Nekromanti Varulvsklubben inbjuder till snack om speldesign

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Edit: Såhär alltså. Basses förslag var ganska färdigt. Jag spelar gärna ett kaotiskt spel där man har noll överblick och allt sker dolt och sådär. Det blir kul. Men det är inte så att fler funktioner (demolering, träbarrikader, osv) nödvändigtvis gör spelet bättre. Och just i det här fallet kan jag uppskatta att spelidéen var ganska enkel.
Fast jag tycker att den ursprungliga idén med tjuvar som stjäl guld och sånt var svårt och krångligt. Sen tycker jag att hela grejen med att man siktar på att tornet ska bli klart är lite konstigt spel. Säg att vi har A, B, C, D och resurserna man får av dessa skiljer sig litegrann typ på A får man 3 sten och 1 trä, på B får man 2 sten och 2 trä, på C får man 1 sten och 3 trä, t.ex. Alla kommer sträva efter att få en relativt jämn inkomst men sen så har alla en början som är liiiite obalanserad och varierad. Då kommer det ju i princip bara vara i sista rundan som folk behöver bråka, för dessförinnan så kommer ju alla vilja ha en relativt jämn inkomst av varor.

Men om inkomsterna är skitvarierade, typ 10 trä på A, 4 arkitekter och 4 sten på B t.ex. Då blir det ju en helt annan ruljangs. Om man dessutom kan använda överskott till någonting som inte är helt värdo så blir ju spelet plötsligt jävligt intressant, tycker du inte det?

Basses ursprungsidé tror jag blir så här: 10 rundor av att folk kommer försöka att hitta på något att bluffa om när det inte behövs för att alla vill fylla på med alla resurser oavsett. Sista 2 rundorna kommer bli lite bråk men på hela taget är det bara ett tråkigt spel för att även i sista 2 rundorna så kommer det ju handla om egoröstningar eftersom folk kikar på sina egna staplar och ser var ojämlikheten är och vill ha resurser där. Var är bluffandet? Var är diskussionerna? Jag ser inget sånt. Spelet faller ju på teorin.

Att skicka spioner och sånt känns helt meningslöst i det här upplägget. Och sen kommer det bara handla om guldet i slutänden, vem stjäl från vem bla bla bla. Vi skulle kunna köra spelet med att man får guldinkomst istället. Och att allt handlar om guldet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Recca said:
Basses ursprungsidé tror jag blir så här: 10 rundor av att folk kommer försöka att hitta på något att bluffa om när det inte behövs för att alla vill fylla på med alla resurser oavsett. Sista 2 rundorna kommer bli lite bråk men på hela taget är det bara ett tråkigt spel för att även i sista 2 rundorna så kommer det ju handla om egoröstningar eftersom folk kikar på sina egna staplar och ser var ojämlikheten är och vill ha resurser där. Var är bluffandet? Var är diskussionerna? Jag ser inget sånt. Spelet faller ju på teorin.
Fast så kommer det inte bli (varför skulle det vara tio rundor? Det låter helt absurt, jag tänker mig ett betydligt kortare spel).

Så tillvida att startresurserna är fördelade på ett balanserat sätt (vilket jag förutsätter) och de olika valen (2 trä, 2 sten och 1 arbetare, osv) är engångsval så kommer varje spelare ha en snabbaste väg till vinst som man förstås kommer pusha för.

Såhär:
vi har alla A-B-C-D-E-F-G från mitt förslag.
Jag kanske vinner på A-B-C, men KK vinner på A-B-E och du vinner på C-F-B och så vidare. Har vi röstat igenom A-B i R1 och R2 kanske du är sugen på att rösta igenom C i R3, men du blir nojjig för att jag verkar för på för att rösta igenom C. Kanske ska du stödja KK i E, men har inte han varit jäkligt nödj med även de tidigare genomröstningarna? Kanske borde du stödja Basse och rösta igenom G, för om du inte kan få C-E-B blir ditt torn klart på A-B-G-F.

Du kommer alltid dela alternativ med andra spelare (spelet bör vara ordnat så att det här är symmetriskt, att alla alternativ är intressanta för samma antal spelare), samtidigt som det alltid kommer finnas spelare som inte vinner på dina alternativ och som förstås kommer vilja att något annat väljs. Och, ska tilläggas, din snabbast väg till vinst är ingen annans snabbaste väg till vinst.

Så det kommer bli, tror jag, en massa diskussion. Du vill få igenom dina alternativ, men vill samtidigt inte avslöja exakt vart du vill komma. Ungefär som att vara varulv, du vill rösta ut bybor men inte avslöja att det är det du vill.

Och det bör förstås finnas tillräckligt många alternativ (A-B-C...) så att det blir svårt att i praktiken träffa sin optimala sekvens med alternativ. Vilket i sin tur kommer leda till att man frigör guld (eftersom man får överskott), här skulle demolering kunna vara intressant. Det blir en recoverymekanism, hamnar man med överskott har man ju INTE gått sin optimala sekvens med val.

Förslagsvis börjar alla spelet med 1 guld. För guld kan man:
Demolera en resurs för en annan spelare.
För två guld kan man köpa valfri resurs.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Tack för bra med input!

---

Efter att ha läst så lutar mitt upplägg mot följande:

Man röstar på alternativ A, B, C, ... med fördelningen 2/1/1 eller 3/0/0. Tanken är precis som Vimes skriver att det alla spelare ska ha olika vägar fär att få tillräckligt med resurser för att kunna bygga sitt torn.

Till det vill jag ha en fas där folk behöver samla extra resurser för att kunna bygga en fris.
Ny REGEL! Ju mer guld som investeras i en fris, desto pråligare torn. Om två spelare avslutar spelet i samma runda kommer den spelare som har pråligast fris vinna.

Sedan gillar jag nog att kunna använda guld på flera olika saker, men tillsvidare kan den användas för följande:

1) Demolera en resurs för en annan spelare
2) Betala skydd mot demolering
3) Köpa valfri resurs
4) Manipulera röstkrukan så att ett alternativ får en extra röst

Jag tänker mig att ett torn måste ha 10 resurser av varje slag (dvs 10/10/10) för att vara färdigbyggt och att alla startar med 3/2/1 resurser. Detta implicerar (väl) att spelet borde ha antingen 3/9/27/... deltagare för att kunna fungera rättvist?! (alt att man har med fler resurser, men jag kan inte lämna treenigheten utan att bli förvirrad...) Vi siktar mot nio deltagare tänker jag mig då.

---

Jag tänker mig att man spelar under en hektisk vecka:
rundorna avslutas varje kväll kl 21.00 och då redovisas vilket alternativ som röstats genom och varje spelare får varsitt PM med information om vilka resurser denne fått, samt aktuellt guld-saldo.

---

Så tänker jag nu, men kan ändra. Snart blir det nog någon sorts spelstart i alla fall, för nu har julskinkan slunkit genom matsmältningen och mitt intellektuella spelsinne måste väckas upp ur sin vinterdvala. :gremlaugh:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Basenanji said:
Jag tänker mig att ett torn måste ha 10 resurser av varje slag (dvs 10/10/10) för att vara färdigbyggt och att alla startar med 3/2/1 resurser. Detta implicerar (väl) att spelet borde ha antingen 3/9/27/... deltagare för att kunna fungera rättvist?! (alt att man har med fler resurser, men jag kan inte lämna treenigheten utan att bli förvirrad...) Vi siktar mot nio deltagare tänker jag mig då.
Om vi har fördelningen 3/2/1 får vi väl bara sex möjliga kombinationer, eller missar jag något?
3 2 1
3 1 2
2 1 3
2 3 1
1 3 2
1 2 3

Hur som helst, mina tankar är de här:
din snabbast väg till seger är en viss kombination av röstningsalternativ, säg fyra olika. Alla spelare ska dela alternativ på ett symmetriskt sätt. Exempelvis, på nio spelare: du har en spelare som du inte delar något alternativ med, tre som du delar ett alternativ med, tre som du delar två alternativ med och en som du delar tre alternativ med. Eller något sådant. Kanske 2-2-2-2 istället, eller 1-2-2-2 eller så. Poängen är att det måste räknas ut på ett snyggt sätt så att alla har samma kopplingar. Och för det krävs det matte som inte jag kan.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Dags för en skiss på ett spel igen eftersom den här trevliga tråden somnat.
------------------------------

Den gamle kungen är sjuk och hans liv är snart över. Det finns 7 aspiranter på att ärva tronen och ni (spelarna) är deras Högra Händer som sitter i kungens råd. Där intrigerar ni för att få Gunst från kungen via tre huvudsakliga spår: Handel, Religion & Militär.
Den med mest Gunst när spelets 7 rundor är över vinner kontrollen över riket!

Spelarna slumpas fram i en ring, såhär:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre> G A B
F C
E D</pre></div></div>
Handel sker öppet i tråden. En bonus beroende på hur långt avstånd handelskaravanen måste färdas delas ut. Spelare A-B ger ingen bonus, A-C ger 1 och A-D ger 2. Bonusen innebär att om spelare A skickar iväg 3 resurser till spelare D så får spelare D 5 stycken resurser (och inga revisorer kan förklara hur det går till) förutsatt att handelskaravanen kommer fram. Karavaner tar alltid närmsta vägen mellan spelare.
En karavan som skickas iväg i runda 1 kommer fram inför runda 3. De två sista rundorna kan man av förklarliga skäl inte skicka karavaner till andra spelare, utan istället blir det möjligt att skicka karavaner till Kungen.

Rövare kan anlitas och de anfaller och plundrar karavaner som fraktar en angiven typ av resurs, men -kostar- Gunst. Om spelare A anlitar rövare så kommer bara karavaner som passerar A att påverkas, t.ex. handel mellan B och G, men inte mellan B och D. Passerar flera karavaner A's rövare så kommer slumpen avgöra vilken av dem som blir plundrad. Karavaner av fel typ berörs inte alls. Det går att anlita flera rövarband per runda, men de måste angripa olika karavantyper och konstnaden i Gunst för dem dubbleras för varje rövarband.
Vill man anfalla en karavan som skickas i runda 1 har man hela runda 2 på sig att anlita rövare. Karavaner till kungen går inte att stoppa.

Byggnader ger olika typer av bonusar. En given byggnadstyp kan bara byggas i två rundor, så när den byggts första gången (av en eller flera spelare) så är frågan om du vågar vänta med att bygga den. Vid spelets slut ger alla byggnader 1 Gunst. Är du ensam om en byggnadstyp så får du 5 Gunst.

Anlitandet av rövare och uppförandet av Byggnader sker i PM till spelledaren. Övrigt spel sker i tråden. PM mellan spelare är förbjudet.

Resurser: Trä, Sten, Järn, Glas & Guld

Byggnader: Tempel - Kostar ?, ger 1 Gunst varje runda?


Tronaspiranterna ger sina respektiva Högra Händer varsin bonus, samt ett startkapital.

Kronprins Blåbär (BLÅ) Självklart är jag näste regent! De andra verkar dock tycka att jag är en barnrumpa.
Drottning Sylt (LILA) Jag tar givetvis över efter maken! De andra verkar vilja ha något nytt.
General Lejontass (GUL) Vårt land behöver ledas av en stark dådkraftig man! De andra verkar vara klena pacifister.
Kardinal Karmosin (RÖD) Kyrkan har folket bakom sig och bör styra landet! De andra är ogudaaktiga.
...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Var inlägget sååå ointressant alltså? :gremlaugh:

Ja jag vet att jag inte listat byggnader eller egenskaper för de olika spelarna. Ja jag vet att det blir ett jäkla pyssel att balansera. Ja jag vet att 5 resurser nog är för mycket (så de två förstnämnda bör slås ihop till Byggmaterial eller nåt).

Men. Det skulle vara kul med någon slags kommentar på ramverket.
* Är ring-strukturen och handelskaravanerna vettiga?
* Är grejen med att byggnader bara kan byggas i två olika rundor (så att man inte kan vänta hur länge som helst med att bygga något, eftersom det plötsligt kan vara för sent) vettig?
* Är vad som sker öppet respektive dolt vettigt?

Har tidigare postare i tråden tagit superlånghelg från forumet?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det var absolut inte ointressant, utan tvärt om tror jag du är något kul på spåren med sittordningen och hur handel och röveri funkar. Ni sitter jag mobilt, så jag ska kolla närmare när tillfälle ges, men jag tycker det verkar vara något vettigt det här.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag håller med Vimes. Starat ett spel så är jag med.

Själv hinner jag inte arra något de närmsat veckorna, men skulle gärna göra bort mig i ditt Feu (elelr nåt traditionellt/oortodoxt varulvslir).

Jag bara väntar på att nån ska starta...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Funderar på att koda ett program som kör 1000 (eller nåt) iterationer av mitt spel (med lagom puckade AI-spelare) för att få nåt hum om balansen. Jag är nog klar om ett par år. :gremwink:

Och nej, jag har inget klart spel att balanstesta än.
 
Top