Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 2

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
vad som i så fall fick dig att dra in den första rösten på Vimes.
Det här var nog mest frustration över att han lede drevet mot Basse. Och jag var ju själv med på det i slutet. Men jag tycker inte Vimes ihärdighet var varken mer eller mindre än i andra partier. Kan absolut se honom agera på det sättet som bybo.

På riktigt - hjälp mig förstå hur det skulle hjälpa byn att massouta nu! Har jag missbedömt våra chanser att fånga en zulv?
Varför skulle vi inte göra det? Byn har nästintill inget att förlora på det och ulvar och zombies riskerar att trampa i klaveret.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
@Sidd Basse outade sig rätt tvärsäkert som siare. Vi vet att han var bybo. Vi vet att det finns 0 eller 1 siare. Det finns ingen som helst anledning för Basse att ljuga om sitt siarclaim.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
En tanke...
- Om nu Siaren inte är dödad.
- Denne har Siat och fått ett svar.
- Hur går siaren ut med sin sining utan att avslöja sig? Genom olikalösryckta beskyllningar och trevare?
Beror på. Har siaren prickat en ulv brukar denne outa sig direkt för att dela med sig av den infon. Om inte så är det väl vanligare att vänta ut situationen.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
NEJ! INTE MASSOUTA! Vi tjänar fortfarande ingenting på det då det inte finns någon gräns på hur många som är vaniljbybor! Jag vägrar delta i det här!
Förstår att det här är ryggradsreflexen som alltid kommer inte när man pratar massoutning. Men just nu är det faktiskt ganska ofarligt/väldigt bra.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Empiricus
Genesis
Halo9000
Hellzon
Korpa
KrilleW - Bybo
Sidd
Stövelkatten
Tant Ragnar
Vimes
Xyas - Spöke

Basse - Siare
KK - ??? (förmodligen bybo?)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Förstår att det här är ryggradsreflexen som alltid kommer inte när man pratar massoutning. Men just nu är det faktiskt ganska ofarligt/väldigt bra.
Kan du hjälpa mig att förstå varför? Förklara som jag vore en femåring.

@Vimes ,@Empiricus , @Hellzon, @Genesis och @Halo9000 - en snabb sökning i R1 ger för handen att ni vid det tillfället var emot massoutningar - har ni ändrat åsikt sedan dess och om så, av vilken anledning?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Jag är försiktigt positiv till massoutning. Det är ju helt klart så att vi har mindre att förlora nu när siaren är död. Jag vill dock gärna se vad andra har för åsikt.

Däremot pingar Xyas rätt hårt på zombiemetern just nu. Claimar spöke utifall han blir trackad, och säger att en tracker garanterat är ulv. Jag tror att vi har en ulvtracker, men vi kan mycket väl ha en bybotracker också. Om Xyas är zombie skulle det innebära att vi har två zombier, då han själv redan ”försvarat sig” mot en trackerping.

Nu är det en ulv vi ska hänga imorgon, men jag vill notera detta för framtiden.

Vill gärna höra vad Hellzon och Stövelkatten har att säga om massoutning.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
KK - ??? (förmodligen bybo?)
Såhär formulerades det av LJS:

"Konrad Konvalj (nattmördad av ulvar)"

Är läsningen här att "nattmördad av ulvar" även innefattar zombie-nattmord?

Shit, det här är svårt! Jag vill inte grotta ned mig i detaljer som kanske är oväsentliga, men det var just sådana här små felläsningar som pingade Basse för mig. Jag tror vi tjänar på att vara supertydliga och korrekta i våra läsningar, och ser till att vi inte får in en massa missförstånd som kan feltolkas när vi gör vår analys.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Men det enda som fanns kvar av Konrad var ett blodigt spår som ledde djupare in bland gravarna.
Detta stycke får mig att tänka på att KK kanske var en ulv ändå? Bland gravarna där zombier håller till.
Det kanske i själva verket är ulvarna som råkat stöta på zombien?
Eftersom det är ett drev mot Vimes nu och Vimes onekligen borde ha blivit dödat under natten som bybo så får detta mig att fundera på att Vimes kanske är zombien som ulvarna var på?
Och nu drevar några uövar på honom för att de vet om det?

Några tankar kring det?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Checkar ut nu för jobb, hämtning, matlagning, fredagsmys etc. Följer på mobilen men kommer inte att skriva några längre inlägg förrän jag sitter vid en dator och har en ledig stund.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Herregud, jag hoppas verkligen att SL gör skillnad mellan att zombierna tar en ulv och att ulvarna tar en bybo. Om KK var ulv är enda alternativet att ulvarna anföll en zombie eller väktad. Jag är rätt övertygad om att KK var grön.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Sådär, intervjun är avklarad och jag kan lägga mitt fokus här. Då jag inte hade energin igår så backar jag lite.

Varför dog Konrad? För att ulvarna trodde att han var ett spöke, men inte med motiveringen att de vill få ut spöken tidigt. Jag tror att de vill undvika att få sitt nattoffer skyddat av väktaren och att väktaren sannolikt väktat sig själv första rundan.

Jag tror för övrigt att vi har en väktare, vilket är varför vi INTE ska massouta. Det är inte en ryggradsreflex, det är en analys av hur spelet är upplagt. Byn kommer att få det svettigt och det kommer bli fruktansvärt jobbigt att analysera saker medan zulvarna kommer sitta lika säkert som vi bybor.

Varför röstar jag på Sidd hellre än Vimes just nu? För att jag är 95% säker på Sidds zulvighet. Jag vet att jag är en reaktiv spelare och kastar lite sten i glashus här, men Sidd är värre. R1 var Sidd som en vindflöjel som bara vände sig efter det som senast skrevs och kunde från ett inlägg till ett annat skriva "Heja K.K!" till att i nästa misstänka honom för att vara zulv, enbart för att andra skrivit om sånt innan. Jag säger inte att Vimes är grön, bara att Sidd är rödare.

Korpa [R1] Grön enligt basse #289, är emot massoutning #112, halvgrönar Basse och grönar KK #181.
Några av mina gröningar var med på hens 4-rödlista #208, har logiska resonemang när man bör outa sig dock #248.
Är ändå mer gul än grön för mig numera, detta pga. dess rödlista.
@Korpa - är din rödlista uppdaterad?
Nej, men det ligger på min att göra-lista. I skenet av vad som hänt hittills så lär den förändras på något sätt.

Svarade på det här inlägget i runda 1. Det är hur vi än gör helt omöjligt att veta om Basse är siare och att du uppmanar till att rösta ut honom med den motivationen samtidigt som du sparar din röst på Sidd gör att du stiger i misstanke för mig.
Jag var ärligt talat osäker på siarclaimet. I skenet av att ha tidigare gett upp så kändes det väldigt osäkert, men när Basse drog igång med sin superintensiva analys och massiva arbete så blev det ännu svårare att bedöma. Vid det laget var dock ödet beseglat då de som hade sina röster på Basse inte var benägna att flytta på dem. Inlägget blev en slags reflektion över hur läget var och om Basseröstarna hade hoppat till någon annan så hade vi haft Basse kvar och stor osäkerhet, det är ett faktum.

Såhär formulerades det av LJS:

"Konrad Konvalj (nattmördad av ulvar)"

Är läsningen här att "nattmördad av ulvar" även innefattar zombie-nattmord?
Nej. Det står uttalat att K.K nattmördades av ulvar. Däremot vet vi inte säkert vilken roll han hade, därav frågetecknen (antar jag). Plus att man vanligtvis får veta faktionen på den som mördades och grönt är byn.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Varför dog Konrad? Glömde detaljen att de förmodligen inte heller uppskattade hans spel. Aktiva bybor är farliga.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Hänger på Genesis tankar om Xyas vilket ger Xyas, Vimes eller KrilleW (som nu tror att KK var Ulv...) att rösta på
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Hänger på Genesis tankar om Xyas vilket ger Xyas, Vimes eller KrilleW (som nu tror att KK var Ulv...) att rösta på
Det roliga är att du alltid trillar in med misstankar på mig hela tiden. Men känns lite lönlöst att dreva på en bybo om du nu är ulv... Mysko detta.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Hänger på Genesis tankar om Xyas vilket ger Xyas, Vimes eller KrilleW (som nu tror att KK var Ulv...) att rösta på
Om du tror på min tanke om Xyas som zombie bör du inte rösta på honom nu. Ulvarna har tagit ett rejält övertag. Hänger vi en zombie och de dödar en bybo så är de nära segern. Denna runda ska vi hänga en ulv.

Jag säger inte att Xyas inte är ulv; det kan han vara. Men är han zombie så ska vi ta honom senare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Också, KrilleWs misstolkning av KK kan vara en konstruerad ”miss” för att få honom att verka grön(göling), men knappast ett seriöst sätt att så tvivel om KK. Det står ju rakt av att han blev mördad av ulvar.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Jag är försiktigt positiv till massoutning. Det är ju helt klart så att vi har mindre att förlora nu när siaren är död. Jag vill dock gärna se vad andra har för åsikt.
Sant att risken för Team By är mindre när siaren redan är död men alla smarta ulvar claimar vanlig bybo och så har vi inte kommit något längre. Zombiexyas kan förstås claima spöke som sagts nyligen men lägger man sitt claim för att dodgea den lilla chansen att en tracker pingar en?

Jag är fortfarande mot massoutande.
@Tant Ragnar , du frågade också.

Xyas claim är ju lite som ett millerclaim också. Xyas har i praktiken sagt att han pingar för trackers, nu kan vi ta ställning till om han är zombie eller specialroll på bysidan. Ulv är han nog inte, det finns ju 1-2 trackers som kan ha pingat honom under R1.

Varför dog Konrad? Glömde detaljen att de förmodligen inte heller uppskattade hans spel. Aktiva bybor är farliga.
Sant. Och starka misstankar om att han var spöke fast det verkar ju inte som han var det, då hade han väl yttrat sig enligt Konkelkoden vid det här laget.

Varför lever Vimes då? Döda Vimes i R1 har ju varit lite tradition.

1) Vimes lever för att KK är död, duh! KK dog av en vettig anledning som motiverats ovan.
2) Vimes lever för att han är ulv. Kanske det, men varför har inte zombielaget försökt klonka honom då?
3) Vimes lever för att han är zombie. Men då har ulvarna inte ens försökt nattmörda honom, det hade ju misslyckats. Dessutom har zombievimes som sagt stuckit ut hakan en mil.
4) Vimes lever för att han gjort bort sig. Ulvarna och zombierna ser en högprofilspelare skämma ut sig i R1, poppar popcorn och låter oss dreva mot Vimes i R2.

Occams rakkniv säger en kombi av alternativ 1 och 4.
 
Top