Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 7:e rundan!

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Det har återigen röstats bland riddarna. Riddar Wilmer går i täten med övriga riddare i en paranoid formation strax bakom. Men något är fel, rummet är tomt... däremot vibrerar allting och... AAAH EN GIGANTISK TUNNELMASK MED HUGGTÄNDER!!!! Tunnelmasken far upp ur golvet och landar tungt på Wilmer som blir platt. Ett flygande stenblock träffar riddar Rising som har knuffats fram i täten av formationen. Dessutom är det någon som har knutit ihop hans skosnören!

Efter den dramatiska inledningen och de två tragiska dödsfallen så kommer riddarna tillbaka och lyckas döda monstret. Inga skatter, inga pengar, lite exp... tunnelmonster suger.

- Hjälp mig flytta på tunnelmasken så att vi kommer åt Wilmer.
- Men det är tungt, jag vill inte...
- Meh, vi måste ju kolla på tatueringarna.
- Har nån sett Rising?
- Han ligger under det där stenblocket.
- Ååååh vad tungt det ser ut att lyfta...
- Tyst nu.

Tatueringarna visar att Wilmer är Zorakier och dessutom ateist!
- Hur många ateister finns det egentligen? Vi är ju mer sekulariserade än Barbia här!
- Jag undrar hur många fanatiker vi har bland oss.

Risings tatuering visar att han är Kardier. Han har även tatuerat in 'mamma' på ena överarmen, men det påverkar ingenting.

Risings stav ryker blå medans Wilmers dolk inte gör det. Ingen hade väl egentligen väntat sig något annat. De båda fallna riddarna får gärna göra en sista post och tacka för sig. Vi tackar er för gott spel.

Följande riddare återstår
Björn den gode : Smaragd-prydd sköld, Flöjt
Dice : Rubin-prydd sköld
Embergem : Safir-prydd sköld, Guldring
Feliath : Diamant-prydd stav
Gurgeh : Topas-prydd sköld, Gast-huvud
Halvtand : Diamant-prydd sköld, Gast-fot
krank : Smaragd-prydd stav, Run-prydd stridsklubba, Gast-hand
Måns : Vass pinne
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bah!

Heja kardierna, och länge leve Feuflux för en skitrolig omgång! Det här ser ut att kunna bli ett av de mer spännande upplösningarna i ett varulvsspel någonsin.

*plockar fram popcornen och följer fortsättningen från kyrkogården*
 

Dice

Veteran
Joined
27 Oct 2008
Messages
33
Location
Pendelbuss
Re: Bah!

En siare död. Nåväl, det var väl synnerligen väntat.

Mitt siande berättade gav mig följande:
Måns är Kardier

Detta ger följande:

Kardier:
Gurgeh
Björn den Gode
Embergem
Måns
Jag själv

Detta innebär att om det ursprungligen var fyra zorakier så är två av de tre kvarvarande(Krank, Feliath och Halvtand) är Zorakier.

Om det ursprungligen var fem zorakier så är alla tre zorakier och då är saken klar.

Halvtand ligger, för nuvarande överst på min misstänktlista, då jag tidigare haft misstankar mot honom, medan Krank och Feliath har flugit under min radar och jag därför ej bildat mig en uppfattning om dessa.

Tills vidare:
Röst: Halvtand
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Analyser

Här kommer jag göra en bunt analyser, ifall ni inte är nöjda med den sammanfattning jag gör över hur ni spelat era drag så får ni jättegärna påpeka det. Kanske är jag till och med så elak att jag medvetet hoppar över någon detalj för att se om ni tycker det är värt att påpeka, men förutom det lovar jag att allting jag skriver i de här analyserna är seriöst grundade åsikter och inte något jag gör för att provocera eller skapa kaos.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Dice

Dice

Dag 1
Svär ederna, röstar på mig.

Dag 2
Röstar på mig

Dag 3
Misstänker Halvtand, förklarar att han röstade på mig första rundan för att inte dö och andra rundan pga magkänsla. Röstar sen på halvtand och ber om ursäkt för sin inaktivitet.

Dag 4
Håller kvar sina misstankar mot halvtand, ångrar sina misstankar mot mig, nämner också andersson och snow som misstänkta. Argumenterar för att halvtand är ond och distanserar sig lite från embergem. Bråkar lite med halvtand. Säger top3 misstänkta: Andersson, Snow, Halvtand. Röstar blankt.

Dag 5
Hävdar att han är paladin som kan sia andra och har siat Embergem, Gurgeh, Rising och Björn den gode som kardier, och halvtands sköld blockerade magi. Han hävdar alltså att Gurgeh, Rising, Björn den gode, Embergem och han själv är säkert oskylidga. Anger ordningen Rising, Embergem, Halvtand, Björn den gode, Gurgeh på sina sianden. Röstar på Wilmer.

Jag började med Dice eftersom han gick snabbast att analysera då han skrivit så fruktansvärt lite. I vanliga fall så är det ju rätt skumt eftersom det som sagt är mycket svårare att säga något om någon som är så tyst. I det här fallet så tycker jag dock nästan att det är en fördel. Min tanke är att eftersom ondingarna kan kommunicera så verkar det jättekonstigt om man skulle välja den minst aktiva till att bluffa siare, det verkar ännu konstigare att man ska låta honom hävda att han kollat Gurgeh efter att Rising kollat honom, alltså just såna här puckade saker är nästan större chans att dom är äkta än att dom är bluff eftersom bluffar ofta brukar vara väl genomtänkta.

Tills vidare tänker jag alltså lita på Dice. Nu betyder ju inte detta att alla hans sianden för den skull måste vara korrekta, men det känns högst rimligt att anta det eftersom dom andra som pingat fel faktiskt fått veta att deras föremål gjorde så. Det blir dessutom mycket enklare att vinna om vi kan lita på honom, och vi har ändå fanatikerna kvar att ta hand om. Jag har faktiskt rätt svårt att se hur vi skulle vinna om vi inte kan anta att Dice är god men det är ett litet annat problem.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
En lite annan analys

Teorin är att ondingar ofta försöker undvika att alls prata om varandra, schemat visar hur många gånger man nämnt varandra. Första tabellen läses från vänster (de vill säga siffran anger hur många gånger den lodräta personen nämnt den vågräta). Andra tabellen är summan av hur många gånger man nämnt varandra. Hänsyn inte tagit till eventuella felstavningar eller personliga pronomen som använts.
 

Attachments

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Embergem

Embergem
Dag 1
Svär ederna, avstår från att rösta.

Dag 2
Gör "läkarinlägget". Röstar på Lexx.

Dag 3
Röstar tidigt på halvtand. Säger att feliaht är mer misstänkt än mig men säger att han tror exakt en av oss två är zorakier. Gör även en del andra inlägg där han pratar om vem som bor hos vem och sina egna erfarenheter av spelet.

Dag 4
Röstar på halvtand, misstänker snow och andersson, nämner också mig. Gör en lång lista, huvudmisstänkta de ovan nämnda, minst misstänkt Dice. Listar förutom de ovan Arvidos och Måns till Zorakier i ett senare inlägg. Bråkar med arvidos. Byter röst till Snow.

Dag 5
Röstar på Andersson.

Dag 6
Röstar på Wilmer

Ja, alltså embergem har inte gjort så mycket och han har gjort markant mindre de senaste två dagarna. Förutom dag 4 har han faktiskt knappt gjort något relevant alls, men då misstänkte han ju tidigt snow som visade sig vara ond och andersson som visade sig vara fanatiker, vilket skulle tyda på att han inte tillhör nåt av de lagen. Vidare analys bör göras på hur tidigt han var ute med dessa misstankar eller om han bara hängde på några andra.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Feliath

Feliath
Dag 1
Misstänker mig och Rising.

Dag 2
Misstänker mig och Rising.

Dag 3
Misstänker mig och Rising, mest mig.

Dag 4
Misstänker först mig och Rising, mest Rising. Lägger sen fram en mordulärhypotes om att ondingarna i första striden fick ett föremål som kunde sia vilka som hade magiska föremål. Hoppar sen på vagnen mot Snow efter Risings utpekande.

Dag 5
Misstänker inte längre Rising. Röstar Andersson. Börjar också resonera lite kring föremålen. Misstror Dice.

Dag 6
Resonerar kring både fanatikerna och föremålen, röstar enligt Risings utpekande, men lyckas fortfarande säga förvånansvärt lite om folk. Misstänker inte mig lika mycket som tidigare.

Feliath har börjat spela mer och mer ju längre det går, någon annan hade det som scumtell jag är mer tveksam till att det är det. Däremot tror jag att han mycket väl kan vara scum, han har i vart fall ansträngt sig för att prata om så få personer som möjligt men ändå (på slutet i vart fall) vara hyfsat aktiv. Han är högst troligen antingen vara Zorakier eller fanatiker, eller kanske till och med både och.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Tja, vad fasen ska man säga...

Att Rising plockades lär ju inte förvåna någon. Han är liksom Rising, och dessutom med siarförmåga. och tydligen har vi väl då alltså ingen väktare kvar... Antar jag.

Wilmer... kom inte som nån direkt överraskning.


Jag är än mer förvirrad än tidigare, dock. Just nu litar jag på Björn, and that's about it. Inte så att jag tror på alla dennes teorier, utan mer att jag tror att han är Kardier.

Jag är osäker på... i stort sett resten. Jag vågar inte lita helt och fullt på Dice's siande. Inte än. Vi har trots allt inte fått någon riktig bekräftelse (som i, att han hittat en zorakier). Eller? Har jag missat något? (fullt möjligt)

Mina misstänkta...
Embergem
Halvtand
Feliath

Måns och de andra är mer grå i min bok.

Jag ska försöka fundera mer, även om mitt funderande inte funkat så bra tidigare.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Gurgeh

Gurgeh
Dag 1
Säger att vi inte kan veta nåt.

Dag 2
Röstar först Arvidos byter sen till Lexxvagnen.

Dag 3
Röstar rising, säger att han inte tror att halvtand är ond men tror att det är kört för honom. Röstar Rising, misstänker mig.

Dag 4
Röstar Rising. Huvudmisstänkta Rising, Björn, Arvidos, Måns. Inte alls misstänkt Gurgeh. Klagar på att inga argument är bra. Kämpar sen mot Arv'5 teorin och röstar arvidos. Gratulerar Zorakierna till segern. Vill inte rösta ut Snow.

Dag 5
Erkänner att han hade fel om Rising. Analyserar röstandet och pekar på i vilken ordning rösterna kom. Inlägg #632798, antagligen hans mest konstruktiva inlägg hittils. Röstar Andersson. Berättar att hans sköld skyddade Rising.

Dag 6
Röstar Wilmer

Alltså, vi vet ju att Gurgeh inte är ond, hade vi inte vetat det hade jag nog varit rätt misstänksam mot honom. Risken finns fortfarande att han är fanatiker dock, annars hade ju den här analysen varit gjord helt i onödan.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Halvtand

Halvtand
Dag 1
Röstar embergem säger typ inget.

Dag 2
Röstar först Rising sen mig är rädd för folk som kan spelet. Säger att hans sköld är godartad.

Dag 3
Försvara mest sig själv hela dagen, och ändrar i sista minuten sin röst till det andra drevet så att han själv överlever.

Dag 4
Försvarar sig själv i väldigt många inlägg, bråkar mycket med Dice. Misstänker mig över Snow även efter att han pekats ut men har också Snow och Måns med på listan. Tror inte att Dice och Embergem är Zorakier men att dom paktar. Byter röst till Snow.

Dag 5
Röstar på mig, misstänker inte Andersson.

Dag 6
Tror inte på Dice, röstar på mig.
Försvarar sen sin tanke om att Dice antingen är ond eller är naiv siare eller att det pingat fel på mig, ja att det i vart fall finns nån anledning till att han bör rösta på mig. Ändrar röst efter Risings utpekande. Berättar att McDonaldstrojkan är på dreamhack.

Alltså jag tror inte Dice och Halvtand är på samma sida, men jag tycker faktiskt halvtand har en poäng med att Dice väl borde ha siat honom då när dom bråkat så mycket. Istället för att tillexempel sia gurgeh, å andra sidan så siar man ju hellre personer man är osäker på, det ger liksom mer. Halvtand ligger högt både på min Zoraklista och min fanatiker lista, att han överlevde dag 3 var nog tyvärr ett misstag av bla mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Björn den gode said:
Gurgeh var väl siad som kardier av både snow och Rising, så han torde väl vara clearast av dom alla?
Jo, det är sant. Jag skrev ju som sagt att "resten" var grå, och med "grå" menade jag "har ingen ordentlig uppfattning jag är beredd att dela med mig av". Men det är klart Gurgeh framstår som väldigt clear, det är helt riktigt.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Feliath

Hah! :gremlaugh: Nä, det enda jag kan tillägga är väl att jag faktiskt började resonera om föremålen redan från början men lät bli att faktiskt prata om det efter att ha blivit avrådd av Rising, samt att jag knappast ansträngt mig för att låta bli att prata om några andra; jag har snarare, liksom Gurgeh, resonerat så att det inte fanns så mycket annat att prata om på ett vettigt sätt. (Det är också därför jag blivit progressivt mer aktiv: jag har tyckt att jag har mer att komma med, helt enkelt.)

Ja, jag kan väl också tillägga att i och med att jag själv vet att jag är varken zorak eller fanatiker (jag har för övrigt en ny och mer godartad teori om fanatikerna efter Wilmers död; mer om den senare), och övrigas resonemang om clearade kardier verkar i stort solida, känner jag att det är rimligt att rösta på någon av de andra misstänkta:

Röst: Krank

Feel free att övertyga mig om varför vi borde yxa Halvtand istället.



/Feliath — han är nedtyngd av bling
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Krank

Krank
Dag 1
Säger på 10 inlägg rätt lite om personer men resonerar en del kring spelet och röstar på Lexx framförallt för att han inte vill att slump avgör. Kunde också tänka sig att rösta på någon annan som hade röster och inte var rising.

Dag 2
Röstar Feliath, resonerar kring det mesta och svarar på tilltal. Pratar om gafflar och bråkar med Lexx.

Dag 3
Tycker det var dåligt att så mycket handlade om gafflar och Lexx förra draget. Svarar på andys frågor, frågar rising om han i allmänhet tycker att man bör gå ut med förmågor. Går stenhårt på halvtand. Förklarar att mitt argument om arvidos sög. Säger sen att han tycker Andy också är skum och går sen upp i linningen när det ser ut att kunna bli slump.

Dag 4
Fortsätter vara arg att Andersson riskerade slump. Håller också kvar halvtand som misstänkt. Sen drar han igång en djupanalys av spelare i bokstavsordning. Kommer fram till att Andersson är lite småskum i kanterna men inte jättetrolig Zorakier. (Kommer sen aldrig med en analys av någon mer) Postar en lista över misstänkta där man bland annat kan notera att Wilmer är 7/12 och Snow 10/12 där 12/12 är den minst misstänkta. Byter sen dock efter utpekandet och röstar på Snow.

Sen vänder han igen och tror mer på Arvidos teori, och av dem arvidos misstänker tror han mest på Wilmer. Byter sen röst från Snow till Gurgeh. Byter sen tillbaka till Snow efter att jag argumentarat att han visst kan vara i cahootness med resten av arv'5.

Dag 5
Sätter Gurgeh, Andersson och halvtand på skummislista och mig och rising på godlista, samt måns och wilmer på halvjummenlista. Bråkar lite med mig om Andersson (eller ja jag bråkar med honom egentligen). Får även lite konstiga påhopp av Wilmer som han bråkar med. Säger att han vill vänta med att berätta vad hans föremål gör.

Dag 6
Sätter mig och wilmer på skummislistan efter att vi övertygat honom om att rösta på andersson. Gör "förutsatt"-kommentaren. Försvarar sig med att han inte läst pmet ordentligt. Röstar på halvtand och byter sen till wilmer efter utpekandet.

Så vad tror jag om krank, ingenting egentligen, han är för svåranalyserad vilket förstås så här sent ger mig dåliga vibbar. Fast inte lika dåliga vibbar som av dom där analysen i sig gett scumtells.
 

Embergem

Veteran
Joined
15 Oct 2008
Messages
62
Location
Avgrunden
Re: Feliath

Förutsätter man att både Rising och Dice har haft korrekta siande så har vi endast tre möjliga zorakier kvar i spelet, nämligen krank, Halvtand och Feliath. Jag tror inte det lyckats undgå någon, men det kan vara värt att poängtera. Och med den förutsättningen så kan vi vara nästan helt säker på seger.

Om det var 5 zorakier från början så är det nu 3 kvar, alltså Halvtand, krank och Feliath. Vi har inte råd med fler misstag, men dessa tre är definitivt zorakier förutsatt att siande varit korrekta.

Om det var 4 zorakier från början så är en av Halvtand, krank och Feliath kardier, men i gengäld har vi fortfarande en chans kvar om vi röstar ut en kardier, varpå de två zorakierna inte har en chans.

Jag tror att både Dice och Rising haft helt rätt, och därför känner jag verkligen vitring på segern nu.

Detta gör att jag denna rundan tänker försöka agera vågmästare. Jag tänker helt enkelt hoppa på den av mina 3 zorakier som fått flest röster, för att öka chansen att denna åker ut, vilket bör föra oss ett steg närmre segern.

Jag återkommer när jag anlänt och gjort mig någorlunda hemma på Dreamhack, räkna middagstid imorgon.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Måns

Måns
Dag 1
Röstar på mig för att få en reaktion. Misstänker att Feliath, Wilmer och Lexx är i maskopi. Röstar till slut på Lexx.

Dag 2
Bygger en teori på att Zorakierna känner sig lugna och ger en lång lista på vilka som då kunde vara Zorakier. Säger sig veta vad hans _magiska_ pinne gör. Röstar på Pilzeman. Byter sen och röstar på Lexx för att skydda mig. Kortar ner listan till Andy, Wilmer, Andersson.

Dag 3
Hoppar på Andy för hans nybörjarfrågor.

Dag 4
Säger också att gurgeh är så ond som man kan bli. Klumpar sen ihop sin röst till Gurgeh. Kämpar lite mot arv'5-teorin och börjar sen med egna långa analyser. (Kommer igenom krank, snow och mcdonalds'3 innan han ger upp) Håller krank och snow som misstänkta tillsammans. Bla. inlägg #632592 är intressant. Noterar sambanden i Mcdonaldstrojkan hur dice och embergem men inte halvtand på något sätt hänger ihop. Sätter Snow, Gurgeh, Krank, Wilmer, Feliaht och Dice eller halvtand som sin zoraklista.

Dag 5
Röstar Gurgeh. Argumenterar hårt för att han är ond. Efter utpekandet av Gurgeh som god så byter han till Andersson. Byter röst till Halvtand och motiverar detta.

Dag 6
Feliath, Krank, Wilmer och Halvtand är Zorakier. Köper helhjärtat mitt argument om kranks "Förutsatt"-inlägg. Hoppas att rising siat i McDonalds'3 vilket sen inte händer. Är ändå nöjd med siandet (kanske för att en onding avslöjats). Tycker inte krank är friad. Tycker jag ska pussla ihop hans röst på Wilmer med risings siande.

Så, vad tycker jag om Måns då. Jag håller honom som godare än genomsnittet, men framörallt har han spelat bra. Så det är nån jag skulle kunna tänka mig att förlora mot även om jag har fel.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Analyser

Pust nu återstår de två kanske viktigaste analyserna, samt att göra något vettigt av allt det här, men får återkomma med det imorgon, nu ska jag göra te och spela finalbord.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Analyser

ok postar det här också bara så jag inte glömmer det imorrn:
Röststatus 4 timmar kvar:
0 - Andersson :
3 - Andy : Måns, Rising, Snow
1 - Arvidos : Björn den gode
2 - Björn den gode : Halvtand, Feliath
0 - Dice :
0 - Embergem :
0 - Feliath :
0 - Gurgeh :
6 - Halvtand : Embergem, Pilzeman, krank, Wilmer, Andersson, Dice
0 - krank :
0 - Måns :
0 - Pilzeman :
2 - Rising : Andy, Gurgeh
0 - Snow :
0 - Wilmer :
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Ni tror allt att ni kommer överleva det här, usla hundar! Ni tror att eran Gud kommer att skydda er men hon kom istället att bl

Wilmer avbryts när han mosas platt av monstret.
 
Top