Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 1

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Ännu en seger för den ostoppbara byn!

Varulvarna flydde med svansen mellan benen, och de självsäkra byborna har förföljt dem för att avsluta jobbet.

Men när byborna såg vart jakten fört dem var de inte lika självsäkra längre.

Den gnisslande grinden har stängt bakom er. Gravar av de döda möter er i långa rader.

Välkomna till varulvarnas kyrkogård.




Spelet består av (minst) två lag: varulvar och bybor. Varulvar vinner om hälften eller mer av de kvar i spel tillhör varulvslaget. Bybor vinner när det inte finns några varulvar (eller andra fiendelag) kvar i spel.

I slutet av varje runda röstar byn ut en spelare de vill lyncha för att se om hen är varulv. Den med mest röster åker ut och dess fraktion (bybo/varulv/annat) avslöjas.

Röster skrivs så här (gärna på egen rad eller post för extra tydlighet):

Röst: LJSLarsson

Regler:
1: Ni får inte prata om spelet utanför speltråden om inte era roller specificerar att det är tillåtet
2: Ni får inte redigera/radera inlägg
3: Bara röster som skrivs i fetstil enligt ovan kommer att räknas.
4: Blir det oavgjort i röstantal så blir det den som fick den tidigaste rösten som åker ut.
5: Gör man inga inlägg alls under en hel runda så blir man utesluten ur rådet.
6: Mellan rundorna (nattfasen) sker olika händelser i denna ordning::

  • Lynchning
  • Förmågor (siare, väktare, tracker, etc.)
  • Varulvarnas nattmord
  • Andra nattmord
Runda 1 & 2 varar tre dagar. Nästföljande rundor varar två.

Första rundan slutar 14 okt, 22.00.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
ROLLER

Bybo

Du är en vanlig bybo. Ditt lag vinner när det inte finns några varulvar, eller andra hot, kvar i spel.


Väktare (0-1 med i spel)
Varje runda kan du skydda en annan spelare mot nattmord. Du väljer spelare genom att skicka meddelande till spelledaren. Du kan välja att skydda dig själv, men du kan inte välja samma spelare två gånger i rad.

Din förmåga skyddar mot alla typer av nattmord, inte bara varulvarnas.


Siare (0-1 med i spel)
Varje runda kan du sia en annan spelare, genom att skicka meddelande till spelledaren, och får då reda på om den är varulv eller ej. Detta är det enda du får reda på; du ser inte ifall spelaren är bybo eller något annat läskigt.


Tracker (1-2 med i spel)
Varje runda kan du sia en annan spelare och får då reda på om det finns något särskilt med den. Förmågan ger utslag för allt som inte är ”vanliga” bybor eller varulvar, som siare, andra trackers och zombies.

(Denna förmåga kan finnas i olika lag.)


Spöke (1-3 med i spel)
Du är en före detta bybo som för länge sedan dog för att hjälpa byn, och du har nu väckts från de döda för att än en gång göra din plikt.

Om du åker ut ur spel håller sig din ande kvar i nästa runda och får fortfarande rösta. Du får rösta fem gånger den rundan med en post som enbart innehåller ”Röst: [X]”; du får alltså inte skriva något i den runda du håller dig kvar i. (Det är som vanligt den sista lagda rösten som gäller)

Även om du hänger kvar och röstar påverkar inte din närvaro andra lags vinstmål. Har till exempel ulvarna paritet vinner de, även om spökröster i teorin hade kunnat förhindra att de tar över röstningen.


Varulv (2-4 med i spel)
Du är en vanlig varulv. Ditt lag vinner om hälften, eller mer, av alla spelare i spel är varulvar.

Ert lag får till varje nattfas välja en annan spelare som nattmördas och får lämna spelet.

Du får kommunicera med de andra i ditt lag utanför speltråden.


Zombie (0-2 i spel)
Du var för länge sedan en varulv, men dina lagkamrater offrade dig till byn – och förlorade ändå! Nu har du rest dig från graven för att hämnas mot förrädarna!

Ditt lag jagar varulvar istället för bybor och får varje runda välja en annan spelare för nattmord. Väljer ni en ulv dör den, annars händer ingenting. När ulvarna är slut börjar ni istället jaga bybor och utför vanliga nattmord.

Du vinner när det är lika många zombier, eller mer, som andra spelare. Varulvar är starkare än zombier på dagen och vinner fortfarande vid egen paritet (till exempel två varulvar och två zombier kvar i spel). Däremot är zombier immuna mot varulvarnas nattmord.

Du får kommunicera med de andra i ditt lag utanför speltråden.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
DELTAGARE

Basenanji
Empiricus
Genesis
Halo9000
Hellzon
Konrad Konvalj
Korpa
KrilleW
Siddr
Stövelkatten
Tant Ragnar
Vimes
Xyas
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Oooh, coolt upplägg. En massa nya features ju! Och en massa nya spelare.

För mig känns det aktuellt att få igång de nya spelarna tidigt för att se vad hur de rör sig bland oss andra vanliga bybor --> @KrilleW @siddr @Tant Ragnar och @Vimes
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Very spöky!

Jag har visserligen varit med i ett tidigare varulvsspel, men det var typ ett decennium sedan. Jag tycker att jag ska räknas som nybörjare! Och jag håller med: Nybörjare bör visa upp sig, om inte annat för att förhindra att rävarna, som kan vara ulvar, kontrollerar konversationen.

Mitt schema: Jag kommer att vara mest aktiv på eftermiddag-kväll. På dagen jobbar jag och jag lägger mig ganska tidigt. Jag kan hänga med lite via mobil under dagen, men kommer inte att kunna skriva så mycket
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Mycket trevligt att vara igång och jättekul upplägg!

Jag vill också välkomna alla ny(gamla) spelare! Kul att ni är med! 😀

Runda 1 brukar vara rätt svår att skriva i för det finns så lite information men jag tycker att vi inledningsvis kan beskriva våra erfarenheter och hur vi ser på och förstår spelupplägget!

Jag har spelat varulvsspel här på Rollspel.nu i drygt tio år. Oftast som en rätt usel bybo, och några få gånger i rollen som ulv. Nu på senare tid har jag bättrat mig (tycker jag) och i med Vimes senaste spel "Mordet på graf Glockenspiel" ryckte jag upp mig ordentligt.

Jag inbillar mig att zombisar och varulvar just nu sitter och PMar varandra för att lägga upp strategier. Därför kanske de ligger lågt just nu? Det kan alltså vara värt att syna passiva deltagare så här i början.

Sedan undrar jag hur många bybor vi kan tänkas ha i spel? Vad vore rimligt?

Nu kör vi!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Fyndigt.

---

Kul med semiöppet upplägg! När jag har tid lite senare idag tänker jag kolla på vilka scenarion som verkar troliga. Jag konstaterar spontant att det finns, om vi tänker oss att antalet av olika roller är helt slumpmässigt, ett antal upplägg som är väldigt obalanserade.

---

Tills vidare noterar jag att jag tycker det är viktigt att vi är konservativa med outningar. Jag brukar vara för mer aggressiv outning, men: eftersom vi faktiskt vet maxantalet deltagare med en viss roll kommer det bli tufft för ulvarna att claima. Vi kommer, ju längre spelet pågår, ha ganska goda möjligheter att identifiera lögnaktiga claims. Så outning om man är på väg ut, eller under press, men inte annars.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Spännande! Läskigt! Spooktober!
Jättekul upplägg, och kul med så många nya med i spel. Som ny kan det kanske vara svårt att komma igång ordentligt, men Vimes tråd "Varulvsspel enligt Vimes" under snack och teori är ett bra lästips på det temat.

På förekommet Basse-initiativ:
Jag har spelat ett gäng varulvsspel här på forumet något halvdussin år typ. Började med Mukwas "Äventyr" och fick där upp ögonen för komplicerade excel-ark över röstningsdata som jag sedemera försökt lämna lite bakom mig till förmån för mer levande spel utan massa administrativt bös.

Jag gillar tanken på spökmekaniken och hur den skulle påverka röstdynamiken, det är ju dock inget som är aktuellt att börja teorisera om alltför mycket nu i tidiga rundan eftersom det inte kommer vara aktuellt förrän rollen kommer i spel eller närmare deadline.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Härligt att vara med! Jag är ju en av de nya spelarna - ni får ha tålamod med mig när jag kommer med naiva analyser ("JAG TROR DET KAN VARA NÅGON SOM LJUGER OM ATT DEN ÄR ULV, HAR NI TÄNKT PÅ DEEET?).

Är det rätt tolkat att alla som är pingade i @Konrad Konvalj s lista är nybörjare (utom @Vimes då?)? Har han missat någon?

Jag jobbar dagtid, och sitter rätt ofta i möten - men jag gör mitt bästa att skriva så ofta jag kan!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Tankar om upplägget:

Trackers: Kan inte hitta ulvar, men hittar zombier, siare, spöken och väktare. Kan finnas på ulvlaget (jag gissar att så är fallet), vilket vore riktigt läskigt. En ulv som kan identifiera siare! Gulp.

Spöken: Extrarösten känns inte superbra (men inte värdelös), men deras främsta roll verkar vara att nerfa trackers. Det står inte explicit att trackers hittar spöken, men jag tänker att de inte är ”vanliga bybor”. Dåligt för byns trackers, men också för ulvarnas.

Zombier: Så länge ulvarna lever är de byns allierade. Vi får inte glömma bort dem, men de känns som att ulvarna är farligare, eller? Upp till trackers att nosa rätt på dessa. Byn tjänar också på att de kan sabba för ulvarnas tracker och göra det svårare att hitta siare och väktare.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Om jag får börja med att läsa rollerna. Visst är det så att roll-listan talar absolut sanning: det kan inte finnas 5 ulvar, ej heller bara 1?

Kan rollerna överlappa? Kan vi vara säkra på att ulvar inte har några specialförmågor?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Kan rollerna överlappa? Kan vi vara säkra på att ulvar inte har några specialförmågor?
På tracker står det specifikt ”Denna förmåga kan finnas i olika lag.” Jag tolkar detta som att det finns en ulvtracker, eftersom det skulle vara menlöst för zombierna att ha en tracker som ju inte kan hitta ulvar. Jag tolkar det också som att det inte finns andra överlapp.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Perfekt! "Allmänna resonemang om varulvsspel" är ett klassiskt tryggt diskussionsrum för ulvar att gömma sig i!
Från "Varulvsspel enligt Vimes". Hmhmhm. Kul att just Vimes började med teorisnack. Men sure. En grej som inte sagts explicit - zombierna är permaväktade, väldigt upplagt för att de ska bli sista scum kvar i spel. I mina ögon inga allierade på något vis.

Jag konstaterar spontant att det finns, om vi tänker oss att antalet av olika roller är helt slumpmässigt, ett antal upplägg som är väldigt obalanserade.
Ja, nån balans finns det ju garanterat i LJS "Mäster Ulv" Larssons spel. 2 eller 6 scum på 13 spelare är ju direkt orimligt, till att börja med.

@Korpa , @KrilleW , @Siddr , ni är såvitt jag vet de helt nya varulvarna i spel, förutom @Genesis som spelade för ett decennium sen. Vad har ni för CV i varulvsbranschen?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag håller i övrigt med Vimes om att det inte finns belägg för att outa roll utan goda skäl till det.

Om vi har zombier med i spel är utröstning enda sättet att bli av med dem, och trackers är de enda som kan få nys om att någon kan vara en zombie.
Trackers i sig är ju en giftbägare som väntar på att ifrågasättas med tanke på ovan nämnt att de kan finnas i olika lag. Det kan ju vara möjligt med en trackerzombie då eventuella Zs kan ha nytta av att hitta andra trackers eller spöken. Möjlig obalansvarning dock.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag konstaterar att både jag och Konrad misslyckades att tagga in @Sidd . Det är förstås för att det inte finns något r i hens nick.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
SL said:
Spöke (1-3 med i spel)
Du är en före detta bybo som för länge sedan dog för att hjälpa byn, och du har nu väckts från de döda för att än en gång göra din plikt.

Om du åker ut ur spel håller sig din ande kvar i nästa runda och får fortfarande rösta. Du får rösta fem gånger den rundan med en post som enbart innehåller ”Röst: [X]”; du får alltså inte skriva något i den runda du håller dig kvar i. (Det är som vanligt den sista lagda rösten som gäller)

Även om du hänger kvar och röstar påverkar inte din närvaro andra lags vinstmål. Har till exempel ulvarna paritet vinner de, även om spökröster i teorin hade kunnat förhindra att de tar över röstningen.
Jag gillar spökrollen. Det finns ju garanterat 1 spöke som kommer att kunna hjälpa byn när det väl är dags.

I vanliga fall brukar då jag se med andra ögon efter spelets slut om jag som bybo nackats av ulvarna alternativt hängts av byn. Detta tycker jag vi kan använda oss av genom att skapa en kod som är användbar.

Spöket har 5 röster. Om vi kodar det snyggt kan spöket kommunicera med oss från de döda. Vad tycker byn?

Typ:
Röst 1: betyder att spelare X är den spelare som spöket ser som mest grön.
Röst 2: betyder att spelare X är den spelare som spöket ser som...
Röst 3: ....
Röst 4: .......
Röst 5: den viktigaste rösten. Här skall så klart spöket hjälpa byn med sin röst och ha möjlighet att fälla ett avgörande om så behövs.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Min tanke: spöken har inte mer info än andra, risken är nästan större att en spökröst blir kvar på den som spöket ser som grönast än att det kommer någon ny användbar info in i spel.

De fem rösterna är kanske delvis ämnade för att spökena inte ska spamma tråden med morsekod? Får spöken rösta på ogiltiga alternativ, typ "Röst: LJSLarsson är ulv, det har han gloatat om i PM!"

Dock bör spöken absolut yttra sig efter döden och verifiera att det inte var siaren/trackern/väktaren som åkte ut av en eller annan orsak.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
En grej som inte sagts explicit - zombierna är permaväktade, väldigt upplagt för att de ska bli sista scum kvar i spel. I mina ögon inga allierade på något vis.
Vänta, va? Var läser du det? Det låter ju klart läskigt om det är sant, men jag kan inte se det skrivet. Är jag blind? Jag hoppades på att ulvarna och zombierna skulle ha ihjäl varandra.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Det finns ju många nog deltagare för att i princip samtliga roller skulle kunna finnas med i maximalt antal, och det är väl lite väl tidigt att börja analysera möjliga olika konstellationer eftersom det finns så många möjliga. Oklart är väl om Larsson valt roller för att skapa balans eller slumpat roller för att göra det oförutsägbart.

@Korpa var med i Mukwas Äventyr som väktare när jag började med varulvsspel vill jag iaf minnas mig. Har du lirat något sedan dess? @Sidd och @KrilleW - Hade ni inte spelat varulvsspel eller något liknande tidigare?

Bra idé med spökkod - det är definitivt något som vi borde bygga upp.
Förslag från min sida då är
Röst 1: Den spöket ser som skummast efter förra rundan. Viktigt med en tidigt tongivande röst som vi vet är grön för att ha att snacka kring.
Röst 2: Den spöket ser som grönast efter förra rundan. Då kan fortfarande spöket markera misstanke innan.
Röst 3: Den spöket ser som skummast efter pågående rundas progress. För att kunna signalera misstanke en bit in i rundan.
Röst 4: Vanlig röst
Röst 5: Utrösten, den spöket vill ha ut under rundan/alternativt en möjlig utslagsröst

Alternativt att vi helt enkelt hoppas att spöket röstar efter gott huvud på vem som är misstänkt, och så kan vi i byn ställa frågor a la "Stackars avlidne Larsson, om du kan höra oss, rösta på den du tycker är grönast just nu".
 
Top