Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Runda 5

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: Förtydligande.

Vimes said:
Mer på Trasapa:
Han är en av få som inte röstar på Möller någon gång under runda 2.

Trasapa, dina tankar om runda två? Hur tänkte du?
trasapa said:
Möller har jag också varit och petat på då han likväl har hållit låg profil. Man får inget riktigt grepp om karln och han har sluppit undan skitväder alltför länge
.

Jag hade redan varit inne på möller i rundan före men fick inget gensvar. Den jag ville pressa i runda två på info var Andersson därför låg min röst på honom mer eller mindre hela rundan. Andersson spelade väldigt vagt och knepigt i slutet av första och hela den andra rundan och jag tyckte han var skum. Det står jag absolut för.

Men hur tänkte du själv den rundan Vimes?
Du flängde ganska friskt med röstandet i början av rundan.

Du börjar med en röst på Brynolf därför att han är medhjälpare och röstade på mukwa i slutet av första rundan. Faktiskt väldigt legitima motiveringar som jag absolut tycker att vi borde spåna vidare på här, men mer om det senare.

Sen svänger du över till xyas med denna motivering:
Vimes said:
I så fall är det nog lika bra att vi röstar ut dig. Vi kan inte ha en situation där man kommer undan med sådant här.

Röst: xyas
Inte fullt lika motiverad men tydligen mer scum än allt du hade på brynolf innan..

Sen har du och Xyas några duster om huruvida han borde outa sin info. Det slutar med att Xyas återigen påpekar att han inte vill outa för att det skulle ge ulvarna mer att ljuga om. Då tycker du att du har fått klarhet i det hela:
Vimes said:
Tack! Och, antar jag, detta är relevant även efter att alla namn outats?

Men bra. Jag förstår fortfarande inte varför du kände dig tvungen att börja vifta med det här så tidigt och utan press, men jag förstår varför du inte vill outa något.

Röst: Brynolf - ärligt talat får jag ingen ordentlig skrukping på Brynolf. Men: hans agerande kring Lukas är skumt, och hans outning av Medhjälparen är den fluffsvagaste just nu.
Nu har du helt plötsligt inte så mycket skruping (förlåt antar att du menar skurkping?) på brynolf men han är lite skum.

Så när du väl kliver på Möllertåget så gör du det med en smäll! Du skriver din troligen mest genomarbetade motivering hitills denna runda:


vimes said:
arvidos mc said:
Alltså...
Röst: Möller

Sjukt bra motivering! Jag hakar på.

Röst: Möller
Till ditt försvar så kommer du faktiskt med en gedigen motivering senare, men inte utan att peta till paxen i samma vända och påpeka att han vore helt ok att rösta ut.

Men i slutet av rundan ser det ut såhär:

Vimes said:
Nä, fy fan. Jag vill rösta ut dig:

Röst: xyas
Sen kör du hårt på att alla ska släppa möller illa kvickt.

Vimes said:
I helvete du tänker ligga kvar på Möller, Paxen! Vilka är dina argument för det?
Vimes said:
Ni i andra drevet: rösta på xyas, han är den fulaste fisken i dammen, och det vet ni! Trasapa, gör rätt val!
(Här stod det förövrigt 5röster på möller och 4 på xyas, så utan vimes drevande så har troligen möller åkt redan där.)

Vimes said:
Nu väntar Paxen på att hans polare Xyas ska outa något lögnaktigt skräp och för att sedan byta tillbaka till Möller! Vi väntar med spänning!
Många som röstade på Xyas gjorde det p.g.a den info han vägrade dela med sig av, att det skadade byn genom onödigt fokus. Men du var helt bergsäker på att han var ulv. Eller?

Vimes said:
Hur som helst har det redan sagts, det är lika bra att rösta ut dig. Röstar vi inte ut dig nu kommer nästa runda ärva det här problemet, och rundan efter det, ända tills du är ute.

hade du varit smartare hade du sagt när (vilken runda eller under vilka villkor) du skulle kunna tänka dig att outa. Men det har du inte gjort.
Efter att ha tvärvänt ifrån möller och brynolf så hårddrevar du Xyas tills du har fått det att vända.

Du till och med försvarar både brynolf och möller den här rundan med bl.a:

Vimes said:
Just nu ligger de flesta rösterna på Brynolf, och ni i det drevet måste börja fundera om ni verkligen tycker att Brynolf är det bästa valet vi har. Är han varulvigast?
Så du går ifrån att ha scum tells på brynolf och han är mest troligt ulv, sen xyas en snabbis tills du verkar behagad av hans svar om outning. Sen hänger du på möller större delen av rundan för att sen helt vända och försvara både möller och brynolf och mer eller mindre styra byn med alla medel att rösta ut Xyas.

Xyas var den av dom här tre som du verkar ha minst gedigna motiveringar till att han skulle vara ulv men ändå är det honom du siktar in dig på i slutet.

Hur ser runda tre ut då? Jo samma sak igen, du lägger en omotiverad röst på möller för att sen byta till paxen och pressa honom att outa sig. Där ligger du med din röst till slutet tills du hänger på ett drev mot möller igen men byter illa kvickt till andersson. Rösten på möller hamnar där igen först när han redan har 6 röster och är bortom räddning. Men du gjorde vad du kunde.

Den här tyckte jag var lite intressant också ifrån runda 3:


vimes said:
Det andra paret: Andersson och Brynolf bör vi också kolla på.

Så här sser jag det:
1. En av Möller-Paxen, och en av Andersson-Brynolf.
2. Ingen av Möller-Paxen, men både Andersson-Brynolf.

Så, dunno, ev är det bättre att knipa någon av Andersson och Brynolf. Spontant känns faktiskt Brynolf grönare, Andersson får jag känslan av att han skulle vara en jäkligt lurig varulv.
Du parar ihop möller med paxen och Andersson med Brynolf.

I det läget ville du alltså ha Andersson som ulv och troligen Paxen eller ingen av paxen/möller men andersson+brynolf?

Det är blev en vägg av text och jag börjar bli lagom såsig. Det här är svårt då jag faktiskt inte har haft ångra konkreta scumtells på dig vimes, men nu när jag börjar luska så faller en del bitar på plats.

Med det sagt så vill jag ända ha en redig granskning av Brynolf, han känns mer varulv i maggropen än vad Vimes gör även om logiken säger emot.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Förtydligande.

Bra skit, Trasapa! Jag fick aldrig intrycket att Vimes var sådär velig (och till och med försvarade Möller). Hans alfahanne-retorik slog dunster i ögonen på mig.

Har suttit en god stund och kikat på Mukwa och hittat lite intressant som jag missade vid min förra genomgång av honom. Sammanställer det i natt om jag hinner.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Förtydligande.

Nä, jag går nog och lägger mig i stället. Men det här kan man ju alltid suga på så länge: Angående Mukwas storslagna plan i runda 1:

Jag får inte denna kombination att gå ihop: 1) Mukwa är väldigt kinkig med att inte outa sitt förnamn de första dagarna. 2) Planen bygger på att Mukwa outar ett fakenamn, vilket enligt hur jag tolkar hans "txt-fil" borde göras så tidigt i spelet som möjligt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,514
Re: Förtydligande.

Så, Trasapa, teorin är här att jag försökt rädda Möller? Jag anser nog att jag är en av få som pekade på konkreta scum tells hos Möller. Om du vill kan jag länka till de inläggen, eftersom du tycks ha missat dem i din genomgång.

Sen vill jag redogöra lite för min andra runda:

Jag började med ett case mot Brynolf, han hade pingat tyckte jag. Dock hanterade han drevet på ett bra sätt och jag blev tveksam.

Jag byter till xyas, eftersom hans vägran att outa info antingen är en konstig bybotaktik eller en jävligt modig varulvstaktik (betänk hur lurad jag blev av xyas och KK i Varulvsgate). Han outar litet, och jag känner att det börjar bli tröttsamt att fortsätta där hela rundan, bättre att rikta blicken någonannanstans.

Då hamnar jag på Möller. Jag tror att Arvidos har plockat upp pings på Möller innan, och jag utvecklar det, då jag är mer eller mindre 100 på att Arvidos är grön. Jag hittar en hel del bra tycker jag, som definitivt ligger till grund för att jag är "tvärsäker" på Möller rundan efter (observera att de andra dreven jag sitter i runda 3 är för att skaka fram information, inte för att rösta ut).

Sen börjar jag fundera i banorna vem som är varulv med vem. Paxen och Möller bör inte vara det, och eftersom mina misstankar mot xyas ligger och pyr får jag idén att Paxen och xyas är ulvar tillsammans. Då börjar jag härja och dreva för att se hur dessa båda ska agera. Sen tror jag iofs att jag inte startar xyas-drevet, utan att jag hoppar på det senare.

Så alltså, jag har ju inte avskrivit Möller under runda 2. Och när xyas visar sig vara grön är jag direkt på Möller i runda 3. Mitt agerande kring xyas var nog lite storhetsvansinne, jag hade byggt någon teori om att xyas och Paxen var ulvar tillsammans, och jada jada.

Så, bortsett från mitt vansinnesdrev mot xyas i slutet tycker jag nog att min andra runda var ganska bra. Det jag hittar på Möller + xyas utröstning gör mig rätt trygg i att Möller är ulv.

Om något skulle det vara intressant att se vem som startar xyasdrevet. Det ska jag kolla på och återkomma.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,514
Re: Förtydligande.

Brynolf said:
Nä, jag går nog och lägger mig i stället. Men det här kan man ju alltid suga på så länge: Angående Mukwas storslagna plan i runda 1:

Jag får inte denna kombination att gå ihop: 1) Mukwa är väldigt kinkig med att inte outa sitt förnamn de första dagarna. 2) Planen bygger på att Mukwa outar ett fakenamn, vilket enligt hur jag tolkar hans "txt-fil" borde göras så tidigt i spelet som möjligt.
Mmh, jag börjar bli mer och mer tveksam till Mukwa. Jag noterar också hans ovilja ovan att någon annan än mig och Trasapa ska granskas... Det tycker jag är väldigt märkligt.

Jag menar, visst: det är mest sannolikt att ulven inte blivit siad som grön, men det är ju verkligen ingenting vi helt kan utesluta heller. Det är märkligt att Mukwa tycker att min taktik är att sprida en massa anklagelser, jag menar. Det är väl det vi gör eller? Är det verkligen läge att bara fokusera på en eller två personer den här sista rundan?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Förtydligande.

Mmh, jag börjar bli mer och mer tveksam till Mukwa. Jag noterar också hans ovilja ovan att någon annan än mig och Trasapa ska granskas... Det tycker jag är väldigt märkligt.
Jo, jag förstod att nån skulle hugga på det. Läs inlägget igen så ser du att jag redan skrivit att jag inte har nåt annat val än att spela ditt spel. I mitt inlägg hittar du även motiveringen till varför jag tycker att det är en mindre bra plan. Det enda ulven (dvs Vimes) behöver den här rundan är en starkt misstänkt. Det får man om man granskar någon. Att alla ska granskas är rena godisbutiken för varulven. Nu tänker jag förtydliga här: Jag kommer kolla av Brynolf och jag vill att Brynolf kollar av mig, men den som är mest misstänkt är egentligen den som borde göra jobbet. Trasapas granskning av Vimes håller världsklass. I den granskningen finns även orsaken till min magkänsla i slutet av runda 3. Vimes sparkar, kämpar för att vända drev och när han fått oss dit han vill börjar han om på nåt annat. Vimes kör även med specialaren "om du anklagar mig så spelar du dåligt". (nej, jag har inte tagit det personligt) Gaah! tänker jag då, ja... fan det gör jag ju... men nu börjar jag tänka om. Om vi inte anklagar dig spelar vi dåligt just nu. Framförallt efter Trasapas genomgång och ditt förslag att hjälpa ulven genom att granska alla.

Vari ligger felet med att mest misstänkt tvingas hitta en ny eventuell ulv? På det här sättet borde vi komma fram till ulven när byborna har rentvått sig och de har hittat en mer lämplig kandidat (visst det tar kanske lite längre tid att få analyser av allihop, men det är det fett värt imo). Nu började vi dock i rätt ände här tror ju jag (åtminstone än så länge)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,514
Re: Förtydligande.

Men om jag ska drevas får ni fan jobba lite också, Mukwa. Vad har hänt med ditt driv, du är ju iskall nu?

Nej, alla som anklagar mig är inte misstänkta. Däremot är de som inte skriver ett skit till mig att svara + inte vill bli granskade själva, lite skumma i min bok, ja.

Trasapas undersökning har sina poänger. Men jag har svarat den, och imo håller inte Trasapas teori (Vimes räddar Möller), vilket jag skrivit, svara gärna på det istället. Det vore bra om du kom igång nu Mukwa, du är väl bekväm och ovillig att granskas för att jag ska gilla det riktigt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,514
Re: Förtydligande.

Mukwa said:
Vari ligger felet med att mest misstänkt tvingas hitta en ny eventuell ulv?
Tja, vi är tre bybor. Varför ska bara en arbeta för att hitta ulven?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Knatte-dirt (numera väletablerad term)

Som utlovat kommer här en redovisning för hur knattedirten startade i förra rundan:

Vimes said:
Jag har halvsvårt att köpa att någon av ovanstående är ulv. Jag vet att jag inte är det. Och Trasapa/Stövelkatten grönas dels av att de är knattar, men kanske framförallt att Möllers taktik i förra rundan var att försöka lassa över misstankarna till "Knatte-härvan. Något Brynolf också försökte med, fast aningen mer subtilt - noterar också att han i början av den här rundan verkar anse de gröna, och att jag är ulv, vilket inte alls ligger i linje med hans agerande under förra rundan.
Samma inlägg från Vimes said:
Jag ska rösta också. Och det är sjukt svårt. Det står mellan Trasapa och Brynolf, men i och med att Möllers taktik under förra rundan stänker ännu mer grön färg över knattarna så blir det såhär:
Brynolf said:
Som jag varit inne på så tror jag inte att Möller inte fattade att det där skulle ses som grönande. Han bör därför ha kastat misstankar även mot sin kumpan. Vilket skulle vara någon av knattarna samt du.
Brynolf igen said:
Jag har sagt sedan... ja, sedan runda två åtminstone att jag inte tycker knattarna borde få komma så lindrigt undan som de gjort. Och att de är gröna har jag väl inte skrivit denna runda? Jag röstar på dig för att färre omständigheter (som "falskleg") krävs för att du skulle vara boven. Eftersom du outade namn sist kunde du välja och vraka.
Andersson funderar said:
Men jag har länge misstänkt Brynolf, samt att jag köper din brödsmula Vimes, så därför Röst: Brynolf

Detta bland annat för att Brynolf inte röstade på Lu-kaazh, var den som i runda 2 lyfte en teori om att slänga smuts p knattarna, som Möller sedan plockade upp, överhuvudtaget agerade konstigt gentemot xyas i Runda 2 (både grönade och röstar på honom t ex).
Brynolf röstar said:
Röst: Stövelkatten

Du har haft väldigt låg aktivitet på sistone. Varför tror du att Möller kastade skit på dig innan han åkte ut? Hur lyckades du "missa" att Mukwa outat samma namn som du i runda 1? Har du någon info/förmåga? Vad tycker du gör dig grönare än andra knattar? Tala!
Vimes konstaterar said:
Nu spelar du bra Brynolf!

Alltså, jag kan bara hålla med om att Stövlis eller Trasapa ljugit på något sätt. Det är liksom inte mindre sannolikt att ulvarna fått ett knattenamn än att de fått Alexander Lukas. Dessutom anser jag nog att Arvidos roll talar till mitt namns fördel.

Härnäst (under kvällen) ska jag försöka mig på någon form av utredning kring knattarna. Skitsamma att Möller började ösa skit ditåt, det kanske var en avledningsmanöver (bra ulvarbete av Möller isf).

Röst: Stövelkatten - what Brynolf said. Outa och analysera!
Vimes rättar sig m.m said:
Det här blev felformulerat ser jag. Första meningen: Stövlis eller Trasapa KAN ha ljugit på något sätt.

Och, om jag bortser från grönandet av Stövlis iom Mukwas manöver (som ju, ärligt talat, inte är vattentät), är Stövlis en av de skummaste. Kissen har verkligen lågflugit, inte minst efter att han började anses som grön. Är han ulv har han väl suttit och garvat sig igenom hela spelet för att vi bah "Ah, men Stövelkatten måste ju vara grön i varje fall.."

Jag är egentligen inte så mycket för att konstruera "men om det så måste det ju vara så för att den och den informationen, bla bla". De potentiella felkällorna i sådan här resonemang är skitmånga. Man ska gå på magkänsla och scum tells. Och ärligt talat: hade inte Stövlis förment grönats av Mukwa så hade vi drevat arslet av honom tidigare med tanke på hur osynlig han varit.
Vimes försöker lite till said:
Alltså Mukwa. Är det verkligen helt galet orimligt att Stövelkatten är ulv? Säg att ulvarna fått ett falsklegg (Lukas hade definitivt inget, Möller kan ha haft ett men jag är rätt osäker där). Som ulv har man ofta lite dålig koll på vad byn pratar om, är min uppfattning. Man är lite off helt enkelt. Stövelkatten har ju konsekvent varit en lågflygare, och om han är ulv har han med ganska stor framgång lyckats undvika att ta ställning för något eller dra på sig uppmärksamhet. Är det helt ormiligt att han loggar in och ser att folk kräver hans namn, han drar upp sitt falsklegg och sen får han veta att du redan claimat det. För ärligt talat, det är väl precis lika sannolikt att han som bybo borde sett din falska outning som att han som ulv gör det. Nu såg han den inte, och imo säger det inte ett skit om hans eventuella ulvighet. Jag tycker Stövelkatten är ett bra bet, det kräver visserligen falsklegg, men sådant är ju inte unheard of i varulvsspel.
-----
Brynolf startade alltså misstankarna i runda 4, Vimes hakade på och sedan kunde alla luta sig tillbaks och vara nöjda med att hänga Stövlis. Vad är knas då? Vimes var noga med att snacka om ulven Möllers planer på att kasta dirt mot knattarna för att låta någon annan plocka upp det - Brynolf. När det var gjort gör Vimes en tvärvändning och drevar skiten ur stövlis hela rundan. Trasapa är mer hälsosamt försiktig till att rösta ut Stövlis men faller offer (precis som jag sedan) för ångvälten Vimes agiterande. Brynolf är mer misstänkt pga det här, för då gjorde han en ännu större undanmanöver än vad Vimes gjorde. Men jag tror som sagt på Anderssons siande och då faller det stenhårt. Häng Vimes.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Förtydligande.

Men om jag ska drevas får ni fan jobba lite också, Mukwa. Vad har hänt med ditt driv, du är ju iskall nu?
Byn jobbar bra, jag har hittat grejer att svara på... jag har kollat runt på knatte-dirten... jag tycker absolut inte att jag är iskall. Mer kommer dessutom... men jag måste prioritera: Ska jag svara i tråden, eller ska jag läsa föregående trådar. Jag kan nämligen inte riktigt göra båda samtidigt.

Nej, alla som anklagar mig är inte misstänkta. Däremot är de som inte skriver ett skit till mig att svara + inte vill bli granskade själva, lite skumma i min bok, ja.
mm. Detsamma. Allt jag är anklagad för än så länge har jag svarat på redan innan ni anklagade mig för det.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Förtydligande.

Tja, vi är tre bybor. Varför ska bara en arbeta för att hitta ulven?
Det är klart att byn ska arbeta. Men vill du starta 4 drev och hjälpa en ulv att gömma sig i nåt av dem? Det vill nämligen inte jag.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Förtydligande.

På väg till jobbet, hoppar in mer undet dagen. Men jag tycker gott Mukwa kan kommentrra motsägelsen i hans plan som jag nämner ovan.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: Förtydligande.

Det här var bara saker som jag hittade vid en första ytlig koll av andra rundan. Jag ska självklart gå lite djupare och rota längre tillbaka. Men som jag sa tidigare, jag har faktiskt inte haft några starka konkreta scums på dig vimes så det gör det svårt. Min gissning låg efter möller på brynolf, men det är ett mindre sannolikt scenario. Och om vi är redo att gå på att siaren kanske har fummlat så är inte mukwa helt grön heller.

Jag tycker att ditt spelande och agerande i runda 2 och början av runda 3 inte är så klokt ulvspel. Lite för mycket hög profil och du tar verkligen på dig rollen att pusha byn, det är väl knappast en god ulvataktik.
Men det kan såklart vara en taktik som du provar, jag vet inte hur lurkig du kan vara, troligen mycket.

Men i runda ett säger du det här:

Vimes said:
Av erfarenhet vet vi hur varulvs-Xyas reagerar under press. Och jag tycker att vi ska sätta strålkastaren på honom nu, vi hinner säkert dreva av ulvarna ytterligare en lögn (vad blir det? Hemhjälpen i Duck Tales?
Och mycket riktigt så var möller, dock inte xyas, fru matilda. Hade ulvarna redan kommit överens om vilka namn som var aktuella för outning så är det ju ett otroligt korkat drag. Eller så var det en försummelse från er sida.

Nu har jag gått igenom hela runda ett och spårat dina inlägg Vimes och det enda som händer är att jag grönar dig mer och mer. Du spelar koncist och går hårt åt lukas redan från början. Sen har du några mellanspel på xyas och paxen men du faller ändå på lukas. Du tar även upp drev och misstankar mot honom när det har svalnat.
Men då ska vi komma ihåg dina egna ord vimes:

vimes said:
Nä, jag skulle säga att Xyas agerande kring Lukas mycket väl kan vara varulv mot varulv. Som varulv vill man ju lägga röster och vara med i drev mot sina egna.
Det som jag faktiskt fastnade mest för är brynolf.
Jag slängde först bara lite snabba blickar åt hans håll men ju längre mot slutet av rundan vi kommer desto underligare blir han. Kolla gärna dom sista timmarna av runda ett, speciellt efter mukwas outande, och jämför det med möller och lukas röstande.

Vimes vill faktiskt släppa mukwa redan direkt och menar att lukas fortfarande är en safe bet att få ut. Medan dom kända ulvarna(möller,lukas) genast går på mukwa, och vem hänger på i bakhasorna? Jo brynolf. Inte lika framträdande men han petar och försöker styra skiten över mot mukwa.

Måhända inte min plats nu att luska i brynolf då jag tror att mukwa kan göra ett bättre jobb där, men jag tycker inte att vi ska vara så insnöade.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,514
Re: Knatte-dirt (numera väletablerad term)

Mukwa said:
Brynolf startade alltså misstankarna i runda 4, Vimes hakade på och sedan kunde alla luta sig tillbaks och vara nöjda med att hänga Stövlis. Vad är knas då? Vimes var noga med att snacka om ulven Möllers planer på att kasta dirt mot knattarna för att låta någon annan plocka upp det - Brynolf.
Det här är en vantolkning av vad jag skrivit, Mukwa. Jag skrev att knattarna grönas av att Möller öste skit åt deras håll. Jag uppfattade det som en taktik för Möller att överleva, inte som att han innan han åkte ut ville stirra upp problem. Detta för att han rätt tidigt i rundan hade öst åt det hållet.

Mukwa said:
När det var gjort gör Vimes en tvärvändning och drevar skiten ur stövlis hela rundan. Trasapa är mer hälsosamt försiktig till att rösta ut Stövlis men faller offer (precis som jag sedan) för ångvälten Vimes agiterande. Brynolf är mer misstänkt pga det här, för då gjorde han en ännu större undanmanöver än vad Vimes gjorde. Men jag tror som sagt på Anderssons siande och då faller det stenhårt.
Men du Mukwa, det hände väl något under den där rundan också? Vad kan det ha varit? Vad kan det ha varit som gjorde att jag övergav min idé om att Möllers ösande på knattarna kanske inte alls grönade dem? Kommer du ihåg vad det var? JO! Vi hade ju en siare i spel som kom ut med att Brynolf var grön. Hur kommer det sig att du inte nämner det?

Det förvirrade mig extermt mycket först, och min spontana reaktion var att försöka konstruera teorier för att Andersson hade fel och Brynolf var ulv ändå. Men sen så började Brynolf skriva och gjorde några poänger på Stövlis. Och när jag väl svalt Anderssons siande var det bara knattarna kvar, och där anser jag fortfarande att Stövelkatten var det bästa valet som det såg ut då. Jag, till skillnad från de flesta andra som röstade på honom (inte minst du Mukwa) presenterade i varje fall idéer kring hans skumhet, vilka du ju har citerat i ditt inlägg.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,514
Re: Förtydligande.

Trasapa said:
Måhända inte min plats nu att luska i brynolf då jag tror att mukwa kan göra ett bättre jobb där, men jag tycker inte att vi ska vara så insnöade.
Trasapa, du är bäst på plan just nu. Logiken borde innebära att du är ulv, men vore du ulv skulle du inte skriva det inlägg som du skriver här ovan.

Jag tror att vi är något på spåren här, jag tänker inte gröna Brynolf eller Mukwa. Det jag har på dig håller inte riktigt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,514
Re: Förtydligande.

Okej, jag tror att Brynolf är varulven. Är det ett long shot? Kanske. Men Trasapa spelar defintivit inte som en ulv.

Hur kommer det sig då att Brynolf inte har blivit siad som ulv av Andersson. Jag funderar på det här med namnen. Andersson var Oppfinnar-Jocke, Brynolf är Medhjälparen. Kan det vara så att falsklegget "Medhjälparen" är kopplat till en förmåga som innebär att Oppfinnar-Jocke inte kan sia "Medhjälparen"?

Dessutom: Medhjälparen är en perifer karaktär, prcis som Gullan och Matilda. Kvar är alltså två knattar och Alexander Lukas, och så denne perifera kraktär. Nä, Brynolf, han har varit på kroken ända tills han siades av Andersson. Det ÄR mycket skumt med honom, och enda anledningen till att han är kvar i spel är att han blev grönad.

Röst: Brynolf
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Varsågod. Feed the wolf

Inlägg 1: "Brukligt är väl att börja rösta direkt, och då gärna på inaktiva lirare. Så:
Röst: Arvidos"

Inlägg 2: Ber om ursäkt för inaktivitet. Vill ligga kvar på Arvidos för att vi inte har fått nåt ur honom. Tycker att K.K är konstig för att han försvarar arvidos.

Inlägg 3: Tycker att min plan verkar konstig och helt osannolik om den kan gröna 4-5 spelare.

Inlägg 4: Nu är matte inte min starka sida, men du kanske har rätt. Bovarna skulle ju ge sig på de gröna direkt och då kanske spelet kan fortsätta ändå. Men skulle det vara kul?

Inlägg 5: Blir grinig på Arvidos för att han grönar Vimes då han verkade bli ärligt förbannad.

Inlägg 6: Vill att Arvidos outar, och att det inte borde behövas 5 som i följd skriver att han måste göra det.

Inlägg 7: Vill ha Arvidos empiri för att han grönar Vimes. Han tycker fortfarande att grönandet är kass.

Inlägg 8: På ett svar till Trasapa om att outningen av Kalle Anka är lite knepig: Verkligen. Finns det någon som tror att Vicotnik kan ha hoppat över självaste Kalle? Det tror inte jag så antingen är Arvidos grön eller vansinnigt djärv.

Inlägg 9: Rösträkning (felaktig, dessutom)

Inlägg 10: trams om att jag får göra rösträkningen istället så att han kan sova.

Inlägg 11: Brynolf vill veta vilken setting vi spelar i. Kalle är perifer i DT. "Att varulvarna gynnas av att veta settingen är nog ett nödvändigt ont. Hur ska vi andra kunna avgöra vilka karaktärer som passar in utan att veta settingen? Vi bör ta det drevvis såklart men ganska snart borde vi försöka få en uppfattning om det."

Inlägg 12: Brynolf vill veta mitt förnamn innan vi kan snacka om !Paxens DT-teorier.

Inlägg 13: Tycker att !Paxens outning av Fenton Spadring är knepig då den är felstavad (andra har redan påpekat det) och Brynolf vill ha en motivering till varför !Paxen outar detta. Jag och Vimes har tydligen ställt till med rabalder över settingen. Tycker att !Paxen är knepig då han tidigare skrivit att setting är farligt att gå ut med, men nu gör det själv. Ett svar till Xyas visar att Brynolf släpper Xyas litegrann och vill dreva mot nån som drevat mot Xyas.

Inlägg 14: Namnoutningar ställer Brynolf sig tveksam till och det verkar vara två stycken som kan gröna folk genom namn och undrar varför de inte har jobbat hårdare för att börja med det.

Inlägg 15: "uppfinnar jocke" eller "oppfinnar jocke". Brynolf tycker inte att man ska göra nån stor grej av det här.

Inlägg 16: Brynolf tycker att !Paxen borde ha väntat med att gå ut med ankiversum till efter han fått svar på vilka som kunde ljuga bra om rollerna.

Inlägg 17: !Paxen har fått för sig att jag har gått ut med att det är DT som gäller. Brynolf har letat, men hittar bara Lu-kaazh som den enda innan !Paxen som pratar om DT. Pressar Xyas litegrann för att han ska svara på varför han lekt med fluff.

Inlägg 18: Ett svar till mig när jag förtydligat att jag aldrig varit säker på DT. Nej, Brynolf hade inte uppfattat det som att jag var säker på det heller. Han går in lite på min outningsspree, men vill att jag avvaktar... poängterar dock att om jag inte kommer nånstans med den så är det ett fishy beteende. Släpper rösten på mig då jag outat förnamn (Fnatte alltså) och röstar på !Paxen.

Inlägg 19: Svar på Möllers outning: "Ok, då har vi TRE karaktärer som är mer eller mindre unika för Duck Tales. Det blir allt mer intressant att få höra hur Vimes skulle motbevisa det." Instämmer med Möller att Vimes borde outa namn snart.

Inlägg 20: Outar sig som Medhjälparen när jag sagt att han borde ta tillfället i akt då han är inloggad: "Varför inte? Stenen är ju i rullning och jag antar att det inte ses som så snyggt att vänta till sist. Jag är Medhjälparen."

Inlägg 21: "Ok, jag har försökt se hur ni gått tillväga för att gröna Arvidos men ärligt talat fattar jag ingenting. Inte för att jag misstänker honom men att "grön" är ett ganska starkt ord i varulvsspel." Vill att !Paxen ska svara på frågan om varför han gick ut med sitt namn när !Paxen ville hålla settingen hemlig.

Inlägg 22: Svar till K.Ks outning av Alfred: "Que? Fattig bonndräng, eller?"

Inlägg 23: Förtydligar sin fråga till !Paxen

Inlägg 24: Rösträkning

Inlägg 25: Korrigering av rösträkning efter att Arvidos hade hunnit rösta

Inlägg 26: "Ok, nu är det alltså väldigt jämnt. De minst gröna är i mina ögon Lu-kaash, Paxen och Xyas men nu när Konrad sprungit till skogs efter att ha goofat sitt namn vet jag inte vad jag ska tro. Jag röstar på honom tills vi fått klarhet i den biten. Jag kommer vara tillgänglig fram till deadline så den rösten hinner jag flytta på.

Röst: Konrad Konvalj"

Inlägg 27: Undrar varför Arvidos väntar på Xyas och Vimes namn när Xyas redan outat sitt namn.

Inlägg 28: Tycker att Xyas överregerar på en anklagelse av Andersson.

Inlägg 29: Svar till stövlis outning: "Är du säker? I så fall har vi problem..."

Inlägg 30: Svar Stövlis att det jävligaste var att Stövlis inte sett min outning förrän nu. Brynolf röstar på Stövlis.

Inlägg 31: Stövlis frågar om han verkligen skulle ha tagit ett outat namn om han var ulv. Brynolf svarar: "Det har du förstås rätt i. Men lika väl som du kan vara en ouppmärksam bybo så kan du vara en ouppmärksam varulv."

Inlägg 32: Påpekar att det här grönar Stövlis, men inte mig.

Inlägg 33: Röstar på mig för att min plan skulle gröna 4-5 stycken. Brynolf kan inte se hur jag skulle kunna gröna fler än 3.

Inlägg 34: Andersson beter sig besynnerligt (han hängde inte med när Stövlis outade). Brynolf tycker att min plan är lite väl enkel och att den känns efterkonstruerad och påbyggd allteftersom. Undrar om jag kommer outa ännu ett namn om Knatte kommer fram nu.

Inlägg 35: Brynolf förklarar kort och koncist för Andersson att han är ute och cyklar när han grönar mig men rödar Stövlis.

Inlägg 36: Han vill höra min story innan hans röst ska flyttas

Inlägg 37: Brynolf vill veta om Vimes har några brödsmulor till sin outning av Alexander Lukas.

Inlägg 38: Brynolf är uppmärksam och har sett att jag kommer posta efter kl 21.

Inlägg 39: Brynolf svarar Vimes att hans brödsmula suger: "Det var en ofantligt liten förtorkad brödsmula. Jag har så klart ingen anledning att misstro ditt namn, förutom att du var sist ut, men den smulan du gärna ville visa upp var inte mycket att skryta om. Nåja."

Inlägg 40: Är osäker på om alla knattarna är i spel. Att alla knattarna är bybor kan inte tas för givet. Allt bygger på att jag är grön själv. Det vore mer värt att rösta ut mig så att de verkligen var gröna.

Inlägg 41: Rösträkning on demand (jag beställde)

Inlägg 42: Gillar att jag spelar högt när jag lade ned min röst. Poängterar att jag förmodligen inte kommer ryka iaf. Brynolf vill egentligen rösta på Xyas, men det är lite antiklimax att inte rösta ut mig.

Inlägg 43: Jag förklarar att min plan bara skjutits upp om jag överlever, Brynolf menar att jag märker ord.

------

Slut på runda 1... Phew. Inget är särskilt knasigt, imo. Förutom att han inte kunde gröna Arvidos, men att Brynolf har konstigt fluff har vi redan kommit på igen. Snarare har brynolf belägg för sina anklagelser (även om han går på bybor hela rundan).

Jag postar det här nu så kommer ett inlägg om de andra rundorna senare.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Förtydligande.

Jag får inte denna kombination att gå ihop: 1) Mukwa är väldigt kinkig med att inte outa sitt förnamn de första dagarna. 2) Planen bygger på att Mukwa outar ett fakenamn, vilket enligt hur jag tolkar hans "txt-fil" borde göras så tidigt i spelet som möjligt.
Jag vill minnas att jag redan har svarat på det här. Ja, jag var kinkig att outa mitt förnamn eftersom det var såpass känt. Jag var övertygad om att alla hade kända roller och då skulle ulvarna ha skitsvårt att gömma sig. Dessutom tyckte jag att mitt namn var så bra att det skulle instant-gröna mig så fort jag outade.

Anledningen till att jag inte ville outa mig så tidigt var för att jag funderade på hur jag kunde gröna fler än en. Jag ville alltså att byn skulle outa litegrann för att dels få reda på setting så att jag kunde outa ett fejknamn som var trovärdigt. Hade jag outat ett namn som inte fanns med i spel hade det varit riktigt jävla skitdåligt, men det tror jag att du förstår.

Min plan gick ut på att jag skulle outa mitt namn så fort som möjligt ja. Men så fort som möjligt innebar inte att jag skulle göra det direkt. När jag väl outade mig som Fnatte gjorde jag det egentligen tidigare än jag ville, bara för att aktiviteten dalade och jag insåg att det var nu eller aldrig.

Är det här svar nog? Annars finns massor att läsa kring det här i runda två och tre.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Förtydligande.

Måhända inte min plats nu att luska i brynolf då jag tror att mukwa kan göra ett bättre jobb där, men jag tycker inte att vi ska vara så insnöade.
Alltså, jag förstår inte varför du inte har spelat så här tidigare. Du är fanimej lysande nu Trasapa! och nej. Det här har inte jag sett, mest för att jag faktiskt bara kollat vad Brynolf skrivit och inte vad andra har skrivit.

Du grönar dock Vimes för lätt.

Jag tycker att ditt spelande och agerande i runda 2 och början av runda 3 inte är så klokt ulvspel. Lite för mycket hög profil och du tar verkligen på dig rollen att pusha byn, det är väl knappast en god ulvataktik.
Well, pga det här har vi hängt både Xyas och Stövlis. Det har varit en utmärkt ulvataktik.

Och mycket riktigt så var möller, dock inte xyas, fru matilda. Hade ulvarna redan kommit överens om vilka namn som var aktuella för outning så är det ju ett otroligt korkat drag. Eller så var det en försummelse från er sida.
Jao! Det här är grejer det. Men jag ser det så här: Vimes och hans ulvpolare har inte bestämt vilka namn som funkar. De vill inte göra en Lukas. Det här skulle lika gärna kunna vara en brödsmula från Vimes som han sedan kunde använda för att outa sig som fru Matilda. Brödsmulan till Alexander Lukas suger. Lu-Kaazh skrev innan spelet att han ville vara Alexander Lukas. När Vimes sedan skriver till Lukas att han inte är Alexander Lukas skulle Vimes bara kunna hänvisa till innan spelet och säga "nä, eftersom du inte har tur nu så verkar det som att du inte blev bönhörd".

Vimes vill faktiskt släppa mukwa redan direkt och menar att lukas fortfarande är en safe bet att få ut. Medan dom kända ulvarna(möller,lukas) genast går på mukwa, och vem hänger på i bakhasorna? Jo brynolf. Inte lika framträdande men han petar och försöker styra skiten över mot mukwa.
Fast både Lu-Kaazh och Möller hoppade ganska snabbt till drevet mot Xyas... Att låta mig vara kvar i spel tjänade ulvarna på. Det är snarare mer misstänkt att släppa mig i det läget än att dreva ut mig eftersom alla skulle vara tveksamma till mig genom hela spelet. Återigen tolkar jag det du grävt fram om Vimes tvärtemot hur du har sett på det.
 
Top