Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 2

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Röststatus:
Vimes (6): Xyas, Genesis, Empiricus, Halo9000, Tant Ragnar, Sidd
Sidd (3): Korpa, Hellzon, Vimes
Stövelkatten (1): KrilleW
Ej röstat: Stövelkatten

Är det nu bara Stövelkatten som inte röstat?
Bara det verkar misstänkt i sig.
Min röst hjälper nog varken mer eller mindre just nu, så har den kvar på Stövelkatten trots ett hyfsat försvar.
Sen vill jag inte vara orsaken till att Vimes åker ut, för tänk om han ändå är det han påstår?
Klart att Vimes påstår att han är bybo. Problemet som jag ser det är att för varje timme som Xyas dröjer så ökar misstanken om att de är ulvar/zombier i lag som nu sitter och försöker komma på något vattentätt sätt att spela ut nån slags gambit för att rädda Vimes. Jag vet inte vad jag ska tro om Xyas kommer in i elfte timmen och bekräftar Vimes. Även om vi då vet att Vimes är grön så har vi då ett problem att hitta alternativ att rösta på.

Men tills dess så kanske vi gör rätt ändå att leta efter andra att dreva. Jag tycker att Stövelkattens senaste listor och tabeller varit lite komiska till överambitiösa sätt att visa aktivitet. Det där om index var ju skrattretande men jag vet inte nyttan i att se populäritetstävlingen. Visserligen är det nästan misstänkt att Hellzon kan ses som så grön hos många men det där var ju bara ett litet urval av spelare.

I ditt inlägg #336 så skriver du att det blir väl bra kontent om Basse är grön. Vad tycker du om den här rundan hittills nu när vi riskerar att hänga en oskyldig bybo till?

Röst: Stövelkatten


Sen måste jag ju säga det att det känns lite märkligt att planera in biobesök och annat just på kvällen till utröstning när vi har så många dagar att spela på. Tittar på både Stövelkatten och Empiricus här.

Kom också att och tänka på att Genesis gnällt över att folk inte skrivit under natten men samtidigt #108. :D

 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Ingen kommer att påstå att hen är ulv, så det där är ett rätt vekt argument.
Jag antar att drevet är mot Vimes för att få veta om han är ulv. Och om inte får vi ju massa ledtrådar. Men väldigt synd om ulvarna lyckas igen. Isåfall medvetet denna gång då Vimes var på drevet mest i förra rundan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Okej, låt mig lägga fram det här klart och tydligt. Här tillkännager Xyas att han är ett spöke:

Men då kör vi väl. Om inte annat så tror jag att jag är högvilt för att bli utröstad (eller i alla fall hårt drevad) denna rundan, så jag lär ju behöva outa oavsett.

Jag är ett spöke.
Jag frågade Larsson om det verkligen var slumpat, då det kändes som en skräddarsydd roll för mig (då jag ofta blir utröstad tidigt), men han bedyrade att det var slumpen som hade avgjort. Min roll har dock vissa språkliga skillnader från den som Larsson postat officiellt.

Kom igen nu Vimes, spill bönorna. Du vet jag har rätt.
Här svarar Vimes på mitt inlägg om Xyas:
Bra fångat. Dock är det väl inte glasklart huruvida trackern ser spöken?
Här listar Vimes sina misstankar.
Dags för lista.

De här tror jag är röda (i ordning hur mycket jag tror det)
Empiricus

Stövelkatten
Xyas
Halo9000


Stövelkatten har jag gillat tidigare i spelet, men mitt intryck nu är att han mest glider runt utan att säga så mycket av substans egentligen. Stövelkatten är kanske en glidare i och för sig, men här känns han mest nöjd och belåten och ointresserad av att bidra med något. Xyas är ovetbar på grund av låg aktivitet, men massoutningsgrejen är wierd, jag ser inte behovet - en möjlig ulvrationalitet för xyas är att sparka igång den för att ha det som sin grej(TM). "Vadå? Jag bidrar visst. Jag tycker saker! Jag är ju Massoutningskillen!". Halo9000 har jag haft lite feeling för till och från. Han känns lite mer timid än han brukar vara, och jag har svårt att minnas något inlägg alls av honom. Undflyende.

De här tror jag är gröna
Tant Ragnar

Hellzon
Korpa
KrilleW

Genesis

Det här gänget är kloka och konstruktiva.

Den här vet jag inte alls vad jag tror om
Sidd


Mängden knas och feluppfattningar från Sidd är... stor. Han kan vara en nyfiken nybörjare, eller en ulv som väljer det som bybopersona. Just eftersom jag aldrig spelat med honom tidigare är det supersvårt att veta. (I ett jättegammalt spel blev jag och Basenanji upplurade på läktaren av Vildkatt som spelade helt osammanhängade och flummigt - det är en grej!)
Och här outar sig Vimes som spöke. Han visar tydligt att han har koll på att Xyas menar att det finns skillnader i beskrivningarna.
Bah!

Då är det dags att claima.

Jag är spöke.

Mitt PM skiljer sig på två punkter mot den beskrivning Larsson la upp. Den ena grejen fick mig att tro att siarspöken var möjliga när det kom på tal, den andra tror jag har att göra med att Larssons beskrivning i uppstarten var en del av spelreglerna.

Känner du igen det, @Xyas?
Rimligtvis, när Vimes ser att Xyas claimar spöke och säger att han har skillnader i beskrivningarna borde spök-Vimes direkt kolla på sitt eget PM från SL och kontrollera. Men han verkar inte reflektera alls om detta, utan säger att Xyas är röd, utan att kommentera outningen alls.

Nå, det är ju möjligt att Vimes inte har läst så noga och inte sett skillnaderna i beskrivning i PM:et. Men i sin outning visar han att jo, det har han visst läst.

Jag kanske kan övertygas om att Vimes kan ha noterat detta efter att han skrivit sitt inlägg där han rödar Xyas, inte tänker på att skriva att Xyas måste vara grön, och sedan outar sig och ber Xyas bekräfta detta. Men i ljuset av drevet mot Basse är det för mycket. Även om Vimes är ulv så måste han ju gjort ett misstag här. Men det är ett misstag som känns enklare att begå än den miss han måste gjort om han är bybo.

Ni andra kan läsa inläggen och dra era egna slutsatser.

Xyas frånvaro är också klart rödande. Kan tänka mig att varulvarnas PM går heta just nu.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Spök-Vimes borde också ha superkoll på huruvida trackern pingar på spöken. Jag tycker att en noggrann läsning av texten gör det tydligt att det kan de, och detta visar att Vimes inte har läst detta noggrant. Det är ju en rätt viktig grej för ett spöke att ha koll på, liksom.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Röststatus:
Vimes (6): Xyas, Genesis, Empiricus, Halo9000, Tant Ragnar, Sidd
Sidd (3): Korpa, Hellzon, Vimes
Stövelkatten (1): KrilleW
Ej röstat: Stövelkatten

Är det nu bara Stövelkatten som inte röstat?
Bara det verkar misstänkt i sig.
Min röst hjälper nog varken mer eller mindre just nu, så har den kvar på Stövelkatten trots ett hyfsat försvar.
Sen vill jag inte vara orsaken till att Vimes åker ut, för tänk om han ändå är det han påstår?
Läs tråden igen så kommer du se att jag röstar på Xyas.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Röststatus:
Vimes (5): Xyas, Genesis, Empiricus, Tant Ragnar, Sidd
Sidd (3): Korpa, Hellzon, Vimes,
Stövelkatten (2): KrilleW, Halo9000
Xyas (1): Stövelkatten
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag tycker mig förstå Genesis poänger här. Det är bra spanat och därför jag lagt mig på Vimes.
Rösterna på mig tolkar jag som att försöka motdreva på nått enkelt men var ser ni substansen, för man åker väl inte ut som bybo bara för att man inte skriver så mkt som vissa andra (som ändå tex blev hängd)... Mycket text eller liten är inte det viktiga...
...då de långa ofta statistikgenomgångarna eller klistrande av andras poster med kommentarer som varken är si eller så Kan göras för att dölja sina svar.
Nu blev det lite länge från mig men jag gillar kort och tydligt!
(...och när det är nån miss erkänner en bybo det)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Spök-Vimes borde också ha superkoll på huruvida trackern pingar på spöken. Jag tycker att en noggrann läsning av texten gör det tydligt att det kan de, och detta visar att Vimes inte har läst detta noggrant. Det är ju en rätt viktig grej för ett spöke att ha koll på, liksom.
Nej jag tycker inte det är självklart. Det beror nog på att jag själv hade specificerat exakt vilka roller som skulle pinga. Att ge flera exempel men utelämna spöken bäddar för oklarhet. Jag tror alltså att trackern nog pingar spöken, men håller det öppet för att det inte är så.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
På väg till gymmet, men jag har funderat på mass-outning av spöken.

Jag tycker att alla ska säga huruvida de är spöken eller ej. Säg inte om ni är tracker, bybo eller väktare, bara om ni är spöken eller inte spöken.

Om ni är spöken, säg också huruvida det finns skillnader i er beskrivning gentemot den som är postad av SL.

Om det finns en sådan beskrivning, ge en liten detalj om den utan att röja allt. Det går att göra detta på massor av sätt, typ:

Skillnaden finns i den femte meningen.
Skillnaden innefattar bokstaven P.

Och så vidare. Den skillnad ni beskriver bör inte kunna deriveras från Vimes beskrivning.

Vad tror ni om detta? Jag tycker att fördelarna överväger i det här skedet.

Om det inte är tydligt så är jag alltså inte ett spöke. Då hade jag outat mig nu.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Efter lite jobb, massor av kaffe och inte ett utan två wienerbröd är jag redo att flika in lite eftermiddagstankar. Jag hade tänkt försöka skita ur mig en röst, men för att göra det behöver jag alltid klura en massa. Denna gången tänkte jag försöka mig på någon form av strukturerad metod för detta enligt formeln (BI x BK) x SF.

BI = Bybo
SF = Scumfaktor
BK = Basenanjikomponenten

BASENANJIKOMPONENTEN OCH KÅNKELKOEFFICIENTEN
Jävlar vad mycket göttigt han hann skriva i slutet av R1. Om han ändå hade skrivit det tidigare...
Inte bara intressanta iaktagelser om spelet, utan om varulvsspel generellt. Ska ta med mig mycket från hans sista andetag i det här partiet. Sorry för hängningen, Basse!

Av Basenanjis svanesång kan man i vart fall, och i min läsning, utröna att han ungefär tyckte så här (R1 #289):

Grönish - Korpa, KK och KrilleW
Rödish - Halo9000, Genesis, Vimes, Tant Ragnar

Var man grön enligt Basenanji kommer jag multiplicera BI med 0.9 och om man var röd blir det istället 1.1.
BYBOINDEX
Jag tycker alltid att det är svårt att bedöma vem som är ulvig, särskilt när det ska jämföras mellan folk. Blir alltid en gulröd massa där i mitten. Så jag tänkte försöka vända på det och istället se vem som är mest byboig i spelet. Det vill säga, vem spelar mest byboigt (konstruktivt, analytiskt etc.).
Det visade sig vara nästan lika svårt, iaf utan att lägga alltför mycket tid på det.

Nedanstående lista är till största delen baserat på slutet av R1 och hela R2, samt en god portion magkänsla, av den enkla anledningen att jag inte orkar gå igenom varenda inlägg...
Byboigast är högst upp på listan. Den är inte helt exakt då det är svårt att bedöma ibland, men det är i alla fall bra att vara högt upp på den. I vissa fall, typ Genesis/Empiricus, så skulle ordningen i princip kunnat vara omvänd. Jag behövde bara få in namnen i listan där de ungefär hör hemma. Poängtilldelningen får spegla det tänker jag.

PoängDeltagare
-Basenanji (Bekräftad bybo - även om hans spel kanske inte indikerade det)
-Konrad Konvalj (Bekräftad bybo)
1Hellzon
1Korpa
2Empiricus
2Genesis
3Vimes
3KrilleW
3Halo9000
3Tant Ragnar
4Xyas
4Sidd


SCUMFAKTOR
Eftersom jag har så svårt att rangordna folk i rött-grönt så slänger jag istället folk lite godtyckligt i tre korgar. Tanken här är att produkten av byboindex och skumfaktor ska generera någon form av lista i slutändan. Basenanjikomponenten i ekvationen är nån sorts hävert, eller nåt...


Grön (x0.7): Hellzon, Korpa, Empiricus

Oklart(x1): Genesis, Halo9000, Tant Ragnar

Röd(x1.3): Xyas, Sidd, Vimes, KrilleW


RESULTAT

Korpa - 0.63p
Hellzon - 0.7p
Empiricus- 1.4p
Genesis - 2.2p
Halo9000 - 3.3p
Tant Ragnar - 3.3p
KrilleW - 3.51p
Vimes - 4.29p
Xyas - 5.2p
Sidd - 5.2p

Vi har alltså två "vinnare" - Xyas och Sidd! Grattis!

Jag kommer emellertid inte rösta på båda, dels för att man inte får det, dels för att jag tycker nog att Xyas är lite mer fishy än Sidd. Eller snarare, Xyas är specifikt fishy, Sidd är allmänt ulvig.


RÖST: Xyas
Du skriver att din rollbeskrivning inte stämmer med det som Larsson presenterade i R1 - kan du på något sätt beskriva hur den skiljer sig? Du har ju redan outat dig som spöke.
Det lustiga är också att det som jag ser som ett humorinlägg använder du som ett skäl att röst på Xyas?! Hur kommer du fram till skumfaktorer eller vill du mer konkret berätta för oss varför du inte tror på Xyas spökclaim? Har du samma iställning fortfarand efter Vimes påstående om att hans Pm också skiljer sig?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
På väg till gymmet, men jag har funderat på mass-outning av spöken.

Jag tycker att alla ska säga huruvida de är spöken eller ej. Säg inte om ni är tracker, bybo eller väktare, bara om ni är spöken eller inte spöken.

Om ni är spöken, säg också huruvida det finns skillnader i er beskrivning gentemot den som är postad av SL.

Om det finns en sådan beskrivning, ge en liten detalj om den utan att röja allt. Det går att göra detta på massor av sätt, typ:

Skillnaden finns i den femte meningen.
Skillnaden innefattar bokstaven P.

Och så vidare. Den skillnad ni beskriver bör inte kunna deriveras från Vimes beskrivning.

Vad tror ni om detta? Jag tycker att fördelarna överväger i det här skedet.

Om det inte är tydligt så är jag alltså inte ett spöke. Då hade jag outat mig nu.
Igår skrev du "Min åsikt är att andra spöken inte skall outa sig. Ännu."

Vad har fått dig att ändra åsikt?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Det lustiga är också att det som jag ser som ett humorinlägg använder du som ett skäl att röst på Xyas?! Hur kommer du fram till skumfaktorer eller vill du mer konkret berätta för oss varför du inte tror på Xyas spökclaim? Har du samma iställning fortfarand efter Vimes påstående om att hans Pm också skiljer sig?
Det är lustiga är också att det inte alls var menat som ett humorinlägg. Förvisso inte heller något allvarsamt heller, det är ju trots allt ett spel.
Du kan kalla det vad du vill, men som verktyg hjälpte det mig att fokusera min blick på ett fåtal istället för att harva runt som en vettvilling över hela spelplanen.

Scumfaktorer kan vara sådana saker som en dåligt motiverad röst, mellanmjölkiga inlägg i spelet osv. Mycket magkänsla! Byboindexet är en bättre måttstock.

Min primära anledning att inte tro på Xyas var just det att hans beskrivning skiljde sig. Min misstankar har dämpats något nu när Vimes också kommit ut med samma info, men jag kommer låta rösten ligga kvar på Xyas tills det här är löst.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ser ut att vara viss risk att xyas inte kommer bekräfta eller säga emot min beskrivning innan jag blir utröstad. Om det sker är det viktigt att ni får xyas att uttala sig om det i nästa runda. Om jag röstar på honom med rösten efter att han svarat betyder det att han ljuger, om jag röstar på någon annan talar han sanning.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Eller "ljuger"... Röstar jag på honom efter att han redogjort för avvikelserna i sitt PM betyder det att det inte är samma som mina.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Igår skrev du "Min åsikt är att andra spöken inte skall outa sig. Ännu."

Vad har fått dig att ändra åsikt?
Deadline. Jag ville vänta tills efter Xyas svarat. Men nu närmar sig rundans slut utan att vi hört från honom.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Outa just spöken känns faktiskt OK, det är inte siarroller vi pratar om, det finns ju flera stycken dessutom. Får vi dessutom två spökclaims till har vi ju nått målet - då har vi en scum i den högen.

Jag är inte spöke.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag kan gå med på att outa spökstatus. I den här situationen kan vi få ut något av det, annars hade jag varit tveksam. Hade K.K varit spöke så hade vi haft någon röst därifrån vid det här laget så det kan finnas ett till (om Vimes och Xyas mot alla odds talat sanning).

Jag är inte spöke.
 
Top