Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 3

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Varför? Har du skrivit något som motiverar den här rösten förra rundan? (För den här rundan har du ju inte gjort det.)
Ja framförallt för att jag tror att han bluffar tracker. Men han har ju också röstat ut siaren samt att han skriver väldigt konstiga tabeller med begränsat urval. Det mesta är från förra rundan men i ett inlägg idag så beskriver jag att jag inte tror att byn har både tracker och siare.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Halo höll jag ju som grön fram till runda 3 när han som sagt har rotat i allting för att minska grönheten hos övriga.
Jag tappade bort ett resonemang nånstans i går natt men det gick ut på att KrilleW inte visade någon beröringsskräck, så han är grönröd bland de gröna.
Jag vill nog se en motivation till rösterna på Halo innan jag följer med den Vimeska inkvisitionen dit, men jag kan vara lättövertygad.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ja framförallt för att jag tror att han bluffar tracker. Men han har ju också röstat ut siaren samt att han skriver väldigt konstiga tabeller med begränsat urval. Det mesta är från förra rundan men i ett inlägg idag så beskriver jag att jag inte tror att byn har både tracker och siare.
Varför tror du inte på KrilleW som alternativ den här rundan?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Varför tror du inte på KrilleW som alternativ den här rundan?
Gör jag inte det? I inlägg #93 så misstänker jag KrilleW som nybörjar ulv och

Stövelkatten eller Empiricus som sista erfarna ulven. Det har inte direkt ändrats.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Oj, här händer det saker. Jag vill skriva av mig hur jag tänker just nu:

Sammanfattningsvis:
jag känner mig mest säker på att KrilleW är ulv, och jag tror att Halo9000 också är ulv. Jag tror vi har tre ulvar. Jag vet inte vilka som kan tänkas vara zombies, men jag tror att de är två.

Lite längre:
Helgröna för mig är Vimes och Xyas (samt givetvis Basse och Korpa).

-KrilleW är röd ulv, ty lagom smart och trixigt spelande från hans sida, och att Sidd inte rört vid honom med tång. Samt att han verkade lägga sig platt då drevet mot honom fick fart.
-Empiricus är grön från att vara ulv, ty han har pekat konstant på KrilleW sedan halva runda två. Skulle Sidd visa sig grön är såklart emp. klart rödare.
-Stövelkattens outning luktar riktigt illa. Den grönar dock från Ulv (trackern är bra på att hitta zombies - finns zombies vore det en galen risk att rita upp en tavla på sin rygg för hungriga zombies). Om outningen nu var medveten famlar jag dock lite efter ett motiv. Det enda jag kokat ihop är zombietracker, men det vill ju ingen annan tro är en möjlighet (förutom halo9000).
-Halo9000: osäker här. behöver kolla mer, vilket jag hoppas jag hinner under dagen/kvällen. Behöver fundera på om zombietracker verkligen är så tokigt att bara en skummis skulle haka på den idén.
-Hellzon: Känns grön. Utförliga analyser, nu senast om Genesis.
-Genesis: ligger lite i samma fack som Hellzon.

Hoppas jag inte missat någon här.

Upplägget då. Jag tror att zombier finns. Det skulle vara svårt att inte ha med rollen tänker jag. Jag tror på två zombier. Ulvspel känns som en såpass social grej att man skulle tappa mycket med en roll som verkade på egen hand, och inte behövde peka på/distansera sig från specifika spelare. Två zombier tror jag leder till tre ulvar (två ulvar känns som det är för svårt för ulvarna, fyra ulvar säger alla i tråden skulle vara obalanserat för byn).

Vi behöver hitta de två sista ulvarna så snabbt vi kan, och får väl hoppas att zombierna hjälper oss med det. Den rödaste ulven i min analys är krillew, så min röst hamnar på honom. Teorin med två nybörjarulvar och en gammelulv låter väl möjlig, och då faller Halo9000 in som en het kandidat - mest för att andra i listan ovan är grönare.

Zombie-analys kräver en till läsning och post, men jag tänker att prio 1 nu är att hitta ulv. Jag har lite vaga magkänslor här, men det finns ingen anledning att späda ut ulv-jakten med det just nu.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Gör jag inte det? I inlägg #93 så misstänker jag KrilleW som nybörjar ulv och

Stövelkatten eller Empiricus som sista erfarna ulven. Det har inte direkt ändrats.
Alright. Jag tänkte mest att du verkade sugen på att hoppa på drev som inte är KrilleW.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Halo höll jag ju som grön fram till runda 3 när han som sagt har rotat i allting för att minska grönheten hos övriga.
Jag tappade bort ett resonemang nånstans i går natt men det gick ut på att KrilleW inte visade någon beröringsskräck, så han är grönröd bland de gröna.
Jag vill nog se en motivation till rösterna på Halo innan jag följer med den Vimeska inkvisitionen dit, men jag kan vara lättövertygad.
Det där stämmer ju rakt av inte. Du försökte ju starta derv mot mig i inlägg #56 R2.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Jag tappade bort ett resonemang nånstans i går natt men det gick ut på att KrilleW inte visade någon beröringsskräck, så han är grönröd bland de gröna.
Felskrivning. Grönröd bland de röda ska det förstås stå.
Det där stämmer ju rakt av inte. Du försökte ju starta derv mot mig i inlägg #56 R2.
Du det hade jag fan glömt. Jag startade ett drev mot dig som ingen ville på, sen böt jag till Sidd, visst var det så? Får kolla närmare.
Vill minnas att du blev grönare än de andra i den röda kvartetten på något vis och varit halvgrön men misstänkt av nödtvång sedan Vimes, Xyas och Stövlo grönat sig.

Nån anledning hade jag iaf.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ingen verkar vilja haka på drev mot Katten men jag ser ändå katten som mer misstänkt än Empiricus just nu. Byter till KrilleW för han har ju verkligen spelat misstänkt.

Röst: KrilleW
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
-Stövelkattens outning luktar riktigt illa. Den grönar dock från Ulv (trackern är bra på att hitta zombies - finns zombies vore det en galen risk att rita upp en tavla på sin rygg för hungriga zombies). Om outningen nu var medveten famlar jag dock lite efter ett motiv. Det enda jag kokat ihop är zombietracker, men det vill ju ingen annan tro är en möjlighet (förutom halo9000).
För det första, om Stövelkatten är bybo så var hans outning ett misstag, så då kan du inte analysera den som ett medvetet val. Jag tycker fortfarande att zombietracker är ett löjligt påhitt. Om ni tror att Stövelkatten är en zombie, varför tror ni på att han skulle vara tracker? Jag kan se följande scenario som möjligt (men inte troligt):

Stövelkatten och hans kompis är zombier. De är oroliga för en tracker som kan pinga dem. De kommer på en vågad plan! Katten outar sig "av misstag" som tracker. Om de har tur och det inte finns någon bybotracker eller om bybotrackern är död (KK), så ligger de riktigt fint till. Katten blir grönförklarad och kan till och med gröna sin misstänkte kompis om det skulle behövas. Om det finns en bybotracker kan Stövelkatten rikta misstankarna däråt eftersom han har ett gott rykte. Det kommer såklart att avslöjas när personen visar sig vara bybo, men då tar det en runda till att rösta ut katten, och de har fått bort den ende som kan avslöja zombiekompisen. Inget av detta kräver att Stövelkatten ska vara tracker, och jag förstår inte hur det skulle bidra till historien.

Jag tror dock inte att ovanstående är sant. Med bara två på laget känns det oerhört riskabelt att offra en av dem, speciellt en med så gott rykte. Jävligt hardcore om det är så, och tusen zombiepoäng till Stövelkatten, men jag har svårt att tro på det. Ulv, möjligtvis. Zombie, nej. Bybo, antagligen.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
För det första, om Stövelkatten är bybo så var hans outning ett misstag, så då kan du inte analysera den som ett medvetet val. Jag tycker fortfarande att zombietracker är ett löjligt påhitt. Om ni tror att Stövelkatten är en zombie, varför tror ni på att han skulle vara tracker? Jag kan se följande scenario som möjligt (men inte troligt):

Stövelkatten och hans kompis är zombier. De är oroliga för en tracker som kan pinga dem. De kommer på en vågad plan! Katten outar sig "av misstag" som tracker. Om de har tur och det inte finns någon bybotracker eller om bybotrackern är död (KK), så ligger de riktigt fint till. Katten blir grönförklarad och kan till och med gröna sin misstänkte kompis om det skulle behövas. Om det finns en bybotracker kan Stövelkatten rikta misstankarna däråt eftersom han har ett gott rykte. Det kommer såklart att avslöjas när personen visar sig vara bybo, men då tar det en runda till att rösta ut katten, och de har fått bort den ende som kan avslöja zombiekompisen. Inget av detta kräver att Stövelkatten ska vara tracker, och jag förstår inte hur det skulle bidra till historien.

Jag tror dock inte att ovanstående är sant. Med bara två på laget känns det oerhört riskabelt att offra en av dem, speciellt en med så gott rykte. Jävligt hardcore om det är så, och tusen zombiepoäng till Stövelkatten, men jag har svårt att tro på det. Ulv, möjligtvis. Zombie, nej. Bybo, antagligen.
Alternativ 3: Stövelkatten och hens eventuella kompis är zombier, de/hen har byggt upp ett alibi i typ word eller docs med Katten som "tracker" för att ha redo om skiten träffar fläkten. Zombier är också människor och Katten gör ett misstag och postar utan att redigera. Nu behöver Katten snabbt rädda upp eller leva med det hela och har bara tur att ingen kommer ut med ett motclaim.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag är villig att lyssna på ett case mot Genesis. Verkar inte som vi får något från dig under dagen eller?

Å andra sidan ser det ju ut lite som att Halo och Empi petar i alla hål de hittar för att inte bli marscherade till galgen.
Jag vill gärna inte bli hängd, nej, det tillför inte speciellt mycket enligt mig.

Also, jag kanske kommer med ett case mot Genesis om kvällen räcker till, men jag tittar lite närmare på dig först. Främst eftersom många verkar hålla dig för grön och det i morse inte kändes riktigt som det passade.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
För det första, om Stövelkatten är bybo så var hans outning ett misstag, så då kan du inte analysera den som ett medvetet val.
Ser nu att jag läste ditt lite fel, @Tant Ragnar. Om Stövelkatten är ulv så är ju outningen inte ett misstag. Men om han kan sälja det som bybotracker så kan inte zombierna röra honom förrän alla ulvar är döda. Så det är ju på sätt och vis briljant. Zombierna kommer inte att anfalla stövelkatten förrän ulvarna är döda, och ulvarna är inte döda sålänge zombierna inte anfaller Stövelkatten. o_O
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Vimes i #186:

@Hellzon - Jag förstår nästan inget av vem du misstänker och varför. Du listar Basse, xyas, mig, Sidd, och Tant Ragnar. Kan du gå igenom dessa och förklara vad du misstänker och varför du väljer just Basse?

Får det här svaret i post #206:

Sidd och Tant Ragnar: Vad är det du inte är med på @Vimes? Vi har alldeles för lite från båda dessa. Båda följer strömmen i sitt enda inlägg med något som liknar substans. Kan vara att de är nya och ovana, men kan vara textbook medglidande av ulvar också. Sidd har ju postat en del nu på kvällen och lyft sig.

Xyas har bara harvat massoutningsspåret. Kört fast i ett spår plus att han har lobbat för något som sannolikt är direkt dåligt för byn. Vid eftertanke kanske en scum skulle släppa det när det visar sig att alla andra är emot, men jag fick konstiga vibbar.

Vimes, jag hag inte sagt att jag misstänker dig, jag sa att jag är förvånad att du inte har röster på dig, från de du antagoniserat. Hjärnan säger att en scum inte skulle sticka ut så som du gör fast magen är orolig för att du tar kommandot. Minns du att du sa efter Subterfuge-partiet att du är bra på att få folk utröstade?

Basse då. Han har varit Basse. För många inlägg för att gå igenom 22 på natten men ingen substans. Hfjar lite på andra att komma igång. En analys av Genesis som blev bra när han kom till det som alla har på honom - att Genesis uttryckligen röstade på Halo för att gröna sig. (Rävgate ger jag inget för.) Reaktionerna nu senast när Basse bedyrar sin byboighet och ger upp med ett dygn kvar till deadline känns inte grönande heller.
Det är inget vattentätt case men det är det bästa jag har just nu.

Och seriöst, halva tråden handlar om att Basse är Satan och du Vimes är 90% skyldig till det. Lite drygt att peta på folk för att de går med på dina resonemang.

Läs Hellzons poster innan, det framkommer ju tydligt att det inte alls är tydligt vem om någon som Hellzon misstänker här.

Post #127 med ”min magkänsla pekar på” nämner Tant Ragnar, men bara med texten ”Jag trodde faktiskt Tant Ragnar var veteran men det var bara sen Subterfuge då, som jag också var med på.” Övriga i den posten som magkänslan pekar på är: Basse, Vimes, Xyas, KK

I post #180 kommer en text som beskriver Sidd, KrilleW, mig, korpa och Tant ragnar där Sidd dyker upp med ”Vi har för lite på Sidd för att jag ska uttala mig.” och Tant ragnar med ” Tanten bubblar upp lite på ren inaktivitet och att hen följer strömmen.”

Post #182 ”Där har ni mina topp 5: Basse, xyas, Vimes, Sidd, Tant Ragnar, med Basse i stark ledning.”

Tydligt? Man kan tänka det, men Hellzon säger ju i samma post som hen beskriver hur tydlig hen är att H alls inte misstänker Vimes, det framkommer än mer att åsikten om Sidd och Tant Ragnar bara bygger på att de levererar lite och att xyasmisstanken också kanske är svag men att H fick konstiga vibbar.

Den här serien poster tar jag upp för att jag tycker det är ett tydligt sätt som Hellzon verkar ta mer ställning än hen faktiskt tar.



I övrigt i runda 1 hittar jag inga egna ställningstaganden från Hellzon, utan det är saker som lyfts av andra och medhåll på tåg som är melodin i runda 1. Däremot många kloka och strukturerade inlägg som är rätt generella men som likväl kan skrivas av ondingar.

Hellzon berör inte heller Siddtåget på slutet men snackar om det. Det har Halo redan varit inne på och Hellzon skriver en post i R2 som utviker om det mer. Men det återkommer jag till.
Kontentan jag får fram här är att det märks i runda 1 att Hellzon spelat varulvsspel förut. Det finns inget som skriker grön om hens spel när man tittar ordentligt på det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Röststatus:
KrilleW (4): Empiricus, Tant Ragnar, Xyas, Halo9000
Empiricus (3): Genesis, Hellzon, KrilleW
Halo9000 (2): Vimes, Stövelkatten
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Du det hade jag fan glömt. Jag startade ett drev mot dig som ingen ville på, sen böt jag till Sidd, visst var det så? Får kolla närmare.
Vill minnas att du blev grönare än de andra i den röda kvartetten på något vis och varit halvgrön men misstänkt av nödtvång sedan Vimes, Xyas och Stövlo grönat sig.

Nån anledning hade jag iaf.
Såhär var det ju. Jag gjorde en skitdryg genomgång av R1, där jag i andra fasen fastnade rätt mycket på Halo:

Halo velar först men hoppar snabbt på Bassedrevet. Halo gör en analys med en del självklarheter och en del felaktigheter. Det gav mig vittring och jag startade ett drev i inlägget efter.

Senare samma kväll känner jag efter att det var nog förhastat och inte så välmotiverat som det kändes från början och hoppar på det mer grundade Siddtåget:
Du läser mig lite konstigt gällande zombies, jag konstaterar i inlägget du länkar att vi teoretiskt kan sakna zombiefraktion helt men att det inte är sannolikt.

Gällande Tanten så har hen spelat upp sig. I R2 för hen ju rimliga resonemang om att Basse inte var sig själv och flaxade överallt, och om inläggsmängd. Det går att läsa det illvilligt som att Tant håller sig kvar i gamla spår, men ett lyft från R1. På den gröna sidan om mitten.

Vilket lämnar Sidd som den nybörjare som ser rödast ut. Äh, vi kör. Det finns ett Siddtåg och jag känner att jag inte kan motivera varför folk ska med på mitt Halotåg. Motivation till Siddtåg har jag gett i slutet av R1.

Röst: Sidd
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
När det gäller Empiricus så har jag framförallt två grejer på honom. Det ena är hans analys av mig som kändes väldigt skevad. Han tog med poster som "tydliga rollmissuppfattningar" som tydligt inte var rollmissuppfattningar: Länk

Det andra är Sidds totala distansering gentemot Empiricus. Med tanke på att Sidd kastade misstankar ganska vilt omkring sig och hann med en hel del poster, framförallt på slutet, så luktar detta riktigt unket. Det känns som en nybörjarulv som inte vågar göra fel gentemot sin mer erfarne kollega. Ingen spelare har nämnt någon annan spelare så lite som Sidd nämnde Empi.



Tänkte jag säga.

Sedan sökte jag på hur mycket Sidd pratat om Halo. Exakt en gång. Medan han har slängt ur sig konstanta anklagelser mot alla andra, framförallt folk vi vet är gröna. Låt oss titta på olika spelares Sidd-index!

I hur många inlägg nämner Sidd …
Vimes: 14
Basse/Basenanji: 7
Genesis: 9
KrilleW: 9
Xyas: 7
Stövelkatten/katten: 7
Korpa: 6
Hellzon: 6
Empi/Empiricus: 2
"Tanten": 1
Halo: 1
(Jag kan inte söka på "KK", för det är för kort)


Jag kan inte annat än se att Sidd-index har ett slående prediktivt värde. Postare med högt Sidd-index tenderar att korrelera med bekräftad grönhet (Korpa, Vimes, Basse, Xyas). Detta är grönande för KrilleW och rödande för Tant Ragnar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Eftersom en stor del av poängen jag hade mot Empi gäller ännu mer för Halo, och eftersom Halo yrat om zombietrackers i vad jag inte kan tolka som annat än desperata försök att få något att fastna, så hoppar jag på Halo-drevet. Empi är ingalunda grön i min bok, men Halo är väldigt ulvig.

Röst: Halo9000

(Ja, jag inser att min rösthistoria denna runda ser ut som en jävla "Följa Vimes". Men jag tänker inte låta bli att rösta på Halo bara för att verka oberoende.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
I hur många inlägg nämner Sidd …
Vimes: 14
Genesis: 9
KrilleW: 9
Basse/Basenanji: 7
Xyas: 7
Stövelkatten/katten: 7
Korpa: 6
Hellzon: 6
Empi/Empiricus: 2
"Tanten": 1
Halo: 1
(Jag kan inte söka på "KK", för det är för kort)

Nu i nummerordning!
 
Top