Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 7:e rundan!

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Massavslöjande

Jag har förstått av Rising att det förr eller senare i de här partierna alltid är rätt att kräva massavslöjanden, förutom möjligtvis i Gotham som ju var ett parti designat just för att motverka den strategin.

Jag tror därför att det är dags att vi alla berättar vilka magiska förmågor vi började med och vilka magiska förmågor vi fått av föremålen. Vi ska förstås inte säga hurvida vi är Zorakier, Kardier, Fanatiker, eller Ateister eftersom vi väl ändå räknar med att ingen kommer råka säga Zorak. Det är också viktigt att vi inte gör det här efterhand när vi känner för det eftersom det då blir lättare för Zorakierna att vänta och anpassa sina claims.

Däremot så tror jag det blir ogörbart ifall vi ska ta det en och en eftersom folk är så inaktiva och draget närmar sig, men två och två borde kunna funka. Feliath och Halvtand, vilka magiska förmågor började ni med och vilka har ni förvärvat?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Röst

Eftersom min ursprungliga analys var helt bakvänd är det bara att ta någon av de jag tidigare trodde var grön och rösta på honom.

Röst: Feliath

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Magiska föremål

Jag har seriösa problem med att få ihop Dices roll. Om han nu är paladin osv så borde han rimligtvis vara fanatiker, det stämmer också bra överens med upplägget i övrigt éftersom det verkar lite konstigt att vi skulle ha två siare på den goda sidan. Om han är fanatiker så betydde det istället att det fanns en siare på den goda sidan (Rising) och en på fanatikernas sida som kunde välja att komma ut eller inte beroende på om det behövdes.
Men Rising var ju inte siare, han råkade bara hitta ett föremål som gjorde honom till siare. Eftersom föremålen ska fördelas slumpmässigt (med förbehållet att de som har färre föremål har större chans att få nya föremål vi hittar) så är det en ren slump att den var en kardier som fick den siande staven. Det verkar finnas väldigt ont om väktar-förmågor. Den enda vi har sett var min sköld, och den gick sönder efter att den hade använts framgångsrikt. Kan det vara så att det finns flera sådana föremål, men de har hamnat hos zorakier och är därmed värdelösa?

/tobias
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Till Feliath och krank

Så då har alltså Feliath, krank och Halvtand givit Dice alibi. Det innebär att ni är zorakier allihopa. Hade ni varit kardier hade ni röstat på Dice (eller Embergem).

Möjligheten finns så klart att två av er tänker fel och den tredje är in cahoots med Dice. Om det är så att någon av er är karider, byt röst. Annars spelar ni bara zorakierna i händerna. Det här är ett lagspel, glöm inte det.

(Min fru fyller år idag och det lär dröja tills ungarna har somnat innan jag loggar in igen, men då förväntar jag mig att de goda har agerat, annars får ni fan skylla er själva om ni blir utröstade)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Till Feliath och krank

Måns said:
Så då har alltså Feliath, krank och Halvtand givit Dice alibi. Det innebär att ni är zorakier allihopa. Hade ni varit kardier hade ni röstat på Dice (eller Embergem).

Möjligheten finns så klart att två av er tänker fel och den tredje är in cahoots med Dice. Om det är så att någon av er är karider, byt röst. Annars spelar ni bara zorakierna i händerna. Det här är ett lagspel, glöm inte det.
Say what? Hur tänker du nu? Jag har inte gett Dice alibi. Jag har röstat på Feliath; eftersom denne just nu ter sig som det rimliga alternativet att rösta på. Han är en av de dels inte utropats som kardier av Dice (vilket kan betyda vad som helst), men också inte clearats av Rising, såvitt jag vet. Han är alltså inte clear nånstans.

Eller menar du att vi ska rösta ut Dice eller nån han clearat bara för att vara helt säkra på att hans siande funkar? Har vi råd med en sån gamble?

Zorakierna vinner om två rundor om vi inte plockar en av dem. Det här är fel tillfälle att vara otydlig. Fy på sig, Måns.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Inte helt oväntat

Så har det knappt hänt något idag heller, nu ska jag snart åka buss och eftersom jag inte litar på Swebus kanske det här blir mitt sista inlägg. Jag tror fortfarande att det är dags för alla att berätta sina förmågor och om jag dör tycker jag det är något som borde påbörjas direkt imorrn, men helst ska så många som möjligt (men inte i vilken ordning som helst) säga redan innan det här draget.

Vi börjar alltså med Feliath och Halvtand, och sen om dom nu båda skulle råka logga in innan draget så tycker jag vi går vidare med säg, Embergem och krank.

Förutom det så tror jag att vi kommer lösa det här ifall dice lever imorgon (oavsett om han är ond eller god, för med ett siande till så kommer det nämligen med största sannolikhet stå klart, särskilt när vi får räkna med att någon mer har något föremål som hjälper oss om än så lite). Dödar dom dice så betyder det ju att jag lever och då kan jag försöka gissa imorrn istället när jag har mer info, nu hoppas jag mest att Feliath verkligen är ond, han har i vart fall inte gjort något för att hjälpa den goda sidan, och det är ju ytterligare ett tecken på att det kanske finns någon annan sida han hjälper.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Inte helt oväntat

Jag har en Smaragdprydd stav som inte gör ett skvatt.

Jag har en Run-Prydd Stridsklubba som, till skillnad från sin vapenkusin, inte gör ett skvatt.

Jag har en Gast-hand som ger mig den fantastiska förmågan att... uh, lukta illa. Det finns dock antydningar i mailet jag inte får citera om att gastprylarna ska vara ihopkopplade, så kanske finns det nån annan gastpryl som faktiskt kan göra nånting?

Så - en sällsynt värdelös hög med saker. mer spännande än så blev det liksom inte.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Till Feliath och krank

Ok, så här då.

Om det fanns 5 zorakier från början så är de antingen Dice, Embergem och någon av Feliath eller krank. Eller så är de krank, Feliat och Halvtand. Beroende på om Dice talar sanning eller inte. Jag tror inte att ni är så dumma så att ni inte ser det här (men kanske så sluga?) så det verkar rimligt att utgå ifrån att det var 4 zorakier från början.

Isf är zorakierna antingen Dice och Embergem eller två av trion Feliath, krank och Halvtand.

Nu blir det intressant. Eftersom kardierna inte vet hur många zorakierna var (och budet har legat på 5 ganska läge) är det märkligt att ingen utav de tre (Halvtand, Feliath och krank) ställer sig upp (som Gurgeh gjorde) och skriker att "vi är kardier!! Dice ljuger!".

Så för att sammanfatta (jo, jag har varit på glöggen idag igen...) så finns det 4 alternativ.

1. 5 Zorakier
A. Dice ljuger. Isf är Halvtand oskyldig. krank och Feliath är zorakier tillsammans med Dice och Embergem.
B. Dice talar sanning. Isf är Krank, Feliath och Halvtand zorakier.

2. 4 zorakier
A. Dice ljuger. Isf är Dice, Embergem och någon av krank eller Feliath zorakier.
B. Dice talar sanning. Isf är 2 utav krank, Feliath och
Halvtand kardier, och bör alltså inte rösta på varandra.

Så, vad innebär det då om alla röstar och resonerar som de gör?

Krank
Säger att han tror att Dice kan tala sanning och röstar på Feliath. Krank utgår alltså från 2B (vilket han sagt). Och tror då att Feliath och Halvtand är de kvarvarande zorkierna, och röstar därför på Feliath. Men det här är knappast utan risk. Om Dice talar sanning, och krank är kardier, varför utgår han då ifrån att det var 4 zorakier?

Feliath
Resonerar precis som krank

Halvtand
Röstar Feliath, men tror att Dice ljuger. Halvtand är bara zorakier i fall 1B (tillsammans med Feliath) och 2B (tillsammans med krank förmodligen). Så 1B kan vi stryka. Då vet vi att 2B gäller.

Alltså, 2B. Feliath är zorakier tillsammans med antingen krank eller Halvtand, och Dice och Embergem är kardier?

Stämmer det?

Vi hade kunnat röka ut zorakierna den här omgången, men nu är det försent, eftersom ni tre valde att säga att ni är zorakier. Vi kan ju iofs hoppas att Feliath är zorakier ändå, men som det är nu är det mest tur om han är det.

(Jag hoppas att jag inte slagit knut på något resonemang här)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Till Feliath och krank

Måns said:
Om det fanns 5 zorakier från början så är de antingen Dice, Embergem och någon av Feliath eller krank. Eller så är de krank, Feliat och Halvtand.
Beroende på om Dice talar sanning eller inte. Jag tror inte att ni är så dumma så att ni inte ser det här
Alltså... Jag ser det inte. Som jag ser det är alla utom de Rising friat fortfarande på brädet. Dice's siande kan vara korrekt, men det kan också vara oxdynga. Jag är absolut inte beredd att köpa Dice's siande rakt av. Jag är mest väldigt velig på området. Sålunda valde jag att rösta på någon som inte friats av nån.

Sedan tror jag ju att Dice, om han ljuger, inte lär ljuga om alla. Till exempel. Det finns för många osäkerheter i det hela för att jag ska våga mig på såpass tvärsäkra logiska uppdelningar som du gör.

Jag tror, helt enkelt, i dagsläget inte att jag känner för att fria någon alls.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
STOPP

STOPP

Björn den gode :
Dice :
Embergem :
Feliath : Björn den gode, krank, Embergem, Halvtand, Måns, Gurgeh
Gurgeh :
Halvtand : Dice
krank : Feliath
Måns :
 
Top