Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Slutet.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Paniken sprider sig bland de kvarvarande en av de fyra är Magica de Hex men vem? Allt de tror sig ha vetat har blivit omkulkastat, kan de lita på Anderssons utsagor om Brynolf och Mukwa? Ljuger Vimes om vem han är och trasapa stämmer det att han är en av knattarna? Skymningen börjar lägga sig och ni kan höra på radion om hur ett upplopp har startas på Sing-Song. Än är det en stund kvar tills polisen ska komma och hämta en av er. Joakim von Anka har ni inte sätt skymten av troligtvis sitter han i valvet och vaktar sin turkrona och förmögenhet. Om den senaste tiden har varit långsam och knapp någon diskunion har uppstått så har den här timmen varit bland den längsta i ert liv. Ni har diskuterat och argumenterat och ni börjar känna hur era röster börjar ta stryk. Men snart kan ni förhoppningsvis vila dem för nu är era röster lagda, osäkerheten är dock stor trots det har ni kommit fram till ett beslut: Brynolf är den som är skyldig, hoppas ni... han har ju betet sig väldigt underligt i alla fall, men Andersson säger ju att han är oskyldig.
Till slut anländer polisen och Brynolf lämnas över till dem som en inslagen julklapp och polisen åker iväg med Brynolf.
Sakta rör ni er tillbaka mot arbetsplatsen, fortfarande misstänkt sneglande på varandra. Har ni verkligen skickat rätt person till Sing-Song. På radion så verkar det vara en extra sändning om upploppet på Sing-Song. Mukwa, Trasapa och Vimes ni ser i fjärran hur en gestalt kommer gående upp mot Pengabingen som verkar ha er i sikte. På radion kan ni nu höra hur polisen har upploppet underkontroll och det kommer även in rapporter om att Magica de Hex har låsts in i isolerings cell.
Ni drar en suck av lättnad, ni stadsbor har vunnit, ni har lyckats slänga skurkarna i fängelset. Ni kan samtidigt skymta figuren i fjärran, Kajsa Anka och till Vimes (Alexander Lukas) stora lättnad så har han för engångs skull triumfera över Kalle Anka.


Stort grattis till Stadsborna som tog hem en väldigt jämn och spännande omgång. Vi tackar Brynolf (Skurk) för ett väldigt gott kämpande trots stora motgångar, tyvärr så räckte det inte hela vägen, men nästa gång kanske.

Jag kommer posta rollerna och mina egna funderingar så snart som möjligt.

Sist och viktigast så vill jag tacka alla som har deltagit i spelet, det har varit väldigt roligt att följa spelet och jag hoppas ni har haft roligt.

Alla får posta.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Tackar Vic för ett riktigt roligt spel! Och tack alla deltagare som gjorde vår seger möjlig.

Väl spelat av samtliga ulvar, med undantag av Lukas då :gremtongue:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Pheeew, fan också! :gremgrin: Skulle vilja säga målfoto, men faktum är ju att jag har min förmåga att tacka för att det blev så spännande på slutet.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Härligt med bya seger!!

Gött spelat av hela byn. Visst skall ulvarna ha lite pluss i kanten också, men byn var fanimäj bra. Första rundan var kung!

Dock en stor besvikelse för Konrad Kånkelost som togs av daga allt för tidigt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Roller

Vem: Brynolf

Du har tillsammans med Björnligan kommit fram med en plan på hur ni ska komma in i Pengabingen för att komma åt Joakim von Ankas förmögenhet samt hans turkrona. Detta genom att kidnappa och sedan med hjälp av en magiskbryggd förvandla er till dem så att ni kan röra er runt Pengabingen utan att väcka misstankar.

Franktion: Skurk.
Namn: Magica de Hex.
Förmåga: Du sias som stadsbo.
Information: -

Du tillhör skurkarna och ni vinner då ni är lika många som statsbona. Varje runda ska ni skicka in ett namn till mig via PM på den ni vill eliminera från spelet och det är det senaste namnet som ni skickar in till mig som åker i slutet av rundan. Namnet ska vara inskickat innan rundan tar slut, dvs innan jag har skrivit ett stopp inlägg i tråden.

Dina kumpaner som du får prata med utan för trådarna är: Möller och Lu-kaazh.

---

Vem: Möller

Du och en av dina bröder har med hjälp av Magica de Hex kommit fram med en plan på hur ni ska komma in i Pengabingen för att komma åt Joakim von Ankas förmögenhet. Detta genom att kidnappa några medborgare och sedan med hjälp av en magiskbryggd förvandla er till dem så att ni kan röra er runt Pengabingen utan att väcka misstankar.

Franktion: Skurk.
Namn: Björnbuse 167-671.
Förmåga: -
Information: De ni har kidnappat är: Fru Matilda, Sigge McKvack och Medhjälparen.

Du tillhör skurkarna och ni vinner då ni är lika många som statsbona. Varje runda ska ni skicka in ett namn till mig via PM på den ni vill eliminera från spelet och det är det senaste namnet som ni skickar in till mig som åker i slutet av rundan. Namnet ska vara inskickat innan rundan tar slut, dvs innan jag har skrivit ett stopp inlägg i tråden.

Dina kumpaner som du får prata med utan för trådarna är: Brynolf och Lu-kaazh.

---

Vem: Lu-kaazh

Du och en av dina bröder har med hjälp av Magica de Hex kommit fram med en plan på hur ni ska komma in i Pengabingen för att komma åt Joakim von Ankas förmögenhet. Detta genom att kidnappa några medborgare och sedan med hjälp av en magiskbryggd förvandla er till dem så att ni kan röra er runt Pengabingen utan att väcka misstankar.

Franktion: Skurk.
Namn: Björnbuse 716-167.
Förmåga: -
Information: -

Du tillhör skurkarna och ni vinner då ni är lika många som statsbona. Varje runda ska ni skicka in ett namn till mig via PM på den ni vill eliminera från spelet och det är det senaste namnet som ni skickar in till mig som åker i slutet av rundan. Namnet ska vara inskickat innan rundan tar slut, dvs innan jag har skrivit ett stopp inlägg i tråden.

Dina kumpaner som du får prata med utan för trådarna är: Brynolf och Möller.
Vem: Konrad Konvalj

Du är en av Ankeborgs många laglydiga medborgare och ditt mål är att skicka alla skurkar i fängelse.

Franktion: Stadsbo
Namn: Albert
Förmåga: Du är en Miller, det vill säga om någon siar dig så sias du som skurk.
Information: -.

---

Vem: !Paxen

Du är en av Ankeborgs många laglydiga medborgare och ditt mål är att skicka alla skurkar i fängelse.

Franktion: Stadsbo
Namn: Fenton Spadring
Förmåga: Du är Joakim von Ankas väktare och kan varje runda skydda en person från skurkarnas försök att eliminera en spelare. Du kan dock inte skydda någon från att röstas ut. Och inte heller får du skydda samma person två rundor i rad.
Varje runda ska du skicka ett namn på PM till mig som du vill skydda. Namnet ska vara inskickat innan rundan tar slut, dvs innan jag har skrivit ett stopp inlägg i tråden.
Information: -.

---

Vem: Andersson

Du är en av Ankeborgs många laglydiga medborgare och ditt mål är att skicka alla skurkar i fängelse.

Franktion: Stadsbo
Namn: Oppfinnar-Jocke
Förmåga: Du har nydligen uppfunnit en maskin visar sanningen, dock kräver den så mycket energi att den måste laddas mellan varje användning. Du är med andra ord Siare och kan varje runda sia en person för att få reda på vilken Franktion personen tillhör.
Varje runda ska du skicka ett namn på PM till mig som du vill skydda. Namnet ska vara inskickat innan rundan tar slut, dvs innan jag har skrivit ett stopp inlägg i tråden.
Information: -

---

Vem: Vimes

Du är en av Ankeborgs många laglydiga medborgare och ditt mål är att skicka alla skurkar i fängelse.

Franktion: Stadsbo
Namn: Alexander Lukas
Förmåga: -
Information: Du tillhör stadsborna, men för att du ska vinna så måste du vara kvar i spelet samt så måste Kalle Anka ha lämnat spelet då måste framstå som bättre än honom inför Kajsa Anka.

---

Vem: Arvidos MC

Du är en av Ankeborgs många laglydiga medborgare och ditt mål är att skicka alla skurkar i fängelse.

Franktion: Stadsbo
Namn: Kalle Anka
Förmåga: -
Information: Du tillhör stadsborna, men för att du ska vinna så måste du vara kvar i spelet samt så måste Alexander Lukas ha lämnat spelet då måste framstå som bättre än honom inför Kajsa Anka.

---

Vem: xyas

Du är en av Ankeborgs många laglydiga medborgare och ditt mål är att skicka alla skurkar i fängelse.

Franktion: Stadsbo
Namn: Anki Anka
Förmåga: -
Information: -

---

Vem: Mukwa

Du är en av Ankeborgs många laglydiga medborgare och ditt mål är att skicka alla skurkar i fängelse.

Franktion: Stadsbo
Namn: Knatte Anka
Förmåga: -
Information: -

---

Vem: Stövelkatten

Du är en av Ankeborgs många laglydiga medborgare och ditt mål är att skicka alla skurkar i fängelse.

Franktion: Stadsbo
Namn: Fnatte Anka
Förmåga: -
Information: -

---

Vem: Trasapa

Du är en av Ankeborgs många laglydiga medborgare och ditt mål är att skicka alla skurkar i fängelse.

Franktion: Stadsbo
Namn: Tjatte Anka
Förmåga: -
Information: -
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Mina tankar om spelomgången:

Till och börja med så vill jag be om ursäkt till !Paxen för att ha stavats hans karaktärsnamn fel, och till övriga deltagar för eventuella felstavningar som kan ha funnits i mina texter. Så med det avklarat så tänkte jag förklara hur jag tänkte när jag konstruera mitt spel.

Som jag vid många tillfällen har nämnt och pratat om så är jag förespråkar jag simplare spel, då dessa är lättare att uppnå jämnvikt mellan sidorna. Känner att jag halvt om halvt har lyckats med det är dock inte hundra procent nöjd med det spel jag har skapat. Dock är jag nöjd med att jag lyckades få ihop tolv deltagarna, vilket gjorde att fördelningen skurkar / stadsbo kunde följa mallen ¼, dvs 3 skurkar och 9 bybo.

Min grundtanke med att skapa spelet var till att tvinga deltagarna i det att sluta gå efter den information som tidigare spel har varit väldigt rika på och nu få dem att mer gå tillbaka till att analysera hur de övriga deltagarna agerar och beter sig. Det är en av de stora anledningarna till att jag valde att ge skurkarna extra identiteter, just för att ta död på det annars så populära massoutningen utav information som blivit något utav standard att göra i spel för att på så sätt få fram all information som kan finnas med.

För min del var en siare och en väktare självklara att ha med i spelet och för att väga upp deras roll i spelet så valde jag att ta med två stycken roller som visar fel tillhörighet. Den enda på skurkarnas lag och den andra bland byborna. Tyvärr så slogs bybornas så kallade miller ut redan första rundan och tog med sig sin hemlighet om att han siades som skurk, vilket tyvärr gjorde att de övriga deltagarna inte fick någon information om att eventuella sianden kan bli fel då vissa roller kunde påverka utfallet.

Detta är nog det jag är minst nöjd med då jag nu i efterhand anser att det rubbat spelbalansen på ett sätt som jag inte kunde förut se. Så om det blir en nästa gång så ska jag se hur jag ska kunna få det mer jämnvikt när det kommer till liknande upplägg.

Sen när det kommer till Kalle och Alexander Lukas så ville jag göra ett socialt experiment för att se ifall deltagarna som fick rollerna skulle välja att antingen bekräfta varandra och på så sätt göra varandra mindre misstänkta men minska sina egna chanser att vinna eller ifall de skulle försöka få ut den andra så att de själva kunde vara med och vinna spelet. Personligen anser jag att detta extra vinstvilkor inte har påverkat själva grunden och inte heller rubbat spelbalansen nämnvärt, vad anser ni?

Jag valde även att göra en liknande sak bland skurkarna och det vara att endast ge en utav dem den extra informationen om att de hade tre alias för att se hur vida de valde att kommunicera mellan varandra eller köra spelet på egen hand. Att skurkarna inte hade någon eller minimal kontakt under första rundan kunde jag konstatera då Lu-kaazh gick ut med ett alias jag inte givit dem. Men efter det så verkar de ha börjat kommunicera, eller delat med sig utav den information de fått tillgång till för efter de så gick de ut med de alias jag givit till dem. Den stora anledningen till att jag valde att göra detta var just för att det har blivit lite av standard att då man är skurk inte har särskilt mycket kontakt med de andra skurkarna just för att inte bland ihop saker (så är det i alla fall då jag brukar spela skurk).

Mitt val utav tema är jag halvnöjd med. Anledningen till att jag valde Ankeborg är att många har i alla fall någon koppling till Ankeborg och Kalle Anka. Vilket bidrar till att fler har kunskap om fluffet än om man väljer en tv-serie eller någon mindre känd tema. Under stora delar utav första rundorna var det mycket snack om vilket universum jag valt att ta karaktärerna ifrån och i slut ändan föll mitt val på Duck Tales, då det var det jag hade lättast att hitta en lista på vilka karaktärer som fanns med i serien.
Den sida jag använde mig av då jag valde vilka karaktärer som skulle finnas med är denna.
Där finns alla roller med även om de bara återkommer någon enstaka gång och medhjälparen syns till och med i introt till Duck Tales.

Men varför är jag då bara halvt nöjd med settingen och det beror på att det blev för rollspecifikt, det kändes till och från som ni grönade personer bara på vilket alias de hade. Samt att en av mina tankar då det gällde knattarna var att låta alla vara gröna för att se ifall någon av er skulle få för sig att det vore rimligt att en skurk finns bland knattarna, dock lyckades Mukwa's plan att gröna folk hyfsat måste jag säga, vilket gjorde att de som hade roller som knattarna friades rätt så bra från misstankar. Kan för övrigt nämna att jag fick halv panik när Mukwa gick ut med att han skulle kunna gröna 4-5 stycken. Var tvungen att dubbelkolla allt jag postat och era roller för att se ifall jag hade gjort bort mig. Jag är dock tacksam för Mukwa's ide då den har givit mig insikten att man inte får ha för specifika roller, framför allt kända roller då det går att komma runt det hela om man vågar trotsa alla ”erfarna och kloka” spelares veto om att man inte ska ljuga i spelet.

Och självklart vill jag veta vad ni anser om spelet, rollerna och upplägget. Hur har jag gjort bort mig? Varför har jag gjort bort mig? Vad skulle jag ha gjort annorlunda? Var det roligt? Var det för lite information och förmågor?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Roller

Hehe, en stor miss från ulvarnas sida var ju att vi inte snackade ihop oss tillräckligt snabbt. Hade Lukas vetat de tre "gröna" namnen hade han kanske klarat sig betydligt bättre.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: Roller

Nej det var mystiskt. Xyas må förklara sig själv. Han försökte kanske bara vifta med godis framför oss så att vi skulle ha kvar honom i spel av nyfikenhet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Mina tankar om spelomgången:

Hur har jag gjort bort mig? Varför har jag gjort bort mig? Vad skulle jag ha gjort annorlunda? Var det roligt? Var det för lite information och förmågor?
Jag tycker det var skitkul, och förmodligen en bra spelbalans. Ulvarna kan nog ha haft det lite väl lätt i teorin, med både falsklegg, foliemantel mot sieri OCH en Miller. Men Grejen med Knattarna och Kalle/Alexander vägde nog upp det rätt ok.

Det enda jag tycker blev lite knas var när folk började gröna varandra utifrån fluffet. Så hade du ju uppenbarligen inte tänkt att man skulle göra? Jag ville verkligen skrika FOUL, men det hade ju varit en fet scumtell så jag försökte spela med (med förvånansvärt bra resultat faktiskt. Trodde jag skulle ryka direkt).
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: Mina tankar om spelomgången:

Brynolf said:
Det enda jag tycker blev lite knas var när folk började gröna varandra utifrån fluffet. Så hade du ju uppenbarligen inte tänkt att man skulle göra? Jag ville verkligen skrika FOUL, men det hade ju varit en fet scumtell så jag försökte spela med (med förvånansvärt bra resultat faktiskt. Trodde jag skulle ryka direkt).
Det var ett riktigt elitemove Brynolf. Tack vare att du snabbt outade info och inte käftade om legitimitet eller fusk gjorde att du kom undan billigt. Djärv om inte annat men riktigt bra spelat.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Mina tankar om spelomgången:

Brynolf said:
Hur har jag gjort bort mig? Varför har jag gjort bort mig? Vad skulle jag ha gjort annorlunda? Var det roligt? Var det för lite information och förmågor?
Jag tycker det var skitkul, och förmodligen en bra spelbalans. Ulvarna kan nog ha haft det lite väl lätt i teorin, med både falsklegg, foliemantel mot sieri OCH en Miller. Men Grejen med Knattarna och Kalle/Alexander vägde nog upp det rätt ok.

Det enda jag tycker blev lite knas var när folk började gröna varandra utifrån fluffet. Så hade du ju uppenbarligen inte tänkt att man skulle göra? Jag ville verkligen skrika FOUL, men det hade ju varit en fet scumtell så jag försökte spela med (med förvånansvärt bra resultat faktiskt. Trodde jag skulle ryka direkt).
Miss från min sida i reglerna, men det är ganska vedertaget att man inte diskuterar vad för fluff som står i pm'n, utan man går bara ut med info/förmågor/namn osv inte med vad som står i texten, även om det inte är direkta citat.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Fan va bra!

Inget behov av ursäkt. Jag vet att jag formulerade mig ganska kraftfullt att jag skulle bli sur på dig om jag blev utröstad pga felstavningen, men bevisligen så betydde det ingenting, om jag skulle ha blivit utröstad så skulle jag bara bli sur, specifikt på stadsborna.

Väldigt roligt att vara en del av dom som vann, speciellt när det var byborna som vann, för den sidan har jag varit med i för få gånger.

Surt dock att jag blev nattmördad. Jag hade tänkt skydda mig själv först, men jag chansade på att dom inte skulle veta om jag skulle skydda mig själv eller Andersson, och därför inte våga nattmörda mig, men det hade jag fel i. Trist att inte vara med mer aktivt.

Apropå aktiv, jag var verkligen dålig på det. Jag skyller, som tidigare, bland annat flytten jag var tvungen att göra. Sen har jag aldrig varit bra på att analysera överhuvudtaget, så många utav mina lovade analyser försvann helt enkelt, och det ber jag om ursäkt för.

Gillade spelet, och jag blev totalt förvirrad i slutet. Jag var rädd för att den sista jag hade valt att skydda, Vimes skulle visa sig vara varulv. Det var bra att dom som var kvar var kvar, annars så finns det en chans att brynolf skulle ha varit kvar.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Re: Roller

Konrad Konvalj said:
What?

xyas hade noll info, noll av allt.
Om jag outade att jag var vanilj så kunde varulvarna claimat vanilj-status också vilket är enklare att ljuga om i fall vi skulle ha outat info/förmåga. Och det nådde raskt en punkt där ni aldrig hade trott mig om jag outat att jag var vanilj.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Re: Roller

Otroligt skönt! Underbart!

Först och främst: allt tack till Vicotnik för ett vädligt välavvägt varulvsspel.

Sen: all heder till Brynolf! Hans sista försvarsinlägg var väldigt välskrivet och smart, och jag var inte alls hundra hela vägen in i kaklet (som mitt röstbyte en minut före deadline avslöjade, TACK Mukwa för att du inte hakad på min uppmaning där!). Det var förstås en miss av ulvarna att inte använda hela sitt falsklegg-register. Inte minst Sigge McKvack är ju ett rätt stort namn i DT, så det borde ju utnyttjats. Och Lukas knep vi ju huvudsakligen på att han uppenbart fabricerade sitt namn.

Angående fluffandet i runda 4 så är det ju något av en smolk i bägaren. Men å andra sidan anser jag nog inte att jag valde Brynolf utifrån det, utan på de tells som ändå fanns. Jag tycker att man kan diskutera huruvida det var regelvidrigt eller inte, det står ju inte i reglerna att man inte får göra så, å andra sidan är ju regeln om inga citat helt uppenbart skapad för att undivka sådana här saker. Ur ett SL-perspektiv tycker jag att en smart lösning är att posta bybornas flufftext i startinlägget (som jag gjorde i LoL-spelet).

Men till spelet då:
1. Information och aktivitet är bra. Nu var det vädligt snedfördelat, vi var jätteaktiva runda ett för att sedan sega ihop. Och det vi knep ulvar på härstammade i princip allt från den första rundan. Massiv aktivitet är bra!
2. xyas agerande får jag inget grepp på alls, och ser gärna att han kommenterar det.
3. Den enda som gjorde en riktigt bra helgjuten runda var Arvidos i runda två. Då var han superbra. Annars var vi ganska slarviga och sloppy kan jag känna. Jag och Mukwa var visserligen pådrivande och aktiva, men inte direkt geniala någon gång.
4. För mig grönade sig Trasapa tidigt i sista rundan när han i ett välarbetat och klok inlägg argumenterade för att jag inte var ulv. Hade jag varit ulv hade jag defintivit försökt hårddreva mot den som tillsammans med mig inte hade siats.

Nä, jag vet inte det finns massor att skriva. Men jag lämnar det där: HELL YES, BYN HAR VUNNIT!

Jag sa till Lukas och Möller igår när vi spelade rollspel at tjag nog skulle vila från nästa varulvsspel, men i och med att vi plockade hem det här blir jag fan sugen på att hoppa på det igen. :gremsmile:

Tack alla, Vico för väl arrat spel, varulvarna för god kamp, byn för väl utfört arbete!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Mina tankar om spelomgången:

Tack för ett superduperkul spel! Jag hade skitkul praktiskt taget hela tiden! Tack som fan till Vic!

-----

Nu till vad som kunde ha gjorts annorlunda. Om en ulv sias som bybo behöver byn nästan ha info om det, det hade varit jäkligt roligt om millern hade konkret info på det. Det skulle innebära en riktigt snygg balans. Sedan tycker jag att du skulle ha varierat fluffet på oss bybor. Det var uppenbart att du inte ville att vi skulle leta ulvar på det sättet, och när ditt statement kom ut kunde jag dra lite slutsatser kring det också, det fick mig t ex att gröna Vimes mer (om än låååångt ifrån toksäkert, haha!). Det lättaste du kunde ha gjort var att posta exakt samma fluff på exempelrollen i första startinlägget. Då hade inget av fluffandet hänt och du hade fortfarande kunnat ge oss samma fluff. Antingen det eller ge samtliga roller olika fluff.

Att alla knattarna var gröna tyckte jag var kanonkul. Det krävdes en hel del för att gröna dem och det fick jag höra genom spelet, och det var liksom väldigt balanserat på det sättet. Jag är såklart nöjd med min plan, även om jag kunde ha spelat bättre för att genomföra den, men den gjorde det jag ville (och sen förleddes jag att rösta ut stövlis ändå, jeffla skit :gremsmile: )

Att ulvarna hade namn gjorde det bevisligen inte omöjligt att vinna, men jag tror egentligen att det var lite för svårt utan info som kunde väga upp det.

I min mening ser det ut som att byborna slogs i underläge utifrån din setting, men jag är novis i det här så jag kan ha objektivt fel.


Till slut: Jag har haft skitkul, verkligen! Tack Vic och alla andra!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Mina tankar om spelomgången:

Miss från min sida i reglerna, men det är ganska vedertaget att man inte diskuterar vad för fluff som står i pm'n, utan man går bara ut med info/förmågor/namn osv inte med vad som står i texten, även om det inte är direkta citat.
Nej. Jag har bara kört ett lir innan, Trasapa har bara kört ett lir innan, Stövlis hade inte spelat alls. Jag kan iof bara tala för mig nu, men för mig är det långt ifrån allmänt vedertaget. Jag gick ju t o m så långt att jag kodade fluffet. Jag tolkade inga-citatregeln som just vad det står. citera inte, berätta med egna ord. Det var tråkigt, men jag kan inte alls hålla med om att det är allmänt vedertaget. Det behöver in i regelboken om det är viktigt.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Fan va bra!

!Paxen said:
Det var bra att dom som var kvar var kvar, annars så finns det en chans att brynolf skulle ha varit kvar.
Ja, det kan ha varit ett misstag att mörda Andersson. Fnulade mycket på det där, men jag trodde/hoppades att det skulle gå att skylla det på Vimes & Trasapa. Men det gick ni inte riktigt på.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Mina tankar om spelomgången:

Nu till vad som kunde ha gjorts annorlunda. Om en ulv sias som bybo behöver byn nästan ha info om det, det hade varit jäkligt roligt om millern hade konkret info på det.
Jupp, jag kom på det strax efter att K.K röstades ut, men då var det för sent. Men det är något jag kommer ha med mig ifall jag skapar ett nytt spel.

Sedan tycker jag att du skulle ha varierat fluffet på oss bybor. Det var uppenbart att du inte ville att vi skulle leta ulvar på det sättet, och när ditt statement kom ut kunde jag dra lite slutsatser kring det också, det fick mig t ex att gröna Vimes mer (om än låååångt ifrån toksäkert, haha!). Det lättaste du kunde ha gjort var att posta exakt samma fluff på exempelrollen i första startinlägget. Då hade inget av fluffandet hänt och du hade fortfarande kunnat ge oss samma fluff. Antingen det eller ge samtliga roller olika fluff.
Yes, tar med mig det.

Att ulvarna hade namn gjorde det bevisligen inte omöjligt att vinna, men jag tror egentligen att det var lite för svårt utan info som kunde väga upp det.

I min mening ser det ut som att byborna slogs i underläge utifrån din setting, men jag är novis i det här så jag kan ha objektivt fel.
Här håller jag inte med dig mycket pga att ett vanligt spel endast består utav 1/4 skurkar, ingen information och inga förmågor. Vilket gör att analyser blir väldigt viktigt, vilket också var något jag försökte framhäva med denna setting.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Fan va bra!

Ja, det kan ha varit ett misstag att mörda Andersson. Fnulade mycket på det där, men jag trodde/hoppades att det skulle gå att skylla det på Vimes & Trasapa. Men det gick ni inte riktigt på.
Haha, jo. Men varför lade du ned typ hela rundan på att gå på mig då?
 
Top