Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. Intresseanmälan.

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Kardiens kung blickar ut över salen där rikets främsta riddare har samlats och tar till orda:

Som ni alla vet så har dungeonen ett antal mil utanför vår stolta huvudstad ökat enormt i storlek på sistone. Det är dags att skrida till handling! Jag kommer att skicka dit mina främsta riddare för att rensa upp i monterträsket. Här framför mig ser jag nu Kardiens modigaste och skickligaste riddare, för det finns väl inga Zorakier som nästlat sig in här?! Ni kommer att ställas inför flera faror, men alla skatter och inte minst magiska föremål som ni hittar på vägen kommer ni att få behålla. Vilka tänker ställa upp för sin kung och bege sig till dungeonen?

-------------------------------------------------------

Vad är ett varulvsspel?
I den här versionen av varulsspel (även kallat maffia) så utgörs byborna av Kardiska riddare och varulvarna/maffian av Zorakiska riddare. Kardiernas mål är att upptäcka infiltratörerna. Zorakierna kommer vara ungeför en fjärdedel av riddarna och vet till skillnad från Kardierna om vilka de andra i sin grupp är. Deras mål är att hålla sig gömda och lönnmörda Kardierna en efter en. Rollerna kommer att slumpas ut och PM:as till de anmälda deltagarna.

Allt spel sker på forumet i en tråd jag kommer starta när anmälningsfasen är avslutad. Där pratar ni med varandra, analyserar vad som sägs och framför allt så röstar ni på den riddare som ni tycker verkar misstänkt.

Spelet spelas i flera rundor och jag tänker mig att ha två rundor per vecka och låta dessa avslutas t.ex. klockan 21 på onsdagar och söndagar. En runda har flera steg.
1) Riddarna kommer till en ny grotta i dungeonen. Här är det fritt fram diskutera vilka ni tror är Kardier eller Zorakier.
2) Under diskussionen ska alla riddare rösta på den riddare ni vill ha ur spel. Den riddare som får flest röster tvingas gå först ut i strid.
3) Innan rundan är slut ska alla deltagare skicka ett PM till mig. Zorakierna ska ange vilken riddare de vill lönnmörda. De med specialförmågor ska ange vilka riddare de vill rikta dessa mot. Övriga skickat bara ett tomt PM (frivilligt, men om någon hårdbevakar sidan med inloggade forumiter och ser vad ni gör så kan det vara bra som förvirrande element).
4) Sedan blir det strid mot de monster som dyker upp i grottan riddarna befinner sig i. Riddaren som går först kommer att dö i striden. Dessutom kommer riddaren som Zorakierna vill ha bort att bli lönnmördad i stridens hetta utan att någon kan se vem som gjorde det. Övriga riddare besegrar monstren.
5) Nu kommer det element som är nytt jämfört med Risings varulvsspel här på forumet. Monstren lämnar skatter och dessa kommer lottas ut bland riddarna (med lite balansering så att riddare med få eller inga skatter har större chans att få dem). Skatterna består av vanliga föremål och magiska föremål. Endast bäraren får veta om ett föremål är magiskt och vad det i så fall ger för förmåga.

(Kardien och Zorakin är två länder i Ereb Altor för de som inte vet, men den kunskapen spelar ingen roll i spelet. Det är bara till för att namnge de båda grupperna.)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag vill spela!

Yay! Jag får chansen att delta i ett varulvsspel på forumet! Temat låter ascoolt.
Jag signar upp mig, alltså.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Re: Jag vill spela!

Givetvis ska man vara med. Varulvsspelen förut var ju helt klart fantastiskt roliga. Sign me up!
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag vill vara med. Var inte med förra gången men har förstått att många hade det roligt.

/Andy, som skriver på modulen Calanor - Klanerna land till SAGA så här på lördagskvällen
 

Naztor

Veteran
Joined
13 Oct 2008
Messages
3
"Riddaren som går först kommer att dö i striden. Dessutom kommer riddaren som Zorakierna vill ha bort att bli lönnmördad i stridens hetta utan att någon kan se vem som gjorde det."

Betyder inte detta att två kommer dö varje runda (Om zorakierna inte failar episkt varje gång), jag är visserligen inte så bevandrad i varulvsspel, men är det inte bara en som ska dö per runda?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Naztor said:
Betyder inte detta att två kommer dö varje runda (Om zorakierna inte failar episkt varje gång), jag är visserligen inte så bevandrad i varulvsspel, men är det inte bara en som ska dö per runda?
Det beror på vilket spel vi snackar om. Det har ofta varit två när vi kört här på wrnu - enklast är t.ex att varulvarna dödar någon plus att byborna lynchar någon.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Precis. Två kommer att dö i en "normal" runda. Den som får flest röster (kommer slumpas om det är oavgjort) kommer ALLTID att åka ut.

Den som Zorakierna/Varulvarna i hemlighet meddelar mig ska lönnmördas kommer åka ut SÅTILLVIDA INTE personen skyddas. Så fungerar t.ex. den klassiska väktar-rollen, där vältaren säger till mig "den här rundan skyddar jag kalle" och om varulvarnas hemliga röst ligger på kalle så händer ingenting.

Hoppas du vill spela med oss.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Jag kan tänka mig att vara med, men har inte spelat sånt här innan. Något man måste kunna, eller det kommer efter hand?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag kan tänka mig att vara med, men har inte spelat sånt här innan. Något man måste kunna, eller det kommer efter hand?

Nej det finns inga förkunskapskrav. Om det är oklart hur man gör så tycker jag att du kan läsa igenom Risings Varulsspel här på forumet: Tema: wrnu och Tema: Gotham City.

Det mesta ger sig efterhand annars (så att ni får kläm på läget innan det dyker upp nya magiska föremål, he he he :gremwink: ).
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
I'm in [ANT]

Det kanske blir lite svaj med deltagandet, men eh. Det ger sig väl.



/Feliath — asgrymt upplägg
 
Top