Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 7

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Bra gjort Halvtand!

Eksem said:
Kan det vara Bearnie och Andersson som är kultister? Är Anderssons försvar av Banarok en dimridå av något slag?
Kanske. Det finns ett problem med Banaroks alibi, och det är att det var tre röster på wilmer och tre röster på Purgatory. Kanske kände kultisterna att det var kört och tänkte att det är lika bra att få alibi om nu någon av dem skulle ryka?

Samtidigt hade Halvtand två röster på sig (jag och Purgatory) och Posuer och wilmer hade inte röstat. Det hade alltså varit fullt möjligt att köra ett kultistdrev mot Halvtand. Så misstänkt som han har varit genom hela spelet hade de dessutom kunnat komma undan med det. Men varken Posuer eller wilmer röstade. Tillsammans med Bearnie kan tilläggas.

All in all har kultisterna spelat riktigt klantigt. Anders och Poeurs korslögner var helt uppåt väggarna (ska bli kul att höra hur de resonerade) och jag förstår inte hur de lyckades sätta sig i den situation de gjorde. Jag tycker inte att Andersson och Bearnie verkar klantiga, men ser man på det de har skrivit så har de en 100%-ig felmarginal. Antingen har de magkänslan gud glömde eller så är de kultister. Och eftersom det här är ett varulvspel gissar jag på det senare.

Så, kan vi få lite kommentarer kring det här? Finns det något som talar för att Andersson och/eller Bearnie skulle vara något annat än kultister?
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Bra gjort Halvtand!

@ Basse och Måns, jag måste gå tillbaka och titta på Banaroks spel igen. Häromkvällen började jag göra en sammanställning av de spelarna på Måns lista, som jag håller med om är de vi ska börja leta bland. Listan bygger på mina anteckningar hittills. Dock hann jag inte färdigt. Jag ska titta tillbaka på Banarok och även lista Bearnie ikväll (om jag hinner ser jag även över Andersson igen också).

Fram till dess låter jag min röst på Banarok ligga. Jag presenterar även listningen i sitt nuvarande skick.

---


Angående listan nedan
Jag har satt + vid de informationssnuttar jag tycker tyder på medborgarskap och – vid de som jag tycker lutar åt kultistskap.

Angående Andersson
+/- Kan inte bestämma mig vad jag tycker om förmågan. Dels är den generellt lite kultistig, dels kan den kanske hjälpa oss att stoppa/finna DTF (om den fungerar på denne).
- Var #7 på Dice-tåget (#648884)
- Var #6 på Embergem-tåget (#649453)
- Ville inte rösta ut AÅ runda 3, när tåget där fanns (#649769 & #649887)
+ Röstar ut kultisten Purgatory som #5 (#650489)
Slutsats: Blivit mer och mer pricksäker i sina gissningar kring kultister så här i efterhand. Antingen beror det på erfarenhet eller på att han vet vilka som är vad och att han då vill ge sig själv medborgarstatus.

Angående Banarok
- Var #5 på Dice-tåget, vilket jag då upplevde som en opportuniströst (#648850)
- Den möjliga försägningnen som i så fall pekar ut honom som kultist (#649033)
+ Röstar ut kultisten Purgatory (#650469)
- Å andra sidan är Purg-rösten utan reflektion, bara en röst där för att han litar på staden.
- Ny försägning: "yay 2 nere 4 kvar", vet han exakt hur många kultister det finns? (#650537)
+ Röstar på Poseur runda 6, som nummer 4 (#650926)
- Misstänker ingen men lämnar ändå kvar sin potentiellt farliga röst på Poseur (#651016). Vilket är skumt att göra om man är bybo, vill han vinna potentiella pluspoäng som kultist?
- Hävdar att han glömde använda sin förmåga, men har bara gått ner 2 i SAN (#651044)
Slutsats: Postar väldigt lite, har varit med på väldigt få drev som lett till utröstning, när han postar är det ofta föga informativa poster. Antingen en nybörjare som inte vet hur han ska agera och dessutom ovillig att ens försöka sätta sig in i spelet, eller en kultist som håller låg profil. Jag lutar åt de sistnämnda då han nu på slutet producerat poster i en helt annan stil än tidigare.

Notering (angående Banarok): Några har grönat Banarok efter att Purgatory röstat på honom, men jag ser inte det som skäl nog. Banarok hade skrivit en analys av Banarok och när jag sedan hugger på en felsägning hade det nästan varit konstigare av Purgatory att låta bli att rösta på Banarok. Jag noterar även att Purgatory gjorde en analys av Banarok (som jag fann faktiskt höll med bitar av), och en av Emebrgem (som jag fann tandlös).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Bra gjort Halvtand!

Bra idé med +/-. Ger tydlighet.

Jag tycker att Andersson nog kan få vara med på listan över misstänkta, men Banarok ser jag inte som någon direkt självklar kultist. Jag tycker att hans röst på Poseur i förra rundan talar för sig själv.

Vad tycker du om Bearniedrevet?

/Basse, [M]
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Bra gjort Halvtand!

Andersson ligger ju i fokus just nu och jag har någon sorts känsla av att han trots allt nog inte är kultist. Jag ska här samla upp alla inlägg och skriva om de kort:

Runda 6

650889
Bra jobbat (till alla utom jag, som inte var övertygad om Wilmers skuld...)!

Jag tror nog att väktaren prickat rätt. Hade alla kultister lagt ned spelet hade nog Feu låtit oss vinna på walk-over.

650891
[Långt klipp-och-klistra-inlägg med analys av Wilmers poster]

650895
[I svar till Måns ang Poseurs dribblande om födelseort]

Oj! Har någon möjlighet att kolla upp detta lite närmare?

650946

Jag har visserligen konstant klagat på min roleblocker-förmåga, men den har kanske kommit till nytta den här gången. Och det som hänt är att vi har en potentiell kandidat till DTF.

Låt mig lite snabbt rekapitulera hur saker och ting utvecklat sig:
Feuthulhus startmeddelande Runda 4 dök DTF upp och sprutade tre personer
Feuthulhus startmeddelande Runda 5 sprutade DTF ingen samtidigt som jag blockerade Craygh inför rundan
Feuthulhus startmeddelande Runda 6 härjade sprutmannen igen men Craygh var inte blockerad (jag kan inte blockera någon två rundor på raken, vilket är de "vissa omständigheter" jag breadcrumbade om i Runda 1)

Visserligen kan det finnas andra orsaker till att ingen fick DTF-spruta runda 5 (t ex att offret utmanipulerades eller att DTF glömde det hela), men indicierna staplas ändå på mot Craygh. Egentligen hade jag tänkt testa det hela den här rundan genom att blockera honom igen, men även om chansen är liten, kan jag ju faktiskt manipuleras bort den här rundan så jag vill sprida infot medan tid är.

I princip har jag inget emot Poseur-drevet heller, om inte hans uttalanden kan få en rimlig förklaring (är han infödd eller inte, har han ljugit och hur hänger det ihop med siandet egentligen?), men menar ändå att detta är en av de få konkreta ledtrådarna vi har mot DTF och därför kan vara värt att gå på nu när vi vunnit tid genom att plocka en hel radda kultister.

Röst: Craygh

Poseur: 5 (Hellzon, Bearnie, Eksem, Banarok, Halvtand)
Craygh: 2 (Zebulon, Andersson)
Bearnie: 1 (Måns)
Halvtand: 1 (Basenanji)
Ej röstat: Johoohno, Poseur, Craygh, Yrreburre


650957
[I svar till mig ang DTF]

Det beror ju på hur DTF fungerar, vilket vi ju inte vet med säkerhet. Men man kan spekulera utifrån hur saker och ting fungerat tidigare.

Om vinstvillkoret för DTF är samma som t ex för Jokern vinner så vitt jag förstår DTF om vi fångar den sista kultisten, och en majoritet av de kvarvarande byborna är sprutade.

Sedan vet jag inte hur rimligt det är att anta att DTF använder sin specialförmåga till att giftspruta, men jag tycker att det verkar som en rimlig tanke. Jag har dock aldrig spelat DTF som haft den typen av specialförmågor. Men tycker man att min hypotes är rimlig bör man fundera på att spara Poseur en tag till, eftersom trackerförmågan då potentiellt sett kan vara särskilt viktig.


651026

Jag gillar två delar i Bearnies resonemang.
1) Poseur är en tracker (flera har bekräftat den förmågan), vilket potentiellt sett är en värdefull förmåga för byn
2a) Vad beror egentligen anklagelsen om lögn mot Poseur den här rundan på? Jo det började med att Måns skrev fel i sitt första inlägg om vilka han siat. Sedan rättade Hellzon honom. Vilket Måns svarade på, och i förvirringen konstaterades att Poseur ljugit. Men inläggen som hänvisas till är så luddigt skrivna att man egentligen inte kan anklaga Posören för annat än grav otydlighet.
2b) Och sedan håller jag med om att kronologin är konstig. Varför ljuga runda 1? Och varför ska framför allt två stycken kultister korsljuga? För inte kan väl samtliga kultister vara jättenoobs?

Jag förstår dock egentligen inte varför Halvtand får så många drev på sig, annat än att han svarar så undvikande som Bearnie visar. Sedan är det lite synd att Halvtands-drevet blivit så starkt redan. Det hade varit bra att få se hur Craygh och Yrreburre valt att handla om deras röster faktiskt spelat roll. Dock håller jag inte med om att man om man plockar Halvtand som visar sig vara medborgare faktiskt bevisar Måns siarförmåga. I min bok blir den bara bekräftad om den sant pekar ut en kultist.


651027

Vill bara meddela att jag är i Linköping över helgen för Lincon och lite annat. Internettillgången och forumnärvaron kommer därför att vara sporadisk (om man inte kan fulsurfa på LiU:s nät) tills på måndag.

651033

Svaret är helt enkelt att jag för enkelhetens skull blockade Yrreburre, som varken outat sin förmåga eller var speciellt trolig att använda den.

---

Kommentar:

1) Logiken bakom Craygh och DTF känns en aning krystad. Det kan finnas massvis med förklaringar till varför DTF inte stack någon runda fem. Den mest troliga i mina ögon är att personen som skulle stickas blev utröstad/utmanipulerad och att DTF glömde att ange alternativ. Eller nåt sånt.

Sedan störs jag lite av att en del av oss vill jaga DTF. Jag är säker på att DTF fungerar som Jokern i Batmanspelet: att Jokern kan sticka folk och om De Stuckna är i majoritet när spelet är slut så vinner Jokern.

Men allt hänger på att kultisterna inte vinner! Jokern förlorar lika hårt som medborgarna om kultisterna vinner! Jag tycker att stickaren ska vara solidarisk i första hand med medborgarna, och i andra hand med sig själv, Feus instruktioner till trots! Om vi förlorar till kultisterna när de bara är två kvar...det är som att förlora mot Afghani...som att förlora en VM-final för att Allan Svensson skjuter en straff i stolpen. Eller nåt.

2) Det är inte vackert att missa Poseurs skumma beteende, trots att beteendet i sig verkligen inbjuder till olika tolkningar. Samtidigt tycker jag att Anderssons invändningar mot Halvtandsdrevet är rätt bra.
Hela den delen av inlägget ger antydningar om att Andersson inte verkar veta speciellt mycket. Eller så är han duktig på att spela "osäker medborgare".

Slutsats:
Andersson verkar inte så kultistig som man först kan tro. Han spelar bara så gott han kan utifrån de analyser han kommer fram till. Att Andersson spetsar in sig på Craygh känns rätt ok. Jag får intrycket av att Andersson jagar kultister, snarare än att styra undan röster från Poseur/annan.

/Basse, [M]
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Mitt strå till stacken

Jag har verkligen inte varit aktiv de sista dagarna. Det har dock andra varit och jag har noterat två som leverarat mycket hårda fakta, vilket är precis det jag går igång på. Både Måns och Basse har tidigt fört logiska resonemang och av dom utläser jag två personer med större kultist potential än andra: Bearnie och Andersson. Kanske även Banarok. Bearnie får min röst för han känns farligast. Det är jävligt iskallt spelat de sista rundorna om han är kultist så jag är inte säker och kan absolut ändra min röst om bra saker läggs fram.

Röst: Bearnie

Bearnie 4 (Banarok, Basenanji, Måns, Zebulon)
Banarok 1 (Johoohno)
Andersson 1 (Eksem)
Ej röstat: Bearnie, Andersson, Yreburre, Crygh

Var vänliga och dubbelkolla listan!
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Okej, jag har gått tillbaka och läst gårdagen (runda 6). Jag håller nu med om att Bearnie ser väldigt mycket sämre ut än Banarok.

Noterade följande angående Bearnie:
+ Röstar på Poseur som nummer två, vilket får denne att segla upp som den med mest röster för tillfället (post #650911)
- Han försöker måla upp upp Hellzon som DTF för att han har blivit stucken (det skulle vara väldigt märkligt om DTF:en skyltas så tydligt av Feuthulhu; detta verkar göras mest för att skrämma upp staden att inte lita på Hellzons siande)
- Tänker mer på vad som gör honom själv misstänkt, inte vad som hjälper till i jakten på kultister: ” Jag insåg att jag inte kunde stå för min röst mot Poseur. Om han hade rykt och visat sig vara medborgare, hade du blivit lika misstänksam mot mig då - bara för att jag gömde mig i Måns tåg?”
- Avslutningsvis var Bearnie väldigt aktiv förra rundan och har hittills varit noggrann med att informera i förväg när han ska vara borta. Det har inte skett denna runda samtidigt som han inte har sagt något sedan i förrgår (och då var det en föga informativ post ( #651039).


Röst: Bearnie

Bearnie 4 (Banarok, Basenanji, Måns, Zebulon, Johoohno)
Andersson 1 (Eksem)
Ej röstat: Bearnie, Andersson, Yreburre, Craygh


---
Angående Andersson gick jag även tillbaka och fann följande kring honom:

- Lovar analys av Wilmers poster (en analys som aldrig dyker upp)
- Ber någon annan kolla upp Poseurs lögn (vill inte själv göra någon analys- kanske för att han vet svaret och då känner att det är lurigt att ljuga)
- Röstar på Craygh eftersom denne kan vara DTF (på så vis undviker han att ta ställning i Poseurdrevet)
- Skräms om DTF:ens förmåga (jag har kommit till den slutsatsen att det vore på gränsen till överjävligt om Feuflux lagt in en roll där de som är bybor förlorar om alla kultister röstas ut bara för att DTF:en lever, det måste ju åtminstone finnas en chans att knipa DTF:en därefter).
- Säger sig ha blockerat Yreburres förmåga för att denne var passiv och förmodligen inte skulle använda den (hade det inte varit bättre att försöka blockera någon som Andersson misstänkte var kultist?)

Ser mörkt ut för honom också, inte idag, men väl imorgon.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Bearnie 5 (Banarok, Basenanji, Måns, Zebulon, Johoohno)
Andersson 1 (Eksem)
Ej röstat: Bearnie, Andersson, Yreburre, Craygh
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Tystnad = Kultisterna har inget att komma med? Så har det varit tidigare.

Är inte rundan slut snart... :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Andersson skulle ju vara på Lincon (#651097), men det finns ju definitivt ett mönster i det här spelet :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Bra gjort Halvtand!

"Ja, Bernie försvarade även Poseur med näbbar och klor, men det minns vi ju. "

Poseur, vad har jag någonsin gjort mot dig? Det är som om två tentakler från andra sidan graven griper tag i mig och hotar att dra mig med sig.

Poseur är osalig. Poseur är bespottad, förljugen och förtappad.

Han är olik mig på alla vis. Jag handlade i god tro!

----

Jag är just tillbaka från en arbetsam helg i Danmark. Nu märker jag hur påtaglig en högst märklig uppfattning om mig har blivit. Jag ska försöka läsa ikapp och bilda mig en uppfattning. Samtidigt är jag väldigt trött.

Fiender bakom oss, fiender framför oss. Så var jag igång med det igen. Vistelsen på den här förrättningen har inte alls varit bra för min paranoia.

Zebulon, jag har ett klagomål!
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Nåt är skumt med Banarok-drevet

Eksem said:
Jag ser i nuläget 4 möjligheter.

1. Hellzons sianden stämmer och det finns 1 kultist kvar. Då är kultisten Bearnie.

2. Hellzons sianden stämmer och det finns 2 kultister kvar. Bearnie bildar inte ett sannolikt par med någon, vilket däremot Andersson och Banarok kan göra.

3. Hellzons sianden stämmer och det finns 2 kultister kvar. Bearnie bildar par med Zebulon.

4. Hellzons sianden stämmer inte.
Alternativ 4 finns det ju olika varianter av
4a Hellzon var en naiv siare som alltid pingade bybo
4b Någon av de siade hade en förmåga som gjorde att han pingade som bybo fast han inte var det (finns lite olika varianter på det).

Problemet är ju att vi inte kan veta om 4 stämmer alls. Därför kan jag tycka att det är bättre att koncentrera sig på de osiade eftersom att även om Hellzon av någon anledning siat fel, så är sannolikheten att han prickat två kultister i siandet liten. Om det alltså finns två kvar d v s. Vi har däremot svåra problem om det bara är en kultist kvar och han är siad ren av Hellzon.

De enda som med säkerhet är rena som bybor är de som siats som stadsbor, eftersom både AÅ och Wilmer var det.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Bra gjort Halvtand!

Bearnie said:
"Ja, Bernie försvarade även Poseur med näbbar och klor, men det minns vi ju. "

Poseur, vad har jag någonsin gjort mot dig? Det är som om två tentakler från andra sidan graven griper tag i mig och hotar att dra mig med sig.

Poseur är osalig. Poseur är bespottad, förljugen och förtappad.

Han är olik mig på alla vis. Jag handlade i god tro!

----

Jag är just tillbaka från en arbetsam helg i Danmark. Nu märker jag hur påtaglig en högst märklig uppfattning om mig har blivit. Jag ska försöka läsa ikapp och bilda mig en uppfattning. Samtidigt är jag väldigt trött.

Fiender bakom oss, fiender framför oss. Så var jag igång med det igen. Vistelsen på den här förrättningen har inte alls varit bra för min paranoia.

Zebulon, jag har ett klagomål!
Och med det vill du ha sagt...?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Nåt är skumt med Banarok-drevet

Välkommen hem, konventenist Andersson. Nu skulle jag vilja se en röst från dig.

Du får ju ändra dig om du skulle vilja.

/Basse, [M]
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Nåt är skumt med Banarok-drevet

Basenanji said:
Välkommen hem, konventenist Andersson. Nu skulle jag vilja se en röst från dig.

Du får ju ändra dig om du skulle vilja.

/Basse, [M]
Röstningen är inte helt enkel. Bearnie spelar så yvigt att det både går att tolka som en uppenbar kultist och en uppenbar bybo. Skulle t ex en kultist göra något så uppseeendeväckande som Stuka-bombningen på Eksem i runda 1. Eller gnabbandet och invektiv-kastandet mot Craygh senare drag, som också var sådant som man tycker skulle väcka onödig uppmärksamhet.

Men denna runda har Bearnie gjort som alla kultister vi hittills plockat, d v s svarat undvikande när han inte varit passiv. Och det trots att drevet mot honom uppenbart skulle komma, givet vad som hände förra draget. Så att det får bli:

Röst: Bearnie

Bearnie 6 (Banarok, Basenanji, Måns, Zebulon, Johoohno, Andersson)
Andersson 1 (Eksem)
Ej röstat: Bearnie, Yreburre, Craygh
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Nåt är skumt med Banarok-drevet

Det dröjde iofs ganska länge innan vi fick något konkret mot Bearnie. Att spela hårt och tycka hårt är en ganska bra scumtaktik, så länge man inte tycker "fel". Problemet är ju att så här i slutet är det lätt att se vilka som tyckt märkligt och vilka som tyckt bra.

Och du har helt rätt i att om Hellzon siat den siste kultisten så blir det svårt. Men, runt 22.00 idag vet vi. Har vi inte vunnit då får vi leta ännu mer. Eller bara rösta på dig. :gremsmile:

En ännu bättre kultisttaktik vore att bestämma att 1-2 kultister ska spela som om de vore medborgare och rösta ut medkultister m.m. Sådana är nästan omöjliga att hitta. Men jag tror inte att vi har några sådana. Det har gått lite för dåligt för kultisterna för att de skulle våga fullfölja den planen.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Bra gjort Halvtand!

Så... vi vinner? Finns det någon mening med att jag flyttar tillbaka min röst till Bearnie?
 
Top