Nekromanti Varulvsklubben inbjuder till snack om speldesign

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Ok. Mitt förslag är, i större utsträckning än övrigas, en variant på varulvsspel:

varför spelas varulvsspel i lag för? Hur kan man spela varulvsspel individuellt?

Det här är mitt utkast:

12 spelare. 4 varulvar. Utröstning varje runda. Inga nattmord.

Spelet avslutas när alla varulvar är ute ur spel eller om varulvarna är lika många som byborna. Om byn "vinner" får alla bybor 10 poäng, om varulvarna "vinner" får alla varulvar 10 poäng.

Bybor får 3 poäng om de är med och röstar ut en varulv, och minus 1 poäng om de röstar ut en bybo. Varulvar får 1 poäng om de röstar ut en annan varulv.

Varulvar får poäng varje runda de är kvar i spel: 1 poäng om de överlever R1, 2 om de överlever R2, 3 efter R3 och så vidare.

Därutöver har alla spelare ett dolt sätt att skaffa poäng (som man kan tjäna 6-8 poäng på).

Den spelare med högst poäng vid spelets slut vinner.

---

Tanken är att bryta upp det traditionella varulvsspelet genom att göra så att alla har anledning att vara illojala mot gruppen på olika vis, samtidigt som det finns poäng att tjäna på att försöka agera som en grupp.
Spännande. Men varulvarna kan ju kommunicera. Det första de skulle göra är ju att pakta sig. Jag tycker att varulvarna ska ha dolda sätt att vinna poäng på också. Typ: Döda inte personen med den här rollen så får du 8 poäng. Rösta på din varulvspolare så får du 2 poäng per gång. Etc.

Inte att de får poäng för att rösta ut varandra, det låter inte coolt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Recca said:
Spännande. Men varulvarna kan ju kommunicera. Det första de skulle göra är ju att pakta sig. Jag tycker att varulvarna ska ha dolda sätt att vinna poäng på också. Typ: Döda inte personen med den här rollen så får du 8 poäng. Rösta på din varulvspolare så får du 2 poäng per gång. Etc.

Inte att de får poäng för att rösta ut varandra, det låter inte coolt.
Mmh. Att även varulvarna har dolda sätt att tjäna poäng hade jag tänkt (bra förslag i dina exempel också). Men hur menar att det är ocoolt att de får poäng för att hänga sina kompisar? Blir det för många grejer som splittrar varulvsgruppen (det blir ju, erkännes, betydligt fler splittrande faktorer för varulvarna än för byn)?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Man ska också få behålla sin poäng när man är död såklart.

En bybo kan ha kraften "du kan blockera en persons förmåga; du får 2 poäng om du sätter kraften på en varulv och 4 poäng om du sätter den på en bybo."

Sen så ska varulvar ha liknande grejer så att de auto får tips om vad det finns för grejer i spel.

Bra idé Vimes. Ska du eller jag fixa ihop spelet? :gremwink:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Recca said:
Spännande. Men varulvarna kan ju kommunicera. Det första de skulle göra är ju att pakta sig. Jag tycker att varulvarna ska ha dolda sätt att vinna poäng på också. Typ: Döda inte personen med den här rollen så får du 8 poäng. Rösta på din varulvspolare så får du 2 poäng per gång. Etc.

Inte att de får poäng för att rösta ut varandra, det låter inte coolt.
Mmh. Att även varulvarna har dolda sätt att tjäna poäng hade jag tänkt (bra förslag i dina exempel också). Men hur menar att det är ocoolt att de får poäng för att hänga sina kompisar? Blir det för många grejer som splittrar varulvsgruppen (det blir ju, erkännes, betydligt fler splittrande faktorer för varulvarna än för byn)?
Vänta nu. Jag tänkte fel. 1 poäng är bra där.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Recca said:
Man ska också få behålla sin poäng när man är död såklart.
Givetvis. Dock tror jag att det i praktiken är svårt att vinna om man inte sitter med fram till slutet. Någon runda innan slutet kan man säkert bli utröstad (en bybo kan ju ha som dold förmåga att få 6 poäng om hen blir utröstad), men åker man ut tidigt tror jag man försuttit sina chanser att vinna.

En bybo kan ha kraften "du kan blockera en persons förmåga; du får 2 poäng om du sätter kraften på en varulv och 4 poäng om du sätter den på en bybo."
Precis. Tanken med de dolda förmågorna är att de inte ska gynna kollektivet. Om det finns en siare med i spel kan hen kanske få poäng om hen avstår från att använda sin förmåga, och så vidare.

Bra idé Vimes. Ska du eller jag fixa ihop spelet? :gremwink:
:gremsmile: Det spelar ingen roll!

jag tror att dem stora utmaningen med att konstruera det här spelet är att få det balanserat, vilket kräver en del uträkningar antar jag.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Recca said:
Man ska också få behålla sin poäng när man är död såklart.
Givetvis. Dock tror jag att det i praktiken är svårt att vinna om man inte sitter med fram till slutet. Någon runda innan slutet kan man säkert bli utröstad (en bybo kan ju ha som dold förmåga att få 6 poäng om hen blir utröstad), men åker man ut tidigt tror jag man försuttit sina chanser att vinna.

En bybo kan ha kraften "du kan blockera en persons förmåga; du får 2 poäng om du sätter kraften på en varulv och 4 poäng om du sätter den på en bybo."
Precis. Tanken med de dolda förmågorna är att de inte ska gynna kollektivet. Om det finns en siare med i spel kan hen kanske få poäng om hen avstår från att använda sin förmåga, och så vidare.

Bra idé Vimes. Ska du eller jag fixa ihop spelet? :gremwink:
:gremsmile: Det spelar ingen roll!

jag tror att dem stora utmaningen med att konstruera det här spelet är att få det balanserat, vilket kräver en del uträkningar antar jag.
Jag är bättre på att gå på känsla...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,970
Location
Linköping
Re: Öppenhet

Kul att tråden rör på sig! (Sen är just jag mer intresserad av "nya" spel än varianter på varulvsspel.)

Fristående kommentarer:
* PM som ska gå från spelare 1, via SL, till spelare 2 ställer krav på en väldigt forumaktiv SL. Jag skulle inte vilja hålla i ett sådant spel (vilket förstås inte spelar nån roll för er andra...). Någit att tänka på iaf så det inte blir en flaskhals i spelet att spelare 2 nås av informationen för sent eftersom SL inte var inloggad X timmar innan en rundas slut.

* Jag har svängt om handel som öppen grej i forumtråd. Om man får förhandlar där och sedan när man faktiskt vill skicka varor till någon annan så skriver man Handel: 3 silvertackor till Feuflux och det är givetvis förbjudet att editera inlägg i efterhand. Skriver man sedan Handel: 5 silvertackor till Feuflux så betyder det inte 8 utan att man skickar 2 till. Man får inte minska men man får skicka en ersättande handelsorder och så är det den sista i rundan som gäller. Så kan man fega lite om man inte litar på den andre spelaren. (Och sen kanske det finns X antal specialförmågor som påverkar handeln inför nästa runda...)

* Att inte ha spelarelemination är kanske smart. Bättre att räkna poäng och ha en fast antal rundor kanske, och möjlighet att komma tillbaka om det går åt skogen i början.

* Bra kommentar av Vimes att inte ha för mycket dold information i spel.

* Att ha "bordsgrannar" i spelet kan kanske vara kul. Bang! och 7 Wonders t.ex. funkar så.

* Det Basse skriver om "Karisma-effekten" borde kanske inte vara så stor om det är ett helt nytt spel vi skapar tillsammans här och spelar?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,970
Location
Linköping
Då ska vi se om jag kan skriva en inlägg medan två personer pratar med mig och på spåret rullar på TVn... :gremtongue:

En tanke jag har fått är att ha ett fast antal rundor och att spelarna likt min förra spelidé (som är slängd överbord i nuläget) är kungens råd eller nåt i den stilen. Men förutom att intrigera mot varandra och samla Prestigepoäng hos kungen så måste man även sammarbeta och skicka styrkor att möta den fientlige kung BadGuy som varje runda anfaller med en fördefinierad truppstyrka. Om kung BadGuys styrkor vinner striden i någon av rundorna är spelet över och alla förlorar. Om spelarna lyckas sammarbeta sig förbi det hindret (alltså vinner striden samtliga rundor) så vinner spelaren med flest prestigepoäng.

Sen ska jag bara komma på resten av spelet. :gremsmile:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Feuflux said:
Då ska vi se om jag kan skriva en inlägg medan två personer pratar med mig och på spåret rullar på TVn... :gremtongue:

En tanke jag har fått är att ha ett fast antal rundor och att spelarna likt min förra spelidé (som är slängd överbord i nuläget) är kungens råd eller nåt i den stilen. Men förutom att intrigera mot varandra och samla Prestigepoäng hos kungen så måste man även sammarbeta och skicka styrkor att möta den fientlige kung BadGuy som varje runda anfaller med en fördefinierad truppstyrka. Om kung BadGuys styrkor vinner striden i någon av rundorna är spelet över och alla förlorar. Om spelarna lyckas sammarbeta sig förbi det hindret (alltså vinner striden samtliga rundor) så vinner spelaren med flest prestigepoäng.

Sen ska jag bara komma på resten av spelet. :gremsmile:
Jag tycker det där är en mycket dålig mekanik i grunden (även om jag först tänkte på det när jag spelade ett känt och hypat brädspel, republic of rome) och vill varan för att bygga på den.

Problemet är att sista rundan så gäller för alla som inte kan vinna själva att det är bättre att alla förlorar mot spelet. Det gör att spelet kommer vinna varje gång om man inte ser till att hålla det superjämnt så att alla har chans att vinna sista rundan, men om det är så så är det rätt meningslöst att spela något annat än sista rundan.

Jag har väldigt svårt att se hur det går att rädda en sån här grundmekanik, tyvärr, men den är spelteoretiskt trasig.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
1. Jag tycker att alla spel låter balla nog för att testas i praktiken. Om någon avser att starta något så kan ni räkna med mig.

2. Vimes lir verkar (förstås) bra samtidigt som jag får någon sorts DTF-vibb.

Vimes said:
Spelet avslutas när alla varulvar är ute ur spel eller om varulvarna är lika många som byborna. Om byn "vinner" får alla bybor 10 poäng, om varulvarna "vinner" får alla varulvar 10 poäng.

Bybor får 3 poäng om de är med och röstar ut en varulv, och minus 1 poäng om de röstar ut en bybo. Varulvar får 1 poäng om de röstar ut en annan varulv.
En sådan mekanik (speciellt om den är öppen) kommer ju innbeära att en spelare sitter och räknar på om det är bra eller inte att fånga ulvar?! Och då kan det (om jag tänker rätt) uppstå ett vakuum mellan spelare som vill sätta dit ulvar medan andra kan tänka sig att låta bli (tex en siare som antar att hen kommer vinna om hen låter bli att sia, yiddi yadda, ...).

EDIT: Äh: nu är jag sömnig: jag menar helt enkelt att grejen med att ha dubbla agendor (fånga ulvar/låta bli att fånga ulvar) är knepigt. För varför ska man som bybo ha som incitament att fånga ulvar om man kan få mer poäng genom att låta bli? Jag tänker mig att vissa bybor kanske vinner på att ulvlaget vinner, medan andra spelare vinner på att bybolaget vinner; men då blir det ju som nån sorts hopplös kamp bland byborna att rösta ut den bybo som (egentligen) är med på ulvlaget?! Då borde det också rent teoretiskt finnas lika många specialroller bland byborna för att undvika att "vanilla-rollerna" står utan möjligheter att vinna gentemot special-bybo-rollerna. Och om specialrolelrna blir så utspridda undrar jag om det verkligen är viktigt med den där varulvsjakten? Blir det inte mer ett spel "alla mot alla" då?

Alternativet är att ha en (lyssna nu BDG) algoritm som straffar bybor mer om byborna förlorar, än en enskild bybo kan vinna på att låta ulvarna vinna. Och då behövs väl inte grundmekaniken med individuella vinstvillkor egentligen?

Så jag tror mer på ett mer traditionellt varulvsspel, men gärna med något finnesrikt/assymetriskt fluff-pryl som i ditt senaste lir Vimes alternativt ett nytt spel utan direkta kopplingar till varulvsspel.

//Basse, hoppas att jag inte verkar för negativ nu...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Inspirerad av diskussionen avlossar jag en annan idé: ett spel där spelarna är rika adelssläkter som tävlar om att bygga det högsta tornet i Florens.

För att bygga ett torn måste man ha x antal enheter Trä, x antal enheter Sten och x antal Arkitekter som har tillräckligt med kunskap. Alla spelare börjar med en assymetrisk fördelning av varorna, dvs spelare A har 2 Trä, 1 Sten och 2 Arkitekter; Spelare B har 1 Trä, 3 Sten och 1 Arkitekt osv.

Adelskvinnorna/männen diskuterar sedan i en offentlig förhandling vilka varor som borde importeras till Florens, vilket leder till att en viss vara kommer distribueras till de olika adelssläkterna. Den vara som vinner förhandlingen kommer sedan att portioneras ut till spelarna.

Övriga handlingar:

* Spelarna kan i slutet av en runda sälja en viss vara till SL för guld.

* För guld kan en spelare köpa olika tjänster:

a) En tjuvliga som stjäl guld av en valfri spelare ( men ohederligt behåller guldet för sig själva)
b) En spion som tar reda på hur mycket av en vara en annan spelare har
c) Muta handelsrådet: spelaren får dubbelt så mycket av den vara som portioneras ut
d) Manipulera röstkrukan, vilket gör att en viss vara får fler röster

och

f) Hyra in en konstnär som hackar in familjenamnet i en fris på tornet. Detta markerar att spelaren är färdig med sitt torn. // Spelarna måste alltså ha ett visst överskott av någon enhet för att kunna vinna //

Spelet vinns av den som först bygger det högsta tornet.


--

Vad tycks?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Jag är inte säker på att jag riktigt förstår kritiken, Basse. Med det regelutkast jag presenterade kan man som enskild bybo dra in sammanlagt 24 poäng på att spela ett vanligt varulvsspel (10 för fraktionsvinst och 3 poäng per hängd varulv). Ska jag sia vidare tror jag att det kommer vara mer eller mindre omöjligt att vinna spelet om inte ens fraktion också vinner (10 poäng är, om de individuella villkoren aldrig kan var värda mer än 6-8 poäng, rätt mycket). Möjligtvis kan man som varulv vinna även om man blir utröstad i sista rundan, förutsatt att man hållit sig i spel tillräckligt länge (varulvar får poäng för varje runda de är med i).

Så det kommer alltid vara bra för bybor att rösta ut varulvar och vinna som lag. Det jag tänker är dock att förmågor som "du får poäng för att rösta ut bybor istället för varulvar" eller "du får poäng varje gång du inte använder din siarförmåga" gör att den enskilde bybon, för att vinna (eller maximera sin poäng), behöver vara illojal mot sitt lag på så sätt att hen vill att andra i laget ska göra jobbet. Det är det som jag tänker mig är själva poängen: alla i laget tjänar på att det går bra för laget, men alla enskilda spelare har också anledning att inte dra sitt strå till stacken utan istället låta andra sköta det. Jag tror att det kan vara intressant.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Basenanji said:
Vad tycks?
Spontant tycker jag att det här är det bästa och mest färdiga förslaget hitintills. Jag skulle dock vilja ha en lite större dynamik än att man bara väljer vilken vara alla ska få. För jag tänker att om vi väljer trä kommer det bara gynna den tredjedel (?) av startfältet som behöver trä, de två andra tredjedelarna kommer inte gynnas. Känns som att det lätt kan bli så att alla alltid röstar för den vara de har minst av, vilket blir tråkigt. Så mitt förslag är att ha lite roligare val:
varje runda väljer man om alla ska få
A. 1 trä, 2 arkitekter och 2 sten
B. 2 trä, 1 arkitekt och 2 sten
C. 2 trä, 2 arkitekter och 1 sten
D. 1 trä, 1 arkitekt och 1 sten

Man kan också ha E-F-G där en vara har 3 och de andra 1.

Men jag tror det blir ett mer spännande val: "Hm, jag behöver 2 arkitekter, men ingen sten, men det verkar ju som att det finns stöd för alternativ A, ska jag hänga på det eller försöka sälja in alternativ C? Men just fasen, KK behöver ju trä och verkar ligga bra till. Hur ska jag göra? Argh!"

Edit: En kul grej vore om det var så att ett röstningsalternativ blev förbrukat om det blivit igenomröstat en gång. Har man fått igenom 3 trä, 1 arkitekt och 1 sten en gång försvinner det alternativet. Detta gör att man måste planera sina rundor framåt.

Jag vill spela det här!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Så man dividerar i tråden om vilket alternativ man ska köra på och sen röstar man öppet?

Det låter kul men jag vill hellre köra ett lagspel.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Jag tycker det låter jätteintressant. Grejen är ju (om jag förstår Basse rätt) att vad man startar med är hemligt. Det finns massor med utrymme att bluffa.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,970
Location
Linköping
Bra fångat BGD, din kritik låter rimlig.

Kul idé Basse! Är spelet slut när den förste spelaren väljer att hacka in sitt namn i tornet och man jamför då hur höga de andras är?

Så ska jag återkomma med en tredje spelidé. :gremwink:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Jag tycker det låter jätteintressant. Grejen är ju (om jag förstår Basse rätt) att vad man startar med är hemligt. Det finns massor med utrymme att bluffa.
Jag diggar Basses tornbyggarspel med de ändringar som Vimes stoppade in. Nu är det tänkt att jag skall försöka hitta lite tid och delta i tråden också. Fnuk! Det går ju lixom inte att hitta tid när man inte jobbar. Konstigt det där.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basses -Bygga det högsta tornet i Florens-
Det får inte luta!

För att bygga ett torn måste man ha x antal enheter Trä, x antal enheter Sten och x antal Arkitekter som har tillräckligt med kunskap.

Behövs det fler kategorier så slänger vi in Arbetare. Dessa kan köpas för guld och påskyndar arbetet.

Vakter skulle också kunna vara ett alternativ som ger skydd mot tjuvar och spioner varje runda man betalar deras lön.

Alla spelare börjar med en assymetrisk fördelning av varorna, dvs spelare A har 2 Trä, 1 Sten och 2 Arkitekter; Spelare B har 1 Trä, 3 Sten och 1 Arkitekt osv.

[Utöver den assymetriska fördelningen skulle det gå att ha olika roller med en fördel och en nackdel gällande övriga saker som finns i spelet. Kanske blir svårt att vikta?]

Adelskvinnorna/männen diskuterar sedan i en offentlig förhandling vilka varor som borde importeras till Florens, vilket leder till att en viss vara kommer distribueras till de olika adelssläkterna. Den vara som vinner förhandlingen kommer sedan att portioneras ut till spelarna.

Övriga handlingar:

* Spelarna kan i slutet av en runda sälja en viss vara till SL för guld.

* För guld kan en spelare köpa olika tjänster:

a) En tjuvliga som stjäl guld av en valfri spelare ( men ohederligt behåller guldet för sig själva)
Ponera att man betalar 2 guld för att tjuv skall stjäla 4 guld av spelare X. Lyckas det får man tillbaka 3 guld.

b) En spion som tar reda på hur mycket av en vara en annan spelare har

c) Muta handelsrådet: spelaren får dubbelt så mycket av den vara som portioneras ut
Känns det inte lite som att det här är grejen man skall göra? Det måste vara en handling som kostar lite cash det här. Lägger vi in Vimes grej med att det som röstas igenom försvinner som alternativ så vill man ju pricka in sin muta i rätt runda så att man får så mycket resurser som möjligt. Man vill ju Muta i rundan då E-F-G ser ut att gå igenom. Röstas det dolt så är ju det fresh för då har man ju ingen egentlig aning och kan råka Muta grisen i säcken.

d) Manipulera röstkrukan, vilket gör att en viss vara får fler röster

e) Kolla vart andra har röstat borde finnas som ett alternativ. Kanske inte alla spelare men några utvalda för en viss kostnad.

och

f) Hyra in en konstnär som hackar in familjenamnet i en fris på tornet. Detta markerar att spelaren är färdig med sitt torn. // Spelarna måste alltså ha ett visst överskott av någon enhet för att kunna vinna //

Spelet vinns av den som först bygger det högsta tornet.

--><--

A. 1 trä, 2 arkitekter och 2 sten
B. 2 trä, 1 arkitekt och 2 sten
C. 2 trä, 2 arkitekter och 1 sten
D. 1 trä, 1 arkitekt och 1 sten

Man kan också ha E-F-G där en vara har 3 och de andra 1.

När alternativ 1 har röstats igenom finns inte det som val i runda 2.

Röstningen sker dolt? Jag förutsätter det.

Hur mäter man tornet? Ett varv måste ju vara ett antal Stenar+Träbitar som monteras i olika takt baserat på hur många Arkitekter man har.

Alternativt så finns Arbetarna här som påskyndar arbetet och Arkitekterna vet ju hur man bygger för att spara in Sten+Trä och ger en annan form av bonus. Att det går mindre material per varv på tornet.

Är det fasta rundor eller avslutas spelet i den rundan då en spelare har byggt 10 varv torn och hamrat in sin ätts namn på sockeln?

Om två spelare hamrar in sitt namn i samma runda? Det kanske inte skall gå utan den där hamrande konstnären kanske är ensam och kan endast hyras in i en runda av en spelare och den som betalar mest får så klart hem konstnären.

Alltså:

Runda 7 närmar sig sitt slut och går allt som det skall så kommer Vimes bli klar med tornet i Runda 8. Det krävs 1 Sten för att bli klar så Vimes lägger kvarvarande guld på att få hem Konstnären till bygget också. 7 guld är vad som finns kvar i kassan så mer än så får inte den stackars stenknackaren.

K.K har ju tidigare skickat ut en spion för att att kolla hur det går med Vimes bygge så han har på känn att det tar slut nästa runda. Det är ju kuken! Men, K.K är ju tät som ett troll så han chansar på att hyra in Konstnären för att måla en tavla att hänga upp på väggen. 12 guld offras och en tavla monteras dagen efter på väggen.

Vimes vinner inte den rundan.

Regler för demolering införs!

K.K köper en sabotör och river ett varv på Vimes torn för att i Runda 10 själv stå som segrare.

Tornet får ju inte luta. En Sabotör kanske slår ut en Arkitekt. Det vore nått.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Jag tycker det låter jätteintressant. Grejen är ju (om jag förstår Basse rätt) att vad man startar med är hemligt. Det finns massor med utrymme att bluffa.
Jo, fast alltså, det kommer ju bara ha betydelse i slutrundorna. Sen tycker jag att det inte ska krävas att man sitter och räknar mattematik för att komma ihåg vad de andra fått in. Och jag tycker att alternativen A, B, C, D av varor ska vara mer stora skillnadsmässigt, typ
A: 5 trä, 2 sten.
B: 1 sten, 4 arkitekter, 2 trä.
C: 5 guld
D: 10 sten.

Och nästa runda så kanske det blir:
A: 5 trä
B: 2 sten, 3 trä
C: 5 arkitekter
D: 1 sten, 2 trä, 2 arkitekter

Då blir det nog mer debatt än om skillnaden knappt är märkbar...

Vidare tycker jag att man ska kunna avsluta rundorna genom att om en bygger tornet utan att det är klart så får alla en extra runda på sig men sen så avslutas spelet. Men om typ två eller tre personer beroende på antal spelare, bygger tornet samma runda utan att va klara så avslutas rundan direkt.

Det är ju ett lutande torn, eller hur? Så det betyder att arkitekterna inte bryr sig om kvalitén så himla mycket.

Jag vill egentligen att det inte ska gå att bli klar med tornet utan att man kör på tills man tror att man har störst möjlighet att bygga ett lutande fucking torn, som det ju är tänkt att man ska bygga, eller hur?

Man måste kunna sabotera andras byggen i ett sånt spel. Jag tänker mig att det viktigaste då kommer vara att rasera folks sämsta vara, om jag har 10 trä och 2 sten så demolerar jag dina stenar.

Och då skulle jag kunna tänka mig att man kanske kan bygga en träbarrikad med sina överblivna träbitar. En träbarrikad skyddar mot hälften av saboteringen eller nåt sånt, men barrikaden som kostade 2 trä går också sönder.

En demolering tänker jag mig förstör 1 vara per spenderat guldmynt.

Men i gengäld är den där konstnären som ska göra en fris som avslutning på tornbygget rätt billig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Fast det är väl inga problem att hålla koll på vad alla andra kan ha fått? De har ju fått lika mycket som du själv. Jag tänker att tornet är färdigt när man har tio av varje resurs eller något sådant. Det intressnta blir ju att, utifrån diskussionerna, försöka luska ut vad folk gick in i spelet med (antal stenar, arkitekter och träbitar) och således förstå vem som håller på att vinna.

Demolering var ett ganska intressant förslag, men guldresursen har problem. Risken finns att den bara kommer att användas när man har ett överskott, så det vore nog intressantare om man i börjana v spelet kan offrar varor (guld) för att få fördelar senare (typ att man köper sig en permanent inkomst på en sten varje runda, eller något sådnat).

För övrigt ska inte så jäkla mycket saker vara dolda, det kommer vara omöjligt att spela spelet annat än som en slumpmässig gissningslek då, tror jag. Det spelet går ut på, tänker jag, är att försöka få igenom de inköp man själv vill utan att det är uppenbart vad man har för resurser själv. Det är i grund och botten ett ganska rakt bluffspel.

Det kan vara kul med ett korvtårtespel med lönnmördare, demolering, obalanserade resurser, massa dolda handlingar och jiddedi jaddedi, men det kommer bli kaotiskt. Det är också kul, men det är egentligen ett annat spel, och då tycker jag att KK:s och Feufluxs olika tigiare klur lämpar sig bättre.

Edit: Såhär alltså. Basses förslag var ganska färdigt. Jag spelar gärna ett kaotiskt spel där man har noll överblick och allt sker dolt och sådär. Det blir kul. Men det är inte så att fler funktioner (demolering, träbarrikader, osv) nödvändigtvis gör spelet bättre. Och just i det här fallet kan jag uppskatta att spelidéen var ganska enkel.
 
Top