Nekromanti Varulvsspel Familjen - Runda 1

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vicotnik said:
Inte för att vara taskig mot Lu-kaazh men han behöver man knappt pressa utan han brukar vara ganska bra på att göra det jobbet själv. :gremtongue:
Är man utsedd till årtusendets sämsta ulv så är man. Det är fan inte illa.

Men åter till saken.

Du vill som vanlig pressa aktiva (skickliga?) spelare. Det är inget fel med det, men vad har det gett oss i tidigare spel?

Vimes är ju som en ål och slinker undan drev och sånt. Han släpper på informationen när han känner för det.

Recca har vi pressat tidigt i tidigare spel och det har inte direkt hjälpt oss att valla fram henne då hon varit ulv. I Mos Varulv fällde vi inte Recca på ett tidigt drev om jag minns rätt? Hon outade äventyrare och lite sånt där och hade en rätt vattentät plan om jag inte minns fel. Tror nästan det var en fördel för Recca att gå ut först, men jag kan ha fel.

Brynolf är bättre för oss om han får gro lite i bakgrunden och växa sig in i rundan. Tidig press förra rundan ledde ju inte till något gott.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Haha... det slår sällan fel :gremsmile:
Jag får alltid ett mindre drev på mig så fort spelet börjar. Men men jag antar att jag börjar vänja mig vid det vid det här laget.

Hur som helst så har jag inget utöver vapen som jag kan/vill dela med mig av och i nu läget så finner jag ingen anledning till att gå ut med mitt vapen heller.
Där emot vore det intressant att diskutera vad det kan finnas för vapen.
Jag skulle misstänka att vi kan finna:
Revolvar, Halv/Automat-pistoler, kpistar, hagelgevär och kanske någon tommygun.
Observera att jag inte har någon info om detta utan utgår ifrån vad jag finner vore rimliga vapen att finna hos maffia medlemar.
Jag anser att vi nog bör hålla vad vi har för vapen dolt tills vi listat ut vad de kan innebära då jag inte vill att vi genom vapen outning hänger ut eventuella siare.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Konrad Konvalj said:
Du vill som vanlig pressa aktiva (skickliga?) spelare. Det är inget fel med det, men vad har det gett oss i tidigare spel?
Det ger oss i alla fall deras tankar och funderingar inför det här spelet. Hur vida det ger oss något i långa loppet har jag svårt att säga. Det är som du säger att vi är nog lite svårare att pressa än nya, men det tar i och för sig längre tid för oss att få ur något ur tex Vimes som du själv nämner.
Jag har inget emot att pressa andra, men som sagt anledningen till att jag vill pressa de aktiva är för att få in dem i spelet, få dem aktiva samt att om man låter dessa spelare passera för länger utan att lägga press på dem så tror jag det blir svårare att få fram saker från dem.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag skulle misstänka att vi kan finna:
Revolvar, Halv/Automat-pistoler, kpistar, hagelgevär och kanske någon tommygun.
Observera att jag inte har någon info om detta utan utgår ifrån vad jag finner vore rimliga vapen att finna hos maffia medlemar.
Det låter som att du försöker luska i settingen och det var något jag insåg var ganska korkat i Ankeborgsliret. Bättre att sån information kommer fram i dreven undan för undan istället för att ha nån fluffdiskussion som gör det lättare för ulvarna att välja vilka puffror som är bra att outa.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Mukwa said:
Jag skulle misstänka att vi kan finna:
Revolvar, Halv/Automat-pistoler, kpistar, hagelgevär och kanske någon tommygun.
Observera att jag inte har någon info om detta utan utgår ifrån vad jag finner vore rimliga vapen att finna hos maffia medlemar.
Det låter som att du försöker luska i settingen och det var något jag insåg var ganska korkat i Ankeborgsliret. Bättre att sån information kommer fram i dreven undan för undan istället för att ha nån fluffdiskussion som gör det lättare för ulvarna att välja vilka puffror som är bra att outa.
Ja, jag försöker ta reda på hur spelet är uppbyggt, dvs vad vi kan förvänta oss i spelet. I och med att start inlägget inte innehåller särskillt mycket info som ger oss något om settingen. Så upplever jag det lite knivigare att pressa folk och framför allt vad vi kan pressa folk på.
Det som verkar finnas i spelet är Bybo/ulv, vapen och ev färdighet (förmåga).
Så jag har ingen större lusta att börja jag outningar av vapen förens jag vet hur settingen ser ur.
Om ni misstänker att jag försöker tar reda på vad som finns för vapen för att kunna hitta på ett vapen till mig själv så skulle jag kunna gå ut med en förkortning på mitt vapen på ett sådant sätt att det inte avslöjar vad det är.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Jag kollar på mello och dricker rosé, bbl. Är jag tillräckligt nykter inatt så ska jag försöka göra något vettigt, annars får det vänta till mmorgon.

Heja Loreen! Och byn!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Vicotnik said:
Om ni misstänker att jag försöker tar reda på vad som finns för vapen för att kunna hitta på ett vapen till mig själv så skulle jag kunna gå ut med en förkortning på mitt vapen på ett sådant sätt att det inte avslöjar vad det är.
Nej det tycker jag inte du ska göra. Ta det lugnt.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vicotnik said:
Om ni misstänker att jag försöker tar reda på vad som finns för vapen för att kunna hitta på ett vapen till mig själv så skulle jag kunna gå ut med en förkortning på mitt vapen på ett sådant sätt att det inte avslöjar vad det är.
Skulle kunna uppfattas som misstänksamt, även om jag tycker det verkar oskyldigt. En förkortning nu skulle vara användbart som försäkring om du tvingas gå ut med information senare om inte annat. Men det är upp till dig.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Ålrajt. Maffiatema. Det säger mig inte så mycket, den mest maffiga film jag sett har väl varit Jönssonligan på Mallorca. Men tillsvidare förutsätter jag att detta lir är ganska vanilj.

Jag tycker gott vi kan försöka köra dubbla drev. Mukwa verkar vara det första, och jag gillar Konrads idé att pressa nykomlingarna tidigt. Så...

Röst: Tyr
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Tyr said:
Vicotnik said:
Om ni misstänker att jag försöker tar reda på vad som finns för vapen för att kunna hitta på ett vapen till mig själv så skulle jag kunna gå ut med en förkortning på mitt vapen på ett sådant sätt att det inte avslöjar vad det är.
Skulle kunna uppfattas som misstänksamt, även om jag tycker det verkar oskyldigt. En förkortning nu skulle vara användbart som försäkring om du tvingas gå ut med information senare om inte annat. Men det är upp till dig.
Jupp, det är just av den anledningen till att jag ger det erbjudandet, men jag tänker inte slänga ur mig den informationen i nuläget. Vill folk att jag ska gå ut med den infon så får de helt enklet visa det med sina röster.
Men så länge jag inte vet vad en sådan outning kan leda till så har jag ingen brådskan med att gå ut med den enda informtionen som vi alla har, dvs vapen.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Vic said:
Det som verkar finnas i spelet är Bybo/ulv, vapen och ev färdighet (förmåga).
Så jag har ingen större lusta att börja jag outningar av vapen förens jag vet hur settingen ser ur.
Om ni misstänker att jag försöker tar reda på vad som finns för vapen för att kunna hitta på ett vapen till mig själv så skulle jag kunna gå ut med en förkortning på mitt vapen på ett sådant sätt att det inte avslöjar vad det är.
Ja, alltså. Om du inte har någon information att processera fluffet på ändå, som du redan stålligt nog gått ut och sagt så förstår jag inte vad du ska med fluffet till. Självklart kan det vara risky att outa vapen om ulvarna har nån info om powerrollerna, men det är också en av grejerna vi har att jaga ulvarna med. Om vi börjar rota i fluffet finns det ju risk för att ulvarna lättare kan ljuga om dem. Bättre då att de med relevanta färdigheter får informationen utifrån drev.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Mukwa said:
Vic said:
Det som verkar finnas i spelet är Bybo/ulv, vapen och ev färdighet (förmåga).
Så jag har ingen större lusta att börja jag outningar av vapen förens jag vet hur settingen ser ur.
Om ni misstänker att jag försöker tar reda på vad som finns för vapen för att kunna hitta på ett vapen till mig själv så skulle jag kunna gå ut med en förkortning på mitt vapen på ett sådant sätt att det inte avslöjar vad det är.
Ja, alltså. Om du inte har någon information att processera fluffet på ändå, som du redan stålligt nog gått ut och sagt så förstår jag inte vad du ska med fluffet till. Självklart kan det vara risky att outa vapen om ulvarna har nån info om powerrollerna, men det är också en av grejerna vi har att jaga ulvarna med. Om vi börjar rota i fluffet finns det ju risk för att ulvarna lättare kan ljuga om dem. Bättre då att de med relevanta färdigheter får informationen utifrån drev.
Läs mitt inlägg ovan, för svar.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag är som sagt ny i varulvssammanhang och är inte helt säker på vilka verktyg vi har till förfogande för att driva fram vilka som är varulvar. Har jag förstått rätt att det är genom olika spelares förmågor vi gör det, eller är det enbart med psykologisk list?

Edit: rättade till stavning
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
vic said:
Jupp, det är just av den anledningen till att jag ger det erbjudandet, men jag tänker inte slänga ur mig den informationen i nuläget. Vill folk att jag ska gå ut med den infon så får de helt enklet visa det med sina röster.
Men så länge jag inte vet vad en sådan outning kan leda till så har jag ingen brådskan med att gå ut med den enda informtionen som vi alla har, dvs vapen.
...
Läs mitt inlägg ovan, för svar.
Nä, det här är väl inget svar? Jag har ju inte direkt bett dig outa nåt. Jag har ifrågasatt vad du ska med fluffet till. Den drevet går mot får göra ett ställningstagande till vad som är bäst att outa. Känner du att du bara kan ge oss en förkortning i det läget så får vi väl se om vi köper det då, men fluffet kommer ju ge sig allt eftersom folk outar.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
LJSLarsson said:
Jag är som sagt ny i varulvssammanhang och är inte helt säker på vilka verktyg vi har till förfogande för att driva fram vilka som är varulvar. Har jag förstått rätt att det är genom olika spelares förmågor vi gör det, eller är det enbart med psykologis klist?
Logik och eventuella förmågor skulle jag säga. När man sätter press på spelare så tvingas de ljuga om de är ulvar. Genom att läsa spelet så kan man snappa upp på lögner, vilket kan innebära att spelaren är en ulv (men det är inte säkert).

I nuläget så har rösterna fallit så här om jag räknat rätt:

Mukwa 2 (Vicotnik, Tyr)
Tyr 2 (Brynolf, Konrad)
Vicotnik 2 (Lu-kaazh, Mukwa)

Så ingen vidare press på någon i nuläget.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Mukwa said:
vic said:
Jupp, det är just av den anledningen till att jag ger det erbjudandet, men jag tänker inte slänga ur mig den informationen i nuläget. Vill folk att jag ska gå ut med den infon så får de helt enklet visa det med sina röster.
Men så länge jag inte vet vad en sådan outning kan leda till så har jag ingen brådskan med att gå ut med den enda informtionen som vi alla har, dvs vapen.
...
Läs mitt inlägg ovan, för svar.
Nä, det här är väl inget svar? Jag har ju inte direkt bett dig outa nåt. Jag har ifrågasatt vad du ska med fluffet till. Den drevet går mot får göra ett ställningstagande till vad som är bäst att outa. Känner du att du bara kan ge oss en förkortning i det läget så får vi väl se om vi köper det då, men fluffet kommer ju ge sig allt eftersom folk outar.
Jag vill ha fluffet för att kunna bilda mig en uppfattning om hur spelet är konsturerat. Har jag ingen kunskap om fluffet och det finns ett fluff med så har jag svårare att dra slutsattser på hur spelet är uppbyggt. Kör vi ett spel helt utan fluff så behöver jag inte bry mig alls i det utan kan utgå ifrån den vanliga normal fördelningen av ulvar/bybo, vilka roller som vanligtvis finns med. Men i och med att varulvsspelen på forumet till och från har haft väldigt udda uppsättningar så kan jag inte tillämpa mitt vanliga synsätt på ett spel ifall jag inte har koll på fluffet.
Utöver det så behöver vi något att prata om och det enda som vi i nuläget har att diskutera runt är vapen eller färdigheter om du inte har någon annat förslag på vad vi kan diskutera.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag är som sagt ny i varulvssammanhang och är inte helt säker på vilka verktyg vi har till förfogande för att driva fram vilka som är varulvar. Har jag förstått rätt att det är genom olika spelares förmågor vi gör det, eller är det enbart med psykologis klist?
Oftast är det scum tells, dvs när ulvarna gör bort sig, som vi plockar dem. Powerroller såsom siaren är iofs jävligt bra, men de flesta ulvarna åker på grund av annat än siaren.

Vårt största vapen är drevandet. Då får vi ut både hård och mjuk info från alla. Om vi bybor spelar vattentätt kommer vi kunna gröna varandra, och då ta ut ulvarna via uteslutningsmetod, eller, ännu bättre, röda varulvarna och ta ut dem direkt.

Se till att slänga ut din röst på nån och försök att inte lägga ned din röst. Det är alltid bättre att ha den ute, för en nedlagd röst gör sällan något bra. Kom ihåg att motivera din röst ordentligt varje gång du byter. Så här i början är det skitsvårt att motivera sin röst, men ju längre spelet går desto mer finns det att gå på. Om vi motiverar alla röster kommer ulvarna tvingas göra det också, och eftersom de måste ljuga varje gång de kommer med ulvanklagelser (de vet ju vilka de egentliga ulvarna är) så kan vi hitta ulvar genom dels röstningsmönster och dels på hur motiverade och uppdaterade ulvarna är.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Tyr said:
I nuläget så har rösterna fallit så här om jag räknat rätt:

Mukwa 2 (Vicotnik, Tyr)
Tyr 2 (Brynolf, Konrad)
Vicotnik 2 (Lu-kaazh, Mukwa)

Så ingen vidare press på någon i nuläget.
När du gör röstningssammanställningar så är det bra om det står i vilken ordning folk har röstat. Då ser vi vem som hoppar på vilket drev efter vem och så där.

Som det ser ut nu så blir det så här:

Mukwa 2 (Vicotnik, Tyr)
Vicotnik 2 (Mukwa, Lu-Kaazh)
Tyr 2 (K.K, Brynolf)

Både dreven och rösterna är i kronologisk ordning.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Mukwa said:
När du gör röstningssammanställningar så är det bra om det står i vilken ordning folk har röstat. Då ser vi vem som hoppar på vilket drev efter vem och så där.
Tackar, visste inte att det fanns ett vedertaget system. :gremsmile:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Tyr said:
LJSLarsson said:
Jag är som sagt ny i varulvssammanhang och är inte helt säker på vilka verktyg vi har till förfogande för att driva fram vilka som är varulvar. Har jag förstått rätt att det är genom olika spelares förmågor vi gör det, eller är det enbart med psykologis klist?
Logik och eventuella förmågor skulle jag säga.
Förmågor som siare etc brukar inte göra någon stor skillnad. Det går inte att förutsätta att "siaren" inte är varulv själv. Själva outandet av förmågor är dock viktiga delar av de teorier vi bygger upp.
 
Top