Nekromanti Varulvsklubben inbjuder till snack om speldesign

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Okej, den här tråden handlar inte specifikt om varulvsspel/mafia – utan målet är att vi ska uppfinna/konstruera/samskapa/diskutera ett NYTT SPEL som vi kan spela här på forumet.

Tråden uppmanar till att alla dess deltagare (du måste inte älska varulvsspel för att delta med andra ord) diskuterar, spånar, kritiserar, föreslår och vidarutvecklar spel vars kriterier är följande:

1) Det måste finnas hemligheter mellan deltagarna

Varulvsspel/Mafia innebär att några deltagare vet något de andra deltagarna inte vet. Det är spännande och ger en alldeles särskild härlig paranoia-känsla när man väl pratar med varandra. "Schack" tex, innehåller inga hemligheter mellan spelarna och går följaktligen bort utav bara helvete.

2) Det måste innebära social interaktion
Spelet jag vill se utvecklas måste därför kräva att deltagarna engagerar sig i diskussioner med varandra om olika strategiska beslut. Att som speldeltagare inte ge sig in i diskussioner ska vara dåligt och bör straffa spelaren på något sätt. Ett spel där man som deltagare inte behöver delta är alltså ett dåligt spel ("Fia med knuff" är ett exempel på ett spel där vi egentligen inte behöver prata med varandra om olika beslut, och se vilket tråkigt och dåligt spel det är?!)

3) Det måste spelas åtminstone huvudsakligen via ett forum som rollspel.nu
Det finns ju redan massa olika gränssnitt som ska underlätta för spel, men här utgör forumets gränssnitt en specifik tröskel. Men det finns funktioner på forumet som ännu är oanvända. Jag skulle tex gärna se att ett spel utnyttjade PM mellan deltagarna som en detalj.

Med förhoppning om givande diskussioner och ett fräscht nytt spel att underhålla oss med 2014!

//Basenanji, 4:e sekreterare informanons grasée i Varulvsklubbens externa organ för vitterhet och allmänt spritt i benen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Krig, cigarrer och champagnedrinkar

Okej, här kommer mitt första koncept. Det är förstås urdåligt och föga genomtänkt, men får statuera exempel så att ni andra bättre fattar hur ni kan presenterar en spelidé.

Spelarna:
Spelarna är olika krigsherrar och förfogar över enorma arméer, redo att kastas in i bataljer mot andra krigsherrar. Temat är inspirerat av 1800-talets kolonialistiska arméer i Afrika.

Spelet:
Spelet går ut på att krigsherrarna i en öppen fas försöker förhandla med varandra för att skaffa fler soldater. I en hemlig fas tillkännager krigsherrarna vem de strider mot och med hur många soldater genom att PM:a SL. Dessutom kan krigsherrarna alltid använda sig av sina springsjasar (dvs skicka PM mellan varandra) för att komma överens om vem som ska anfalla vem samt vad som ska köpas/säljas.

Spelet vinns av den krigsherre som har störst armé och ensam kan besegra de andra krigsherrarna numenärt.

Men vad gör man då ditt styrstångsfyllo?
Varje deltagare förfogar över (säg) 100 soldater med tropikhjälmar och enorma elefantbössor. När en spelrunda går mot sitt slut ska krigsherren i ett PM anmäla till spelledaren hur många av dessa soldater som ska användas i en batalj mot en annan krigsherre. Om man har en numerärt större styrka vinner man bataljen. Beroende på hur stort övertag man har, desto bättre går striden:

Om överskottet är 1-10--> Vinnaren förlorar 5 soldater/förloraren förlorar 10 soldater

Om överskottet är 11-20--> Vinnaren förlorar 3 soldater/förloraren förlorar 15 soldater

etc.

[[ DEN här uträkningen behöver jag hjälp med!]]

Om fler än en krigsherre anfaller samma person kommer förloraren förlora DUBBELT så mycket soldater! Alltså är det smart och slugt att PM:a varandra vem man ska anfalla/inte anfalla...hihihehe.

Transaktioner:
Under spelrundan kan också krigsherrarna öppet förhandla med varandra så att de får pengar att skaffa nya soldater med. Alla krigsherrar får i början va varje runda tre enheter med en råvara och om man kan genomföra en transaktion (spelare A byter *Kol* mot Spelare B:s *Stål*) får bägge 10 nya soldater. En transaktion kräver dock att krigsherrarna byter OLIKA varor med varandra.

I slutet på varje runda får krigsherrarna nya enheter råvaror genom Spelledarens försorg. Ju fler soldater en krigsherre har, desto lyxigare varor får hen i slutet på varje runda:

10-80 soldater : Kokosfett, Kaffe, Kol, Stål

81-120 " " : Stål, Silver, Guld

121+ " " : Guld, Diamanter

Vinnaren av spelet är den vars armé är större än alla de övrigas tillsammans.

Var kommer champagnen och cigarrerna in?
Åmeh, man röker och dricker förstås när man förhandlar med varandra i den där officersmässen. Förstås.

Går det att förstå? Verkar det ball? Behöver något skruvas på?
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Det verkar phett! Och påminner lite om "Kampen om.." liret KK kokade ihop för sin pöbel, vilket jag bestämt hävdar är det bästa lir någonsin.

Om man inte väljer att attackera, har man då 100 man i försvar?

Kommer alla attacker att bli offentliga handlingar efter rundans slut?

Om SL agerar brevkråka skulle man ju kunna tänka sig att man kan köpa bågmän så att breven med attackplaner inte kommer fram? En jävligt dyr bågman kanske rent av kan se till att fel attackplaner anländer?

KK får nog kliva in och reda ut mitt budskap men jag föreslår att "Kampen om..." drar igång här på wrnu.

Hastfer har hela godset fullt med fjolårsvin att bjuda stridslorderna på.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Krig, cigarrer och champagnedrinkar

Låter coolt. ta det roliga i.Risk och gör det med forumiter! Kan ju inte bli dåligt!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Kul! Och bra riktlinjer. När jag grubblat på andra spel än varulvsspel att lira på wrnu så har jag fastnat i "men vad ska man skriva i forumtråden då när allt blev så mycket mer logiskt att ta över pm med enbart berörda mot/med-spelare?".

Här kommer mitt ogenomtänkta (och ofullständiga) koncept:
____________________________________

Alla spelare sitter kungliga rådet och har som mål att intrigera bort de andra och bli ensam kvar. Samtliga deltagare börjar med 4 vasaller. Antalet vasaller avgör ditt inflytande och hur många handlingar du får göra varje runda. När/om antalet vasaller når noll så är du utmanövrerad av de andra spelarna och är ute ur spelet. Dessutom har varje spelare ett antal guldmynt i sin skattkista som behövs till vissa handlingar. Nya guldmynt delas ut i varje ny runda.

Varje runda ska alla poster i rådet tillsättas. För att lägga en röst så skriver man post:spelare, t.ex. Skattmästare:Feuflux. Av hedersskäl får man aldrig rösta på sig själv. Deltar man inte i röstandet av samtliga(!) poster så får man inga guldmynt nästa runda (inget jobb, inget betalt).
Rådsmästare: får en ny vasall i början av nästa runda (kan aldrig ha fler än 4).
Skattmästare: får dubbelt så mycket guld.

Handlingar (kan aldrig riktas mot sig själv) skickas i PM till spelledaren. Det är för övrigt tillåtet att skicka hur mycket PM som helst till övriga spelare.
Muta lönnmördargillet (1 gång per runda, ange mängd guld som spenderas): den som ger störst muta avgör vilken spelares vasall som ska mördas.
Muta stadsvakten (1 gång per runda, ange mängd guld som spenderas): den med störst muta kan inte få en vasall mördad.
Muta gycklargillet (1 gång per runda, ange mängd guld som spenderas): den med störst muta avgör vilken vasall gycklarna ska håna och driva från hovet.
Förtala respektive Framhäva spelare (obegränsat): en spelare som har fler förtala än framhäva riktade mot sig tappar en vasall.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
1. Hastfer: Tja, nu har jag inte slutslipat på spelet, men jag tänker mig att en spelare som inte anfaller har hela sin soldatstyrka att använda i försvar. Ja, det vore coolt att lägga resurser på att störa ut vissa anfall.

2. KK måste omedelebumselibumsan lägga upp sitt lårds-spel så att vi andra kan göra anspråk på att tillhöra pöbelskapet. Och arra. KK lär ha mycket att göra det här året! :gremsmile:

3. Feuflux: är det inspirerat av Citadels? Men det där är PRECIS såna spel jag skulle vilja komplettera mitt varulvande med. Kan vi inte säga att du arrar ett nu 2014?

Några detaljfrågor i syfte att peppa dig:

Feu said:
Alla spelare sitter kungliga rådet och har som mål att intrigera bort de andra och bli ensam kvar. Samtliga deltagare börjar med 4 vasaller. Antalet vasaller avgör ditt inflytande och hur många handlingar du får göra varje runda. När/om antalet vasaller når noll så är du utmanövrerad av de andra spelarna och är ute ur spelet. Dessutom har varje spelare ett antal guldmynt i sin skattkista som behövs till vissa handlingar. Nya guldmynt delas ut i varje ny runda.
Fråga: hänger antalet guldmynt ihop med rådsposten?

Idé: vore det coolt om det fanns fler resurser än guld/handlingar? Isf skulle varje rådspost kunna ha sina respektive för- och nackdelar och detta skulle motivera spelarna att kivas mer om rådsposterna.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Basenanji said:
3. Feuflux: är det inspirerat av Citadels? Men det där är PRECIS såna spel jag skulle vilja komplettera mitt varulvande med. Kan vi inte säga att du arrar ett nu 2014?

Några detaljfrågor i syfte att peppa dig:

Feu said:
Alla spelare sitter kungliga rådet och har som mål att intrigera bort de andra och bli ensam kvar. Samtliga deltagare börjar med 4 vasaller. Antalet vasaller avgör ditt inflytande och hur många handlingar du får göra varje runda. När/om antalet vasaller når noll så är du utmanövrerad av de andra spelarna och är ute ur spelet. Dessutom har varje spelare ett antal guldmynt i sin skattkista som behövs till vissa handlingar. Nya guldmynt delas ut i varje ny runda.
Fråga: hänger antalet guldmynt ihop med rådsposten?

Idé: vore det coolt om det fanns fler resurser än guld/handlingar? Isf skulle varje rådspost kunna ha sina respektive för- och nackdelar och detta skulle motivera spelarna att kivas mer om rådsposterna.
Inte inspirerad av citadells vad jag vet (där bygger man väl byggnader och har sig, men förvisso finns det väl roll-kort man själv väljer bland för att få olika bonusar). Har inte grubblat över antalet guldmynt än, men tänkte typ att det är en fast post som delas mellan alla (fast skattmästaren får dubbelt då) så att varje spelare får mer guld ju fler som åkt ur spelet. Typ: 100 guld i potten, 4 spelare = skattmästaren får 40 och de tre andra får 20 var. 3 spelare = skattmästaren får 50 och de båda andra 25 var.

Absolut att varje roll ska ha både för- och nackdel! Det måste jag designa in. Och en till resurs (men inte fler för då blir det nog rörigt). Så får vi se om det blir någonting spelbart i slutändan, men då kan jag absolut arrangera nån gång nästa år.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basenanji said:
2. KK måste omedelebumselibumsan lägga upp sitt lårds-spel så att vi andra kan göra anspråk på att tillhöra pöbelskapet. Och arra. KK lär ha mycket att göra det här året! :gremsmile:
Det här året lär jag inte ha så mycket att göra men nästa. Troligen måste jag bli inkognito och gå i exil för att undslippa en massa arbete.

Kampen om...

Det var en del text men jag hittade lite intressanta saker bakom en spoiler så jag stoppar in den här.

Här tänkte jag bajsa ur mig lite om vad som händer under våra spelträffar. Det skickas lappar till höger och vänster, det skickas sms, mail och andra knasiga metoder används för att få fram sitt budskap till SL.

Spelträff 2 började med ett rådsmöte där det skulle röstas för eller emot vägreparationer mellan Svinagård och Huvudstaden. Det var rätt heta diskussioner och det slutade med att det inte röstades allt. Istället för det drog Lord Amon (Politik/Familj) igång en kampanj för att höja skattetaket från 1 till 3%. Det ger alltså mer klirr i kassan. Pöbelhanen som styr över Amon är den som har i särklass flest röster att använda sig av och en höjning gynnar ju de flesta så att det skulle gå igenom var han rätt säker på.

Röstmekaniken funkar så här ungefär:
* Alla har 1 personlig röst.
* Alla har x-antal röster från adelshus där de har ingifta söner och döttrar.
* Alla har x-antal röster från adelshus som de är allierade med.

Är det två eller fler spelare som är allierad med samma adelshus så delas rösterna ut. Är någon gift eller har någon ingift i det adelshuset så får den hertigen fler röster. Det är alltså en kamp om rösterna här.

Lord Amon som dominerar Politik/Familj har flest röster. Då pratar vi runt 16 garanterade + 1T6 + 1T10 = max 32 röster. Lord Jeanique är den som har minst antal röster, men istället har han kopiösa mängder cash så han har möjlighet att köpa röster från "lediga" adelshus och även från adelshus som är allierade/ingifta (men till en dyrare peng). Den gode lorden Jeanique sitter på 3 ynkliga röster. Inte bra!

Alla pöbelhanar proklamerade ju så klart höjning av skattetaket. Däremot röstade inte alla för så som Lord Amon tänkt sig. Det blev en jämn omröstning: 53-47% hur många röster på Ja Blankt Nej avslöjas inte utan jag presenterar enbart % siffrorna. Jag är ju ingen matematiker vill jag påstå, men 53-47 ser jämnare ut än vad det egentligen var. Jag tror det skiljde uppåt en 15-20 röster så det är lite skevt, men det blir tydligen mer spännande. I den här röstomgången röstade Lord Garpe blankt. Varför vet jag inte och det hade ju inte spelat någon roll om han röstat Nej till det hela heller för ja sägarna var för många. Däremot hade det varit väldigt festligt att se hur Lord Amons planer grusades av ett nej resultat. Menmen. Det kommer fler omröstningar och pöbeldjuren lär sig ju mer och mer hur de skall agera. Nästa gång det skall röstas tror jag ett flertal spelare kommer köpa på sig extra röster om de verkligen vill få igenom sin sak.

Skattetaket höjdes såldes från 1 till 3 procent. Nu var det upp till var och en hur mycket de ville höja skatten i sitt hertigdöme. I stunden skapade jag någon form av system för att simulera hur det hela gick till.

Det systämet ser ut så här ungefär:
Alla spelare har en siffra med folkligt stöd. Detta är baserat på deras Karisma + vilka de ligger med, och vart de har sina allierade. Det folkliga stödet ligger mellan 23-75% och det gäller att slå under värdet med 1T100 för att inte folket skall visa sitt missnöje. Nu var det alltså dags för skattehöjning och de som var "snälla" mot sina undersåtar och enbart höjde till 2% fick en bonus på 15% de som valde att höja till 3 fick ingen bonus alls och de som behöll skattesatsen på 1% får en bonus i framtiden på x-antal %

Misslyckas slaget kommer alltså befolkningen visa sitt missnöje och lämna hertigdömet, starta någon form av pöbelhets, försöka dräpa hertigen eller whatävvers. Ett skydd mot detta är Militärmakten. Har man bunkrat upp med mycket soldater går det bra att med våld kväsa eventuella uppror. En fördel för Lord Varg med andra ord, han sitter på i särklass flest trupper.

De olika trupperna har ett truppvärde (TV). Milis, Soldat, Elit är de tre kategorierna. Lägger man samman TV´t och delar det på sin Stab får man fram en fin nuffra. Denna nuffra används för att kväsa uppror och liknande. Pjewh. Tror jag skippar på dessa detaljer.

Hur som så var ju Lord Garpe rätt sugen på att pumpa upp skatten till 3 pinnar. Han vill ju bygga en hamn och behöver cash! Däremot har han rätt kasst folkligt stöd, och vet med sig att det är en stor risk att dra på så här stort redan från början. Ett uppror i nuläget är sånt som kan sätta käppar i hjulet för att nå makten. Lord Varg är Garpe´s polare (alla har alltså 1 stycke polare som de kanske kan förlita sig på. Detta är dolt och upp till var och en att hålla hemligt om de så vill) och han är rätt förutseende och misstänker att det skall skita sig för sin bundis. Därav skickar han över halva sin styrka till Garpe gård och bistår honom om eventuella pöbelmän gör uppror.

Pöbelhanen som styr Garpe failar slaget så klart. Det blir nått form av uppror, men tack vare Lord Vargs trupper lyckas han kväsa upproret rätt snabbt. Oturligt nog anländer övriga hertigar på jakten strax efter det inträffade så att Lord Varg tagit med sig halva sin styrka var lite iögonfallande.

Lord Amon valde i det här läget att skicka ner en av sina undersåtar för att scouta i Vargs tältläger. Han skickar en soldenär som vet hur snacket skall gå och kommer över informationen att Lord Vargs trupper hjälpt Garpe att kväsa ett mindre uppror. Tjing! Pling i kassan hos Lord Amon. Detta är ju information som ger honom en fördel. Övriga spelare fattade inte riktigt vinken så de antar fortfarande att Lord Varg mest vill visa upp sina mannar för att visa att hans stake är längre än deras.

Jakten på Garpe-gård hade ju ett fint pris också. En varsin glädjeflicka stod på spel, och dessa har då så klart Garpe fixat genom sina kontakter. De rapporterar direkt till honom och det fanns krav på pöbelhanarna.

Det var upp till var och en att avslöja en mindre hemlighet i sänghalmen. Det var inget ligg-krav så klart, men de flesta hertigarna ville rasta nuppen. Varför tvingades de släppa på en mindre hemlighet? Jo så här va: Om man vill mysa med en flicka så är det ju inte okay att säga att man har sjukt dåligt med tyg-resurser på lager. Det är ju inget att locka med. Hertigarna fick så lov att släppa på något som skadar dem (i en liten skala). Lord Hornbagge (Handel) pratade lite bredvid mun med sin flicka och avslöjade att han kommit över en hel del boskap. De var dock stämplade med Lord Hastfers sigill så han gjorde sig snabbt av med dom. Han återförde aldrig boskapen till Hastfer utan valde att avliva dem och bunkra upp kött inför vintern.

Den hemligheten är ju inget som sänker hela hans hus, men får Hastfer nys om det så kommer det så klart hetta till. Hastfer tappade 5 boskaps resurser från start. Dessa stal alltså Hornbagge vid karaktärsskapandet. Från nu är han inte ensam om denna hemlighet i och med att Garpe sitter på den.

Jag gillade det!

Lord Hastfer valde att inte ligga, men han var sugen att köpa information av sin sköka. Till en början erbjöd han för lite cash så jag valde att inte säga nått. Han höjde insatsen och jag nekade en gång till. Vid det läget kallade Hastfer min vackra sköka för hora så då valde jag att ta cashen och dra med henne.

Det blev en episk jakt som slutade med att Garpe fick nys om vad som egentligen skett. Hastfer klarade sig undan med gott rollspelande och skickade snabbt en lönnmördare för att sopa igen spåren. Hur det går får han ju så klart inte reda på direkt utan det är ju sånt som sker nästa lir omgång.

Hastfer var inte ensam om att ta till handling med skökan Penetricia (egentligen hette hon Anne har jag nu upptäckt). Lord Hornbagge skickade genast iväg nån form av spårare/spion-snubbe för att få tag i flickan. I och med att jag är lite av ett svin så kommer ju Hornbagge får tag på flickan och inte Hastfer. Det ger oss alla lite sköna stunder framöver i liret.

Utöver detta hände ju en massa andra små saker, men i stort är detta vad som skett ute på Garpe-gård.

Under 40-års festen dör två personer. 1 vakt och Lord Spjuthöök´s riddarmarskalk. Båda dessa mord ligger Hastfer bakom.

1. Vakten har anknytning till Hastfer om någon vill kolla upp det. Han är en god vän till Hastfer, men numera en död vän. Hastfers mål var ju att misslyckas dräpa Spjuthöök eftersom de är kusiner och Hastfer inkasserar röster därifrån. Att dräpa honom är alltså inte bra för Hastfer, men någon måste ju dö för att det inte skall peka rakt mot Hastfer. Således väljer han att fimpa en av sina kontakter.

2. Riddarmarskalken är Lord Hodark´s kontakt/allierade. I och med hans död försvinner de röster Hodark (Karisma) får in därifrån. Dessa röster tillfaller då Hastfer eftersom han har ett släktskap med Spjuthöök. Själmordet var såldes det verkliga mordet.

Summa summarum. -1 kontakt + 1T5 röster för Hastfers del.

Då har jag gjort en del av mitt jobb. Hur skall vi gå vidare?

Från röven så här var det ju väldigt härligt att lägga röster och skaffa extra röster genom allianser, giftermål, mutor och hot. Det var en rätt viktig del i det hela och att rösta är ju sånt som vi varulvsspelare gillar. Jag tror att det bör finnas med i ett forumbaserat Kampen om...

Truppvärden och sånt där för olika trupper finns kvar någonstans men det kommer att krävas lite letande. Regler för hur mycket trupper man torskade i strid är löst baserade på DoD 91-ans fältslagsregler med lite extra regler (har jag för mig). Att skicka trupper mot varandra var inte nått som vi pysslade med i Kampen om... men truppvärdet hade stor vikt i annat så som att förhindra uppror och skaffa sig mer röster med hjälp av militärmakt. Alltså via hot eller snack om beskydd. Sen tvingade ju den här kungen att trupper skulle skickas ut i krig och bevaka gränser lite varstans så trupperna funkade som en del i "betalningen" till konungen.

Lönnmord var också rätt coolt. Det borde användas på nått vis. Där handlade det om att ha bra kontakter, en del cash och sen lite flyt på ett tärningsslag. Även kvalitet på lönnmördaren var så klart av vikt. Det finns säkert några guldkorn i min matris som går att användas.

Vad behöver vi för att få ihop nått? Vad vill vi få ut av det hela?

* Nån som håller i det hela. Kommunikationen hålls i någon form av tråd med rundor så som i varulvsspelen. Det kan vara en bankett, ett giftermål eller whatävvers. I tråden snackar ju alla öppet med alla eller med vem de vill. Inget konstigt där. Givet går det bra att dra bluffar om att spelare x har legat med spelare y´s fru eller har en hemlig allians med spelare z. Det kommer ju starta tugg i tråden. Varför snackar vi öppet i tråden? Jo alltså, det är ju omöjligt att undkomma allas spioner i en bankettsal så det är omöjligt att försöka sluta hemliga allianser där.

* Alla spelare har en pool av pm som får skickas via SL till valfria spelare. Här sluter man deals och sånt. Givet kan andra spelare sätta spioner på andra spelare så även delar av (eller hela) pm VB:as även dit. Allt sånt här kostar ju så klart. Vill man vara mer diskret skickar man duvor. Givet finns det en risk här också men den är mindre. Troligen går det att köpa sig mer PM´s till sin pool på nått vis (men det skall ju vara hanterbart av SL också kan tyckas så Vimes twitterfunktion är ju en bra tanke).

* Handel/Krig känns också som nått som borde gå att föra in här. Basse, du hade väl nått på G med trupper och skit där. Handel kan jag tänka mig att vi behöver för att öka på någon form av resurs pool som ger spelaren möjlighet till mer cash som denne kan köpa information/lönnmördare för.

* Röstning! Absolut. Det här är ju viktigt. Vad skall det röstas om? Skall spelare röstas ut eller mördas spelare av lönnmördare? Går det att mörda andra spelare eller mördar man utvalda personer från staben som sänker de olika poolerna? Det kanske finns en skattmästare som ger dubbla cashen, men om denne mördas lär det ju svida så att säga. Kanske är anus att plockas ur spel för att nån opålitlig sate väljer att offra allt denne har för att nacka en själv med ett lönnmord. Det känns lite cheesy.

* Lönnmord. På nått vis.

* Allianser skall så klart knytas och det är ju meningen att man skall kanyla varandra i ryggen innan det är över. Däremot kanske det går att stoppa in giftermål eller nått liknande här. Ponera att man offrar yngsta dotterns hand för att få till en skaplig allians. Tanken är så klart att dotterns liv inte är så mycket värt så alliansen kan brytas när som men då kostar det. Dotterns liv är ju nått av vikt på nått vis. Kanske blir man av med några röster ur sin pool eller nått. Givet kan det vara värt att offra dottern för det slutliga ändamålet att vinna men i stunden kanske det svider lite.

Vad mer?? Måste klura lite till så får jag återkomma men tills dess kan du slänga upp lite frågor så jag vet vad jag skall jobba igång. Eller?

Edit; Lade till lite mer tankar.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Tilläggsdesignat

En spelare startar med 4 vasaller och 10 guld. Alla spelare representerar olika ätter och har varsin specialförmåga (se längst ner).

Under rundan så
* Pratar spelarna med varandra (forumet och pm).
* Röstar (forumet) för att tillsätta rådsposterna (man kan inte rösta för samma spelare till flera poster).
* Skickar vilka handlingar deras vasaller ska göra (en handling per vasall) i pm till spelledaren.
Efter rundan så
* Utförs alla handlingar samtidigt (med förtydligandet att expeditioner inträffar före gudaoffer).
* Rådsposterna tillsätts och deras effekter inträffar. Alla får dessutom 10 guld (om inget annat anges någonstans).
* Spelare utan vasaller tas ur spel. Återstår 3 eller färre spelare så bryts spelet och den eller de med flest vasaller vinner.

Kungliga rådet består av:
Rådsmästare:
+ Får en ny vasall.
- Har kungens skrivare i hälarna, och får därför varken Muta Lönnmördare eller Gycklare, samt inte Förtala någon.
Skattmästare:
+ Får dubbelt med guld.
- Gudarna står på de fattigas sida och skattmästaren kan med andra ord inte Offra till gudarna.
Tempelmästare:
+ Får tre reliker.
- Donerar allt sitt guld till kyrkan.

Möjliga handlingar ("ange spelare" = kan aldrig riktas mot sig själv):
Muta stadsvakten (ange mängd guld som spenderas):
* Den med störst muta kan inte få en vasall mördad.
Muta lönnmördargillet (ange spelare och mängd guld som spenderas):
* Den som ger störst muta avgör vilken spelares vasall som ska mördas.
Muta gycklargillet (ange spelare och mängd guld som spenderas):
* Den med störst muta avgör vilken vasall gycklarna ska håna och driva från hovet.
Förtala respektive Framhäva (ange spelare):
* En spelare som har fler Förtala än Framhäva riktade mot sig tappar en vasall.
Skicka expedition:
* Ger en relik.
Offra till gudarna (fungerar bara om du vid utförandet har flest (ensamt eller gemensamt, men minst 1) reliker):
* Alla dina reliker offras till gudarna som ordnar att alla lönnmördare och gycklare som har dig som mål vänder sig mot sin beställare istället.

8 släkter:
von Gift
Lönnmördarnas vän. Får ett guld i bonus vid varje lönnmördar-muta (spenderas t.ex. 6 guld så räknas det som 7).
von Sabel
Stadsvakternas vän. Får ett guld i bonus vid varje stadsvakt-muta (spenderas t.ex. 6 guld så räknas det som 7).
von Tratt
Gycklarnas vän. Får ett guld i bonus vid varje gycklar-muta (spenderas t.ex. 6 guld så räknas det som 7).
von Oben
Gudarnas gunstling. Får 5 reliker istället för 3 när vald till Tempelmästare, och 1 relik om vald till annan rådspost.
von Pluring
Kapitalist ut i fingerspetsarna. Får varje runda 11 guld istället för 10.
von Skvaller
Kan det här med baktaleri. Räknar alltid bort två Förtala från sig.
von Mygel
En fuskis. Drabbas inte av de negativa aspekterna när vald till Råds- eller Tempelmästare (Gudarna går dock inte att lura).
von Tän
Länsar mynt från önskebrunn. Om ej vald till rådspost så finns tid till myntletande vilket ger 3 guld.

--------------

Hissa eller dissa? :gremsmile: (och kom med nån tanke vad som händer om röstningarna slutar oavgjort...)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Re: Tilläggsdesignat

Det ser jättespännande ut Feuflux.

Jag undrar dock om man inte borde fundera på att skippa det här med att döda/fördriva varandras vasaller över huvud taget. För det första är det, med dold bugivning (i stor utsträckning), ganska slumpmässigt. Och för det andra är det extremt betydelsefullt, eftersom det dels är sättet att vinna spelet och dels begränsar dina möjliga handlingar. För det tredje kommer vasallmördandet innebära att alla spelare har färre val när spelet avgörs i slutet än i början.

För att råda bot på de två senare problemen och få spelet mer balanserat tror jag att man kan vända på det så att när en spelare tar stryk (och närmare sig utslagning) så ökar istället hens möjligheter att agera. Det tror jag skulle kännas mer intressant, och gör det också mindre katastrofalt att ta slumpmässigt stryk i början. Alternativt kan man ha två health bars: handlingar och liv. När man attackerar en spelare så kan man antingen ta liv eller ta handlingar ifrån denne.

Men mitt stora problem (som inte är så stort, se nedan) med det här upplägget (och även om man skulle köra KK:s på forumet) är att jag tycker att allt fokus hamnar på de dolda handlingarna. En helt viable strategi borde vara att mer eller mindre skita helt i att agera i tråden och bara köra dolt. Det jag undrar är vad man egentligen ska förhandla om i forum-tråden? Känns som att det vettigaste alltid kommer att vara att sköta allt dolt. Och då blir det lite som en slumpmässig version av Diplomacy.

Jag skulle vilja se att tråden var viktigare på något vis. I mitt Tomtespel, vars dolda budgivning påminner om det här (om än mycket mindre komplext och speligt), var ju minst hälften av spelet att agera i tråden och få rätt personer utröstade. Jag tycker att det, för att bli riktigt kul, skulle behövas något starkare incitament att agera i tråden.

---

Allt detta sagt så tycker jag det ser väldigt spännande ut och jag skulle utan att tveka vara med och pröva någon variant av det här!

Edit: Till hela tråden, behöver vi verkligen player elimination?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Re: Tilläggsdesignat

Jättebra inlägg! Jag svarar på en vital del och ska sova på resten.

Vimes said:
... Men mitt stora problem (som inte är så stort, se nedan) med det här upplägget (och även om man skulle köra KK:s på forumet) är att jag tycker att allt fokus hamnar på de dolda handlingarna. En helt viable strategi borde vara att mer eller mindre skita helt i att agera i tråden och bara köra dolt. ...
Det här är jätteviktigt (och jag tror jag skrev nåt om det i min första post i tråden)! Det här är det jag tycker är absolut svårast (att få till vettig spelbalans är förstås också svårt), att göra trådskrivandet viktigt. Jag ska grubbla vidare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Re: Tilläggsdesignat

Ytterligare en sak man kan fundera över:

ditt spelupplägg är ganska komplext, Feuflux. Det tycker jag visserligen är kul! Men jag tror att man behövber fundera några gånger över komplexitetsnivån på sådana här forumspel. När stora delar av spelet sker dolt och när det inte finns någon spelplan som ger en visuell (eller taktil för all del, med små träklossar osv) feedback tål man som spelare mindre komplexitet tror jag. Dimplomacy ät ju, till exempel, sett till reglerna, ett väldigt enkelt spel, men hanterandet av dolda allianser och hemliga pakter är tillräckligt mycket hjärngympa ändå.

Det ovanstående tror jag är relevant för övriga klur i en sådan här tråd. (Exemeplvis Basses klur är mer slimmat och kanske på så sätt mer lämpat för forumformatet).
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Tilläggsdesignat

Vad skulle hända om all information var öppen istället då? Alltså, alla PM du ska skicka till SL om vasaller och giftermål och allt vad det kan tänkas vara. Går det att göra öppet i tråden så att alla deltagare ser det? Det skulle ge jäkligt mycket alliansbyggande och strategiska analyserer i tråden. "Meh! Du måste ju för böfvelen skicka dina vasaller på Vimes, ditt KK-härke! Annars kommer ju Basse vinna röstningen med sina bortgiften!". Det kommer inte bli likt varulvsspel i den bemärkelsen, så kanske hör det inte hemma här, men det skulle bli ett strategiskt forumspel av det.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tilläggsdesignat

Lite så här va.

Det är superviktigt med en tråd där alla kan hänga och snacka hur lite och mycket de vill. Jag tror absolut inte på att det mesta sköts dolt mellan spelarna för det kommer troligen innebära att de som hänger på forumet 24/7 och postar pm till höger och vänster kommer ha enorma fördelar. Är man dessutom rätt tajt med en bunt spelare så kan man troligen dra stora fördelar av det på ett eller annat vis.

Om vi använder oss av Kampen om... som ett exempel så skulle jag villa se en tråd där alla hänger med en varsin hemlighet av något slag. Alltså, nått fluff som SL hittat på. Dessa hemligheter kan så klart komma upp till ytan på ett eller annat vis kanske via en spion/infiltratör/siare eller liknande. I tråden så gäller det ju att på nått vis hävda sig och sprida falska eller sanningsenliga planer. Knyta allianser, bryta allianser, kasta vin i ansiktet på varandra, ljuga och hitta på saker för att bruna ner sina motspelare.

Den dolda mekanismen sköts sedan med hjälp av budbärare, spioner, infiltratörer och whatävvers. Alla har en viss mängd budbärare som kan skickas ut till andra spelare och dessa skickas via SL. Det skulle troligen göra det mer lätthanterligt och på nått vis även bromsa upp de som pumpar ut pm till höger och vänster. Antal budbärare symboliserar hur många pm´s man kan skicka och dessa förbrukas eller liknande. Spioner kan highjacka infon och tilldela pm:et till sin spelare och på så vis göder vi ju spelare runt om i gruppen med info som kan vara användbar.

Informationen får man ju göra vad man vill med. Det skulle kunna gå att kränga infon till en annan spelare. Alltså-->pm till SL-->skicka en fråga till spelare X om denne vill betala 3 resurser för VÄRDEFULL information-->Om svaret är ja så skickas pm vidare och 3 resurser byter ägare.

Detta kan i sin tur skapa skit i maskineriet. Informationen kanske är blaj? Informationen kanske offentliggörs i tråden tidigare? Informationen kanske är så pass värdefull att det i slutet leder till en seger?

Okay. Jag bajsar vidare.

Jag tror inte på att någon skall röstas ut eller "nattmördas". Alla ska mä som Hastfer skulle ha sagt. Däremot tror jag på att det skall finnas möjligheter att köpa in en lönnmördare som kan nacka spioner eller liknande.

Jag tror det bör finnas olika roller som startar med olika fördelar men att alla fördelar är viktade mot varandra och alla de olika komponenterna kommer behövas för att ro hem segern.

Jag tror också att det vore kul om man röstade varje runda om vem som skall sitta på tronen och det är här själva röstandet/allianserna/dealsen kommer in i bilden. Den som sitter på tronen skall så klart ha någon fördel och slutligen handlar det väl om vem som har suttit på tronen i flest rundor alternativt vem som sitter på tronen i sista rundan.

Rundor? Absolut. Det är trevligt med rundor. En fas där alla snackar med alla och där man kan slänga in bös. Utöver allt skitsnack i den öppna tråden tycker jag att man bör kunna slänga in nått mer. Kanske kan man utse/rösta i tråden vem som inte har rätten att försöka claima tronen i rundan. Spelaren blir ju inte utröstad men den tappar ju momentum? Vad vet jag.

Hmmm. Hemligheterna som finns i spel skall ju gå att få reda på. Kanske skall det finnas nått att "dreva" andra spelare i den öppna tråden. Det måste nog kluras lite mer på den delen.

Sen slutligen skall man ju ha olika (eller lika??) antal prylar man kan byta/gifta/skänka bort för att knyta allianser (som troligen bryts men till kostnad av nått?). Här snackar vi ju nått fluffigt som alla har möjlighet att göra och inte alls behöver sälja sin själ till forumsdjävulen och pm:a röven av sig.

Skall jag sammanfatta min goja på nått vis?

1. Öppen spelplan
2. Fast antal pm som skickas via SL till motspelare (kan köpas/vinnas/tilldelas fler och kan förbrukas/mördas/kapas)
3. Resurser i form av någonting. Cash? Handelsvaror
4. Fruar, makar och barn att gifta bort för att knyta allianser som är mer än luft och kostar att bryta.
5. Spioner som kan kapa informationsflödet
6. Lönnmördare som kan nacka "statister" så som spioner, budbärare, fruar och barn.
7. Hemligheter som är obra ute i det öppna.
8. Rundor med nått utöver skitsnack
9. Handel med information mellan spelare via SL (kan även den kapas så klart)
10. EN TRON ATT VINNA OCH SITTA PÅ!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Öppenhet

Lite tankar:

Handlingar som bara involverar två spelare bör hållas i PM istället för i tråden. Annars riskerar man att få:
A: Hej spelare B. Jag vill trade'a med dig. Jag behöver 10 Matransoner till mina trupper pch erbjuder dig 1 stål.
B: Hejsan. Det skulle gå bra, men jag vill ha 3 stål.
A: TRE? Stål är ju tokkrångligt att få fram. Och jag hjälpte ju dig i konflikten mot spelare D förut.
B: Tyvärr, du behöver verkligen matransonerna och jag tänkte utnyttja det. :gremsmile:
...
C: Alltså, jag hajjar speldesignen med öppen information och så, men HÅLL KÄFTEN!
(Jag har inget belägg mer än magkänsla för att det här kan bli såhär. Det känns bara designmässigt forcerat att tvinga saker att vara publika som inte är det naturligt.)

Omröstningar som sker i tråden bör vara av sånt slag att de inte kan/bör ignoreras samt att det inte är smart att rösta i sista sekunden. Mitt designförslag lider kanske av båda...
Varför ska jag rösta på Rådsmästare om det inte spelar någon roll för mig vem det blir? För att slippa ett spelmekaniskt straff?
Varför ska jag rösta tidigt och kanske reta upp motståndare med mitt val? Bättre att rösta i sista sekunden så att ingen hinner reagera.

Hur gör man då för att en publik omröstning ska vara naturlig att delta i kontinuerligt? I varulvsspel är det ju ett scumtell att inte rösta så då tar du en spelmekanisk risk att inte delta. I mitt spel så riskerar du ingenting genom att skita i omröstningen och att då lägga på ett regelkrav om straff för utebliven röstning är ju som att måla en hög med bajs i guld. Det är fortfarande bajs.

En annan tanke som slagit mig är att ha en tidsaspekt. Såhär. Du har 10 bönder som alla jobbar med en och samma syssla i taget. De kan hugga ved (ger dig resursen Trä), jobba i gruvan (ger dig Järn) eller fiska i sjön (ger dig Fisk). Varje runda, som pågår i två dygn, får du 100 resurser. Låter du bönder fiska (i det här exemplet är det där dom börjar) hela rundan får du 100 Fisk. Om du mitt i rundan postar "Jag flyttar mina bönder till skogen" så får du 50 Fisk och 50 Trä. Och om du glömmer bort dig och komma in 1 timme innan slutet och skriver "fasen, ner i gruvan med bönderna!" så får du 98 Fisk och 2 Järn.

Sen skriver Tage Möckling en del om att fria PM kan leda till stora fördelar för spelare som hänger på forumet dygnet runt jämfört med normala människor, samt att om spelare A och spelare B är superpolare IRL så finns det en risk att de hjälper varandra oproportionerligt mycket i spelet. I det sistnämnda fallet kan ju hemliga roller hjälpa till, typ att spelare A upptäcker att det är jättedåligt att trade'a Järn med spelare B eftersom hen får en massa bonus då.

Allt känns glasklart... :gremtongue:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Re: Öppenhet

Dog det här ut nu? Det vore tråkigt i så fall.

Jag tror att det här med den öppna trådens betydelse och komplexiteten hänger ihop. Ju större del av spelet som avgörs dolt, desto svårare att hänga med i det, vilket i sin tur kommer leda till att spelets utgång upplevs som slumpmässig, är min övertygelse.

Mellan höften och pekfingret skulle jag säga att minst 50% av spelet måste avgöras i den öppna tråden. Om vi till exempel kollar på de vanliga varulvsspelen så är det dolda agerandet egentligen en ganska perifer historia. I mitt tomtespel var visserligen en väsentlig del den dolda budgivningen, men samtidigt var det omöjligt att vinna spelet utan att också vinna tråden.

Många av förslagen arbetar dessutom med väldigt mycket dold information. Auktionsmekanik kan lätt bli poänglös om vi inte har någon som helst möjlighet att ens gissa oss till vad våra motståndare har möjlighet att buda.

Därutöver tror jag att sådana här spel gynnas av asymmetri. Det fluff vi brukar använda är ett sätt att göra spelen asymmetriska, vilket jag tror gynnar spelarinteraktionen (och, tänker jag, spelarinteraktion är viktigt i sådana här "sociala forumspel"). Många spel har ju kartor och spelplaner som man ska förhålla sig till, men här måste vi arbeta på annat sätt för att få en naturlig rörelse i spelen. Om man tar Basses spelklur som exempel skulle man kunna slumpa ut en "bordsordning" - det vill säga vilka spelare som sitter bredvid varandra - och sedan göra det så att det är lättare/billigare att bekriga och alliera sig med sina bordsgrannar. Det skulle skapa en naturlig dynamik i spelet och få det att börja rulla trots avsaknad av spelplan där arméer är strategiskt placerade.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Re: Öppenhet

Några snabba tankar nu när jag är hemkommen efter några dagar i fjällen.

1) Jag tycker att både KKs och Feuflux spel låter jätteroliga och skulle verkligen vilja testa dem, även om de kanske inte är helt färdiga. Då får vi också nån sorts in-game-analys.

2) Vimes: du tar upp en viktig poäng när det gäller dold information kontra "det som skrivs i en tråd". Mina kriterier utgår från att de bägge måste vara bärande delar av ett fungerande spel.

Det jag gillar med dold information PLUS auktionsmekanism är att det (tänker jag mig, men jag kan ha fel) suddar ut lite av "Karisma-effekten©", dvs den effekt som påverkar oss när vi läser det som skrivs i tex ett varulvsspel. Kommer ni ihåg när jag skojade i Vimes discospel om LJS och KK närapå höll på att bli utröstad för att han typ diggade vad jag skrev?

"Karisma-effekten" har alltså blivit en ytterligare parameter i våra varulvsspel, även om den sällan blir omnämnd. Jag tänker mig att vi relaterar till varandras sätt att spela på olika sätt och det påverkar oss i hur vi läser spelet. Jag tror tex att Arvidos och BDG läser mig som scummig nästan vad jag än skriver. I deras ögon har jag dålig karisma så att säga, vilket påverkar deras tolkning av vem jag är i spelet. I ett "vanligt" varulvsspel känner man ju inte varandra lika bra som vi gör nu och där kanske karismaeffekten inte fungerar likadant.

Därför letar jag efter en sorts mekanik som gör att vi ser på varandra mer neutralt - som deltagare i ett spel mer än som "den där forumiten". Och då tänker jag mig att auktionsmekanism plus dold informatuon/PM mellan deltagarna kan vara ett sätt att tvinga folk att hantera information mellan spelarna (och alltså värdera dem) på ett nytt sätt.

Men jag kanske är helt fel ute?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Re: Öppenhet

Lite respons på Tages punkter, ta dem för vad de är.

1. Öppen spelplan

Ja. Låter bra.


2. Fast antal pm som skickas via SL till motspelare (kan köpas/vinnas/tilldelas fler och kan förbrukas/mördas/kapas)

Det är bra. Samtidigt tycker jag inte att vi ska kasta ut möjligheten till PM mellan spelare. Det vore ju asspännande om det fanns både en diskussion i en öppen tråd OCH en mer hemlig mellan spelare. Paranoian... :gremlaugh:

3. Resurser i form av någonting. Cash? Handelsvaror

Det som är kul med resurshantering, i mina ögon, är att det tvingar en till val. Och att man med sådana kan skapa en "destruktionsmekanism" som straffar spelare vilka inte handlar aktivt i spelet. Det där lät flummigt, men tänk er att ens resurser stadigt minskar automagiskt och at det därför krävs spelarinitiativ för att få nya resurser. Då skapas incitament till att tex skrtiva i en tråd/rösta/skicka PM/skapa allianser.

4. Fruar, makar och barn att gifta bort för att knyta allianser som är mer än luft och kostar att bryta.

Ja. Se ovan om resurser.

5. Spioner som kan kapa informationsflödet

Låter spännande. Men jag tror också att det isf handlar om att finstämma resurshanteringen: dvs det påverkar resurshanteringsalgoritmen.

6. Lönnmördare som kan nacka "statister" så som spioner, budbärare, fruar och barn.

Gillar!

7. Hemligheter som är obra ute i det öppna.

O ja!

8. Rundor med nått utöver skitsnack

Viktigt! Alltså, snacket i den öppna tråden får inte vara betydelselöst/enbart stämningsskapande. Jag gillar Feus idé om att deltagarna måste rösta om platser i rådet tex.

9. Handel med information mellan spelare via SL (kan även den kapas så klart)

Om jag får välja mellan:

a) info mellan Spelare och SL

och

b) info mellan Spelare A och Spelare B

...så tycker jag nog att den senare är mer spännande – även om viss information förstås måste gå via en SL.

10. EN TRON ATT VINNA OCH SITTA PÅ!

En rimkung på sin tron
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Re: Öppenhet

Basenanji said:
Därför letar jag efter en sorts mekanik som gör att vi ser på varandra mer neutralt - som deltagare i ett spel mer än som "den där forumiten".
Är inte ett spel utan varulvar redan det ett ganska stort steg ditåt?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ok. Mitt förslag är, i större utsträckning än övrigas, en variant på varulvsspel:

varför spelas varulvsspel i lag för? Hur kan man spela varulvsspel individuellt?

Det här är mitt utkast:

12 spelare. 4 varulvar. Utröstning varje runda. Inga nattmord.

Spelet avslutas när alla varulvar är ute ur spel eller om varulvarna är lika många som byborna. Om byn "vinner" får alla bybor 10 poäng, om varulvarna "vinner" får alla varulvar 10 poäng.

Bybor får 3 poäng om de är med och röstar ut en varulv, och minus 1 poäng om de röstar ut en bybo. Varulvar får 1 poäng om de röstar ut en annan varulv.

Varulvar får poäng varje runda de är kvar i spel: 1 poäng om de överlever R1, 2 om de överlever R2, 3 efter R3 och så vidare.

Därutöver har alla spelare ett dolt sätt att skaffa poäng (som man kan tjäna 6-8 poäng på).

Den spelare med högst poäng vid spelets slut vinner.

---

Tanken är att bryta upp det traditionella varulvsspelet genom att göra så att alla har anledning att vara illojala mot gruppen på olika vis, samtidigt som det finns poäng att tjäna på att försöka agera som en grupp.
 
Top