Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 2

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Vill gärna höra vad Hellzon och Stövelkatten har att säga om massoutning.
Jag avvaktar gärna med massoutning, men är inte helt negativ. Resultatet av en sådan skulle säkert bidra till att vi får en materia att jämföra med folks utsagor tidigare vilket kommer ge mer tydligt kring vem som är människa och vem som är ulv (rutten eller färsk). Men jag ryggar tillbaka lite, bland annat pga av osäkerhetsfaktorn "spöken".
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Ett första utkast på min rödlista. Jag får utveckla den mer sen efter att jag är klar med dagens ärende.


RÖDA
Sidd: Zulv. Jag hoppas på ulv, men det finns för få inlägg av Sidd för att kunna dra sådana slutsatser.
Xyas (claim: Spöke): Det finns fler sätt att revitalisera spelet än genom att avslöja våra återstående vapen mot att zulvarna smiter genom massoutningen mer eller mindre oskadda. Jag köpte inte det här i R1 och verkligen inte nu i R2.

ORANGE
Vimes: Gult är fel benämning på Vimes, så han får sin egna kategori. Hade jag inte haft rödare alternativ så hade jag hängt på det här tåget. Som nämnt tidigare, Vimes är antingen kaxig ulv eller drivande bybo och jag ska försöka läsa mig till åt vilket håll jag ska tippa.

GULA
KrilleW (claim: Bybo): Har en tendens att dra förhastade slutsatser (K.K är ulv) och läsa slarvigt, vilket känns grönande. Zulvar har inte råd att läsa slarvigt. Å andra sidan har han också skrivit en tydlig lista med länkar så uppenbarligen läser han inte slarvigt.

GRÖNA
Tant Ragnar: Har gått från noll intryck R1 till ett grönt intryck nu i R2. Känns ´konstruktiv och bidragande genom att ställa frågor och diskutera.
Hellzon: Stabil, konstruktiv och aktiv. Fortfarande inga konstigheter här.

TBD
Empiricus, Halo9000, Genesis, Stövelkatten: Måste skumläsa R1 en vända igen så att jag får lite mer kött på benen. På min förra lista var Genesis mest misstänkt av de här, men jag vet inte om det fortfarande stämmer.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Stövelkatten [R1] Gul enligt Basse #289.
För spökkoden rätt tidigt i spelet #34.
Precis som jag som inte förstod bättre då förstås, men ändrade sig sen. Där tyckte hen även att Basse var brandgul tillsammans med mig, Genesis och Halo9000 #109. Kan hålla med om Halo9000 dock.
Är emot massoutning #136
Hade ett alibi i form av Tenet på Boo någon timme innan nattdomen.
[R2] Ryckte på axlarna i början på runda två då Basse och Konrad var döda #6
Röd enligt mig.
Har du ändrat uppfattning om dina brandgula, förutom Basse då?
Genesis, Halo9000 och KrilleW?

Jag tycker att det här inlägget grönar dig något KrilleW. Mest för att det är ett jäkla hästjobb att gå igenom alla inlägg. Samtidigt så känns det mest som en recap av spelet och inte så mycket analys.

Genesis och Halo9000 är nog fortfarande där nere bland de gula. Men jag får be att återkomma efter att jag skärskådat hans senaste alster.

(Bio skulle jag såklart ha skrivit... autocorrect är ett fanstyg haha)
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Min motivering till röstningen är Stövelkattens röda lista som jag inte riktigt håller med om och det kändes typiskt med ett alibi just innan runda ett var slut. För det gick ju rätt fort sen när nattmordet var klart. Och att KK kolade nämndes det inte nämnvärt om efteråt heller. Känns som, ja, då var det avklarat, låt oss gå vidare och tänka på vårat nästa byte, typ.

Bra tankar angående Vimes och Xyas, har inte ens tänkt i de banorna. Varför är Sidd misstänkt? Är det pga. att han hoppade på ett drev som han trodde var korrekt? Jag undrar eftersom jag precis trodde mig förstå att han kanske inte är så farlig trots allt.
Å andra sidan så var jag ju faktiskt på bio och det är rätt shitty att fippla med mobilen under pågående film. Som var rätt dålig TBH.

Man behöver ju dessutom inte vara sentimental över att någon åkt ut. Det är ju liksom inte så att de åkt på corona eller dött liksom.

Rätt dåliga motiveringar till en röst med andra ord!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Vimes lever för att han är ulv. Kanske det, men varför har inte zombielaget försökt klonka honom då?
Det kan de ju ha gjort, fast väktaren skyddade honom. Hade jag varit väktare i R1 hade jag nog skyddat Vimes.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
De kan också ha anfallit någon annan för att de trodde att Vimes skulle vara skyddad. Eller för att de trodde att Basse var ulv och inte ville försvaga ulvlaget för mycket. Ser flera scenarion där ulv-Vimes överlever R1.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
De kan också ha anfallit någon annan för att de trodde att Vimes skulle vara skyddad. Eller för att de trodde att Basse var ulv och inte ville försvaga ulvlaget för mycket. Ser flera scenarion där ulv-Vimes överlever R1.
Kloka ord.
Kan vara både ett försvar från en bybo eller ulv. Detta kan avgöra mitt röstande framöver.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Tittar in från jobbet och ser att ni diskuterar hur det kommer sig att jag är bland de levandes skara fortfarande. I ett ordinärt ulvspel hade det varit megadumt av ulvarna att cappa mig i R1 eftersom jag drevade ihjäl siaren. Att jag i det fallet måste bli supermisstänkt i R2 lär sig ju små ulvvalpar redan i lyan. Dock är ju läget lite annat med Zombiefraktionen. Ulvarna kan ju tro att Basse är zombie (eller att jag är zombie) och tvärt om. Absurt nog blir det här spelet svårare för byn att spela när scumfraktionen INTE har facit. Det är förstås möjligt att zombierna trodde att jag var ulv och försökte cappa mig. För ulvarnas del verkar det ändå givet att inte skjuta på mig: antingen är jag zombie och immun eller så är jag bybo och kommer sannolikt vara jagad av byn R2. Enda vettiga skälet för ulvarna att skjuta på mig är om de tror att Basse är zombie.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Å andra sidan så var jag ju faktiskt på bio och det är rätt shitty att fippla med mobilen under pågående film. Som var rätt dålig TBH.

Man behöver ju dessutom inte vara sentimental över att någon åkt ut. Det är ju liksom inte så att de åkt på corona eller dött liksom.

Rätt dåliga motiveringar till en röst med andra ord!
Tar till mig ditt försvar. Avvaktar än så länge med att ändra min röst.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
en snabb sökning i R1 ger för handen att [Vimes] vid det tillfället var emot massoutningar - har [Vimes] ändrat åsikt sedan dess och om så, av vilken anledning?
Jag ser inte riktigt vad vi har att vinna på massoutning i nuläget. Jag förstår viljan att injicera diskussionen med ny information, men jag tror att vi på sikt vinner mer på att ta claimen pö om pö. Grundtanken med att outa under press är ju att det sätter en pressad ulv i en svårare situation än om alla spyr ur sig allt redan tidigt. I just det här spelet är det väl sannolikt att zulvarna bara claimar vanlig bybo, så det är inte självklart att vi har jättemycket för varken outningar under press eller massoutning. Det sagt är jag inte fundamentalistisk på den här punkten, vill vi massouta tänker jag inte vara en stoppkloss. Och jag outar förstås själv om jag anser att röstläget kräver det av mig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Däremot pingar Xyas rätt hårt på zombiemetern just nu. Claimar spöke utifall han blir trackad, och säger att en tracker garanterat är ulv. Jag tror att vi har en ulvtracker, men vi kan mycket väl ha en bybotracker också. Om Xyas är zombie skulle det innebära att vi har två zombier, då han själv redan ”försvarat sig” mot en trackerping.

Nu är det en ulv vi ska hänga imorgon, men jag vill notera detta för framtiden.
Bra fångat. Dock är det väl inte glasklart huruvida trackern ser spöken?


Tracker (1-2 med i spel)
Varje runda kan du sia en annan spelare och får då reda på om det finns något särskilt med den. Förmågan ger utslag för allt som inte är ”vanliga” bybor eller varulvar, som siare, andra trackers och zombies.

(Denna förmåga kan finnas i olika lag.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Konkret exempel: efter mitt långa teoribygge om antal poster så säger han inte om han tycker att teorin i sig är bra eller skräp - han påminner mig bara om att det finns andra erfarna spelare. Känns lite manipulativt - jag har varit tydlig med att det är ett av mina urvalskriterier - men det behöver ju inte gälla för resten av byn?
Jag var lite på lyset igår kväll och läste inte så noga. :) Jag ska kolla på ditt teoribygge!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
@Vimes när du självsäker sa att Basse inte var sitt vanliga jag, vad baserade du det på
Basse brukar spela intensivt, spretigt, pratigt och lite våghalsigt. Jag upplevde honom innan drevet kom igång som avvaktande och försiktig (vilket jag nu i efterhand tänker berodde på att han var siare), och efter att drevet kom igång tyckte jag han var orimligt defensiv.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Varför lever Vimes då? Döda Vimes i R1 har ju varit lite tradition.

1) Vimes lever för att KK är död, duh! KK dog av en vettig anledning som motiverats ovan.
2) Vimes lever för att han är ulv. Kanske det, men varför har inte zombielaget försökt klonka honom då?
3) Vimes lever för att han är zombie. Men då har ulvarna inte ens försökt nattmörda honom, det hade ju misslyckats. Dessutom har zombievimes som sagt stuckit ut hakan en mil.
4) Vimes lever för att han gjort bort sig. Ulvarna och zombierna ser en högprofilspelare skämma ut sig i R1, poppar popcorn och låter oss dreva mot Vimes i R2.

Occams rakkniv säger en kombi av alternativ 1 och 4.
Superbra analys! Att Vimes ryker är väl mer eller mindre praxis. Men jag upplever att slutsatsen kan ha en annan möjlig förklaring. Det kan ju faktiskt vara så att Team Ulv består av spelare som inte är alltför inlästa på WRNU:s varulvskanon och alltså ser saker på annat sätt.
Ett annan alternativ slutsats är att praxisen att hänga Vimes är så uttjatad att det blir genomskinligt...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jag var lite på lyset igår kväll och läste inte så noga. :) Jag ska kolla på ditt teoribygge!
Alright @Tant Ragnar nu har jag kollat på din teori. Den verkar sund och logisk. Dock tror jag inte den håller i praktiken. Jag vet att jag är grön, och Genesis tycker jag är bäst på plan just nu, så jag har svårt att tro att han är ulv.

En aspekt av detta är att vi har olika spelstilar och att ulvar inte riktigt kan välja helt fritt om de ska vara aktiva eller lågflyga. Jag och KK skriver mycket oavsett fraktion. Xyas skriver lite oavsett fraktion. Genesis verkar gilla att skriva mycket. Jag är inte alls säker på att det riktigt fungerar att jaga ulv utifrån aktivitet alltså. Ulvar måste alltid skådespela sitt bybopersona. Jag eller Konrad Konvalj skulle aldrig kunna ta en lågflygar-strategi. Men nu kan det ju vara så att ulvrollerna inte alls slumpats till spelare som har som stil att skriva mycket.

Därtill tror jag inte att det är en bra strategi för byn att låsa sig till idéer om att "i gruppen av högpostare måste det finnas en ulv". Följer vi det och hänger mig i denna runda och sedan hänger Genesis i nästa för att jag visade mig vara grön så har vi kanske förlorat spelet. För att rollerna helt enkelt inte finns i den gruppen av spelare. (Så, om ni hänger mig i denna runda ska ni inte hänga Genesis i nästa bara för att han också skrivit mycket.)

Vad mitt inpass om Empiricus handlade om är ytterst oklart dock. Jag får skylla på vinet. :gremblush:

---

Men Empiricus är mitt förstahandsval till galgen denna runda. Dels för hans röstbeteende förra rundan, men också för hur han spelar här. Empi är en supersmart och analytisk kille. Empi har varit välformulerad och strukturerad i den här rundan (hans översikt över röstmönstren var superfin), men när han ska ta ställning och rösta slutar det med något i stil med "ugga bugga, vimes var aggressiv" utan nyanserad analys över huvud taget.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Dags för lista.

De här tror jag är röda (i ordning hur mycket jag tror det)
Empiricus

Stövelkatten
Xyas
Halo9000


Stövelkatten har jag gillat tidigare i spelet, men mitt intryck nu är att han mest glider runt utan att säga så mycket av substans egentligen. Stövelkatten är kanske en glidare i och för sig, men här känns han mest nöjd och belåten och ointresserad av att bidra med något. Xyas är ovetbar på grund av låg aktivitet, men massoutningsgrejen är wierd, jag ser inte behovet - en möjlig ulvrationalitet för xyas är att sparka igång den för att ha det som sin grej(TM). "Vadå? Jag bidrar visst. Jag tycker saker! Jag är ju Massoutningskillen!". Halo9000 har jag haft lite feeling för till och från. Han känns lite mer timid än han brukar vara, och jag har svårt att minnas något inlägg alls av honom. Undflyende.

De här tror jag är gröna
Tant Ragnar

Hellzon
Korpa
KrilleW

Genesis

Det här gänget är kloka och konstruktiva.

Den här vet jag inte alls vad jag tror om
Sidd


Mängden knas och feluppfattningar från Sidd är... stor. Han kan vara en nyfiken nybörjare, eller en ulv som väljer det som bybopersona. Just eftersom jag aldrig spelat med honom tidigare är det supersvårt att veta. (I ett jättegammalt spel blev jag och Basenanji upplurade på läktaren av Vildkatt som spelade helt osammanhängade och flummigt - det är en grej!)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Bra fångat. Dock är det väl inte glasklart huruvida trackern ser spöken?
Förmågan ger utslag för allt som inte är ”vanliga” bybor eller varulvar, som siare, andra trackers och zombies.

Jag tolkar det ganska tydligt så. Spöken är inte ”vanliga” bybor, och ordet ”som” visar att det som följer är exempel. Notera att väktare inte heller nämns. En roll som ser siare men inte väktare känns udda.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Medhåll på Genesis. Jag tyckte inte att det var glasklart i början av spelet, men efter mer noggrann läsning så borde trackern fånga allt konstigt.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Efter lite jobb, massor av kaffe och inte ett utan två wienerbröd är jag redo att flika in lite eftermiddagstankar. Jag hade tänkt försöka skita ur mig en röst, men för att göra det behöver jag alltid klura en massa. Denna gången tänkte jag försöka mig på någon form av strukturerad metod för detta enligt formeln (BI x BK) x SF.

BI = Bybo
SF = Scumfaktor
BK = Basenanjikomponenten

BASENANJIKOMPONENTEN OCH KÅNKELKOEFFICIENTEN
Jävlar vad mycket göttigt han hann skriva i slutet av R1. Om han ändå hade skrivit det tidigare...
Inte bara intressanta iaktagelser om spelet, utan om varulvsspel generellt. Ska ta med mig mycket från hans sista andetag i det här partiet. Sorry för hängningen, Basse!

Av Basenanjis svanesång kan man i vart fall, och i min läsning, utröna att han ungefär tyckte så här (R1 #289):

Grönish - Korpa, KK och KrilleW
Rödish - Halo9000, Genesis, Vimes, Tant Ragnar

Var man grön enligt Basenanji kommer jag multiplicera BI med 0.9 och om man var röd blir det istället 1.1.
BYBOINDEX
Jag tycker alltid att det är svårt att bedöma vem som är ulvig, särskilt när det ska jämföras mellan folk. Blir alltid en gulröd massa där i mitten. Så jag tänkte försöka vända på det och istället se vem som är mest byboig i spelet. Det vill säga, vem spelar mest byboigt (konstruktivt, analytiskt etc.).
Det visade sig vara nästan lika svårt, iaf utan att lägga alltför mycket tid på det.

Nedanstående lista är till största delen baserat på slutet av R1 och hela R2, samt en god portion magkänsla, av den enkla anledningen att jag inte orkar gå igenom varenda inlägg...
Byboigast är högst upp på listan. Den är inte helt exakt då det är svårt att bedöma ibland, men det är i alla fall bra att vara högt upp på den. I vissa fall, typ Genesis/Empiricus, så skulle ordningen i princip kunnat vara omvänd. Jag behövde bara få in namnen i listan där de ungefär hör hemma. Poängtilldelningen får spegla det tänker jag.

PoängDeltagare
-Basenanji (Bekräftad bybo - även om hans spel kanske inte indikerade det)
-Konrad Konvalj (Bekräftad bybo)
1Hellzon
1Korpa
2Empiricus
2Genesis
3Vimes
3KrilleW
3Halo9000
3Tant Ragnar
4Xyas
4Sidd


SCUMFAKTOR
Eftersom jag har så svårt att rangordna folk i rött-grönt så slänger jag istället folk lite godtyckligt i tre korgar. Tanken här är att produkten av byboindex och skumfaktor ska generera någon form av lista i slutändan. Basenanjikomponenten i ekvationen är nån sorts hävert, eller nåt...


Grön (x0.7): Hellzon, Korpa, Empiricus

Oklart(x1): Genesis, Halo9000, Tant Ragnar

Röd(x1.3): Xyas, Sidd, Vimes, KrilleW


RESULTAT

Korpa - 0.63p
Hellzon - 0.7p
Empiricus- 1.4p
Genesis - 2.2p
Halo9000 - 3.3p
Tant Ragnar - 3.3p
KrilleW - 3.51p
Vimes - 4.29p
Xyas - 5.2p
Sidd - 5.2p

Vi har alltså två "vinnare" - Xyas och Sidd! Grattis!

Jag kommer emellertid inte rösta på båda, dels för att man inte får det, dels för att jag tycker nog att Xyas är lite mer fishy än Sidd. Eller snarare, Xyas är specifikt fishy, Sidd är allmänt ulvig.


RÖST: Xyas
Du skriver att din rollbeskrivning inte stämmer med det som Larsson presenterade i R1 - kan du på något sätt beskriva hur den skiljer sig? Du har ju redan outat dig som spöke.
 
Top