 )

Det ger följande ekvation:
- Vi är 9 st kvar i spelet.
- Sprutaren lever
- Av de kvarvarande är 2 + X sprutade (X<3)
DTF består således av mellan 3/9 till 6/9 av gruppen (Sprutaren inräknat)

Nu är det väl knappast realistiskt att alla de tre anonyma som sprutades runda 4 finns kvar i spelet. Men man kan nog räkna med att minst en av dem lever. I vilket fall, om vi inte tar bort Sprutaren, utgör förmodligen DTF hälften av gruppen, om vi plockar den sista kultisten den här rundan och DTF smittar en person. (Vi är då åtta kvar och DTF och de smittade är minst 1 + 3 personer).

Det hela väcker ett par frågor
1) Jag har antagit att DTF fungerar ungefär som Jokern d v s vinner om kultisterna dör och en majoritet av de kvarvarande utgörs av Sprutaren samt de smittade (visst var det så i Batman?). Finns det några andra alternativ till hur de fungerar? (T ex fungerar DTF uppenbarligen inte som fanatikerna gjorde förra gången, som inte smittade några, utan vann om byn vann samt ateisterna utrotades).

2) Hur mycket krut, om något, ska man lägga på att jaga DTF? Jag lutar nog mot att det viktigaste är att plocka kultisterna, byn vinner ju på så sätt i alla fall (även om vi blir morfinister allihopa, eller vad nu sprutorna innebär). Men det kanske inte är alla som håller med om det.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: RÖST: JOHOOHNO

Om jag ger utslag för någon så är det bara att ställa alla frågor ni behöver ha svar på för att bli lugnade. Jag tycker själv jag varit supertydlig och ansträngt mig efter förmåga, men om något annat krävs så bidrar jag gärna med allt jag kan.

Men saken är den att jag är väldigt, väldigt, väldigt säker på att kultisten är antingen Banarok eller Craygh, eller också är något väldigt underligt på gång. Eftersom det finns så väldigt mycket som pekar på att Banarok är grön så lutar jag med en rejäl lutning åt Craygh.

Men först behöver jag lite mer ammunition och lite dubbelkoll av vilka som faktiskt är gröna. Och det hinns inte med nu, tyvärr.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: RÖST: JOHOOHNO

Du tror att Hellzon siade fel? Craygh är ju grönad som medborgare av honom.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: RÖST: JOHOOHNO

Ja, det gör jag. Men jag är inte säker, tyvärr. Jag måste fundera på hur jag ska bli säkrare, åt det ena eller det andra hållet.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: RÖST: JOHOOHNO

Fan vad härligt!
Han var ganska kall ändå, Bearnie.
Det var bra spelat även om vi till sist ringade in honom.

Jag kan meddela att man får noll info om vad DTF är/innebär när man blivit stucken. Jag glömde använda min förmåga igen (vid det här laget känns den överspelad) så jag fick inget mess från Feuflux alls. Trodde först jag blivit utmanipulerad. Skönt att betraktas som oviktig.

Bra jobbat, väktarn. Jag har en gissning om vem det är och den personen kan ju försöka fortsätta göra ett bra jobb. Kanske blocka samma person som tidigare, alternativt skydda sig själv för om lilla jag har en gissning så kanske nån anna har bättre väderkorn.
Skall vi diskutera väktaren öppet eller bara hålla käften och hoppas att han klarar sig samt gör ett bra jobb?

Den sista kultisten (för jag hoppas att det bara är en kvar...) kommer bli lite klurig att röka ut känner jag. Uteslutningsmetoden ger:
Röst: Johoohno
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: RÖST: JOHOOHNO

Eksem said:
Men saken är den att jag är väldigt, väldigt, väldigt säker...
Jag undrar verkligen hur du kan vara så väldigt, väldigt, väldigt säker?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: RÖST: JOHOOHNO

Jag vill kunna dröja lite med det, om det är ok med alla. Jag vill dubbelkolla lite saker först och fundera lite på vad de betyder.
 
Top