Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 2

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Empiricus [R1] Analyserande, grön, men gul enligt basse #289. Tycker personligen att han är en keeper, väldigt detaljerad i sina utlägg.
Kan ju vara en taktik förvisso...
@Empiricius - Varför tror du att du var gul för Basse?
Oklart, han filurar i den posten på om jag gömmer mig i excelark eftersom jag verkar lågflygande så jag skulle kunna gissa att han tycker jag var för inaktiv. När den posten kom hade jag checkat ut för kvällen och spelade archery tag innan jobbmiddag.


Frågor till Empi:
  • Hur ser du på Genesis nu? Tror du fortfarande att han är zombie?
  • Vilka andra misstänkte du i slutet av rundan (efter att du flyttat tillbaka din röst till Genesis)?
  • Var Xyas aldrig ett alternativ för dig?
Gällande Genesis - Svårt att svara på, xyas drog upp på misstänkt zombielista nu denna runda. Går in på det nedan. Men just kan xyas bara rimligen vara zombie i team med dig, Vimes. Är Xyas inte zombie är du inte det heller, och då är Genesis trolig zombie i mina ögon. Ulv mindre troligt med tanke på att min scumbild på Genesis bygger mycket på hur Genesis kommunicerat kring powerroller och systematiskt missrepresenterat regler kring zombier.

Zombiexyas: Jag satt och läste igenom i em med hann inte skriva klart en post innan jag var tvungen att lämna datorn, och då var xyas zombie i mitt huvud med tanke på massoutningsgrejen för att få ur sig ett spökclaim som känns falskt men som kunde vara en möjlig täckmantel för en trackerping. Sedan kom din jämrans outning in i bilden vilket ger mig tre distinkta tankar:
1 - Ni är bägge zombies som täcker upp för varandra med meddelandeavvikelserna
2 - Ni är bägge gröna och talar sanning
3 - Du ljuger, och hoppas på att kunna passa lagom in i de två avvikelserna i meddelande som X nämner. Då är du antingen zombie eller ulv, och tar chansen för att kunna överleva en runda snarare än för att trackas avvikande.
Xyas som ensam lögnare tror jag inte på. Då hade det ju varit helt lotto för X att plocka upp att det fanns skillnader i roll-PM som överensstämmer med sanningen du i så fall har i ditt PM.

Gällande misstankar i slutet av förra rundan - Jag checkade ut från datorn och drog på archerytag vid fyra, sedan var det direkt vidare till middag med enheten och hem vid elva. Så jag har inga misstankar som väcktes under det kritiska skedet med Basses outning utan när jag loggade ut så hade jag Genesis som zombie, ingen tydlig bra känsla för att hoppa på ett Bassedrev som du körde, och xyas hade börjat prata.
Hellzon, Korpa, Tant Ragnar och Stövelkatten hade jag inget ordentligt på, Halo gruppade jag med Genesis, Sidd vet jag inte vars jag har eller hade, KrilleW likaså och KK var inte speciellt skum alls i min bok.

Xyas hade väl varit ett alternativ efter Genesis och kanske Halo. Du seglade ju upp i täten efter att ha varit i toppen och sniffat för att sedan sjunka undan men det var ju först när jag läste rundans slut.


Kan vi inte ta och hänga dig för att antingen fånga dig som scum eller bekräfta dig som spöke (och då gröna Xyas)? Det vore väl rimligast tycker jag såhär efter midnatt mot en utröstningslördag.

Also:
Dags för lista.

De här tror jag är röda (i ordning hur mycket jag tror det)
Empiricus
Stövelkatten
Xyas
Halo9000


Stövelkatten har jag gillat tidigare i spelet, men mitt intryck nu är att han mest glider runt utan att säga så mycket av substans egentligen. Stövelkatten är kanske en glidare i och för sig, men här känns han mest nöjd och belåten och ointresserad av att bidra med något. Xyas är ovetbar på grund av låg aktivitet, men massoutningsgrejen är wierd, jag ser inte behovet - en möjlig ulvrationalitet för xyas är att sparka igång den för att ha det som sin grej(TM). "Vadå? Jag bidrar visst. Jag tycker saker! Jag är ju Massoutningskillen!". Halo9000 har jag haft lite feeling för till och från. Han känns lite mer timid än han brukar vara, och jag har svårt att minnas något inlägg alls av honom. Undflyende.
Att Xyas outat något som du nu säger att du kan verifiera rimmar illa med att du efter den outningen ändå sätter honom som röd och misstänkliggör hans outningsgrej. Det är lite underlag för att åtminstone du är på balansen trolig lögnare.


Jag har för övrigt varit ohyggligt frånvarande i dag och ber om ursäkt för det, kommer med mer utförliga tankar under morgondagen. Så därför flyttar jag inte min röst.
Men, efter genomläsning av denna runda så har jag som viabla kandidater för utröstning: Vimes, Sidd, KrilleW, xyas. Genesis är gulröd för mig men som presumtiv zombie inte ett primärt galgmål när ingen ulv ännu nackats.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Men, efter genomläsning av denna runda så har jag som viabla kandidater för utröstning: Vimes, Sidd, KrilleW, xyas. Genesis är gulröd för mig men som presumtiv zombie inte ett primärt galgmål när ingen ulv ännu nackats.
Empiricus, ditt sömngående träskpucko, det är bra att skriva smarta saker och inte dumheter.
Såhär tänkte jag skriva innan jag inte tänkte ordentligt:
Men, efter genomläsning av denna runda så har jag som viabla kandidater för utröstning: Vimes, Sidd, KrilleW. Genesis är gulröd för mig men som presumtiva zombier är inte G eller Xyas ett primärt galgmål när ingen ulv ännu nackats.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Att Xyas outat något som du nu säger att du kan verifiera rimmar illa med att du efter den outningen ändå sätter honom som röd och misstänkliggör hans outningsgrej. Det är lite underlag för att åtminstone du är på balansen trolig lögnare.
Det var detta jag tänkt vänta tills efter Xyas svarat med att posta. Följande scenario:
  1. Vimes är spöke och har skillnader i sin rollbeskrivning.
  2. Xyas säger att han är spöke och att han har skillnader i sin rollbeskrivning.
  3. Vimes säger att Xyas är röd.
… är ju helt obegripligt. Detta borde ha totaltgrönat Xyas för Vimes. Jag kan bara anta att Vimes ljuger och är röd som en stoppskylt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ajfan. Ja, ni har rätt. Jag läste inte så noga under dagen igår när jar jag postade. Listan med misstänkta var ganska snabbt uppdragen utan närmare tanke. Vi får väl se hur det går. Håller tummarna för att xyas kan bekräfta mina PM-avvikelser. Eller ja, gör han inte det blir jag utröstad, men då vet ni ju att xyas är scum.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag håller med om att det är ologiskt.

Det är osannolikt att xyas ljuger om ett spökclaim och skjuter in något om avvikelser i förhållande till Larssons beskrivning. Osannolikt men kanske inte helt omöjligt.

För min del borde claimet vara grönande. Jag får skylla på att jag inte riktigt reflekterade över min egen roll varken när xyas claimade eller när jag skrev min lista.

Förstå mig rätt, jag hade lätt hängt någon för det här. Det var ju det jag gjorde med Basse (och den inkonsekvensen var ju mindre än den här!).

Men det finns ju något grönande i att jag specificerar två avvikelser i mitt PM. Om det inte är tillräckligt, och xyas inte dyker upp i tid, och vi ändå tror att xyas är grön, så kan jag förstås skriva mer exakt vad det handlar om.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Så den som många tycker är scummis-Xyas som inte går att lita på ska nu täcka upp för Vimes som spelar rödast i byn med analyser som kan vara bu eller bä hela tiden.
Vem ska vi rösta på då av dessa?
Jag tror jag har min röst på Vimes så får vi väl se hur det landar
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Kan vi inte ta och hänga dig för att antingen fånga dig som scum eller bekräfta dig som spöke (och då gröna Xyas)? Det vore väl rimligast tycker jag såhär efter midnatt mot en utröstningslördag.
Det är väl där det kommer landa tyvärr. Jag är bybo, så jag vet att vi har bättre chanser om vi tar någon annan, men som sagt är det väl såhär det kommer bli.

Alldeles oavsett är det superviktigt att @Xyas bekräftar eller avvisar min beskrivning av avvikelserna.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Hoppas de som tycker jag samarbetar med Vimes och bara följer honom nu kan släppa det som argument för att jaga mig
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Också: Ikväll är det spelkväll för Hantverksklubben. Det sätter igång klockan 19 och pågår oftast till längre än 22, så jag kommer inte att kunna närvara de sista timmarna av rundan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Hoppas de som tycker jag samarbetar med Vimes och bara följer honom nu kan släppa det som argument för att jaga mig
Det känns jäkligt tydligt att Vimes kommer att ryka, så att rösta på honom nu är inte grönande för fem öre.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Vad är kriteriet för att inte rösta ut mig? Finns det något?

Jag vet att jag är grön, och sannolikt (om xyas är grön) kommer jag grönas under dagen. När/om xyas svarat bekräftande, blir jag då utröstad för att bekräfta xyas fraktion?

Tills vidare röstar jag på Sidd. Empi spelar vettigt, även om jag tycker hans röstande förra rundan var suspekt. Sidd har varit på tapeten tidigare, och den här lite druliga nybörjargrejen kommer vi inte igenom, vilket gör den till en bra mask för en ulv.

Röst: Sidd
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Vad är kriteriet för att inte rösta ut mig? Finns det något?
Jag har ärligt talat svårt att komma på något.

Grejen är att jag har OCKSÅ jäkligt svårt att tro att ulv-Vimes ser att Xyas outar sig och säger att han har skillnader i sin beskrivning, och sedan chansar genom att skriva några allmänna skillnader och hoppas träffa rätt. Det lär ju vara hundra mot en på att han lyckas med detta. Jag kan bara se två scenarion:

1. Xyas är ulv, Vimes är ulv, och när det blir tydligt att Vimes kommer att åka så koreograferar de detta för att gröna Xyas.
2. Xyas är grön (eller zombie), Vimes är ulv, och han hoppas på att vi ska tolka det enligt 1 ovan och därmed försegla Xyas öde. Kankse har deras tracker till och med pingat Xyas och de tänker att om han är zombie kan de inte döda honom, utan måste använda sig av byn.

I båda fallen kommer Xyas att skjuta ned Vimes beskrivningar. Om Xyas bekräftar detta vet jag verkligen inte vad jag ska tro.

Fördelen för oss är att vi vet att det finns minst ett spöke, och om scenario ett är sant så kan detta spöke outa sig och skjuta ned Xyas påstående. Så jag känner att vi har en väldigt god möjlighet att få reda på både Xyas och Vimes allianser denna runda.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Om alla nu kommer inse att du är grön? Så har jag inga problem att lägga min röst på nån av mina andra scumkandidater
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ok, Genesis. Om jag röstas ut som bybo, hur kommer du tänka då?

Jag fattar att jag dabbat mig, men just nu är det här en sjukt dålig utveckling för byn.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Röststatus:
Vimes (6): Xyas, Genesis, Empiricus, Halo9000, Tant Ragnar, Sidd
Sidd (3): Korpa, Hellzon, Vimes
Stövelkatten (1): KrilleW
Ej röstat: Stövelkatten

Är det nu bara Stövelkatten som inte röstat?
Bara det verkar misstänkt i sig.
Min röst hjälper nog varken mer eller mindre just nu, så har den kvar på Stövelkatten trots ett hyfsat försvar.
Sen vill jag inte vara orsaken till att Vimes åker ut, för tänk om han ändå är det han påstår?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Ok, Genesis. Om jag röstas ut som bybo, hur kommer du tänka då?
Då kommer jag att skriva "Alla mina poster i detta spel bör ses i ljuset av att författaren är en idiot."

Men vafan, man måste såklart ha lite självdistans. Jag var ju säker på att Basse var ulv (fast inte lika säker som jag är på dig nu). Om du röstas ut och är grön är det mer analyser på gång. Du är ju en skarp varulvsspelare, så jag kommer antagligen att ta dina anklagelser mot Empi på mer allvar (just nu läser jag honom som grön). Om Xyas bekräftar din story och du visar dig grön så är Xyas grön. Han kan inte gärna vara zombie då han var först med att säga att det fanns skillnader i beskrivningen. Om Xyas dementerar din beskrivning och du röstas ut som grön är Xyas ulv eller zombie.

Om du är bybo hoppas jag att du gör så mycket nytta som möjligt innan du röstas ut. Du är en skarp analytiker, så posta så mycket användbart som möjligt innan du ryker, som Basse försökte att göra.
 
Top