Varulv Varulvsjägarna R2

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Ett lite nervöst sällskap av Varulvsjägare samlas för överläggningar i Värdhusets källare och efter lite trevande diskussioner så beslutar ni er för att börja med att undersöka Värdshuset ni befinner er på.
Ni stegar ut till det större sällskapsrummet och musiken från scenen tystnar och bargästerna ger er misstänksamma blickar när ni börjar snoka runt. Alla undrar vad RasmusL håller på med vid musikscenen där han står och plockar med musikernas grejer och ni beslutar er för att ni måste kolla upp RasmusLs status i gruppen så ni släpar denne bryskt tillbaka till er möteslokal en trappa ner.
Där kritar ni snabbt upp ett pentagram på källarens golv för exorsistritualen och RasmusL släpas med stolt min rakryggad in i mitten. Ni tar varandras händer och börjar nynna på de uråldriga orden som inleder ritualen. Rummet fylls med skimrande ljusblixtrar och RasmusL skakar i våndor, dennes rena goda oskuldsfulla form framträder och uppslukas av brinnande eldslågor.
Med ett mullrande dån exploderar allt omkring er och källarens tak brakar in.


Bild.jpeg
Ni lyckas rädda er in under en stadig bjälke som Vimes håller upp och ta skydd. Dock hittar ni Empiricus död med svåra rivskador. Dog denne av raset eller har denne blivit riven av en Varulv ibland er. I dennes fickor hittar ni revolutionerande Ingeniörsritningar om Trebuchet-konstruktioner. Alla utgångar verkar spärrade av takras och diverse bråte och det ser ut som att ni inte kan ta er ut från platsen.
Ni tittar olycksbådande på varandra.


Utröstad: RasmusL

Nattmördad: Empiricus

Tackar dessa för spel.

De får skriva en kort avskedspost som ej avslöjar nåt om deras förmågor, sysslor eller roller.

Nu har R2 börjat.

Deadline måndag 21:00.

Kör i vind.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Det va ju med facit i hand ett misstag att rösta ut Rasmus. Anledningen att jag hoppade på när han gick ut med siare är föga förvånande att jag trodde jag va den enda siaren och att Rasmus va ulv. Ville inte heller outa och bli ett mål för ulvarna så det blev som det blev.

Jag har siat och fått information om en annan medspelare. Väntar med att gå ut med mer tills saker börjar klaras upp. Mitt förslag är iallafall att vi i denna rundan outar det vi siat och får klart för oss vilka som har en viss siarförmåga och vilka som inte har det.
Antar i mina funderingar att det är grönande att vara siare annars är jag helt i blindo.

Här är en lista på alla Varulvsjägare och lite funderingar. Grön=Bybo Gul=Osäkert Röd=Misstänkt ulv

RasmusL: Utröstad. Är förmodat grön då han claimade siare.

Empiricus: Nattmördad. Definitivt grön

Vimes: Claimar siare och därför förmodad bybo i mina ögon. Känns trovärdig i att han bytte och såg Rasmus claim som bullshit då han själv också hade rollen siare.

Octagonal: Jag gick inte ut i R1 för att inte bli en måltavla men claimar nu siare. Ha siat och fått ut information.

Basenanji: Inte claimat siare men viktig poweroll eller har jag förstått det rätt? Mer grön än röd för mig men finns fortfarande att gräva.

Pyrrhus: Finns väldigt lite att gå på. Får se om det claimas siare eller ej. Frågade trevande i R1 om det kan finnas flera siare vilket kan tyda på att Pyrrhus också är det.

Stövelkatten: Har inte claimat siare och blir därför en röd flagg hos mig. Finns andra förmågor, vanlig bybo eller ulv? Va också tidig med att hoppa på Rasmus tåget vilket inte grönar.

Den stora frågan blir ju då om det är grönande att vara siare eller ej?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Äsch jag är ju också siare! Siade Vimes och fick fram att han var bybo. Jag har tagit skada i en av mina egenskaper. 😬

Sidd! Vad är det här för spel?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Sedan är vi alltså fast här under jord så platser verkar åtminstone inte spela någon större roll (just nu).

Hm.

Bågar inte helt lita på mitt siande och att Empiricus blev nattmördad tyder på en/två erfarna ulvar.

Tills vidare:

Röst: @Stövelkatten
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Stövlis!

Ge oss nu lite skarpa iakttagelser: hur ska vi förstå upplägget? Hur kan vi förstå röstningen och utröstningen av Rasmus? Vilka bör vi jaga under den här rundan? Vad betydde platserna?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
@Pyrrhus @Octagonal kan ni säga något om spelet? Hur ser ni på varandra i spelet förutom siarestatusen? Jag utgår från att ni är ganska nya i varulvsspel, men ni kanske har erfarenhet sedan tidigare?

Sedan hoppas jag att ni deltar så mycket ni bara kan! Visa hur ni tänker kring spelet och de andra deltagarna! Hellre att vi skriver massor än tvärtom. Oroa er inte för att ha fel eller skriva något som ni tror är överflödigt. Här på rollspel.nu har traditionen visat att ulvar oftast gillar att vara inaktiva, försiktiga och gömma sig under radarn.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Herregud min nya telefon har en så aggressiv autocorrect! Sorry!

@Vimes varför vill du rösta ut Stövelkatten? Räckte det att följa på Octagonals post?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
@Vimes varför vill du rösta ut Stövelkatten? Räckte det att följa på Octagonals post?
Nä, jag har alltså siat Stövlis och fått svar att det är något off med honom. Inte direkt svar att han är ulv, men att det finns indikationer på något avvikande (på ett dåligt sätt).
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Äsch jag är ju också siare! Siade Vimes och fick fram att han var bybo. Jag har tagit skada i en av mina egenskaper. 😬
Intressant! Har också tagit skada (-1 på psyke) och skulle gissa att det är siandet och andra förmågors användande som påverkar.

Siade och fick kanske fram indikationer på självvalda förmågor och lite bakrundsfluff. Inte så jättemycket att komma med.
Möjligtvis kan inte en spelare med låga grundpoäng sia någon med högre?

Eftersom jag förlorat ett grundpoäng i psyke och jag har siat misstänker jag att dessa har med varandra att göra.
Det skulle kunna vara så att fysiska poäng gör dig bättre på att undvika eller utföra nattmord medans ens psyke påverkar din förmåga att sia/skyddas från att bli siad. Kan mitt inte jättevärdefulla siande berott på att deltagaren jag försökte sia hade för höga poäng och kunde skyddas från att ge ut värdefull information?

En annan förklaring är att vi helt enkelt siar olika saker och att min siarförmåga därmed inte är den bästa men även där borde grundegenskaperna ha någon spelfunktion.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Okej! I så fall är jag mer av en traditionell (faktions)siare. Jag fick veta att Vimes var bybo, inget om förmågor etc.

Nu kanske det vore gött att pressa dem ni siat kring info ni fått fram? Eller är det problematiskt att ofta sån info?

Min röst på Stövelkatten ligger kvar. Han måste förklara sig bra för att slippa undan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Just nu misstänker jag mest Stövelkatten (Vimes siande och viss inaktivitet) och Pyrrhus (inaktivitet).
 

Pyrrhus

Veteran
Joined
24 Sep 2022
Messages
20
Hej!
Spelet är lite mer aktivt än jag förväntade mig. Blir lite knepigt att hantera under arbetstid. Är lite förvånad över att alla verkar vara siare. Trodde nog det var en exklusiv roll. Förändrar mina tankar kring taktik helt.

Platser fungerar tydligen inte alls och inte som jag trodde. Känns inte som det lättaste spelet för en nybörjare.. 😄
 

Pyrrhus

Veteran
Joined
24 Sep 2022
Messages
20
Läste Sidds inlägg för R2 slarvigt nu förstår jag att vi är fast i källaren. 🙂
Så här tänker jag.
Jag var säker på RsamusL som ulv när han sa att han var siare och trodde sedan att jag snärjt Empiricus som ulv men har nu fattat att det kan finnas flera siare. Alla verkar det som! Har siat på @Baseanji men bara drabbats av -1 Psy. Tydligen misslyckades jag(?) En tanke jag har är att jag inte är siare utan en falsk siare som ni talade om. Eller borde jag alltid få ett resultat då?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag siade också Basse och fick ett lite udda svar. Fick fram att du håller på med musik, gillar naturen och är en kämpe på att fightas. Alkemi och droger beskrevs också som intressen. Ingen aning om vad jag ska göra med denna infon men känns skumt.
Jag fick likt Pyrrhus -1 Psy.

Är det möjligtvis en ulv vi har framför oss som dikterar spelet eller varför "misslyckas" vi i vårt siande?

Alla förutom Basse har fått någorlunda oklara sianden. Lite märkligt kan jag tycka. Antingen är du vår viktigaste pjäs eller ulv som vill säkra sig själv genom att påstå att Vimes vilken alla redan höll som grön också va grön. Varför valde du att sia Vimes från första början?

Ser ut som att jag och Pyrrhus gått miste om varsin grundegenskapspoäng när vi försökt sia dig. Vi borde kunna ta reda på om det finns ett samband där. Vill du utveckla hur många poäng och vilka du gått miste om.

Röst @Basenanji
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Vänta nu, det där är ju knappast skumt @Octagonal . Det där var som att du läste upp mitt rollformulär.

Synd bara att du inte pressade mig lite innan du räknade upp alla mina detaljer.
 
Top