Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 4

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Röststatus:
Empiricus (5):
Vimes, Xyas, Genesis, Halo9000, Stövelkatten
Stövelkatten (2): Tant ragnar, Empiricus
Tant ragnar (1): Hellzon
Halo9000 (1): Tant Ragnar
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag är inte riktigt med på varför jag är såpass misstänkt.
Misstänkt och misstänkt, just nu är det den verifierade zombien som har en röst på dig.
Det har bytts hårda ord i det här spelet, vi får ta till mjuka ord i eftersnacket.

Nu sova.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Hey @Stövelkatten , jag bytte plats på mig och Genesis, annars var det skitbra. Jag tog bort namnangivelsen också för att inte lura någon.

Vad som inte är skitbra är att jag måste göra mitt jobb minst en gång annars förlorar vi.

Eller?
Såhär är dödsordningen enligt Larssons regelinlägg.

Scenarier (alla ställningar är by-ulv-zombie:

Vi dödar en ulv först. Kvarvarande ulv dödar en bybo. Zombierna dödar en ulv. 2-0-2, zombievinst.

Vi dödar en ulv först. Kvarvarande ulv skippar nattmord i tron att det hjälper. Zombierna dödar en ulv. 3-0-2. Byn hänger Hellzon istället för Genesis, zombies dödar en bybo. 1-0-1, zombievinst.
Detta händer inte för ulvarna vinner inget på att stå över nattmord.

Byn dödar en ulv. Hellzon gissar rätt och blockar ulvarnas bybomord. Zombierna dödar en ulv. 3-0-2. Byn hänger Tant Ragnar. Zombien Genesis dödar en bybo. 2-0-1. Byn vinner om kvarvarande bybo kan förmås att tro på att Hellzon är god.
Jag måste vara superhjälte och byn måste tro på att superhjälten är jag och inte Genesis.

Byn dödar en ulv. Hellzon gissar rätt och blockar ulvarnas bybomord. Zombierna dödar en ulv. 3-0-2. Byn hänger Tant Ragnar. Hellzon blockar även zombiernas bybomord. 3-0-1. Byn hänger bybon Hellzon. Zombierna dödar en bybo. 1-0-1, zombievinst.
Det blir inget bättre om jag är superhjälte två gånger.

Det är onekligen drygt att vara ulv, för deras fraktion kan försvinna inatt. Och jag måste träffa rätt om vi ska vinna.

Om vi tar en zombie först då?

Byn dödar Tant Ragnar. Ulvarna dödar en bybo. Zombierna skiter i ulvmord. 2-2-1. Byn dödar en ulv (alternativet är omedelbar ulvvinst). Ulven dödar en bybo. Zombien dödar en ulv. 1-0-1, zombievinst.

Byn dödar en zombie. Ulvarna dödar en bybo. Zombierna dödar en ulv. 2-1-1 Byn dödar valfritt scum och det andra scummet dödar en bybo. 1-1-0 eller 1-0-1 och byförlust.

Byn dödar en zombie. Hellzon stoppar ulvmordet. Zombies dödar en ulv. 3-1-1. Byn dödar en scum. Scum dödar en bybo. 2-1-0 eller 2-0-1 och återigen hänger det på att vi måste hänga Genesis istället för mig.

Det går inte att komma ifrån att jag måste jobba om vi ska ta hem det här. Jag måste träffa rätt med väktarförmågan ikväll och så måste vi hänga Genesis istället för mig.
Jag tolkar din röst som att du anser att vi bör ta en zombie först? Varför är det att föredra? Det finns ju en stor risk att vi har tre ulvar i spel just nu?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Misstänkt och misstänkt, just nu är det den verifierade zombien som har en röst på dig.
Det har bytts hårda ord i det här spelet, vi får ta till mjuka ord i eftersnacket.

Nu sova.
Verifierad zombie? Menar du Tant Ragnar?

Kan inte Du, Xyas mfl som tror er veta exakt vilka som är vad gå igenom hur ni verifierar att någon är zombie, ulv etc?

Mvh en som inte fattar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag vet inte om vi har två eller tre ulvar kvar. Jag tycker att Stövelkatten känns grön. Det som talar emot är dock som Xyas säger att med en siare, en väktare, en tracker och två spöken så känns det klent med tre ulvar. Speciellt med två zombier som dödar ulv. Och om vi hade fyra ulvar så har vi tre kvar och då finns det liksom ingen plats kvar utom Stövelkatten. Isåfall hade vi ingen bybotracker, alternativt var KK eller Korpa tracker. Ulvarna kan tekniskt ha trackat KK innan de dödade honom (men det känns ju som ett udda val), eller så kan de ha trackat Korpa och fått ping (och därför dödat henne). Så tänker de att de nog har dödat bybotrackern och det är safe att outa sig.

Eller så kan vi ha fyra ulvar och en zombie. Känns lite elakt mot zombien, men hen har ju isåfall klarat sig rätt bra hittills. Då kan Stövelkatten fortfarande vara grön med tre ulvar kvar. Mindre troligt, dock, rent uppläggsmässigt.

Jag tycker i vilket fall som helst att vi inte ska rösta ut Stövelkatten. Han skulle kunna vara ulv, men förutom mig och Xyas är han den grönaste vi har just nu.

Det är också lite roligt att i Hellzons analys så blir vi av med en zombie när vi hänger honom, hahaha. (Jag tycker inte att man ska läsa in för mycket i sån’t här, men lite lustigt är det.

Vi dödar en ulv först. Kvarvarande ulv skippar nattmord i tron att det hjälper. Zombierna dödar en ulv. 3-0-2. Byn hänger Hellzon istället för Genesis, zombies dödar en bybo. 1-0-1, zombievinst.
Jag ligger nog kvar med rösten på Empi. Hans sena intåg på Krilletåget är ju klart rödande, speciellt som det såg ut som att Halo skulle ryka. Hellzons och Empis sena växling till Krille är vad som beseglar hans öde.

@Empiricus, skulle du kunna fixa ihop din snygga röststatistik för förra rundan? Om ingen annan gör det kanske jag kan orka det ikväll. Känns som att vi kanske kan lista ut vem som är zombie och vem som är ulv baserat på detta?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag tolkar din röst som att du anser att vi bör ta en zombie först? Varför är det att föredra? Det finns ju en stor risk att vi har tre ulvar i spel just nu?
Nej. Har du ens läst mina inlägg? Jag finner Stövelns uppradning vettig, då har vi två av var scumfraktion och det kvittar vilken vi dödar ikväll.
Och då är ju min prioordning:
Genesis, 100% scum, och jag vill veta vilken sort, men han har slagit i er att han är väktaren så jag måste hitta nåt scoop som fäller det claimet först.
Tant Ragnar, 99% zombie. Alternativet är nåt crazyscenario där Stövelkatten är ond.
Empiricus, 80:ish procent ulv. Vimes röst ligger förstås tungt där.

Tar vi Empi och har fel så är spelet över för byn. Genesis eller Ragnar är då säkrare satsningar. Jag får inte med nån på ett Genesiståg utan försöker då med Ragnar.

Sen ska man ju inte gnälla enligt varulvsmetat men det är som sagt lite tjatigt att få skriva alla inlägg två gånger.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
@Xyas, nu har jag delat upp inlägget i lagom bitar.

Scenarier med tre ulvar är förstås tänkbara, det räcker att Genesis är ulv ist för zombie så är vi där. Då vill vi förstås döda en ulv först. I det här läget får vi förstås draghjälp av team zombie som måste börja nattmörda ulvar nu för att kunna vinna. (I både två- och treulvsscenarier.)

Jag tror som jag sagt att zombies har pejlat in ulvarna ganska bra. De vet hur det står till mellan mig - Genesis och Stöveln - Ragnar. De vet även hur många de är själva och kan dra slutsatser av det. De har nog testkloat på Stöveln för att se så han inte är ulvtracker. Möjligtvis undrar även de hur det ser ut bland Empi - Halo.

Zombies vet vem de ska döda ikväll, är vad jag säger.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Enulvsscenariot där vi hänger Empi ikväll och ulvarna är slut är förstås möjligt. Då blir nog zombies lite tagna på sängen. Men det är ju en ren present.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Det är också lite roligt att i Hellzons analys så blir vi av med en zombie när vi hänger honom, hahaha. (Jag tycker inte att man ska läsa in för mycket i sån’t här, men lite lustigt är det.
Haha, klockan var mycket. Fint att vi tappar tre spelare när ulvarna inte får nattmörda också.
Ännu mer zombievinst i det scenariot då.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Verifierad zombie? Menar du Tant Ragnar?

Kan inte Du, Xyas mfl som tror er veta exakt vilka som är vad gå igenom hur ni verifierar att någon är zombie, ulv etc?

Mvh en som inte fattar.
- Xyas är verifierad som spöke enligt roll-pm.

- Stövelkatten outar tracker och hävdar att Tant Ragnar pingar.
- Tant Ragnar hävdar att hens roll är vanlig bybo och därmed inte borde pinga
- Stövelkatten är därmed bybo-tracker, ulv-tracker eller zombie som ljuger, vilket gör Tant Ragnar till antingen zombie, bybo eller ulv.
- Här finns stor osäkerhet, men poängen är att de inte kan vara i samma lag.

- Hellzon outar väktare när Stövelkatten hotar att sia honom för att Hellzon vet att han kommer pinga. Hellzon har alltså en roll som pingar, vilket i nuläget kan vara väktare eller zombie.
- Genesis mot-outar väktare och kallar Hellzon en lögnare. Genesis outning sker inte under press, som Hellzons gjorde, och om Genesis inte är väktare finns det egentligen ingen anledning att outa sig då han troligtvis inte riskerar att åka ut denna rundan.
- Genesis är därmed den mer trovärdiga av Genesis/Hellzon vilket ger att Genesis är bybo och Hellzon zombie.

- Kvar blir då Empiricus och Halo9000 som troliga ulvar. Har vi bara två ulvar kvar i spel finns det god chans att endast en av dem är ulv, och då har Empiricus spelat mer misstänkt,


Det är ingen 100%-igt säkerhet (är Genesis inte bybo faller alltihopa), och oavsett vad så är det ganska mörkt för byn, klämd mellan ulvar och zombies. Men jag tar ändå scenariot ovan som mest troligt och hoppas vi vinstchansmaximerar genom att rösta ut Empiricus.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Nu ska jag jobba, blir inga långa krior under dagen men jag verkar ju ha uppskov till imorgon. Två punkter:

Tror ni det minsta på mig ska vi ju inte hänga väktaren ikväll för då är vi körda. Detta skyddar även Genesis menmen.

Kommer det något annat dumt tåg så har ju Empitåget min röst. Men jag hoppas få gehör för mitt Ragnartåg.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Nu ska jag jobba, blir inga långa krior under dagen men jag verkar ju ha uppskov till imorgon. Två punkter:

Tror ni det minsta på mig ska vi ju inte hänga väktaren ikväll för då är vi körda. Detta skyddar även Genesis menmen.

Kommer det något annat dumt tåg så har ju Empitåget min röst. Men jag hoppas få gehör för mitt Ragnartåg.
Nämenokejdå.

Röst: Tant Ragnar

Så ser vi vad som händer.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
- Xyas är verifierad som spöke enligt roll-pm.

- Stövelkatten outar tracker och hävdar att Tant Ragnar pingar.
- Tant Ragnar hävdar att hens roll är vanlig bybo och därmed inte borde pinga
- Stövelkatten är därmed bybo-tracker, ulv-tracker eller zombie som ljuger, vilket gör Tant Ragnar till antingen zombie, bybo eller ulv.
- Här finns stor osäkerhet, men poängen är att de inte kan vara i samma lag.

- Hellzon outar väktare när Stövelkatten hotar att sia honom för att Hellzon vet att han kommer pinga. Hellzon har alltså en roll som pingar, vilket i nuläget kan vara väktare eller zombie.
- Genesis mot-outar väktare och kallar Hellzon en lögnare. Genesis outning sker inte under press, som Hellzons gjorde, och om Genesis inte är väktare finns det egentligen ingen anledning att outa sig då han troligtvis inte riskerar att åka ut denna rundan.
- Genesis är därmed den mer trovärdiga av Genesis/Hellzon vilket ger att Genesis är bybo och Hellzon zombie.

- Kvar blir då Empiricus och Halo9000 som troliga ulvar. Har vi bara två ulvar kvar i spel finns det god chans att endast en av dem är ulv, och då har Empiricus spelat mer misstänkt,


Det är ingen 100%-igt säkerhet (är Genesis inte bybo faller alltihopa), och oavsett vad så är det ganska mörkt för byn, klämd mellan ulvar och zombies. Men jag tar ändå scenariot ovan som mest troligt och hoppas vi vinstchansmaximerar genom att rösta ut Empiricus.

Det finns två faktorer som du bortser från här. Möjligheten att Hellzon är tracker och möjligheten att zombielaget har en tracker.

Stöveln fick inget ping på Empiricus. Det kan tyda på att de är i lag.

Tycker helt klart att vi ska rösta ut Empiricus men om han visar sig vara Zombie så är även Stövelkatten det och då borde ulvarna Hellzon och Tant Ragnar.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Möjligheten att Hellzon är tracker
Är det så förändrar det ingenting. Hellzon har fortfarande ljugit.
möjligheten att zombielaget har en tracker.
Jag ser inte det som särskilt troligt, och även det förändrar inget.
Stöveln fick inget ping på Empiricus. Det kan tyda på att de är i lag.
Varken till eller från. Empiricus är troligen en ulv och pingar därför inte, vilket är det svar Stövelkatten skulle ge oavsett om han var ulv med Empi eller bybo.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Är det så förändrar det ingenting. Hellzon har fortfarande ljugit.

Jag ser inte det som särskilt troligt, och även det förändrar inget.

Varken till eller från. Empiricus är troligen en ulv och pingar därför inte, vilket är det svar Stövelkatten skulle ge oavsett om han var ulv med Empi eller bybo.
Det avgör, hurvida Hellzon är ulv eller zombie, om det fortfarande spelar nån roll för dig. en Hellzon tracker ulv skulle bettet sig likadant som en zombie.

Likaså en zombiekatt med en tracker i laget skulle med sin oping försökt säga att Empiricus inte är zombie men ja det låter långsökt för vad skulle de tjäna på det? Tål iaf att tänkas på.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag vet inte om vi har två eller tre ulvar kvar. Jag tycker att Stövelkatten känns grön. Det som talar emot är dock som Xyas säger att med en siare, en väktare, en tracker och två spöken så känns det klent med tre ulvar. Speciellt med två zombier som dödar ulv. Och om vi hade fyra ulvar så har vi tre kvar och då finns det liksom ingen plats kvar utom Stövelkatten. Isåfall hade vi ingen bybotracker, alternativt var KK eller Korpa tracker. Ulvarna kan tekniskt ha trackat KK innan de dödade honom (men det känns ju som ett udda val), eller så kan de ha trackat Korpa och fått ping (och därför dödat henne). Så tänker de att de nog har dödat bybotrackern och det är safe att outa sig.

Eller så kan vi ha fyra ulvar och en zombie. Känns lite elakt mot zombien, men hen har ju isåfall klarat sig rätt bra hittills. Då kan Stövelkatten fortfarande vara grön med tre ulvar kvar. Mindre troligt, dock, rent uppläggsmässigt.

Jag tycker i vilket fall som helst att vi inte ska rösta ut Stövelkatten. Han skulle kunna vara ulv, men förutom mig och Xyas är han den grönaste vi har just nu.

Det är också lite roligt att i Hellzons analys så blir vi av med en zombie när vi hänger honom, hahaha. (Jag tycker inte att man ska läsa in för mycket i sån’t här, men lite lustigt är det.



Jag ligger nog kvar med rösten på Empi. Hans sena intåg på Krilletåget är ju klart rödande, speciellt som det såg ut som att Halo skulle ryka. Hellzons och Empis sena växling till Krille är vad som beseglar hans öde.

@Empiricus, skulle du kunna fixa ihop din snygga röststatistik för förra rundan? Om ingen annan gör det kanske jag kan orka det ikväll. Känns som att vi kanske kan lista ut vem som är zombie och vem som är ulv baserat på detta?
Röststatistik finns i mina tidigare inlägg. Började med Halo i går, somnade i soffan och nu blev jag plötsligt inte alls så ledig i kväll som jag trodde att jag skulle bli. Läs det med vilken lins ni vill, men jag kan bara bedyra min byboighet, be om ursäkt för frånvaron och hoppas på att jag hinner komma in innan 22. Stöveln är fortsatt ulv i min bok.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Röststatus:
Empiricus (4): Stövelkatten, Genesis, Halo9000, Vimes
Stövelkatten (1): Empiricus
Tant ragnar (2): Xyas, Hellzon
Halo9000 (1): Tant Ragnar
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Stor spridning på rösterna. Har vi tre ulvar kvar så kan de ju raskt hoppa över i slutet och avgöra det hela.

Röst: Empiricus
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Röststatus:
Empiricus (5): Stövelkatten, Genesis, Halo9000, Vimes, Xyas
Stövelkatten (1): Empiricus
Tant ragnar (1): Hellzon
Halo9000 (1): Tant Ragnar
 
Top