Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Slutet.

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Re: Fan va bra!

Brynolf said:
Ja, det kan ha varit ett misstag att mörda Andersson. Fnulade mycket på det där, men jag trodde/hoppades att det skulle gå att skylla det på Vimes & Trasapa. Men det gick ni inte riktigt på.
Mmh, jag tror ändå det var rätt. Jag hade inte Trasapa grönat sig under sista rundan hade jag nog försökt formulera teorier kring att han var ulven. Det hade jag inte gjort om Andersson varit i spel. Så, jag tror du gjorde rätt, det föll på Trasapas grönhet dock.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Fan va bra!

Mukwa said:
Ja, det kan ha varit ett misstag att mörda Andersson. Fnulade mycket på det där, men jag trodde/hoppades att det skulle gå att skylla det på Vimes & Trasapa. Men det gick ni inte riktigt på.
Haha, jo. Men varför lade du ned typ hela rundan på att gå på mig då?
Nja, det gjorde jag väl inte? Jag gjorde en pliktskyldig genomgång av dina inlägg runda 1 och lite så, men jag var rätt inställd på att försöka få ut Vimes el Trasapa.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Roller

Vimes said:
jag var inte alls hundra hela vägen in i kaklet (som mitt röstbyte en minut före deadline avslöjade, TACK Mukwa för att du inte hakad på min uppmaning där!)
Wtf, menar du att du var allvarlig med den rösten? Jag satt o vibrerade över om jag skulle våga rösta Trasapa jag också, men kom fram till att du nog bara fiskade lite kaxigt på ett alldeles ohyggligt, monstruöst självsäkert och kaxigt sätt. :gremlaugh:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Mina tankar om spelomgången:

Här håller jag inte med dig mycket pga att ett vanligt spel endast består utav 1/4 skurkar, ingen information och inga förmågor. Vilket gör att analyser blir väldigt viktigt, vilket också var något jag försökte framhäva med denna setting.
Ja, och all heder till det. Men i ett riktigt IRL-lir kan man avläsa kroppsspråk. Någonting måste väga upp för det och därför har väl väktar- och siarrollerna kommit till antar jag. men nu var byn betydligt sämre än att ha väktare och siare, eftersom det fanns en ulv som pingade grönt och en bybo som pingade rött. Byn skulle alltså behöva någonting som vägde upp det, t ex att en roll hade tydlig info som bekräftade att EN bybo (men inte vem) pingade rött och att en annan roll hade info om att EN ulv pingade grönt. Millern kunde helt klart få infon om ulven, men det hade inte räckt för att balansera upp det tycker jag.

------

Det känns iof tråkigt att hacka på balansen när det uppenbarligen blev så oerhört jämnt i slutet, men det är många faktorer som spelar in.

---------

Är det nån som har fört statistik på hur ofta byn vinner btw? visst är det fördel ulvarna? för i så fall borde vi tänka lite på att byn behöver aningen mer hjälp än vad den fått tidigare. Jag har alltså ingen aning om hur statistiken ser ut, men det vore kul att veta.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Fan va bra!

Mmh, jag tror ändå det var rätt. Jag hade inte Trasapa grönat sig under sista rundan hade jag nog försökt formulera teorier kring att han var ulven. Det hade jag inte gjort om Andersson varit i spel. Så, jag tror du gjorde rätt, det föll på Trasapas grönhet dock.
Det hade å andra sidan vägts upp av att jag hade haft Andersson högst upp på min misstänktlista oavsett vad han hade siat.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Mina tankar om spelomgången:

Standard-lir har väl inte kända roller alls? Det var ju till stor fördel för byn att kunna diskutera folk utifrån deras namn, huvudroll/periferi etc.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Mina tankar om spelomgången:

Nej det är skit bra ifall ni kommer med synpunkter och klagåmål, det behövs. Jag vet nämligen att spelet inte är perfekt balanserat och behöver få all input jag kan få för att kunna göra det bättre vid nästa tillfälle. Men som du säger så ja jag skulle haft med någon som viste att det fanns roller som gav omvända svar vid sieri.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Fan va bra!

Nja, det gjorde jag väl inte? Jag gjorde en pliktskyldig genomgång av dina inlägg runda 1 och lite så, men jag var rätt inställd på att försöka få ut Vimes el Trasapa.
Haha! Jag tog det långt ifrån som pliktskyldigt. Det tog irriterande mycket av min tid att försöka rentvå mig, och sen kom Vimes som en pitbullterrier och då blev jag frustrerad på riktigt :)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Re: Roller

Vimes said:
Det var förstås en miss av ulvarna att inte använda hela sitt falsklegg-register. Inte minst Sigge McKvack är ju ett rätt stort namn i DT, så det borde ju utnyttjats. Och Lukas knep vi ju huvudsakligen på att han uppenbart fabricerade sitt namn.
JO jag är faktist lite irriterad på Möller för att han lydde min uppmaning att vi skurkar inte skulle prata med varandra.
För när jag hade gått ut med Gullan DÅ tyckte han att det vat vättigt att bärreta vilka namn vi hade...

Jag har satt sen under hela resterade första rundan och svor över att jag inte hade gått ut som sigge.

//Lukas som tycker att Brynolf gjorde ett väldigt bra jobb efter det att vi andra lämnat byggnaden
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Mina tankar om spelomgången:

Standard-lir har väl inte kända roller alls? Det var ju till stor fördel för byn att kunna diskutera folk utifrån deras namn, huvudroll/periferi etc.
Dock inte i teorin. Lu-Kaazh kunde ju ha tagit Sigge istället, och Möller och dig tog vi inte direkt på era namn.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Roller

Lu-kaazh said:
JO jag är faktist lite irriterad på Möller för att han lydde min uppmaning att vi skurkar inte skulle prata med varandra.
För när jag hade gått ut med Gullan DÅ tyckte han att det vat vättigt att bärreta vilka namn vi hade...

Jag har satt sen under hela resterade första rundan och svor över att jag inte hade gått ut som sigge.
Hehe... Jag kan tänka mig det. Hade velat ser din/er reaktion när möller släppte namnen efter att du gått ut med ditt alias.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Roller

Lu-kaazh said:
JO jag är faktist lite irriterad på Möller för att han lydde min uppmaning att vi skurkar inte skulle prata med varandra.
Ja, haha, en grym ironi :gremlaugh:

Apropå det där så tror jag vi var lite väl noga med att inte ha nåt med varandra att göra i speltrådarna. Vimes var väldigt duktig på att nosa fram mitt undvikande av er. Nästa gång jag är ulv ska jag bara rösta på mina polare!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Re: Roller

Vicotnik said:
Hehe... Jag kan tänka mig det. Hade velat ser din/er reaktion när möller släppte namnen efter att du gått ut med ditt alias.
nej det skulle du inte vilja...
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Roller

Lu-kaazh said:
Vicotnik said:
Hehe... Jag kan tänka mig det. Hade velat ser din/er reaktion när möller släppte namnen efter att du gått ut med ditt alias.
nej det skulle du inte vilja...
Jo, det är sånt jag lever för...
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Mina tankar om spelomgången:

Mukwa said:
Standard-lir har väl inte kända roller alls? Det var ju till stor fördel för byn att kunna diskutera folk utifrån deras namn, huvudroll/periferi etc.
Dock inte i teorin. Lu-Kaazh kunde ju ha tagit Sigge istället, och Möller och dig tog vi inte direkt på era namn.
Nä, men de med starka namn blev lättare grönade (tyckte iaf jag), och fluffmässiga förhållanden som de tre knattarna, Kalle-Alexander och även jag & Andersson kunde man bygga många bra argument kring. Utan falsklegg hade vi varulvar nog bara vågat outa typ Kalles granne Olsson, dinosaurien Fossing och... ja, Glittriga Gullan kanske.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Fan va bra!

Mukwa said:
Nja, det gjorde jag väl inte? Jag gjorde en pliktskyldig genomgång av dina inlägg runda 1 och lite så, men jag var rätt inställd på att försöka få ut Vimes el Trasapa.
Haha! Jag tog det långt ifrån som pliktskyldigt. Det tog irriterande mycket av min tid att försöka rentvå mig, och sen kom Vimes som en pitbullterrier och då blev jag frustrerad på riktigt :)
Ja, jag blev faktiskt förvånad över hur mycket skit han lyckades gräva upp från dig. Jag såg dig som snorgrön och untouchable för stora delar av spelet.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Mina tankar om spelomgången:

Nä, men de med starka namn blev lättare grönade (tyckte iaf jag), och fluffmässiga förhållanden som de tre knattarna, Kalle-Alexander och även jag & Andersson kunde man bygga många bra argument kring. Utan falsklegg hade vi varulvar nog bara vågat outa typ Kalles granne Olsson, dinosaurien Fossing och... ja, Glittriga Gullan kanske.
Ja, men de teorierna stämde ju inte eftersom ni hade fått namn. Vi kunde lika gärna ha grönat Sigge för att det var en så stor roll. Vi grönade Kalle och knattarna för att vi trodde att ni ulvar var tvungna att ljuga om era namn, och det var ju fel.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Fan va bra!

Ja, jag blev faktiskt förvånad över hur mycket skit han lyckades gräva upp från dig. Jag såg dig som snorgrön och untouchable för stora delar av spelet.
Men för dig var jag ju snorgrön, det kan ju ha nåt med det att göra också :)

Jag har hittat min spelstil till stor del, och det är att försöka vara så grön jag bara kan (min plan exkluderat givetvis). Jag lägger hellre ned tid på att försvara mig så att byn kan räkna bort mig från misstänkt-listan, sedan kan jag ta itu med anklagelser. Nu har jag iof haft likadana roller i båda mina spel, men ändå. Det här märktes faktiskt på ett otäckt och brutalt sätt när Andersson outade att han hade siat mig, för det gjorde faktiskt att jag spelade så jäkla mycket sämre. Jag skriver t o m i nåt inlägg i runda 4 när det slog mig att jag var helgrön att jag inte kände nåt behov av att gröna mig längre. Alla inlägg efter det var mycket slarvigare och inte alls lika genomtänkta, förutom möjligtvis de inlägg jag var tvungen att försvara mig i.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Roller

Om jag outade att jag var vanilj så kunde varulvarna claimat vanilj-status också vilket är enklare att ljuga om i fall vi skulle ha outat info/förmåga. Och det nådde raskt en punkt där ni aldrig hade trott mig om jag outat att jag var vanilj.
Då läste jag av din sista post i runda 1 korrekt, men mitt svar i början av runda 2 gav dig åtminstone en liten öppning att säga som det var.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: Fan va bra!

Det var just det som gjorde den sista omgången så svår. När stöveln åkte ut hade jag allt uträknat, Brynolf var mest troligen ulv eller kanske Vimes. Men så började Vimes gräva upp skit på mukwa som jag helt missat och då var alla tillbaka på nojlistan.

Jag hittade min spelstil i sista rundan. Det var tack vare att mukwa dalade av i kvalitet som jag kände det nödvändigt att skärpa mig. Innan dess hade jag faktiskt förlitat mig mycket på mukwas inlägg, vilket såklart hade varit förödande om han varit ulv, så det misstaget tar jag med mig.

Något som faktiskt slog mig i slutet var att jag helt har struntat i hur jag har framstått inför byn. Jag har skrivit vad jag tänkt och tyckt och inte reflekterat över hur det skulle kunna vändas emot mig i ett senare skede. Jag kom osökt att tänka på Arvidos prat om eskalerande ärlighet och insåg att han kanske inte var en sån tokig hippie ändå.
 
Top