Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 7

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Bra gjort Halvtand!

Måns said:
Nja, den riktiga gruppen av möjliga kultister är faktiskt:


Andersson
Johoohno
Bearnie
Banarok
Eksem

Resten är siade av Hellzon eller riktiga stadsbor. Det får nog bli att gå tillbaka och analysera de här lirarna.
Jag tycker att detta är relativt korrekt (vi kan inte undanta att någon kultist pingar medborgare, dessutom har vi naturligtvis DTFen). Det är åtminstone bland dessa vi ska börja leta. Jag lutar mer och mer åt Banarok, jag har varit inne på honom tidigare och han har givit mig mer anledning till misstankar på sistone:

Post #650537 i runda 5, här verkar han VETA att det är frågan om sex kultister.
Post #651044 i runda 7, här känns det som om Banarok ändrar stil markant. Dessutom väljer han att starta ett drev utan att ange vari hans misstanke består i (jag får känslan av att han stödjer sig på Eksems post precis innan som pekar ut Banarok eller Bearnie)
Post #651058 och post #651059 känns som om Banarok sitter på mer information och väljer att inte ljuga för mycket för att snärja sig själv.

Jag håller med Banarok att vi bör starta ett drev tidigt för att pressa ut mer information (många har sina förmågor dolda och nu börjar det bli dags att gräva i dem igen, vi närmar oss slutspelet).

Röst: Banarok
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Bra gjort Halvtand!

Err... fan vad jag är efter.

Som jag förstått det så är jag siad som medborgare, tack för den Hellzon, jag bör ha vart suspekt som fan innan dess. Hellzon rök, Poseur var kultist och även... Halvtand rök, och han var ingen kultist.

Återigen med mitt konstiga psykologianalyserande: Jag tror att Banarok är DTF.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tycker att drevet mot Poseur var rimligt men grumlat av behovet att jaga efter DTF, mot vilken Poseurs förmåga kunde vara en nyckel.

Drevet mot Halvtand var något av en win-win-situation i min bok, för även om vi röstade ut Halvtand och han var Medborgare skulle vi vinna något stort på det, nämligen säkerheten i Hellzons sianden.

Att du skulle vara kultist är alltså något som skulle kunna vara en väg om det visar sig att Hellzons sianden inte stämmer, vilket jag finner mycket osannolikt i nuläget.

Jag tycker att Anderssons försvar av Banarok känns bra, och om jag köper det så borde jag väl gröna även Andersson? Först nu slog det mig att det rimligaste just nu är att både Andersson och Banarok är kultister. Jag vet inte varför jag inte tänkt det förrän nu. Eftersom jag inte ser något par där Bearnie är ena parten borde ju givetvis paret vara Banarok och Andersson? Det vore ett nästan övertydligt agerande från Anderssons sida, men definitivt inte ohållbart. Jag tappade bort mina tankar lite där, givetvis är det Andersson som skall sättas under lupp!

Återkommer med mer om detta när jag är nykter. Med risk för att vinet saboterat mitt tänkande:

Röst: Andersson
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
jag tycker inte vi borde gå ut med förmågorna eftersom att vi har förmodligen fortfarande en väktare bland oss, en som faktiskt kan ge oss mer rundor utan att kultisterna får ta ut en medborgare.

går alla ut med förmågorna utom t.ex 3 personer skulle kultisterna plocka därifrån eftersom de förmodligen har krafter som skulle kunna göra dem till mål, visserligen får väktaren större chans att lyckas men också stor chans att manipuleras
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
däremot borde man gå ut med vad för förmåga man har ifall man håller på att bli lynchad av arga medborgare
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Nåt är skumt med Banarok-drevet

Eksem och Johoohno:

I förra rundan hoppade Banarok på Poseur-drevet som nr 4. Det innebar då att Poseur var på god väg att röstas ut.

Detta borde ha stressat kultisterna, som redan innan var kraftigt decimerade.
Jag tycker att detta grönar Banarok.

Yreburre, Craygh och jag är siade av Hellzon och på så vis gröna. Om man som jag tycker att Banarok och Måns är gröna med tanke på hur de har röstat återstår:

Andersson
Bearnie
Eksem
Johoohno
Zebulon

Jag har hittills alltid litat på Zebulon, men jag tror att kultisterna finns i det där gänget.

Så jag undrar:

1. Johoohno och Eksem: vad är det som gör Banarok så intressant i jämförelse med resten av gruppen?

2. Johoohno och Eksem: Hur ser ni på Banaroks röstningsmönster under runda sex?

/Basse, [M]
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Bra gjort Halvtand!

Jag övertygas inte av argumentationen mot Banarok därför att:

1) Om man ser på tidigare analyser (som jag inte kan länka till just nu p g a tidsbrist) över hur tidigare utröstade kultister röstat verkar det orimligt att Banarok skulle vara kultist.

2) Ser man på röstningen förra omgången, som Basse lade fram ovan, så hoppar Banarok på Poseur-drevet som fyra, innan det drevet var avgjort. Det enda sättet jag kan se att en kultist spelar så är om han VET att det kommer ett drev mot Halvtand snart. Det är snarast Halvtands-drevet som måste analyseras ytterligare, för där tror jag att man kan hitta kultister.

3) Indicierna som du lägger fram i posterna är ytterst vaga och bygger på sådant som är "vedertagen kunskap" i den här omgången. T ex har så vitt jag vet så har de flesta sedan början av spelet räknat med att det är 5 eller 6 kultister när man gjort sammanställningar av hur landet ligger. (Sedan har vi ju observationen att Poseur hälsade till de kvarvarande kultisterna i plural, vilket förstärker den bilden.)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
RÖST: BEARNIE

Jaha, dags att haka på ett drev.

Jag hakar på ett drev av taktiska skäl. Jag vill inte riktigt avslöja vad jag har för mistanke, men jag har en klar plan. Min röst kan komma att flyttas.

Så här har röstningsmönstret sett ut hittills:


Banarok->Bearnie

Bearnie 1 (Banarok)

Eksem->Bearnie

Bearnie 2 (Banarok, Eksem)


Johoohno->Banarok

Bearnie 2 (Banarok, Eksem)
Banarok 1(Johoohno)


Eksem->Andersson

Bearnie 1 (Banarok)
Banarok 1 (Johoohno)
Andersson 1 (Eksem)


---

Jag lägger min röst på Bearnie.

RÖST: BEARNIE

Röstningsläget just nu:

Bearnie 2 (Banarok, Basenanji)
Banarok 1 (Bearnie)
Andersson 1 (Eksem)


Basse, [M] som dessutom tror att kultisterna gärna forcerar oss att jaga DTF så de kan undgå uppmärksamhet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Rösträkning

Bearnie 2 (Banarok, Måns)
Banarok 1 (Johoohno)
Andersson 1 (Eksem)

Eksem har bytt röst från Bearnie till Andersson.

Zebulon är förresten grönad som 100% stadsbo och vi har redan tagit de två kultister som fanns i den gruppen, så du kan stryka honom från din lista Basenanji.

Min lista igen:

Andersson
Johoohno
Bearnie
Banarok
Eksem

En intressant iakttagelse är att namnen på min lista och rösterna är identiska. Det innebär att vår(a) kultist(er) är aktiv(a)!

Poseur said:
ARGH FÖR Cthulhu! Sätt dit dom jävla medborgarna nu grabbs!
Äh, va fan, jag röstar ändå:

Röst: Bearnie
Motivation: Tja, vem förutom den siste kultisten skulle försvara Poseur lika hårt. Det var ju lite vinna eller försvinna som gällde. Det blev - försvinna. :gremsmile:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Rösträkning

Måns said:
En intressant iakttagelse är att namnen på min lista och rösterna är identiska. Det innebär att vår(a) kultist(er) är aktiv(a)!
Spot on, Måns! Vi får hålla noga uppsikt över hur folk röstar den här gången!

(Jag håller fö med Banarok när han säger att det finns kvar två kultister som en följd av att Poseur sa: "Lycka till grabbs!")

/Basse, [M]
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Jag tycker att argumentet att rösta på mig faktiskt visade spår på vingrumlighet. För hur i hela friden får du det som troligt att både jag och Banarok är kultister och dessutom i cahoots? Du får gärna lägga fram bevis för det.

Sedan vill jag, som flera före mig i andra rundor, igen trycka på att jag inte kommer att kunna svara speciellt mycket innan måndag, i o m att jag är på Lincon. Så jag kommer att ha svårt att bemöta drev mot mig.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Nåt är skumt med Banarok-drevet

Jag ser i nuläget 4 möjligheter.

1. Hellzons sianden stämmer och det finns 1 kultist kvar. Då är kultisten Bearnie.

2. Hellzons sianden stämmer och det finns 2 kultister kvar. Bearnie bildar inte ett sannolikt par med någon, vilket däremot Andersson och Banarok kan göra.

3. Hellzons sianden stämmer och det finns 2 kultister kvar. Bearnie bildar par med Zebulon.

4. Hellzons sianden stämmer inte.

---

Banarok är intressant för att han varit så osynlig och för att han kan bilda ett kultistpar med både Bearnie och Andersson. Notera dock att detta är en möjlighet, inte en självklarhet. Att driva mot Bearnie är liksom uppenbart och Bearnie måste göra något makalöst för att stanna kvar den här rundan skulle jag tro. Jag är själv mest intresserad av att leta efter en plan B så att vi inte slappar ihop som under Wilmer-drevet.

---

Dock blir jag oroad av de som försöker avfärda DTF. Jag får hålla med om att det enda vettiga spelet man kan göra som kultist i det här läget är att försöka rikta om spelet mot att jaga DTF, men om jag förstått saken rätt så kan vi mycket väl förlora den här rundan om vi tar Bearnie som eventuell sista kultist? Eller har jag bara blivit inbillad detta tidigare under spelets gång? Hur som helst måste vi förhålla oss till detta, och jag tänker stirra ilsket och misstänksamt mot alla som försöker prioritera ned DTF-hotet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Inte troligt, utan snarare möjligt. Jag börjar få slut på troligt, och då tittar jag förstås på möjligt istället. Eftersom jag betraktat dig som "grön" hela spelet i princip har jag inte spanat åt ditt håll alls, så jag måste tillbaka och leta innan jag kommer med några mer slutgiltiga utlåtanden.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Eksem, varför fortsätter du med att misstänka Zebulon när han och jag är de enda två vi kan vara 100% säkra på är medborgare? Vi är båda stadsbor och det fanns bara två kultister i den gruppen (wilmer och Anders Å).
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag listade möjligheter, inte misstankar. Jag misstänker inte att Hellzons sianden inte stämmer. Snarast är listan till för att visa hur få realistiska möjligheter jag tror att det är kvar, och mest av allt illustrera hur svårt det är att få Bearnie att bilda ett kultistpar med någon, utifrån hur jag resonerar. Det är mycket osannolikt att Zebulon eller du skulle vara kultist, det kräver mycket särskilda omständigheter.

Det troligaste, i min bok, är alltså att Bearnie är den sista kultisten. Men om detta visar sig vara fel, vart ska vi börja titta då? Det är den frågan som intresserar mig mest, för det finns inte en suck att Bearnie är kvar när den här rundan är över. Näst mest intresserar mig frågan om DTF. Vinner DTF om vi röjt alla kultister och DTF är kvar i spel, eller har jag bara inbillat mig att någon med tyngd påstått detta?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Eksem said:
Vinner DTF om vi röjt alla kultister och DTF är kvar i spel, eller har jag bara inbillat mig att någon med tyngd påstått detta?
Om DTF är i majoritet när spelet är slut vinner de. Min gissning är att de som blir stuckna inte vet något om det här heller, utan att det bara är seriemördaren som har det som mål. Men, jag vet inte.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Måns said:
Om DTF är i majoritet när spelet är slut vinner de.
Det var alltså vad "någon med tyngd" hävdade. När vi var fanatiker förra spelet skulle vi utrota alla ateister. Så det verkar inte funka på det viset.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Bra gjort Halvtand!

Måns said:
Nja, den riktiga gruppen av möjliga kultister är faktiskt:

Andersson
Johoohno
Bearnie
Banarok
Eksem
Jag gick igenom runda 4,5 och 6 för att se hur de här har betett sig. Två av dem sticker ut ordentligt - Andersson och Bearnie. Alla andra har vid minst ett tillfälle gett sig på kultister eller röstat bra. Andersson och Bearnie har gång på gång försvarat kända kultister och konsekvent misstänkliggjort sådana som vi är gröna.

Så här:
Andersson försvarar Anders Å, och Anders Å försvarar Andersson. Sedan försvarar han Wilmer flera gånger. Han hoppar alltså inte på något drev som leder till att en kultist hotas eller röstas ut.

Bearnie har betett sig i princip likadant. Han har varit på Eksem flera gånger, och mig vid några tillfällen. Dessutom har han aldrig hängt på något drev eller röstat på något för kultisterna skadligt sätt.

Eksem gick hårt mot wilmer, Banarok röstade på Purgatory när det fanns ofarliga alternativ, Johoohno drog igång drevet som fick Purgatory utröstad.

Så min röst på Bearnie ligger kvar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Bra gjort Halvtand!

Ja, Bernie försvarade även Poseur med näbbar och klor, men det minns vi ju.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Bra gjort Halvtand!

Kan det vara Bearnie och Andersson som är kultister? Är Anderssons försvar av Banarok en dimridå av något slag?
 
Top