Nekromanti [Varulvsdisco i Nora] - Game over

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Tack alla!

Det var kul och förstås fantastiskt bra genomfört (alla mina förhoppningar gick i uppfyllelse).

Ulvarnas plan, del ett
Jag ville ta ut Recca först av alla men när hon ändå såg ut att ryka i R1 kändes det vettigare att ta ut nån annan som hade outat nån sorts förmåga. Jag fick feeling för att Mukwa kanske var väktaren och efter ett antal omval blev det han som fick gå. Dessutom är han undervärderad som varulvsspelare.

Inläggstaket
Helt okej om ni frågar mig. Jag blev förvånad av att inte fler närmade sig inläggstaket, vilket skvallrar om att 15 inlägg/runda är ett bra mått på hur mycket engagemang folk orkar lägga ned i spelet. Arvid (först och främst, men också andra) visade hur man kan skriva med kvalitet utan att begränsas av inläggstak.

Från snäll hippie till sentimental clown
Jag tycker ju att "snäll hippie" är en bra beskrivning av mig, men i det här spelet kände jag mig mer som "sentimental clown" som försökte skoja till det här och där, varvat med låtsas-tårar och låtsas-ilska. Hoppas ingen tog illa upp och jag kände mig tvungen att spela ut det kortet. Fanns ju liksom ingen annan logik att bygga på än lögner, lögner och åter lögner. Jag är nog för snäll för att vara ulv och alldeles för over-the-place för att klara av att flyga lågt. :gremwink:

Jag tyckte väl att vi hade rätt goda utsikter efter runda ett, men jag var definitivt i behov av en paranoid by som inte kände sig säker på spelupplägget. När spelet (vilket Vimes snyggt analyserade i vår kommunikation) mer fokuserade på att hitta scumtells blev det svårare att gömma sig tyckte jag.

Spelbalans
Äh, det var bra. Och förresten är det jättesvårt att bedöma eftersom tusen småsaker kan få det att tippa åt olika håll. Trasans outning (vilket jag först tänkte var en flambojant-dramatisk ulv-lögn) och Empis val av offer gjorde det svårare för oss. Visst, det hade varit skönt med fria nattmord, men dans-mekanismen tyckte jag om. Lite konfunderad över att byn aldrig resonerade i stil med:

"Men om man har alibigodis, VILL man ju bli siad och det är DÄRFÖR folk går upp och dansar! Då kan vi lika gärna lita på Basse som lät bli att dansa i runda ett."

Sedan märker jag hur min clowniga, destruktiva spelstil (spamma med luft) blir allt mer föråldrad och omodern. Nåja, nya tag.

Arvid!
OMFG – efter Recca, KK och BDG är ju helt klart månadens varulvsspelare: ARVIDOS! :gremdrink: :gremdrink: :gremdrink:

Jag tappade liksom allt i runda fyra när han smulade sönder vår ulvduo. Då tänkte jag att jag skulle roasta LJS som ett skojigt inslag, för matchen kändes liksom över. Lustigt, för jag tror att KK blev lite charmad av det där, vilket nästan drog ned honom i sista rundan, men dessvärre var resten av byborna kloka, fönuftiga, rationella, logiska och fattade rätt beslut.

Sedan, jag skrev verkligen ett JÄTTElångt inlägg till Recca, som åts upp av SJs internetmonster. Så av alla tokigheter, dumheter och lustigheter var nog det här mina bästa poster och helt med sanningen överensstämmande:

Basennaji said:
Sitter på ett tåg mellan Malmö och Sthlm med en jävla knullballe-uppkoppling. PLUS att både Arvid och Recca går på mig igen. Jag blir galen. Här har vi världens läge att vinna och så måste jag slösa inlägg p�%
Basenanji said:
MAN SKA TYDLIGEN INTE SKRIVA PÅ ETT J'ÄVLA FITTKUKBALLEPISS-I-ARSELHÅLET-TÅG FÖR DÅ ÄTS MITT SUPERLÅNGA JÄVLA INLÄGG UPP!

Vimes kan ta sitt förbannade inläggstak och stoppa upp nånstans! JAG BLIR GALEN%2
Basenanji said:
Blomma! Kärlek! Värme och rosa! Jag älskar er! SJs primal-ångest-terapi funkar verkligen, känner jag efter att ha vrålat mig in i en isoleringscell under restaurangvagnen!

Puss!
---

Det får bli ett bra avsked av det här spelet!

:gremwink:
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Recca said:
Två frågor. Varför nattmord på mukwa? Iofs hade jag en teori men skulle va kul o få den bekräftad.
Varför nattmördade ni inte Arvidos??
Ska berätta en retlig grej: jag ville va den som blev nattmördad så jag skrev att jag skulle skriva mitt case på KK rundan efter. Men egentligen hade jag inte nån tid alls att göra nåt i helgen. Arvidos var dock bra mycket hetare än mig o hade väl redan börjat lyfta upp Larsson i fjärde medan jag mes surrade kring KK. Så varför inte Arvidos?
Min tanke var att om jag mördat Arvidos så skulle det vara uppenbart at jag var sista ulven. Jag försökte ju köra argumentet att KK var röd eftersom du var den som dog (och var den spelare som ville få ut honom).

Nu i efterhand hade det varit bättre förstås att ta ut Arvidos; jag underskattade hur mycket jobb han skulle lägga ner på att få ut mig.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Nu när jag läser LJS'post måste jag faktiskt credda honom:

– Han har styrt upp, coolat ned, peppat, kommit med bra förslag och kämpat jernet! Han har (oftast ensam) kämpat på mot de nedriga kidzen, vilket har gjort att vi öht har haft ett spel att spela.

Dessutom har han spelat smart, snyggt och klarat rollen som ulv över förväntan. LJS som ulv är läskiga grejer kort och gott.

Så: tack kamrat ulv! Jag ska lyssna mer på dig nästa gång du måste kämpa på min sida! :gremgrin:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Trasapa said:
Arvidos, vart köpte du bya-steroider(och bjur du)?? Helt allvarligt så satte jag kaffet i strupen när du från det blå dök med hastigheten av en pilgrimsfalk och satte klorna i sorkarna basse/larsson.
Dessutom Arvid, no hard feelings, allt är bara ett spel och du spelar det för jävla bra!
Haha! Jag tror det var något som lossnade det här spelet, jag har blivit tuffare och skarpare på senare år. Och så var det en enorm edge att jag var tillfälligt arbetslös och kunde gå upp i spelet, det är vanligtvis det som hindrar mig från att delta i varulvsspel.

LJSLarsson+Basenanji var en chansning (men en chansning kvalificerad på magkänsla), men ofta kan en chansning vara det rätta draget. Man får inte vara rädd för att ha fel!

Vimes said:
3. "Att göra en trasapa"; "Att trasapa sig"; "Jag tror att NN har gjort en trasapa, vi röstar ut hen!" - Jag kan se det användas i framtida spel!
Många fina grejer som hände det här partiet såsom "Fastna i Sega Råttan" och "Gå bananas på tåget" :gremlaugh: Av alla varulvsspel på wrnu var det här min favorit!

Vimes said:
5. Förresten, introtexterna för varje runda: tanken var att rollerna successivt skulle bytas ut. Mobbarna blir mer och mer jagade och mellanstadiekidsen skulle bli otäckare och otäckare (första rundan säger kidsen åt Trasapa att gå, i tredje hotar de Lu-kaazh med en hoppvirad handuk och i fjärde rundan slår de Basse med innebandyklubbor). Hade spelet pågått längre hade det kunnat bli riktigt otrevligt...
Briljant!

De här är nog mina favoriter:

Någon kastar också en tom läskburk på Pix, som med lite dimmig blick vänder sig mot mellanstadiekidsen: "Äh, vafan fattar ni, ungjävlar? Allt suger, det suger att växa upp, vuxna suger och barn suger." Pix slänger något på golvet framför ungarna. "Här, ni borde prova." Det är en tändare.
Någonstans har någon hittat en kvarglömd innebandyklubba och Basenanji får utstå flera svidande rapp över låren, samtidigt som alla skanderar: "Erkänn! Erkänn! Erkänn!"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hade impulsen att posta den här videon för att psyka såväl Trasapa, Basenanji som LJSLarsson när jag var på dem, men det hade varit för jävla rått alltså. :gremlaugh:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/2RWE8gk6uhE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/2RWE8gk6uhE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Ulvarnas plan, del ett
Jag ville ta ut Recca först av alla men när hon ändå såg ut att ryka i R1 kändes det vettigare att ta ut nån annan som hade outat nån sorts förmåga. Jag fick feeling för att Mukwa kanske var väktaren och efter ett antal omval blev det han som fick gå. Dessutom är han undervärderad som varulvsspelare.
Haha, tack! Jag kom inte riktigt in i rundan, och jag hade lite för mycket vid sidan av så jag fejkade en powerroll. Det enda jag egentligen gjorde var att munhuggas med någon som jag tyckte fiskade efter powerroller, dvs Basse, och därigenom ge sken av att veta mer än jag visste. Trots att det var Basse som fiskade så var det jag som fick napp :gremsmile:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag gillade det här upplägget. Inläggstaket är guld och jag tror egentligen att det går att vara ännu hårdare. Jag kollade första rundan och det är många inlägg som är längre än regeln tillät. 10 inlägg per person tror jag att vi kan gå ned till utan att tappa allt för mycket.

Fluffet var awesome och dansaförmågan var superkul. Balansen tippade över till byns fördel iom att ulvarna behövde ljuga om flera grejer och inte hade tillgång till tillräckligt funktionella nattmord, men jag gillade uppläggget ändå. Jag vill ju att ulvarna ska tvingas ljuga, det skapar liksom mer noja hos ulvarna så att det finns reaktioner och motreaktioner byn kan nysta i, men det får inte bli uppenbart för byn vad som är sanning.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
Jag gillade det här upplägget. Inläggstaket är guld och jag tror egentligen att det går att vara ännu hårdare. Jag kollade första rundan och det är många inlägg som är längre än regeln tillät. 10 inlägg per person tror jag att vi kan gå ned till utan att tappa allt för mycket.

Fluffet var awesome och dansaförmågan var superkul. Balansen tippade över till byns fördel iom att ulvarna behövde ljuga om flera grejer och inte hade tillgång till tillräckligt funktionella nattmord, men jag gillade uppläggget ändå. Jag vill ju att ulvarna ska tvingas ljuga, det skapar liksom mer noja hos ulvarna så att det finns reaktioner och motreaktioner byn kan nysta i, men det får inte bli uppenbart för byn vad som är sanning.
Jag tycker inte det var obalanserat. Det var ju det där med Trasans uppenbara lögn och Pix' omedvetna grönande av Brynolf och Dragonborn som var nyckeln till byns seger (förutom då att Arvidos är bybo™).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Mukwa said:
Balansen tippade över till byns fördel iom att ulvarna behövde ljuga om flera grejer och inte hade tillgång till tillräckligt funktionella nattmord, men jag gillade uppläggget ändå. Jag vill ju att ulvarna ska tvingas ljuga, det skapar liksom mer noja hos ulvarna så att det finns reaktioner och motreaktioner byn kan nysta i, men det får inte bli uppenbart för byn vad som är sanning.
Fast gjorde den det? Balansen alltså. Visst att Trasapa trasapade sig, men annars? Det fanns ju egentligen inga felaktiga lögner att göra, eftersom det inte fanns några mönster i de tre fluffkategorierna.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,695
Location
Stockholm
Pix-historien var en höjdpunkt tycker jag. Just att vi lyckades utläsa mycket mer än man kunde tro vid en första anblick ur erkännandet. Såna grejer tycker jag är skitkul när de lyckas.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Vimes said:
Mukwa said:
Balansen tippade över till byns fördel iom att ulvarna behövde ljuga om flera grejer och inte hade tillgång till tillräckligt funktionella nattmord, men jag gillade uppläggget ändå. Jag vill ju att ulvarna ska tvingas ljuga, det skapar liksom mer noja hos ulvarna så att det finns reaktioner och motreaktioner byn kan nysta i, men det får inte bli uppenbart för byn vad som är sanning.
Fast gjorde den det? Balansen alltså. Visst att Trasapa trasapade sig, men annars? Det fanns ju egentligen inga felaktiga lögner att göra, eftersom det inte fanns några mönster i de tre fluffkategorierna.
Att de tvingades ljuga är ju fördel byn oavsett eftersom ulvarna inte vet vad som är safe. Då måste de också anpassa sitt spel efter det. Den delen gillar jag iofs (fick också för mig att en ulv outade sega råttor, men ser nu att så inte var fallet). Nattmordskonstruktionen gjorde dock att ulvarna riskerade att utmärka sig och det är också en fördel för byn. Men det är mer i teorin. Ulvarna föll för att det är svårt att vara ulvar och för att byn är bra. Det var ingen ulv som blev fluffninjad förutom Trasapa som ninjade sig själv (det är inte första gången, asså... läs ordentligt :gremsmile: ) Iofs har ulvarna en fördel av att fluffet inte leder någonstans och byn kan haka upp sig på att se mönster där det inte finns några. Spelet var på intet sätt brutet, men spelupplägget ger nog byn en edge skulle jag vilja påstå. Som jag skrev är balansen svår att få till och jag tycker att det här är ett av de bäst balanserade på länge.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Som utomstående var det en fröjd att följa detta varulvsspel tack vare taket.

Jag var bra nära att erbjuda mig att ersätta DB, då han uppenbarligen inte ville vara med längre - men jag hade inte tid att spela förrän idag och nu är det ju över.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Du har förstås helt rätt i att nattmordsreglerna var en nerf av varulvarna. Designvalet där utgick ju från ett felaktigt antagande av mig, att byn skulle ta stryk av inläggstaket. Det gjorde den ju inte, så visst gynnade spelupplägget byn (i teorin i varje fall).

Det sjuka med Trasapa är ju att jag skrev det viktigaste i en TL;DR i startinlägget!
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Vimes said:
Du har förstås helt rätt i att nattmordsreglerna var en nerf av varulvarna. Designvalet där utgick ju från ett felaktigt antagande av mig, att byn skulle ta stryk av inläggstaket. Det gjorde den ju inte, så visst gynnade spelupplägget byn (i teorin i varje fall).

Det sjuka med Trasapa är ju att jag skrev det viktigaste i en TL;DR i startinlägget!
ok jag gjorde en trasapa, men vafan jag är ju trasapa!
Men det är ju inte första gången jag kör i krondike, var inte du SL över ett tidigare lir där jag skulle köra någon form av förmåga men söp bort deadline? Jo men visst var det så. Förvånad kan du inte bli.

Men jag lovar, det är slut på apandet för jag ska söka CSN bidrag så att jag har råd att plugga för byamästaren Arvidos.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hur var det, var tanken med att utelämna klass 4 att straffa slarvläsare, och var tanken med två sega råttor att sätta myror i huvudet på byn?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Arvidos MC said:
Hur var det, var tanken med att utelämna klass 4 att straffa slarvläsare, och var tanken med två sega råttor att sätta myror i huvudet på byn?
Nej, det här med klass fyra var en ren fluffgrej. Det kändes helt enkelt orimligt att coola 12-åringar skulle acceptera att gå på disco med tioåringar.

Men faktum är att det var så jag tänkte när jag gjorde anmälningstråden, men när jag sedan gjorde rollerna var fjärdeklassarna med. Som tur var har jag haft Vicotnik som "korrläsare" (och nu inser jag att jag inte creddat honom: tack, Fredrik! Inte bara för förslaget att Rickrolla utan för att du upptäckte en del knasigheter och kom med vettiga förslag! Vad tycker du själv om spelet?) som direkt upptäckte att jag tidigare utannonserat att det bara var femmor och sexor på discot. Men nej, det var inte meningen att straffa slarvläsare, tanken var förstås att alla faktiskt skulle läsa startinlägget. Det var därför, just för att undvika sådana här saker, som jag hade med en exempelroll.

Angående de dubbla sega råttorna var det en del av mitt designmål att det inte skulle finnas några mönster i fluffet. Även om allt skulle massoutas skulle det vara mer eller mindre omöjligt att veta vad som var lögner och vad som inte var det. En del godis var sött, en del salt, en del var dryck, en del var specifika ("Banana skids") en del väldigt allmänna ("popcorn"). Risken fanns dock att ulvarna skulle råka ljuga något som någon annan hade, varför jag la in två sega råttor i byn.

Jag pratade för övrigt med min kusin om det här. Hon frågade vad målet är när man designar ett varulvsspel, och det är en ganska intressant fråga. Jag tycker att det finns två huvudsakliga designmål som jag tycker att man kan se:
A. Att skapa en lurig nöt för byn att knäcka. Egentligen alla spel där det finns mönster att avtäcka lutar sig mot det här (delvis i varje fall). Thibaultkoden eller sieriförmågorna i Vampirespelet är två exempel. Där blir ulvarna en del av spelets utmaning snarare än att de själva spelar det.
B. Att skapa ett så balanserat spel som möjligt. Utmaningen är inte spelet i sig, utan den andra fraktionen.

Det är klart att de här två designmålen ibland samexisterar, när man gör A vill man antagligen att det även ska vara B, såklart. Men min erfarenhet säger mig att det är extremt svårt att skapa ett spel utifrån A som designmål och samtidigt uppnå B. (Btw finns det väl ett designmål C som handlar om fluffet och spelets story, typexempel är väl Reccas Varulv666).

Men hur som helst, jag svarade att mitt designmål var att göra ett balanserat spel där det bästa laget skulle vinna. Och eftersom jag inte riktigt tror att det går att kombinera A och B (eller, rättare: jag tror att A alltid kommer skapa extremt mycket instabilitet vad gäller att uppnå B) valde jag att aktivt försöka undvika mönster i informationen.

"Men Vimes! Varför hade du ens med fluff dårå?" Förutom att jag tycker att det är roligt med fluff (det är ju jätteroligt att högstadiemobbarna gillar folköl, snus och tändargas som snask, ju!) tänkte jag att ni behövde något att prata om. I synnerhet som folk kanske annars hade tjuvhållit på sina inlägg första rundan.

Sedan kan det ju tilläggas att fluff alltid gör spelet mer oberäkneligt, och nästan uteslutande till ulvarnas nackdel, vilket ju Trasapa bevisade.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Överlag tyckte jag det var ett intressant parti att följa, i första hand för att byn spelade väldigt bra. Men framför allt var det väldigt kul att se Arvidos spela så grymt bra. Arvidos se upp i framtida spel det kan hända att du tar över Mukwas plats som den person man nackar första rundan bara för att man är rädd för dig.

När Vimes och jag snackade om spelupplägget hade jag som förslag att den som siar godis inte fick dansa om spelaren skulle använda sin förmåga. Anledningen till detta vara att få en person bland byn som inte ville dansa, vilket skulle göra att ulvarnas förmåga att tvinga upp någon på dansgolvet mer användbar.

Sen nu i efterhand skulle man kanske låtit en av ulvarna tillhöra Klass 6 (började skolan tidigare), för att ge en av ulvarna ett klass albi. Vilket skulle kräva att rätt siare siade ulven (som i fallet med godiset) där klass siaren endast skulle kunna hitta ulven.

Annars så har jag inte så mycket kommentarer att komma med. Överlag så anser jag att spelet var hyfsat balanserat och anledningen till att byn vann så stort som de gjorde beror på att byn spelade på två/tre nivåer högre än vad ulvarna klarade av.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Förresten, som jag och Vico mer eller mindre konstaterade på TullCon: i framtiden kommer jag hänvisa till inlägget där Arvidos liknar Larsson vid satan och sig själv med Jesus om någon frågar vad som är så awesome med de här varulvsspelen jag spelar på nätet.

Arvidos var inte bara bäst, han var bäst med fett mycket stil också.
 
Top