Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 1

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Gällande spökkoden: Den känns inte överdrivet användbar, om det inte finns spöksiare. Ett spöke kommer väl förhoppningsvis att vara tydlig med sina misstankar innan hen dör. Det bör alla vara!
Ja, skulle det vara så att spöken inte kan ha andra förmågor så har den ju inget existensberättigande. Men det är inget vi kan bekräfta nu, så vi får väl se om någon använder den helt enkelt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Det jag öppnade med var att: 1) konstatera att vi kan ha upplägg som är väldigt obalanserade och att man av den anledningen kan smalna in vilka upplägg som är sannolika och 2) resonera om att spelupplägget inte passar sig för aggressiv outning. Jag kan inte riktigt se hur detta är tomt teoritugg utan anknytning till det faktiska spelet.
Kom igen, lite kul var det.
Punkt 1 känns rätt given dessutom. Punkt 2 kan jag ge dig, vi ska hålla på rollerna rätt länge i det här spelet.

Annat teoretiserande: Varulvarna kan finna sig i sitsen att de har misslyckats med ett nattmord och då vet att målet blev väktat eller är zombie (eller båda). Zombielaget kan likaledes få infon att någon är väktad eller garanterat grön (innan alla ulvar är döda).

Om de går ut med den infon lämnar jag åt scumfraktionerna att svettas över, men fördelar finns det ju.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Ja, skulle det vara så att spöken inte kan ha andra förmågor så har den ju inget existensberättigande.
Som nerf åt scumlagen, de kan ju potentiellt vara ganska mäktiga i det här partiet. Plus om LJS ville ha med spöken av fluffskäl. För visst, lite konstruerat känns det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag utgår från att "Spöke" är en sorts bybo, men inte en siare eller väktare. Spöke är en bybo med en extra feature: kan rösta efter sin död.

@Konrad Konvalj och @Vimes , ni får gärna förklara för mig pedagogiskt och långsamt vad spöket kan ha för värdefull information att kommunicera efter döden. Hur är spökets kunskaper särskilt viktiga att ta ta vara på? Har jag missat något?

Och det är väl verkligen ett långskott att en ulv-KK skulle försöka snärja byn genom att lägga fram den här teorin, men visst kommer det gynna zombisar och varulvar att bättre förstå hur många av varje kategori det finns i byn. Om scumlaget (dvs ulvar och zombisar) vet att det finns två spöken, fyra bybor, en väktare, en siare, kan de lätt räkna ut vem som har paritet. Därför är det bra för dem att få spökena att avslöja sig i förväg.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Sitter och räknar på möjliga scenarios. Med tanke på hur viktigt det är för ulvar/zombisar att veta hur många det är i varje fraktion känns det minst lika tveksamt att outa information som hjälper scumlagen att förstå hur många deltagare per lag det finns - som det är tveksamt att outa annat (se Vimes första post).

Jag får intrycket att speldesignen faktiskt uppvärderar siarens och väktarens betydelse (om de är med i spel). Det blir genom sådana aktioner vi kan få starkare empiri för vem som är ulv eller bybo. Det är alltså särdeles viktigt att de håller sig gömda tills det är dags frö någon av dem att avslöja resultatet av sina handlingar.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag har också uppfattningen att spöket inte kan ha fler roller.

Och apropå antal roller så är vi 13 deltagare totalt. Som mest kan det finnas 6 icke-bybor och det scenariot är jättejobbigt för oss bybor. Då är vi en fler än de som vill ha ihjäl oss och då blir varje runda viktig. Personligen vet jag inte om det är det rimligaste scenariot, men det känns säkrare att utgå från det i kommande rundor. Zombiernas existens gör det krångligare att förutspå framtiden, för de kan hjälpa byn genom att pricka ulvar, men kan lika gärna missa. Och om de missar så har de ingen anledning att dela med sig av infon då de också är emot byborna på slutet. Jag lutar också åt att jag kommer anta att roller finns tills motsatsen bevisas.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Godagens alla vänner.
Mitt ”legendariska” första inlägg.
Kul att träffa alla vänligt sinnade bybor.
Efter att skummat igenom dagens första inlägg kommer här nu ”de rätta svaren” på alla deltagares roller: !
...




...alla är tydligen bybor...kanske ändå behöver mer att gå på...
Synd bara att vi träffas på kyrkogården av alla platser - Vart ligger ulvarna begravda?
Ge mig nån ledtråd...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Frågan är: om vi hittar och dödar alla ulvar, men det finns zombier kvar, kommer SL att berätta det för oss? Eller får vi bara reda på att vi plockat en ulv? Min gissning är det senare, vilket innebär att vi måste utgå ifrån att om vi inte plockat fyra ulvar så finns det ulvar kvar. Det känns som en rätt jobbig sits att det bara fanns två, vi plockade dem, men vi letar fortfarande ulvar.

Å andra sidan, om ulvarna är döda så blir väl zombierna funktionellt mer eller mindre ulvar, så det kanske inte spelar så stor roll?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Å andra sidan, om ulvarna är döda så blir väl zombierna funktionellt mer eller mindre ulvar, så det kanske inte spelar så stor roll?
Precis. Vi letar scum, med nerfen att siaren bara hittar en kategori av dem (om vi inte har noll zombies). Det finns lite rynkor men på det stora hela är vi inte allierade med någondera scumlaget.

Teoretiserandet om hur många av var roll vi har blir nån slags Mäster Ulv mot LJSLarsson.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag utgår från att "Spöke" är en sorts bybo, men inte en siare eller väktare. Spöke är en bybo med en extra feature: kan rösta efter sin död.

@Konrad Konvalj och @Vimes , ni får gärna förklara för mig pedagogiskt och långsamt vad spöket kan ha för värdefull information att kommunicera efter döden. Hur är spökets kunskaper särskilt viktiga att ta ta vara på? Har jag missat något?

Och det är väl verkligen ett långskott att en ulv-KK skulle försöka snärja byn genom att lägga fram den här teorin, men visst kommer det gynna zombisar och varulvar att bättre förstå hur många av varje kategori det finns i byn. Om scumlaget (dvs ulvar och zombisar) vet att det finns två spöken, fyra bybor, en väktare, en siare, kan de lätt räkna ut vem som har paritet. Därför är det bra för dem att få spökena att avslöja sig i förväg.
Mig veterligen försöker jag inte få några spöken att outa sig på nått vis. Det är ju inte bra för byn.
Ett spöke skall aldrig outa sig. Det är ju bättre för byn att få en extra röst rundan därpå än att spöket panikoutar sig i slutet av rundan. Ett förnuftigt spöke ser ju till att hålla sig på banan och ser till att inte bli hängd. Blir spöket nattmördat vinner vi ju i alla fall nått på det jämfört om det är en "vanlig bybo" som nattmördas. Då får vi ju inte ett skit.

Konkelkoden är briljant och jag kommer att jobba för den i R1 för den kanske kan ge lite extra muff till byns fördel.

Min pedagogik uteblir. Jag ser bara till mig själv och när jag mördas eller nackas som bybo ser jag oftast mer klarsynt på ett spel än under spel. I spel kan jag drabbas av Konkelnojan. Ur spel är jag typ en rätt vass varulvsspelare.

Kan vi om möjligt dra nytta av en Konkelkod så skall vi göra det. Förstår inte riktigt varför du jobbar i riktningen mot det och måste övertals? För mig är det mer intressant att veta hur just din kod skulle vara uppbyggd Basse? Vilken information kan vara nyttig för byn från en avliden spelare?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Detta ska definitivt inte ses som någon stark misstanke, men vis av @Vimes byboguide tänker jag på att ulvar gärna vill verka som att de bidrar utan att faktiskt göra det lättare att hitta ulvar. Konkelkoden ger intrycket att @Konrad Konvalj jobbar för att hjälpa byn, men i praktiken ger den egentligen ingenting.

Som sagt, detta är inget starkt indicium, men någonstans ska man börja.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Bästa Kånkelman!

KK said:
Mig veterligen försöker jag inte få några spöken att outa sig på nått vis. Det är ju inte bra för byn.
Ett spöke skall aldrig outa sig.
Nä, det förstår jag att du förstår. Min misstanke var just bara att själva pratet om spökkodens förträfflighet kanske får en nybörjarspelare att av misstag outa sin fraktion genom att börja diskutera detaljer. Min kånkelnojja är betydligt större än din. Jag tänker: "Varför föreslår KK en sådan här strategi? Den ger inte så värst mycket egentligen. Kan han ha något annat motiv för sin spökkod än vad han skriver?"

För så här är det: även om en spelare är Einstein efter döden så känns det opraktiskt och ointuitivt att denne skulle kunna hjälpa byn. DU kanske ser saker i ett klarare ljus efter att ha blivit röjd (även om jag har svårt att se vad det skulle bestå i), men jag är tveksam till att det faktum att man har blivit spöke ska göra ens analys plötsligt skarpare. Dessutom har vi redan nu flera olika förslag på vad spökkoden ska kommunicera, vilket kan leda till långa diskussioner och ändå bli vagt (kan någon nu säga på rak arm vad som gäller för ett spöke och hur denne ska meddela sig med eftervärlden?). Det känns mer som att spökkodssnacket är just det rum som varulvar vill befinna sig i för att kunna prata och verka aktiva, men utan att tillföra något egentligt av värde.

Utan att ha en i förväg bestämd spökkod kan ju spöket ändå hjälpa byn genom att rösta klokt. Så den detaljen är ju liksom redan ombesörjd av LJS.

Men jag är väl trög. Den som orkar får gärna förklara hur spökkoden hjälper byn att fånga scum.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Detta ska definitivt inte ses som någon stark misstanke, men vis av @Vimes byboguide tänker jag på att ulvar gärna vill verka som att de bidrar utan att faktiskt göra det lättare att hitta ulvar. Konkelkoden ger intrycket att @Konrad Konvalj jobbar för att hjälpa byn, men i praktiken ger den egentligen ingenting.

Som sagt, detta är inget starkt indicium, men någonstans ska man börja.
Väl uppfattat! Jag har faktiskt inte gjort annat än att drvia Konkelkoden. Dock så är det just den som ligger mig varmast om hjärtat just nu så jag kommer fortsätta med den. Jag tror vi kommer att ha en färdig kod i god tid innan rundan är slut. Om vi får hjälp av ett spöke sen är det bara en bonus. Jag tror inte det kan förvirra eller göra det sämre för byn. Ett avlivat spöke är en resurs som är bra för byn så det är klart att spöket i fråga kommer att göra allt för att hjälpa byn vidare.

Hur som, skall jag leta indicium för ulveri och börjar med dig @Genesis

Genesis said:
Gällande spökkoden: Den känns inte överdrivet användbar, om det inte finns spöksiare. Ett spöke kommer väl förhoppningsvis att vara tydlig med sina misstankar innan hen dör. Det bör alla vara!
Inte helt oväntat kopplat till Konkelkoden.

Ett spöke är ju en bybo. Det är inget snack om den saken. Jag har varit bybo sjukt många gånger och på väg mot galgen är det inte alls lätt att vara tydlig med sina misstankar. Det är ju ren och skär panik att en skall hängas som en stackars bybo för att en har spelat otydligt och inte byboigt. Att då rikta sina misstankar och vara tydlig är fan inte lätt.

Nummer 2.. Spöket som dör av annan anledning. Alltså, nattmördas kanske inte ens hinner vara tydlig med sina misstankar innen hen dör. Du tycks vara på det torra med att alla eventuella spöken är Übermensch som klarar av detta. Njae, tycker du är ute på lite hal is med en övertro på en helt vanlig bybo. En ulv tänker inte riktigt lika som en bybo och då är det lätt att formulera sig precis som du.

Jag kan rösta också så är vi igång med den biten.

Röst: Genesis

Motiveras med: ulvig och spelad övertro på bybor för att stärka dem på pappret med sugen på att käka upp dem i sömnen.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Bästa Kånkelman!



Nä, det förstår jag att du förstår. Min misstanke var just bara att själva pratet om spökkodens förträfflighet kanske får en nybörjarspelare att av misstag outa sin fraktion genom att börja diskutera detaljer. Min kånkelnojja är betydligt större än din. Jag tänker: "Varför föreslår KK en sådan här strategi? Den ger inte så värst mycket egentligen. Kan han ha något annat motiv för sin spökkod än vad han skriver?"

För så här är det: även om en spelare är Einstein efter döden så känns det opraktiskt och ointuitivt att denne skulle kunna hjälpa byn. DU kanske ser saker i ett klarare ljus efter att ha blivit röjd (även om jag har svårt att se vad det skulle bestå i), men jag är tveksam till att det faktum att man har blivit spöke ska göra ens analys plötsligt skarpare. Dessutom har vi redan nu flera olika förslag på vad spökkoden ska kommunicera, vilket kan leda till långa diskussioner och ändå bli vagt (kan någon nu säga på rak arm vad som gäller för ett spöke och hur denne ska meddela sig med eftervärlden?). Det känns mer som att spökkodssnacket är just det rum som varulvar vill befinna sig i för att kunna prata och verka aktiva, men utan att tillföra något egentligt av värde.

Utan att ha en i förväg bestämd spökkod kan ju spöket ändå hjälpa byn genom att rösta klokt. Så den detaljen är ju liksom redan ombesörjd av LJS.

Men jag är väl trög. Den som orkar får gärna förklara hur spökkoden hjälper byn att fånga scum.
Jag hela resonemanget Basse. Och jag kan absolut sätta reglerna för hur Konkelkoden skall se ut innan rundan är slut baserat på intryck från övriga.

Konkelkoden är ett filter för mig. Jag måste ha nått att spela med och det hjälper mig ( i min Konkelnoja ). Det kan mycket väl vara så att ulvar hänger med i spökkodssnacket och tycker det är lite mysigt att vara där, men när det väl hettar till så måste ju även en ulv som smyger runt där komma med något annat istället. Att bara ligga och mysa i nått så fånigt som Konkelkoden är ju inte hållbart en längre tid.

Oavsett fraktion så är det ju inte grönande att hänga i spökkodssnacket på något vis.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Nummer 2.. Spöket som dör av annan anledning. Alltså, nattmördas kanske inte ens hinner vara tydlig med sina misstankar innen hen dör.
Jag vill nog skriva mer senare som respons, men just nu har jag bara tid med en kortis. Spenderar redan för mycket tid på mobilen på jobbet. Men jag vill påpeka att min tanke var att innan varje drag är slut bör samtliga vara tydliga med vilka de misstänker. Vem som helst kan dö under natten.

Men visst, det kanske är lättare sagt än gjort. 🤷🏼‍♂️
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
En kort inspark till på spökkodens nytta i eventuell situation med spöke+förmåga så sker ju enligt startinlägget förmågorna hos siare, trackers osv före nattmord. Det ger ju ett existensberättigande till tanken att eventuella spöken kan ha en förmåga, och därför att det kan finnas ett behov av att ha någon etablerad kod på plats. Annars är det ju bara väktarförmågan som tjänar på att vara före morden.

Sedan tycker jag mig det finns någon diffus språklig kongruens mellan Genesis och Halo som bägge verkar snacka samma rävspråk och pratar om att ulvar finns bland rävarna (gammelrävarna antar jag menas då, vi som spelat många år) och inte hos nybörjarna.

Very spöky!

Jag har visserligen varit med i ett tidigare varulvsspel, men det var typ ett decennium sedan. Jag tycker att jag ska räknas som nybörjare! Och jag håller med: Nybörjare bör visa upp sig, om inte annat för att förhindra att rävarna, som kan vara ulvar, kontrollerar konversationen.

Mitt schema: Jag kommer att vara mest aktiv på eftermiddag-kväll. På dagen jobbar jag och jag lägger mig ganska tidigt. Jag kan hänga med lite via mobil under dagen, men kommer inte att kunna skriva så mycket
I min erfarenhet är det inte ovanligt att folk kommer in och viftar på svansen tidigt, däremot är det ovanligt att flera gör det.

Jag vet inte om jag gillar iden om att pressa nybörjare då det mycket väl kan vara en taktik av hungriga rävar. Ulvarna kommer troligen vilja dreva ut lätta byten för att öka sitt övertag. Det finns dock en poäng men vi får vara på vår vakt isåfall.

Angående upplägget så tror jag att Larsson vill ha med minst ett av varje övernaturligt element. Dvs minst en zombie och ett spöke.
En språklig rest av hur snacket gått i en varulvschatt kanske?
Jag känner dessutom inte igen den här typen av långsam spelstart från Halo, som väl varit tidigt mycket aktiv i föregående spel.

Röst: Halo9000
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag vill nog skriva mer senare som respons, men just nu har jag bara tid med en kortis. Spenderar redan för mycket tid på mobilen på jobbet. Men jag vill påpeka att min tanke var att innan varje drag är slut bör samtliga vara tydliga med vilka de misstänker. Vem som helst kan dö under natten.

Men visst, det kanske är lättare sagt än gjort. 🤷🏼‍♂️
Check, stämpla ut först innan du stämplar in på varulvsnet.

Men för att lägga samman några saker från ditt mobilspelande:
Anklagelserna mot @Hellzon är bristfälliga och lite taffliga.
Du har svaga indicier mot K.K

När du väl har en massa tid ikväll kan du komma med dina misstankar baserat på spelet så här långt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
@Empiricus jag gillar vad jag läser! Lustigt, för jag tänkte flera gånger att det var knasigt av Halo m fl att blanda ihop rävar och ulvar. NU fattar jag att de syftade på "en rutinerad erfaren spelare"! *slårhandflatamotpannan*

Snyggt fångat!

Röst: Halo9000

Halo, vilka ser du som erfarna respektive mindre erfarna? Du får gärna säga något om spelets deltagare och vilka intryck du harvfått av em nu så här i spelstart!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Ytterligare en nybörjarfråga! Jag ber om ursäkt att det inte tillför så mycket (korta luckor på jobbet) - jag ska försöka skriva lite mer produktivt ikväll!

Det här med röstning, visst är det så att man får rösta hur många gånger man vill fram till deadline? Och det är bara ens senaste röst som räknas? Jag vill minnas att det är så från det spel jag skummat på wrnu men det tycks inte framgå explicit av reglerna (om jag inte är blind...).
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Ytterligare en nybörjarfråga! Jag ber om ursäkt att det inte tillför så mycket (korta luckor på jobbet) - jag ska försöka skriva lite mer produktivt ikväll!

Det här med röstning, visst är det så att man får rösta hur många gånger man vill fram till deadline? Och det är bara ens senaste röst som räknas? Jag vill minnas att det är så från det spel jag skummat på wrnu men det tycks inte framgå explicit av reglerna (om jag inte är blind...).
Ja
 
Top