Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 7:e rundan!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,624
Location
Rissne
Re: Analyser

Björn den gode said:
ok postar det här också bara så jag inte glömmer det imorrn:
Röststatus 4 timmar kvar:
0 - Andersson :
3 - Andy : Måns, Rising, Snow
1 - Arvidos : Björn den gode
2 - Björn den gode : Halvtand, Feliath
0 - Dice :
0 - Embergem :
0 - Feliath :
0 - Gurgeh :
6 - Halvtand : Embergem, Pilzeman, krank, Wilmer, Andersson, Dice
0 - krank :
0 - Måns :
0 - Pilzeman :
2 - Rising : Andy, Gurgeh
0 - Snow :
0 - Wilmer :
Är jag dum i huvudet? Varför förstår jag inte det här? Fyra timmar kvar? Que?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,316
Location
Göteborg
Re: Analyser

Det där var alltså mest för att inte glömma att ta upp det idag. Den listan var alltså Dag 3 och ska jämföras med hur det till slut blev dag 3:

Andy (6) : Måns, Rising, Snow, Björn den gode, Andersson, Halvtand
Halvtand (5) : Embergem, Pilzeman, krank, Wilmer, Dice
Rising (2) : Andy, Gurgeh
Björn den gode (1) : Feliath

Såna här ändringar på slutet är ju spännande att analysera nämligen. I det här fallet kommer jag fram till att en uppenbar tolkning är att jag och Andersson av någon anledning räddade Halvtand, kanske för att vi var Zorakier tillsammans med honom. Men nu råkar jag ju veta att den tolknigen är fel. Det andra man kan notera som är väldigt intressant är att Wilmer gick in som röst fyra på halvtand, någon får gärna kolla ifall det verkligen såg så kört ut för halvtand då att det verkade rimligt att rösta på en Zorakpolare, för jag tycker det ser ut som att halvtand om inte fick ett alibi blev betydligt godare med tanke på wilmers röst här (som dessutom inte ändrade sig när det drog ihop sig).
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,316
Location
Göteborg
Re: Analyser

Snow
Dag 1
Röstar på mig för att jag stör mer än jag hjälper, eftersom han ju var Zorakier så var det förmodligen sant för hans del i vart fall :gremwink:. Gör inget annat under dagen.

Dag 2
Bråkar om mig. Röstar på Lexx. Byter röst till mig. Försvarar sig själv.

Dag 3
Gör en misstänkta lista enligt ett poängsystem.
Goda: Rising, Pilzeman
Rätt goda: Wilmer, Andersson
Mitten: Krank, Arvidos Måns
Misstänkta (enligt hans poängsystem): Embergem, Feliath, Gurgeh, Halvtand, Andy och värst Dice.

Men sen skriver han om vilka han verkligen misstänker och då är det i ordning:
Embergem - Feliath - Halvtand - Andy - (Dice)

Röstar på Embergem
Försvarar sitt läsande av PM. Är inte främmande för att Halvtand är Zorakier, men är inte heller övertygad om att Embergem och Dice inte är det.
Tycker Embergem är lika misstänkt som halvtand (som det blivit drev mot) och byter inte sin röst.
Hoppar sen på Andy
"men jag tycker det är bra om det finns fler alternativ än halvtand (inte heller supermisstänkt)."
Röstar på Andy.

Dag 4
Röstar på Embergem. Byter röst till Halvtand.
"Jag tycker inte att det är solklart att han är Zorakier dock. Även om han är mer misstänkt än salig Lexx så var jag inte övervägande säker. Det ser mörkt ut för halvtand och jag är väldigt spänd på vad som avslöjas när han röstas ut."
"De andra som röstade på halvtand ser jag inte som extra misstänksamma. Krank verkade tycka att Halvtand avslöjade sig (jag har ärligt talat lite svårt att se det). Wilmer hängde mest med. (Notera att jag inte har tid just nu att läsa allt igen, jag får gå på vad jag kommer ihåg)."
Dag 5
Hoppas rising bluffar. Dör.

Länge ser det enligt mig ut som att han försöker hålla halvtand lagom misstänkt samtidigt som han ser till att rösta ut någon annan. Men sen på dag 4 när han faktiskt röstar på Halvtand, och framförallt med den kommentaren om att han inte är säker och det blir intressant att se vad halvtand är känns ju som en typisk "jag vet ju egentligen att han är god så jag skriver det här så jag har lit leverage imorrn"-kommentar.
Nu vill jag inte därmed försvara halvtand, särskilt eftersom jag redan varit med och räddat honom en gång, och det skulle bli så fånigt om jag har fel igen, men det är vad jag får ut av Snow i vart fall. (Det plus att jag själv är god då med tanke på hur mycket han bråkade på mig tidigt när det faktiskt ändå fanns en risk att jag skulle åka ut).
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,316
Location
Göteborg
Re: Analyser

Nu ska jag visst iväg och spela rollspel. Wilmer får vänta tills ikväll, men bara så att det inte blir tyst under tiden så tänkte jag lägga en röst också.
Röst: Feliath

Vänta nu inte på att jag ska göra inlägg utan peka ut vad jag har gjort för fel och framförallt vilka ni tycker ska dö. Finns ingen anledning att spara det till på söndag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,078
Location
Ereb Altor
Re: Analyser

Oh, jag har varit på kurs hela dagen, ska iväg på dagismöte nu och ska spela Blood Bowl ikväll.

Men jag hoppas att några av er kommer att göra bort sig under dagen, om ni inte redan har gjort det.

Återkommer...
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,316
Location
Göteborg
Wilmer

Wilmer
Dag 1
Röstar Lexx, byter till krank. Argumenterar för det och säger att
Nu röstar jag inte för att fiska ledtrådar utan för jag tycker riddar Krank ska först ner i grottan.
Dag 2
Misstänker krank och mig. och säger att
Så krank tycker jag är skum eftersom han hoppade på Lexx-tåget så pass sent tillsammans med Måns och Bearnie.
Skumhetstopp Andy, Krank, Alla tysta smygisar, Pilzeman, bonus: Halvtand. Röstar Andy. Argumenterar mot halvtand och säger att han kan rösta på honom om det står mellan honom och nån han tror är oskyldig. Byter röst till Halvtand.

Dag 3
Listar vad han tycker om folk i #632005, bla har han fortfarande halvtand som nr 1 skummis.

Dag 4
Säger inget om nån i tre inlägg, röstar Halvtand. Säljer ut Snow i kommentarer men röstar sen:
Röst: Gurgeh

Den här rösten är mest för att röra i soppan lite, byter till Halvtand eller Snow så snart Rising kommer med ett förtvivlat MEN LYSSNA PÅ MIG DÅ smile
Avslutar sen precis innan draget med att byta till Snow och anklaga krank och andersson för att inte ha röstat på snow.

Dag 5
Nu när både krank och Andersson så opportunistiskt hoppat på det för att rädda sin vän Snow står det klart att Gurgeh är ren iallafall.
Bråkar med krank säger att han sen vill döda halvtand eller krank. Säger sig se en koppling mellan halvtand och andersson.

Dag 6
Håller kvar halvtand som nr 1 misstänkt. Reviderar sin åsikt om att krank skulle vara allierad med Snow.

Slutsatsen av det här tycker jag är att halvtand är rätt lite misstänkt. Även krank får pluspoäng men skillnaden är att han aldrig hade sin röst på krank i något läge där det faktiskt kunde spela roll (dvs krank var aldrig nära att åka ut).
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,316
Location
Göteborg
Två bra röster

Så vad har allt detta arbete med att läsa gamla inlägg gett mig. Jo, det finns egentligen bara två lösningar som jag ser det, antingen så är Feliath och Krank zorakier, eller så är Dice zorakier, och då är det lite oklart vem som skulle vara hans kompis men det finns förstås ett par kandidater där också. Eftersom det ändå finns en liten möjlighet att det inte är krank utan halvtand istället som båda dom andra var beredda att offra så tycker jag att Feliath är den bästa rösten ifall man tror på Dice. Tror man inte på Dice så är förstås Dice den bästa rösten, jag tycker det finns saker som talar åt båda hållen angående Dice och är inte alls säker, men det blir onekligen mycket enklare om vi kan lita på honom.

Sen har vi problemet med fanatiker kvar också, där tror jag för tillfället mest på Halvtand och Embergem. Ett skäl för Halvtand är kopplingen han har till Andersson, ett skäl till Embergem är att han visste att det fanns förmågor innan föremålen kom. Men eftersom jag fortfarande hoppas att reglerna vi fick ut stämmer så ser jag det här som steg-2 problemet. Rösta alltså antingen Dice eller Feliath är mitt förslag, där min röst ligger på Feliath.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,624
Location
Rissne
Re: Två bra röster

Björn den gode said:
Rösta alltså antingen Dice eller Feliath är mitt förslag, där min röst ligger på Feliath.
Sounds reasonable enough. Count me in.

Röst: Feliath
 

Embergem

Veteran
Joined
15 Oct 2008
Messages
62
Location
Avgrunden
Re: Två bra röster

Björn den gode said:
Rösta alltså antingen Dice eller Feliath är mitt förslag, där min röst ligger på Feliath.
Det är min queue, då jag litar på Dice är Feliath det självklara alternativet, och precis som jag sa tidigare så blir det så jag lägger min röst denna rundan.

Röst: Feliath
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,078
Location
Ereb Altor
Till Feliath och krank

Dice said:
Kardier:
Björn den Gode
Embergem
Måns
Jag själv
Alltså är zorakierna krank, Feliath och Halvtand, eller iaf två av dem.

krank said:
Röst: Feliath
Feliath said:
Röst: Krank
Ok, kolla på det här. Och kolla en gång till. Dice påstår att krank och Feliath är zorakier, och då röstar de således…På varandra?

Jag vill veta hur ni har resonerat här. Vad tror ni, Feliath och krank, om Dice trovärdighet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,624
Location
Rissne
Re: Till Feliath och krank

Måns said:
Jag vill veta hur ni har resonerat här. Vad tror ni, Feliath och krank, om Dice trovärdighet?
Jag är inte beredd att lita fullt ut på honom, men om Zorakierna var fyra från början finns det utrymme för både en zorakisk Halvtand och en zorakisk Feliath utan att jag ska behöva bli iblandad alls. Så det är möjligt att han går att lita på. Helt säker är jag dock inte.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Till Feliath och krank

Jag tror att Dice lika gärna kan vara zorak som kardier. Nästan alla de sianden han presenterat var av folk som redan visat sig gröna. Det kan alltså mycket väl vara en ren zorakstrategi för att göra sig betrodda. Krank har jag röstat på eftersom Rising och Björn tycktes framföra goda skäl att leta zoraker i en viss grupp av oss, och eftersom jag vet att jag är god kardier utan krusiduller, så valde jag en av de andra; den vars död skulle ge oss mest information, i min mening. (Halvtand har ju redan haft en näradödenupplevelse och bör därför, om han är zorak, sedan dess ha spelat på ett avsiktligt förvillande sätt för att blanda bort korten.)



/Feliath — nu verkar ni ju välja att nacka mig, men det kommer ni att se att vi inte har något för
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,316
Location
Göteborg
Re: Till Feliath och krank

Får hålla med om att det här är jättekonstigt, det blir liksom för få Zorakier kvar. Just nu är jag dock mest nyfiken på vem halvtand kommer rösta på. Jag kommer förövrigt inte vara hemma i helgen men ändå försöka sno åt mig en dator då och då så jag kan hålla koll.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Till Feliath och krank

Jag tror att Dice lika gärna kan vara zorak som kardier. Nästan alla de sianden han presenterat var av folk som redan visat sig gröna. Det kan alltså mycket väl vara en ren zorakstrategi för att göra sig betrodda. Krank har jag röstat på eftersom Rising och Björn tycktes framföra goda skäl att leta zoraker i en viss grupp av oss, och eftersom jag vet att jag är god kardier utan krusiduller, så valde jag en av de andra; den vars död skulle ge oss mest information, i min mening. (Halvtand har ju redan haft en näradödenupplevelse och bör därför, om han är zorak, sedan dess ha spelat på ett avsiktligt förvillande sätt för att blanda bort korten.)



/Feliath — nu verkar ni ju välja att nacka mig, men det kommer ni att se att vi inte har något för
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,316
Location
Göteborg
Halvtand, Gurgeh

Vi eller i vart fall jag har ett stort problem här, jag vet inte vilka som är Zorakier, tror ni att ni kan hjälpa mig?

Måns, vad säger du? Så¨himla lång tid är det inte kvar till draget alltså, ska saker göras så börjar det bli dags, funderar faktiskt om det kanske inte börjar bli dags för ett massavslöjande av föremål och förmågor dessutom, men kanske kan det vänta en dag till.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,920
Location
The Culture
Re: Halvtand, Gurgeh

Jag läser tråden, men har varit upptagen med att antingen jobba eller spela spel nästan oavbrutet sedan slutet av det förra draget. Jag kommer med en röst om en stund, när jag har funderat lite.

/tobias
 

Embergem

Veteran
Joined
15 Oct 2008
Messages
62
Location
Avgrunden
Re: Halvtand, Gurgeh

Jag måste säga detta nu en stund innan röststopp, så att alla får chansen att läsa det. 1 dygn borde räcka.

Alla kardier måste klumpa ihop sina röster. Som det ser ut nu så ligger 3 röster på Feliath, 1 på krank och 1 på Halvtand. Om vi antar att Feliath är zorakier så kan resterande zorakier enkelt ändra var majoriteten av rösterna ligger, särskilt om dom röstar på någon som fått en röst av en kardier. Det är möjligt att vi inte har råd att förlora 2 kardier denna rundan, och att vi då förlorar direkt om det inträffar, och just därför bör vi se till att vi verkligen röstar ut den vi tror är zorakier, och inte låter zorakierna ändra resultatet i sista sekund.

Alltså, rösta på Feliath. Han har ännu ej siats som kardier, något han delar med 3 andra, av vilka Dice utgett sig för att kunna sia, alltså lämnas endast 3 kvar, som sagts tidigare.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Halvtand, Gurgeh

Måste nog hålla med Embergem om att det här är vår bästa taktik. Jag hade visserligen mått bättre om jag suttit på samma sida som alla siade och klara, men jag får nog uthärda så länge det går.

Det svåra är att jag inte direkt har något mot någon av mina icke-siade kollegor. Jag håller inte listor och har väldigt mycket emot att bli paranoid så fort man börjar spela något.
Jag tror som det redan är känt inte att Dice är Zorakier, jag tänker inte rösta på mig själv, Krank... Jag vet inte riktigt hur det är med honom, jag får se om jag har en timme över senare till lusläsning. Slutligen Feliath, samma sak här, jag har inte så mycket att säga.

För tillfället gör jag väl min del i det hela och hoppar på stackars Feliath. Detta kan så klart ändras så fort jag fått ork att läsa.

Röst: Feliath.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,078
Location
Ereb Altor
Re: Halvtand, Gurgeh

Det har varit en grymt hektisk helg (och är fortfarande) och jag har druckit lite för mycket glögg för att sätta mig in i det här. Men, som tur är så har inte så mycket hänt. Därför tänker jag kosta på mig att resonera lite, och hoppas att mitt omdöme inte är alltför påverkat (eller min stavning).

Dice siande är väldigt bekvämt. Det är precis så en zorkaier som utger sig för siare skulle sia. Det är ett observandum majoris (eller vad det nu kan heta). Men det finns ju två till. Är Feliath en utav dem? Embergem borde vara den andra. Att han vill ge sig på Halvtand och krank talar för det. Därför, so help me god,

Röst: Feliath

Men det är med självande händer, huvudvärk och tvivel.

Om vi har fel så vill jag ändå se vem Dice tänker sia nästa runda. Det kommer att ge oss allt vi behöver, oavsett om han ljuger eller inte.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,316
Location
Göteborg
Re: Halvtand, Gurgeh

Nu är det så där fånigt igen, ingen säger något och alla röstar på samma, det brukar liksom vara en stark indikation på att vi är fel ute, men i just det här partiet där det hela tiden är väldigt många som inte säger något så kan man ju tyvärr inte dra samma slutsatser. Feliath har nu sagt att han inte är ond men verkar inte göra så mycket mer för att övertyga oss om att rösta på nån annan. Jag har seriösa problem med att få ihop Dices roll. Om han nu är paladin osv så borde han rimligtvis vara fanatiker, det stämmer också bra överens med upplägget i övrigt éftersom det verkar lite konstigt att vi skulle ha två siare på den goda sidan. Om han är fanatiker så betydde det istället att det fanns en siare på den goda sidan (Rising) och en på fanatikernas sida som kunde välja att komma ut eller inte beroende på om det behövdes.

Problemet är nu bara att om han är fanatiker och alltså inte Zorakier så måste det finnas minst två andra Zorakier och jag lyckas inte övertyga mig själv om att varken krank eller halvtand är onda. Feliath är å andra sidan väldigt lätt att övertyga sig om att han är ond, eftersom han inte gjort något för att hjälpa den goda sidan men å andra sidan så hävdade Rising att det var precis så han skulle förvänta sig att Feliath spelade även om han var god.

Å tredje sidan, ifall det bara finns en Zorak till förutom Feliath är det ändå inte så konstigt att det gick så lätt att få folk att rösta på honom, den sista gör nog nämligen ändå bäst att i så fall gömma sig i mängden istället för att stå ut.
 
Top