Nekromanti Varulvsspel 3 - Tema WRNU.

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
I den här tråden kommer vi att spela varulvsspelet - Tema WRNU.

Regler: (halvsaxade från förra omgången)

1. Endast deltagare med levande roller - samt jag - får skriva i denna tråd. Utomstående och deltagare med utslagna roller får inte hjälpa till på något vis med gissningar, och bör inte heller skriva inlägg direkt i denna tråd. (Ni får däremot när som helst skicka ett PM till mig där ni skriver vilka ni misstänker - den förste som prickar in alla kvarvarande fiender till forumet kommer att firas)

2. Man får inte diskutera spelomgången med varandra privat, om inte ens rollbeskrivning uttryckligen tillåter det. Skriv inte något om vilka ni misstänker i vrållådan eller liknande, tack, utan ta allt öppet här i tråden. Det är givetvis inget som jag kan kontrollera, men det blir roligare så för alla.

3. Ni har fått era rollbeskrivningar. Ni kan välja att avslöja vilka ni är och vilka förmågor ni har om ni önskar (eller ljuga er blå i ansiktet om ni så föredrar), men ni får inte direkt citera de PM ni fått av mig. Ni måste använda era egna ord.

4. Man får i vanlig ordning inte editera det man skrivit i efterhand. Råkar du skriva något dumt - låt det stå kvar. Försök gör till vana att förhandsgranska istället för att gå in och ändra stavfel och småfel i efterhand.

5. Under spelet så kommer ni att lägga fram era röster på vem ni vill banna. Skriv då Röst: Alias i fetstil, så att jag enkelt kan hitta det.

Typ Röst: Ingen eller Röst: Krille. Lägg inte röster på eventuella rollnamn som avslöjats - eftersom dessa kan vara lögner.

Man får byta vem man lägger sin röst på hur många gånger man vill. Det är enbart ens senaste röst som räknas.

När tiden närmar sig slutet på draget (sker klockan 21.00 varje måndag, onsdag och fredag, med start nu på fredag) så kommer jag dock att skriva "STOPP!" i ett inlägg, för att sedan gå tillbaka och räkna röster, och därefter skriva ett litet inlägg där jag sammanfattar vem som blivit bannad och vem som blivit flejmad av trollen, osv. Jag kommer då enbart att titta på varje enskild deltagares senaste röst, och inte att bry mig om röster som kommit in efter mitt STOPP!-inlägg.

6. Om du vid någon tidpunkt känner att du inte längre kan vara med, försvinn då inte bara, utan meddela detta till mig, så letar jag upp en ersättare. Du behöver dock inte känna någon press på dig att vara superaktiv. Man behöver inte posta varje dag, men man bör absolut se till att man kan posta varje drag.

7. De av er som har specialförmågor bör veta att ni alltid kan skicka in ett nytt meddelande till mig där ni anger ett nytt mål för er förmåga, om ni ändrat er. Ni kan ändra er hur många gånger ni önskar. Jag kommer att titta på ert senaste meddelande för att avgöra vad som gäller.

8. Skriv era meddelanden i rätt deltråd. Jag kommer att skapa en deltråd för varje drag. Svara inte direkt på det här inlägget.

9. Ha kul. Bli inte arg eller ledsen om du åker ut på en gång.

10. Om något strul uppstår så dömer jag, så gott jag kan. Det går utmärkt att ställa regelfrågor både öppet i tråden såväl som hemligt till mig via PM eller mail. (Det senare är att föredra om du tror att din fråga kan avslöja din roll)

---

Jag tar det viktigaste en gång till: Speldragen slutar klockan 21.00 varje måndag, onsdag och fredag.

Det första speldraget är dock lite längre - det börjar så fort som jag skrivit ett introduktionsmeddelande, och det slutar på fredag.

---

Och här kommer en lista på deltagarna, i bokstavsordning:

Anders Åstrand
Andersson
Arvidos
Björn den Gode
Dnalor
Dr.Markehed
Foggmock
Genesis
Hellzon
Herr Nils
Johan K
Johoohno
krank
Lindenius
magoo
Marco Behrmann
Nightowl
omgitburns
Orfeus
Pilzeman
thark
Traffaut
Vicotnik
Vildkatt
Walium
w176
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

Det sista som skrevs på forumet innan kraschen:



...sedan gick allt fel. Alla användarnamn blandades ihop med varandra, och ingen kunde vara säker på vem som gömdes bakom alias som tidigare tillhörde ens vänner och forumets moderatorer. Alla förstod att under sådana här omständigheter så skulle inget kunna hindra att ett troll besökte forumet och utnyttjade förvirringen för att ohindrat kunna förstöra för alla användare eller till och med shanghaja redaktionen.

Snabbt kom man överrens om att man visserligen inte längre kunde lita på någon enskild person, men att man ändå kunde ta för givet att det borde finnas väldigt många fler vänliga forumiter än troll inloggade, så om man bara röstade ut störiga personer i demokratisk anda, så skulle man förmodligen kunna göra sig kvitt de störande elementen för att därefter - när alla troll var borta - kunna återställa kritiska redaktörsfunktioner och börja återbygga forumet från grunden.

Trots den förnuftiga planen så var forumiterna ängsliga. Dels visste ingen riktigt vilka hot det var som forumet stod inför, och dels anade man hur känsligt forumet var. Även om alla de små forumiterna ville börja en aggresiv jakt på trollen, så förstod man att det finns vissa personer i redaktionen som är oerhört viktiga för forumet, och att det låg i forumets intresse att se till att inte trollen fick reda på vilka dessa var. Vad skulle exempelvis hända om trollen fick reda på vem GARDENER var, och började flejma honom tills han tröttnade och lämnade forumet? Tanken svindlar.

---

Där befinner ni er just nu.

Börja samtala och diskutera med varandra. Lägg er röst på vem ni vill ska bannas på fredag.

Ni som har specialförmågor kan börja tänka på vem ni vill använda denna på (eller vad som nu gäller för er specialförmåga - läs rollbeskrivningen).

Eftersom vi är hela 26 deltagare så gissar jag att de första dagarna kommer bli fullständigt kaotiska. Det får ni ha överseende med. Kanske kommer det till och med att bli en rolig effekt i sig. Innan jag går så ger jag forumet ett tips: Det massavslöjande som var så framgångsrikt i förra varulvsspelet - det skulle inte vara särskilt klokt i denna omgång.

Ni som är nya varulvsspelare kan fråga de erfarna spelare vad jag pratar om.

Lycka till!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

Jaha, det här var ju inte så bra. Forumet är i kaos, och trollen kommer säkert tillbaka! GARDENER, var du nu är någonstans (väljer ut ett slumpmässigt användarnamn ... ). Johoohno! Det är säkert du. Fixa till det här, annars kommer CALIGULA och tar oss!

//Egentligen inte Genesis. Jag tänker börja stava de uppkeffade fejk-användarnamnen som GARDENER har gett oss med gemener och de riktiga med versaler.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

trollen kommer säkert tillbaka!
Vaddå "kommer tillbaks"? Troll har väl alltid funnits. Det är bara det att vissa av dem är ninjatroll, så ingen märker när de trollar... Eller åtminstone inte ser på det de gör som trollande...

Jag tänker börja stava de uppkeffade fejk-användarnamnen som GARDENER har gett oss med gemener och de riktiga med versaler.
Bra initiativ!
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

Bra idé, men jag blev lite förvirrad över att du skrev fejknamnen med VERSALER samtidigt som du skrev att du skulle skriva dem med gemener.

ska det vara:

LINDENIUS = riktig användare
lindenius = varulvsspelsanvändare?

för jag föreslår nämligen att vi gör tvärt om.

VERSALER syns nämligen tydligt och jag tror att vi gör oss betjäna av att de namn som förr eller senare dyker upp i spelet syns tydligare.

//inte LINDENIUS. eller w t f jag blev bara förvirrad av allt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

Nej alltså, som jag förstod det menar Rising att han kommer att skriva "riktiga" identiteter med versaler och användarnamn med gemener. Alltså:

BATMAN, men Basenanji, för att ta namn från förra omgången. (Vilken jefla röra detta kommer att bli. :gremgrin:)

Och det tycker jag låter vettigt, och tolkar ditt inlägg som att du också gör det.

/Hellzon - inte HELLZON
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Okej detta kan bli knepigt.

bzz bzz

asså vi vet ju att herr nils allti är lömsk så ja tycker att vi ska hålla kollen på honom

annars kommer de att bli bzz svisch bzz och så har han värsta playat oss

som vanlit

han är inte att lita på

nu ska ja äta

bzz bzz
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

VERSALER syns nämligen tydligt och jag tror att vi gör oss betjäna av att de namn som förr eller senare dyker upp i spelet syns tydligare.
Jo, det var så jag menade. Med "riktigt användarnamn" så menade jag ingame, alltså "rollerna". Våra egentliga användarnamn, som vi använder utanför varulvsspelet, är ju, om man ser det ingame, "felaktiga". Eftersom vi egentligen är helt andra forumiter. Ingame, alltså.

//Genesis, men inte GENESIS. Förvirrande?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Re: Okej detta kan bli knepigt.

Hur många av dessa är troll?
Logiskt sett så borde det ju finnas ett optimalt förhållande mellan antalet troll och hederliga forumiter, som skulle göra spelet så spännande som möjligt. Och finns det ett dylikt förhållande så kan vi vara hyfsat säkra på att Rising, den räven, har räknat ut det. Och han gjorde det säkert i förra spelet, också. Så frågan är om de specialroller som finns påverkar balansen så mycket att han tvingats ändra på det förhållandet? Annars borde väl förhållandet vara samma som i Gotham City, eller?

Andra fraktioner?
Skulle tippa på att forumsredaktionen finns med som roller. Kanske även moderatorkåren?

Även om jag inte kommer att vara så aktiv för att jag inte känner att jag har något att säga, så tyckte min flickvän att jag åtminstone borde skriva detta.
Alla säger att du inte är att lita på, så det där tror jag inte på :gremsmile:.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

Nej alltså, som jag förstod det menar Rising att han kommer att skriva "riktiga" identiteter med versaler och användarnamn med gemener.
Rising? Det var väl jag som sade det? Ah ha! Nu försade du dig. Det är säkert så att Rising har skickat ett meddelande till dig där han berättade en massa roller, och använde sig av samma system som jag (det är ett ganska logiskt system). Och vem berättar man roller för? Jo, troll! De har ju koll på varandra! Röst: Hellzon.

/genesis. Jag lägger första rösten. Bam, bam BAM!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Okej detta kan bli knepigt.

så du håler med om att vi ska rösta ut den person som beter sej som en herr nilsare?

bra!

bzz bzz?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

är det inte misstänkt att du är så aktiv?

vet du vilka anra som skriver massor av inlägg?

troll

just det

troll

så varför ska vi inte rösta på dej?

bzz bzz!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hur lekledaren kommer göra:

Jag kommer skriva era alias som vanligt (Du är exempelvis Lindenius) medan jag skriver era hemliga roller med versaler.

Alla kan alltså se att du är Lindenius, men ingen vet ännu vem som är LINDENIUS - om den personen nu överhuvudtaget finns med i spelet.

/Riz
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

är det inte misstänkt att du är så aktiv?
Jag har skrivit det i ett inägg innan spelet började: jag är sjuk, och har inget bättre för mig än att hänga på forumet.

vet du vilka anra som skriver massor av inlägg?

troll
Vad grundar du det på (Jag har inte spelat varulvsspel tidigare)?

/genesis. Är det inte misstänkt att du är så övertydlig? Det borde ju göra dig till en måltavla. Om du inte är ett troll, såklart.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Hur lekledaren kommer göra:

men ingen vet ännu vem som är LINDENIUS - om den personen nu överhuvudtaget finns med i spelet.
Det klart LINDENIUS finns med i spelet. :gremmad: Det torde vara en central roll. Jag skulle kunna tänka mig att den rollen är någon form av oantastlig superväktare. Synd bara att jag inte är mig själv riktigt. :gremooo:
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

Rising? Det var väl jag som sade det? Ah ha! Nu försade du dig. Det är säkert så att Rising har skickat ett meddelande till dig där han berättade en massa roller, och använde sig av samma system som jag (det är ett ganska logiskt system). Och vem berättar man roller för? Jo, troll! De har ju koll på varandra! Röst: Hellzon.
Det här köper jag, jag har kollat (hyffsat) noga nu, och kan inte se att rising nämt det varken i pm eller i tråden.

Eller jo, NU har rising nämnt det i tråden, men han hade inte det när hellzon skrev det där. (förtydligande för de som kör trådad visning: byt till platt i det här spelet!)

Röst: hellzon
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Okej detta kan bli knepigt.

Rising sa ju även att vi inte skulle tro på att han slumpat om vi såg första slumpningen, och kan således veta att nuvarande slumpningen inte är sådan att vi skulle tro att rollerna är uttdelade istället för slumpade.

Min personliga gissning är att i första slumpningen fick antingen:
A) många sina riktiga användarnamn
B) Herr Nils och Björn den gode något sorts lag, antingen troll eller ett tredje lag med bara just de två, som någon elite strike force som bara kunde whippa rumpan på alla oss andra. :gremsmile:

av detta kan man alltså dra slutsatsen att om jag har rätt så kommer folk inte spela sig själva, eller så är Herr Nils och Björn den gode inte i samma lag, alternativt vanliga forumiter båda två.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Okej detta kan bli knepigt.

hur många troll är rimlit egentligen på 26 spelare?

tre?

fyra?

fem?

bzz bzz bzz
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Dag 1 - Slutar på fredag 21:00

"Jag har skrivit det i ett inägg innan spelet började: jag är sjuk, och har inget bättre för mig än att hänga på forumet."

GENESIS skrev det där inlägget men vem är du?

även om det stämmer att hellzon fått specialinstruktioner av rising så behöver det inte betyda att han är ett troll

det finns andra viktiga roller som oxå fått djupare instruktioner

det kanske är underlag nog för att ställa honom mot väggen men inte för att rösta ut honom så här tidit

bzz bzz
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Okej detta kan bli knepigt.

Jag har för mig att jag läst en fjärdedel i vanliga varulvsspel, alltså sex och en halv.

Men det förutsätter då att samtliga övriga arbetar mot varulvarna, något som troligen inte är fallet i det här spelet.

Jag skulle inte bli förvånad om Rising lagt in en borlängefraktion med TROBERG och LOKOMOTIV som vinner om de lyckas sabotera forumet så att folk måste migrera till rpglab. :gremsmile:
 
Top