Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 2

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Tankar om Empiricus: jag har två huvudsakliga skäl till att misstänka Empi. 1) Hans lite märkliga röstningsbeteende i R1 (petar upp Xyas-drevet nästan jämsides med Basse., för att sedan överge det till förmån för en helt dödfödd röst på Genesis). 2) Hans tvärsäkra och onyanserade "Vimes är ulv" efter att jag drevat ut Basse. Vad gäller grej 1, blir den förstås lite mindre suspekt i och med att Xyas måste vara grön. Kvar är väl någon anklagelse om att Empi verkligen inte ville påverka utröstningen i R1. Vad gäller grej 2 är det i sig inte så farligt, det resonemang han kör (att jag som ulv skulle kunna köra ett dödsdrev och att Basse hade varit ett möjligt offer) är inte orimligt. Det som stör är mer att det är lite ovant att Empiricus kör en onyanserad "X är ulv" och har ett ordentligt analysarbete bakom. Han har inte gjort något liknande annars i spelet. Utöver de här två sakerna har Empi spelat rätt bra, tycker jag.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det här behöver man förstås kolla mer detaljerat på, men spontant känns det som att Halo9000 och Genesis skulle kunna vara onda tillsammans, och om Xyas är ond tror jag Empi också är det.
Återkoppling på detta: Xyas är inte ond, Empi kan förstås vara det ändå, men som skrivet ovan gör ju Xyas grönhet att Empis röstbeteende i förra rundan blir mindre suspekt. Jag gick för övrigt tillbaka och tittade på Halo9000:s röstning förra rundan. Han byter från Basse till xyas (här kan vi tänka oss en ulv som inte vill sitta i det mest aktiva drevet), dock tycker jag att han verkar vara rätt konsekvent med att Xyas är skum och att han inte är så misstänksam mot Basse. Verkar legit alltså.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Enligt klassisk varulvsspelsteori (det här kanske också är metat från 2010) så ansluter sig ulvar gärna till drev av bybor skapade av bybor. Såhär såg det ut med Basse-drevet:




Vimes2020-10-12 18.46OröstatBasenanjiG(1) H(3) KK(1) B(1)
Halo90002020-10-12 20.03OröstatBasenanjiX(1) G(1) H(3) KK(1) B(2)
Sidd2020-10-12 21.56OröstatBasenanjiX(1) SK (1) G(1) H(2) KK(1) B(3)
Genesis2020-10-13 07.32Halo9000BasenanjiX(1) SK (1) G(1) H(1) KK(1) B(4)
Tant Ragnar2020-10-13 08.36Konrad KonvaljBasenanjiX(1) SK (1) G(1) H(1) B(5)
Stövelkatten2020-10-13 11.06OröstatBasenanjiX(2) SK (1) G(1) H(1) B(6)
Basenanji2020-10-13 11.27StövelkattenGenesisX(2) G(2) H(1) B(6)
Halo90002020-10-13 19.58BasenanjiXyasX(3) G(3) B(5)
Hellzon2020-10-13 20.44OröstatBasenanjiX(3) G(3) B(6)
Xyas2020-10-14 18.50Halo9000BasenanjiV(1) X(2) S(1) G(2) B(7)


Xyas påhopp här på slutet är typiskt byboigt. Det är skitdumt av en ulv att gå in med en sista röst på det här sättet på en bybo. Hellzons Basse-röst är kanske lite mer suspekt står det lite och väger. Det är fortfarande lite ballzy att kliva in så sent, men om vi tänker oss att Genesis är Hellzons ulvkompis är det rätt rimligt. Halo9000:s avhopp från Basse-drevet kan vara ett utslag av en ulvsom inte vill vara med om att hänga en bybo. Stövelkattens inkliv är liknande Hellzons, inte helt sannolikt som ulvmanöver, och i det här fallet finns det inget annat drev att gå in in (är Stöveln ulv är det nog mest lathet!). Tant Ragnars inkliv är ganska likt Stövelns (här kan vi kanske tänka oss att ulv-Ragnar är nybörjare och tycker det verkar soft att sitta i Vimes drev). Genesis och Sidds inkliv skulle jag dock säga är ganska bekväma ulvplatser, hyfsat tidigt men ändå med ett finger i luften om vartåt det barkar.

Ska man säga något om det här känns Hellzon och Genesis som en inte helt omöjlig ulv-kombo.

Men! Alla de här analyserna blir lite vridna med zombie-fraktionen. Ulvarna vet ju inte om jag eller Basse är zombie.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag avvaktar gärna med massoutning, men är inte helt negativ. Resultatet av en sådan skulle säkert bidra till att vi får en materia att jämföra med folks utsagor tidigare vilket kommer ge mer tydligt kring vem som är människa och vem som är ulv (rutten eller färsk). Men jag ryggar tillbaka lite, bland annat pga av osäkerhetsfaktorn "spöken".
När du skriver det här inlägget har du fått svar av Larsson att jag pingar. Hade det inte varit intressant att köra outning och bolla över till mig som första outare? Outar jag inte spöke vet du ju att jag är zombie. Över huvud taget tänker jag att det borde varit rimligt av dig att pressa mig att outa mig tidigt den här rundan. Med tanke på att alla misstänkte mig som fasen direkt från start i rundan verkar det ju rätt lätt att tvinga mig till en outning. Hur tänkte du?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
När du skriver det här inlägget har du fått svar av Larsson att jag pingar. Hade det inte varit intressant att köra outning och bolla över till mig som första outare? Outar jag inte spöke vet du ju att jag är zombie. Över huvud taget tänker jag att det borde varit rimligt av dig att pressa mig att outa mig tidigt den här rundan. Med tanke på att alla misstänkte mig som fasen direkt från start i rundan verkar det ju rätt lätt att tvinga mig till en outning. Hur tänkte du?
Hoho. Scenariot där Stöveln är ulvtracker blev en pinne troligare nu. Men varför grönar han då i praktiken två starka bybor. För att nästan helgröna sig själv? Men som ulv blir han ju ett mål för zombies. Och ingen annan tracker har kommit ut, och jag tror inte ulvarna har tracker och vi bybor är utan.

Hum.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
När du skriver det här inlägget har du fått svar av Larsson att jag pingar. Hade det inte varit intressant att köra outning och bolla över till mig som första outare? Outar jag inte spöke vet du ju att jag är zombie. Över huvud taget tänker jag att det borde varit rimligt av dig att pressa mig att outa mig tidigt den här rundan. Med tanke på att alla misstänkte mig som fasen direkt från start i rundan verkar det ju rätt lätt att tvinga mig till en outning. Hur tänkte du?
Så här i efterhand, ja.

Hade egentligen inte tänkt outa mig själv alls. Min initiala handling var att börja räkna på statistisk runt om du var ond eller god. Men det gav typ inget på grund av att konstanterna var rätt få just då. Så det rann ut i sanden. Sen kom spökgate vilket födde idén om att kunna verifiera era uttalanden. Själva outningen var inte menad dock haha.

Hade jag kunnat spela mer aktivt på veckodagarna hade jag kanske gjort en annan bedömning.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Hoho. Scenariot där Stöveln är ulvtracker blev en pinne troligare nu. Men varför grönar han då i praktiken två starka bybor. För att nästan helgröna sig själv? Men som ulv blir han ju ett mål för zombies. Och ingen annan tracker har kommit ut, och jag tror inte ulvarna har tracker och vi bybor är utan.

Hum.
Alltså det här är skitskumt. Något känns ju av med kattens hantering av sin roll. Men är han ulv lär ju zombierna nacka honom inatt (om nu inte sidd är den enda zombien och hängs innan han hinner nattmörda) så vi kanske inte ska hänga honom denna rundan.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Alltså det här är skitskumt. Något känns ju av med kattens hantering av sin roll. Men är han ulv lär ju zombierna nacka honom inatt (om nu inte sidd är den enda zombien och hängs innan han hinner nattmörda) så vi kanske inte ska hänga honom denna rundan.
Det här med rollhantering är inte min grej alltså haha. Var det inte samma sak i förra eller förrförra spelet?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag läste igenom kattens inlägg i R1 och R2. Hittade inte något som fick mig att pinga åt ena eller andra hållet direkt (ber om ursäkt för att jag inte gör en bättre katalog över inlägg - sitter på telefon just nu).
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jaha, då var det min tur att göra en KrilleW och posta i fel runda:

Jag vet inte om jag gillar iden om att pressa nybörjare då det mycket väl kan vara en taktik av hungriga rävar. Ulvarna kommer troligen vilja dreva ut lätta byten för att öka sitt övertag. Det finns dock en poäng men vi får vara på vår vakt isåfall.
Halos absolut första inlägg i spelet. Mtp att vi nu starkt misstänker att vi har noobs på scumsidan så är det ju intressant. Men finns det ulvrationalitet här? Skulle ulvhalo gå ut direkt och försöka avleda uppmärksamheten från sina mednoobulvar? Kanske.

Så jag har några röster på mig? Jag undrar om Empiricus verkligen tror på det där med rävsnack grejen själv?
Justja, Empi körde rävgate. Det pekar ju mot att de inte är scum ihop.

Eller vad tusan! Basse är snabb på att hoppa på drevet på mig och verkar mer inne på att följa andras resonemang än att komma med egna. Känns scummigt.

Röst: Basenanji
Hoppar på Bassetåget.

Grönröda listan, med vår allmänna åsikt i fetstil.
Stövelkatten: Gröngul Grönad i nuläget

K.K: Gröngul Garanterat grön

Tant Ragnar: Grönish Gulrödish

Genesis: Gul Typ

Vimes: Grön Grön

Sidd: Gul Tut tuut

Basenanji: Gulröd Grön

Empiricus: Gul Rödgul

Hellzone: Har inte fått någon känsla än Grön

Korpa: Grön Grön

Xyas: rödande. Grön

KrilleW: troligen grön Gröngulröd?
Halo följer ju inte exakt verkligheten så som vi känner den nu, vilket antingen är grönande eller så vill han dra uppmärkdamhet från Krille. Hmm.


Matigt inlägg med referenser till tidigare partier som jag inte varit med på. Här har vi iaf vad jag tycker ser ut som sybstans från Halo.

En till sak som jag har funderat på är hur zombiernas närvo påverkar hur ulvar spelar.

Gissningsvis så vill de vara ännu mer aktiva och spela bybo 101 för att undvika att bli uppätna på natten.
Rimlig tanke för både ulvar, zombies och bybor. Men hade scumhalo sagt det högt? Grönande.

Smått misstänkt att K.K jobbar så hårt för att avstyra Xyas drevet. Om Xyas visar sig vara en skummis så tror jag att K.K också är det
Ulvhalo vet att KK är grön, och att xyas förmodligen också är det. Grönande.


Halos sista inlägg i R1, hoppar på Siddtåget som nummer tre efter Korpa och KrilleW. Känns lite ballsy om de är scum ihop, men åas såg det väl ut som om Siddtåget inte skulle gå. KK blev nr 4 på Siddtåget, Halo måste ju ha misstänkt att jag kanske skulle hoppa på. Grönande för Halo.

Röst: Vimes
Första inlägget i R2 i sin helhet.

Orkar inte citera mer från R2 på mobil men Halo har varit aktiv i R2 och lyft sig sedan den tredjedel av R1 jag läst hittills. Halo får nog ses som grönish. Jag vidhåller att jag såg skumheter på sida 1-6 i R1 dock.

Totalanalys av R1 blir det inte mer från mig, för uttröttande.

(Direktlänkar blir jättekonstiga ser jag men orkar inte fixa det heller.)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
En
Tror det är dags för sista måltiden.
Vad bjuds det på?
En outning av din roll. Eller har du redan gjort det? Har inte sån stenkoll på denna rundan som jag hade velat ha.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag har poängterat tidigare att hennes sista inlägg inför Basses utröstning luktar ulv. Sen misstänker jag starkt att en ulv gömde sig på drevet mot Sidd i runda 1. Kan inte se att tre ulvar hänger på Basse för det vore väldigt osannolikt. Nu tror jag att ulv Sidd drevas ut för att ge mer gröna poäng.
R1 röstade jag Xyas först (pga massoutningsgrejen och upplevd brist på svar från denne om jag minns rätt) och sen Sidd när Xyas gett tillfredsställande svar. Den här rundan har jag BARA röstat Sidd och är nöjd med det nu även på sluttampen. Jag har haft zulvvibbar sedan start på Sidd och det står jag för.

Sen är jag helt med på att granskas i fogarna, absolut, och hoppas att jag ska kunna skingra misstankar framöver genom mitt spel. :)
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag läste igenom kattens inlägg i R1 och R2. Hittade inte något som fick mig att pinga åt ena eller andra hållet direkt (ber om ursäkt för att jag inte gör en bättre katalog över inlägg - sitter på telefon just nu).
Tant Ragnar är på min lista över rödingar så här tänker jag att hen försöker sprida uövarn
Man blir ju bra sugen på att bli hängd haha
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag hatar att wrnus nya plattform sparar gammal text. Gaaah!

Det jag tänkte skriva där ovan som jag sen beslutade mig för att inte posta, för att sagts tidigare, är att Tant Ragnar är på röda listan och nu försöker positionera sig till ett annat drev för att sprida ut ulvarna.

Varför postade jag det inte? För att jag tror vi har ett lag med nybörjarulvar som inte hajjat nyanserna i spelet än.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
En outning av din roll. Eller har du redan gjort det? Har inte sån stenkoll på denna rundan som jag hade velat ha.
"Inte spöke" har han åtminstone claimat och det får vi ju tro på oavsett fraktion.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Röststatus:
Sidd (7): Korpa, Hellzon, Vimes, Stövelkatten, Tant Ragnar, Genesis, Xyas, KrilleW
Stövelkatten (1): Halo9000, Sidd
KrilleW (1): Empiricus
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Hellzon kan inte räkna

Röststatus:
Sidd (8): Korpa, Hellzon, Vimes, Stövelkatten, Tant Ragnar, Genesis, Xyas, KrilleW
Stövelkatten (2): Halo9000, Sidd
KrilleW (1): Empiricus
 
Top