Varulv Varulvsjägarna R2

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag satte två poäng i psy och fys. Sedan satte jag två poäng i kultur: musik (jag är ju gammal musiklärare), två poäng i närstrid för att man ju alltid måste ha lite fajting skills, och två poäng i Vildmarksvana för att jag trodde att ett fantasylir kunde kräva såna färdigheter.

Som syssla valde jag alkemist för att det vore kul att blanda ihop lite helande drycker och osynlighetssoppa.

Men det som verkligen grönar mig är att jag siar fraktion. Jag fick inte reda på några av Vimes egenskaper eller färdigheter, utan bara fraktion (bybo).

Så jag föreslår att vi börjar grilla de andra ni siat.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Varför valde du att sia Vimes från första början?
Vimes är min gamla kompis från förr, men framförallt för att han är en sjukt bra och erfaren varulvsspelare. Jag siade honom i ett tidigare parti, där det visade sig vara ett vinnande drag.

Vi får ju inte glömma bort att jag kan vara en naiv, galen eller någon annan sorts siare - men framförallt stärker det här min gröna status. Vi gör klokast i att söka ulvar bland andra och att få grönfärg på en sån som Vimes är bra.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Rimliga svar. Fortfarande intressant hur många poäng du gick miste om för att vi ska förstå hur spelet är balanserat.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag var säker på RsamusL som ulv när han sa att han var siare och trodde sedan att jag snärjt Empiricus som ulv men har nu fattat att det kan finnas flera siare. Alla verkar det som! Har siat på @Baseanji men bara drabbats av -1 Psy. Tydligen misslyckades jag(?) En tanke jag har är att jag inte är siare utan en falsk siare som ni talade om. Eller borde jag alltid få ett resultat då?
Falsk siare brukar vara att du siar det motsatta. Till exempel en ulv som bybo. Det låter snarare som att något har blockat din förmåga eller att den inte fungerar. Har jag förstått det rätt att du inte fick någon information alls?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag väntar lite på Stövelkatten, men annars känns Pyrrhus som en ganska given kandidat. Vad fick du reda på när du siade mig @Pyrrhus ?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Stövlis!

Ge oss nu lite skarpa iakttagelser: hur ska vi förstå upplägget? Hur kan vi förstå röstningen och utröstningen av Rasmus? Vilka bör vi jaga under den här rundan? Vad betydde platserna?
Har en lite stressig dag på jobbet, så hinner inte kika in så ofta.

Kan börja med att säga att jag INTE är siare.
Utröstningen av RasmusL är väl något av en no-brainer tyvärr. RasmusL öppnar med en klassiker "JAG ÄR SIAREN" och det dyker inte upp något senare som talar emot en utröstning. Både du och Vimes kommer med tunga inspel som talar FÖR att rösta ut Rasmus t.ex.

Jag tror platserna ger information om de andra spelarna. Eller ja, åtminstone min plats gjorde det. Tror jag, eller så skickade bara Sidd random info till mig. Det är lite otydligt.

Ska läsa och klura lite kring min misstankelista, och det här siarkaoset gör inte saken lättare. Har ett par möten jag lär delta i nu dock!
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Missade helt att vi är fast under marken nu! Det mejkar sense speldesignmässigt. Som jag nämnde tidigare så fick jag info av Sidd (helt utan inramning dock), men jag har maxat en skill som borde varit till användning i Handelsboden så det känns rimligt. Att vi nu är instängda är såklart för att vi enbart ska ha de eventuella pusselbitarna att spela med, och alltså inte kunna mjölka fram mer info i R2-R3 etc. Eller så tar vi oss ut i nästa runda? Who knows. Sidd är en mad lad!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Lurigt spel det här.

Jag torskade också ett poäng psyke i natt. Tre möjligheter, som jag ser det:
1. Jag tog skada av att använda min förmåga.
2. Jag tog skada av platsen.
3. Jag tog skada av en annan spelares förmågeanvändning.

Med tanke på mängden variabler i det här spelet så tror jag det kommer vara svårt för oss att med någon form av säkerhet säga något om upplägget. Men jag tror vi måste försöka, har vi tur hamnar vi nära sanningen men framför allt får vi igång något surr i tråden som kanske kan hjälpa oss att identifiera scum.

Så. Ur ett designperspektiv tycker jag det känns lite spännande med fysik och psyke. Jag tror att de skulle kunna funka som KP. Det vore ett vettigt sätt att sakta ner nattmördandet i ett litet spel. Det som talar emot ett sådant upplägg är ju att Empi blev avdödad under natten, och att både jag och Basse (och eventuellt flera?) torskat psykepoäng.

Alltså verkar det mer sannolikt att förmågeanvändning kostar psyke. Kanske?

Eller så kan ulvarna/ulven göra en psykisk attack som gör tre psyke i skada, som får fördelas fritt och Empi hade bara satt en poäng på psyke och dödskolade av den (då har ulven alltså valt mig, Basse och Empi, och är antagligen en rutinerad spelare som tänker att vi med vår rutin är farliga bybor. Jag gissar Stöveln i så fall.).

Eller nått!

Preliminärt är det grönande för mig att Basse claimar psy-förlust, i varje fall.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Alltså verkar det mer sannolikt att förmågeanvändning kostar psyke. Kanske?

Eller så kan ulvarna/ulven göra en psykisk attack som gör tre psyke i skada, som får fördelas fritt och Empi hade bara satt en poäng på psyke och dödskolade av den (då har ulven alltså valt mig, Basse och Empi, och är antagligen en rutinerad spelare som tänker att vi med vår rutin är farliga bybor. Jag gissar Stöveln i så fall.).
Har också funderat på om förlust av psyke beror på någon ulv attack men det lutar åt det förstnämnda ovan. Även jag och Pyrrhus har claimat förlust av psyke om jag inte har helt fel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
@Vimes

Vad i svaret från SL gör att du misstänker Stövelkatten?

Sedan, det behöver väl inte sägas, men ändå. Om vi är tre bybor mot två ulvar och röstar ut en bybo och en annan nattmördss vinner ulvarna.

Och det vore ju tråkigt!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Nämen vad säger ni gänget, ska vi jobba på lite nu när det är mindre än fyra timar till rundan slutar?

Eller kan vi hoppas på att ulvarna anmäler sig självmant?

(Ja, gör det ulvisar, gör det!!)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
För att röra om lite i den här soppan byter jag röst:

Röst: @Vimes

Jag har ingen stark motivering men:

- vad sa SL som fick dig att vilja rösta på Stövelkatten?
- varför så ivrig på att rösta ut Stövelkatten?
 

Pyrrhus

Veteran
Joined
24 Sep 2022
Messages
20
Hej!
Jag fick inte reda på något alls när jag föröskte sia.
Svårt att veta ngt. Men om någon/något blockerade mig och Octagonal så misstänker jag förstås Baseanji. Men jag har inte mer än så vad gäller motivering.
Röst: @Basenanji
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Kan börja med att säga att jag INTE är siare.
Utröstningen av RasmusL är väl något av en no-brainer tyvärr. RasmusL öppnar med en klassiker "JAG ÄR SIAREN" och det dyker inte upp något senare som talar emot en utröstning. Både du och Vimes kommer med tunga inspel som talar FÖR att rösta ut Rasmus t.ex.
Letar och hittar inga "Tunga inspel" i utröstandet av Rasmus. Ifall du var en siare själv så va det en no brainer men du hoppade väl på det tåget innan Vimes som vände kappan just på grund av att Rasmus claimade siare. Och du är själv inte siare så vilka tunga argument och inspel är det du syftar på Stövelkatten?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag tror platserna ger information om de andra spelarna. Eller ja, åtminstone min plats gjorde det. Tror jag, eller så skickade bara Sidd random info till mig. Det är lite otydligt.

Ska läsa och klura lite kring min misstankelista, och det här siarkaoset gör inte saken lättare. Har ett par möten jag lär delta i nu dock!
Har själv inte fått någon random information så vill du utveckla/alternativt börja sätta press på den stackarn du har info på?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Stövlis!

Ge oss nu lite skarpa iakttagelser: hur ska vi förstå upplägget? Hur kan vi förstå röstningen och utröstningen av Rasmus? Vilka bör vi jaga under den här rundan? Vad betydde platserna?
Nu är jobbet jobbat och bilen besiktad.

Grönish
Basenanji - Clean claim i runda ett, dvs lagom vagt och innan alla andra börjar claima siare, och i övrigt bra bybospel. Jag har ingen aning om varför Vimes pingar mig, men om jag varit Basenanji så hade jag såklart också drevat mot mig.
Octagonal - Känns jäkligt ruttad men det är för mig en okänd spelare vilket försvårar bedömningen, men jag lutar mer åt bybo här. Magkänslan osv.

Rödish
Vimes - Egentligen enbart baserat på rödpingningen av mig vilket bara kan ha en av två förklaringar där den ena är att Vimes är ulv och vill skapa ett tydligt drev, den andra är att pingen består av något spelmekaniskt okänt. Då jag inte vet vad det senare skulle vara just nu så är det första alternativet det enda jag kan gå på.
Pyrrhus - Är lite lågflygig sådär och kommer inte med några revolutionerande bidrag. Nu brukar jag ju i regel själv vara rätt lågflygande, men där vet jag ju vad det beror på - i andra fall så får man ju bedöma det för vad det är. Och i det här fallet så har jag inget som är direkt "byboigt" vilket pekar mer ulv.

Röst: @Vimes
 
Top