Varulv [Varulvar på ett tåg] - R1

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
God morgon!

Bra att du svarar LJS och fint att Xyas är med på tåget. Hö hö.

Röstläget är också rätt bra, det ultimata är två kandidater, men vi kanske kan trimma det här under dagen.

@LJSLarsson en sista fråga:

Vad menade du med att "jag har något som pekar i den riktningen, ja" i svar till @Halo9000?

Det konstiga är ju inte att du saknar biljett utan att du påskiner att det finns teori i din roll-PM som tyder på att ulvar inte har biljett.

Sedan har du alltså gillat en honungsfälla för ulvar. Vad tycker du om att Halo9000 som är den som först börjar ställa frågor kring din biljett? Vad tänker du @Halo9000?
(Egen kursivering)

Innan hade jag dig som någorlunda grön, Basse, men nu måste jag föra ner dig ett snäpp på rödskalan. Jag har väl varit väldigt tydlig med att jag har biljett? Nu beter du dig som en ulv som önskeläser en öppning hos mig.

Jag avvaktar dock med att lägga röst på dig, jag vill ha kvar den på Hellzon. Han har ännu ej svarat på mina frågor - skönt att ulv att köpa sig betänketid medan bybor gnabbas sinsemellan kanske?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Härnäst Lukas.

Lukas har diskuterat spelupplägg flitigt. Han var tidig med att det brukar finnas anledningar att inte massouta (första inlägget) och fångade upp att det ändå kan vara bra att outa vad Sidd har i sin vagn eftersom den snart försvinner. Bra där. Däremellan resonemang om ifall den som blir satt i slutvagnen kan gå framåt innan den kopplas loss. Det var ju lite underligt men för all del.

Men har Lukas tyckt nåt? @Lukas , vem misstänker du?

Det finns inga röda i R1 men Lukas är gul i mina ögon.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag kan avslöja att jag inte har någon biljett.
Och jag är inte ulv, så riktigt så enkelt är det inte att alla som saknar biljett är ulv
Min tanke var så här att biljettinnehav var relaterat till siarrollen. Istället för att siaren ser vem som är bybo/ulv så ser hen vem som har biljett (bybo) / inte biljett (ulv). Är ju mera relaterat till fluffet än spelbalans, för det är inte en megastor nerf för ulvar om de inte på en gång börjar skrika saker som "jAG haR inGA fÖreMåL" i sina första poster. Däremot en liten nerf mot byn och massoutning att alla på en gång inte erkänner att de har biljetter och ulvarna ljuger och säger att de också har det.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Citerade fel post. Var den här jag skulle svara på:

Halo said:
Själv så tycker jag att det verkar lite väl skevt spelmekaniskt att ulvar skulle vara de enda som saknar biljett eftersom det
isåfall skulle bli ganska lätt att avslöja ulvarna.
Min poäng är att det i början av spelet inte var helt out there att bybor skulle ha biljetter och ulvar vara utan i ett flufftungt spel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Okej, såhär är det. Nu när jag på morgonen läser inläggen nyktert och inte tittar på TV samtidigt så är det två och en halv som känns sådär. Vi börjar med Basse.


Det här är ju en allmänt udda fråga och Basse ber om ursäkt för sin trögtänkthet också. För mig är det rätt uppenbart att det är sista vagnen (alltså den som nu är tom) som kommer att rulla iväg med den utröstade i sig, och Sidd autodör inte denna runda men väl nästa om hen inte börjar ta sig framåt.

Sen har vi de här resonemangen i flera inlägg att ulvarna har mer än byborna att vinna på att hitta föremålen, som inte heller sitter rätt i magen. Men som sagt, jag hoppas ju på en boost när jag hittar min grej, Basse kanske inte är lika ivrig av anledningar som vi inte behöver gräva för mycket i.

Till syvende och sist är nog Basse Basse som han brukar vara. Det var han förra spelet också, då var han siaren och vi hängde honom i R1. Det kan vi ju låta bli nu.
Okej Hellzon, nu ska jag vara transparent. Jag är inte lika smart som du i sådana här spel. Jag tänker oftast alldeles för grunt. Hjälp mig gärna.

Jag tänker så här:

1. Det finns säkert traditionella förmågor på bybolaget. De låses inte upp av att man hittar ett föremål. De är rätt bra för att identifiera ulvar och skydda folk.
2. Det finns också förmågor som blir upplåsta genom att man hitar ett föremål.
3. Eftersom de bra förmågorna inte är de man kan låsa upp är det mjäkiga förmågor som förmåge-siare eller liknande.
4. Vi spelar ett spel där rundorna går fort.
5. En mjäkig förmåga har liten potential att verkligen hjälpa byn.
6. Vi bybor kan med andra ord strunta i att hitta vårt power-föremål. Det får i sådana fall bli en kul bonus!
7. Ulvlaget vill dock hitta sina fgörmågor som verkligen an hjälpa dem. Det kan vara så att vi spelkar ett sorts "Mäster Ulv" med en ensam ulv som kan få en kompanjon, störa siaren, få väktaren att självantända, etc. Ulvarna vill alltså hitta sina förempl och låsa upp sina förmågor.

8. Summa summarum: föremål/förmågor är en ulvgrej. Inte en bybogrej.

Oh nej, jag vill inte att någon ska gå ut med mer info om det här. Jag kan ju ha missat att de upplåsta förmågorna är galaktiska superkrafter som vinner spelet i ett slag. Så outa inte mer än nödvändigt. Men @Hellzon fattar du nu bättre varför jag skriver som jag gör? Verkar mitt sätt att se på spelet rimligt?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Till syvende och sist är nog Basse Basse som han brukar vara. Det var han förra spelet också, då var han siaren och vi hängde honom i R1. Det kan vi ju låta bli nu.
Jag verkar inte vara den enda som lider av juldemens.

Virade inte Basse in sig i konstiga resonemang om startposten och lyckades efter mycket sprallande stress dra byns vrede över sig och bli utröstad som siare redan i runda 1? Han verkar inte alls på samma sätt som förra spelet - antagligen för att han är vaniljbybo eller ulv.

Kan du fördjupa dig i hur du tänkte där?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Virade inte Basse in sig i konstiga resonemang om startposten och lyckades efter mycket sprallande stress dra byns vrede över sig och bli utröstad som siare redan i runda 1? Han verkar inte alls på samma sätt som förra spelet - antagligen för att han är vaniljbybo eller ulv.
Fullt möjligt att jag har juldemens, men var vi inte ganska ense efteråt att Basse gjorde en, kanske två, klantiga grejer och Vimes bet sig fast som en bandhund och fick med sig halva byn på det tåget? Vilket han är erkänt bra på och som jag fått smaka på från Björn Den Gode, för att dra upp gammalt skit.

Basse är liksom alltid pratig och drar alltid på sig skit.

Sen kan jag ju vara färgad av att jag fortfarande har Ågren för att jag inte bytte till Sidd i den där rundan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Röstläget

LJSLarsson (3):
Stövelkatten, Basenanji, Tant Ragnar
Hellzon (2): LJS Larsson, Halo9000
Tant Ragnar (1): Empiricus
Lukas (1): Sidd
Stövelkatten (1): Hellzon

Ej röstat (2): Xyas, Lukas

---

Hörni @Lukas och @Xyas rösta nu!

Jag byter från LJS till Tant Ragnar och hoppas att vi kan ha LJS, Hellzon och Tant Ragnar som alternativ rundan ut. De alternativen kommer garanterat ge bra info inför runda två.

Sedan kanske någon har bra sammanställning över vilken info som har kommit ut? Eller ska jag lägga upp min? @Empiricus ?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Nä, jag tycker inte heller att det är rimlig design att ulvar inte har biljett medan bybor har det. Det låter ju asknasigt.

Så varför drar med en sådan hälsningsfras? LJS är ju rutinerad, har arrangerat flera varulvsspel och dessutom vunnit som episk Mäster Ulv. Inte kan väl LJS själv tro att Vimes skulle designa ett så enkelt spel? Och varför hugger Halo9000 m fl på det här med biljetter? Och slutligen: varför skriver LJS/Halo9000:

Halo: Menar du att ulvarna saknar biljett för resan?
LJS: Jag har information som skulle kunna peka mot den teorin, ja.

Ok. Vad då för information?



Det där är ett konstigt svar för mig med tanke på att det i mitt bybo-PM knappast står något konkret om föremål. Ja, jag letar efter något, men jag har inget föremål med mig.

Men det är en himla soppa det här. Ni har rätt i att ulv-LJS knappast vinner på att dribbla om biljetter. Det talar i så fall för att LJS verkligen kan ha lagt en fälla för att se vilka som nappade. Men det känns som en rätt usel strategi, vilket i sig är konstigt eftersom LJS både är skarp och erfaren. Honungsfällor är också oftast verkningslösa.

I min läsning så känns det snarare som att Halo9000, Tant Ragnar och LJS försöker skapa ett samtalsämne så de får ett skönt ulvrum att vara i. Der känns mer som attd e lägger en fälla för korkade bybor att klampa in i. Typiskt en sådan fälla jag skulle gå i. ;)
Det här rimmar lite illa. Misstänker du LJS för att använda sig av biljetterna i ulv syfte eller inte?

Sen verkar det ju mest som att du Basse har eldat på om biljetterna i vart och vartannat inlägg. Men du har också biljett och sitter alltså på samma information LJS? Dvs du skulle också kunnat göra samma antagande. Utifrån det vad fick dig att misstänka LJS och rösta på honom i första hand?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,613
Location
Huddinge
Härnäst Lukas.

Lukas har diskuterat spelupplägg flitigt. Han var tidig med att det brukar finnas anledningar att inte massouta (första inlägget) och fångade upp att det ändå kan vara bra att outa vad Sidd har i sin vagn eftersom den snart försvinner. Bra där. Däremellan resonemang om ifall den som blir satt i slutvagnen kan gå framåt innan den kopplas loss. Det var ju lite underligt men för all del.

Men har Lukas tyckt nåt? @Lukas , vem misstänker du?

Det finns inga röda i R1 men Lukas är gul i mina ögon.
För all del vettig kritik mot mig, så låt mig förklara mig.

Som ni nu vet vad det ett tag sedan jag var med på varulvspel. Det har varit för jag inte haft så kul de senaste spelen jag varit med.
Så detta spel har jag beslutat att göra saker annurlunda.

Nu tänker jag spela som som jag känner mig bekväm med, jag ska försöka göra det här på mitt vis snarare än hur alla vill att jag ska spela.
En av sakerna jag aldrig gillat är att slänga ankgaleser i onödan, och rösta för saken skull.
Så jag gör inte det. Än är det ingen jag misstänker så jag tänker inte rösta bara för att.

Med det sagt kommer jag se till att rösta innan rundan är slut för jag är inte dum.


(Jag ska också säga att jag det är spelet är enbart på min mobil, vilket begränsar ytligare)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Röst: Tant Ragnar

LJS är fortfarande min mest misstänkta, men det finns några runtom honom som är värda att titta på. Jag vill också se hur folk grupperar sig runt tre alternativ. @Tant Ragnar hur ser du på 1) biljetterna och LJS tankar och 2) outningarna som nu kommit ut samt slutligen 3) vad tycker du om Halo9000?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Röstläget

LJSLarsson (2):
Stövelkatten, Tant Ragnar
Hellzon (2): LJS Larsson, Halo9000
Tant Ragnar (2): Empiricus, Basenanji
Lukas (1): Sidd
Stövelkatten (1): Hellzon

Ej röstat (2): Xyas, Lukas
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Jag tänker så här:

1. Det finns säkert traditionella förmågor på bybolaget. De låses inte upp av att man hittar ett föremål. De är rätt bra för att identifiera ulvar och skydda folk.
2. Det finns också förmågor som blir upplåsta genom att man hitar ett föremål.
3. Eftersom de bra förmågorna inte är de man kan låsa upp är det mjäkiga förmågor som förmåge-siare eller liknande.
4. Vi spelar ett spel där rundorna går fort.
5. En mjäkig förmåga har liten potential att verkligen hjälpa byn.
6. Vi bybor kan med andra ord strunta i att hitta vårt power-föremål. Det får i sådana fall bli en kul bonus!
7. Ulvlaget vill dock hitta sina fgörmågor som verkligen an hjälpa dem. Det kan vara så att vi spelkar ett sorts "Mäster Ulv" med en ensam ulv som kan få en kompanjon, störa siaren, få väktaren att självantända, etc. Ulvarna vill alltså hitta sina förempl och låsa upp sina förmågor.

8. Summa summarum: föremål/förmågor är en ulvgrej. Inte en bybogrej.
Jag är lite tveksam till steg 3 eftersom byn är så awesome på det här forumet men eftersom det snarare inte mejkar sense att t.ex. siaren inte kommer igång förrän flera rundor in i spel så OK.
Du tappar mig dock vid steg 5. OK, det kanske inte är de fetaste förmågorna men om vi kan plocka upp par fyra fem sex stycken blir det ju intressant.

Och steg sju följer ju inte logiskt av något av de tidigare stegen. Tror du alltså ulven/ulvarna blir jättemäktiga av att hitta sina grejer? Om vi har normala siare och väktare och kan få second-stringförmågor av föremålen så är det väl rimligt att ulvarna funkar likadant - normala och får en liten boost av föremålen?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Sitter dåligt några timmar, men kommer vara mer aktiv lite senare.

Har bara skummat, men ser att jag ligger i topp med äldsta rösten.

Tycker att Hellzon är skummare än Ragnar, men jag kommer obviously flytta rösten till Ragnar om det hindrar mig (som jag vet är grön) att åka ut.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Sidd då? Hur sidder hen till?

Jag ska vara ärlig och säga att jag tycker det är skumt att sitta på sin föremålsinfo så länge som @Sidd och @Stövelkatten gjort. Sidd har ju dock kommit ut med vad som finns i hens vagn, och när jag tittar på hans inlägg så är han ju aktiv. Det ser bra ut med Sidd tycker jag.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Vem vill jag sätta i sista vagnen då?

Lukas - rimligt motargument kom efter min sammanställning men jag håller ändå ett öga dit.
Stövelkatten - den som i mitt tycke gör något direkt destruktivt mot laget genom att inte avslöja vilket föremål han står på. Nu har väl inte Stöveln öppnat skaftet sen igårkväll, men jag är rätt nöjd med min röst där. Får jag inte med mig någon så är det ju dock två tåg som är aktuella...
Tant Ragnar och LJSLarsson har smitit under min radar. Lär väl ta en ordentlig titt på dem härnäst, men först frulle.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Lite lunchkaffetankar:
Basse och Larsson sitter alltså bägge på biljetter. Och sedan Basse outade sin biljett så har inte Larsson berört det alls.
@Basenanji - Kan du peka på hur du har spelat och resonerat kring Larssons biljettfråga med vetskapen om din egen biljett? Vad grundar du din tanke om traditionella förmågor på i ditt schema av antaganden, gissningar eller annat?
@LJSLarsson - Hur påverkar Basses outning dina tankar? Stämmer vad Basse säger med ditt PM eller inte?


@Xyas - Har du en biljett?



Gällande föremålsoutningar så håller jag fortsatt på tanken att inte outa om man inte är i de sista vagnarna.
Nästkommande runda, när/om folk flyttat så kan vi börja tänka lite mer liberalt kring outningar av föremål i vagnarna efter någon form av schema, för att då kan spelare som hamnat i vagnen verifiera vad spelaren som stod där innan outat. Eller tvärtom. Det borde gå att använda iaf.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Som ni nu vet vad det ett tag sedan jag var med på varulvspel. Det har varit för jag inte haft så kul de senaste spelen jag varit med.
Så detta spel har jag beslutat att göra saker annurlunda.
Preach sister!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
@Xyas - Har du en biljett?
Innan jag svarar på den frågan. Det finns två bekräftade biljetter som jag förstår (orkar inte gå tillbaka och dubbelkolla) hos Basse och LJS? Men också bekräftat avsaknad av biljetter hos andra. Så någon signifikans måste de ju ha. En DTF som är konduktör och ska kolla biljetterna? Ulvarna vinner om de får ut de med biljetter? Oavsett så känner jag mig tveksam till om det är info som vi ska gå ut med när vi inte har en aning om vad den faktiskt betyder.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Stövelkatten - den som i mitt tycke gör något direkt destruktivt mot laget genom att inte avslöja vilket föremål han står på. Nu har väl inte Stöveln öppnat skaftet sen igårkväll, men jag är rätt nöjd med min röst där. Får jag inte med mig någon så är det ju dock två tåg som är aktuella...
Men varför skulle det vara rödande att stövlis inte avslöjar? Det finns ingen koncensus kring att outande är det bästa (jag tex är emot det). Och om du menar att det är för att katten sitter långt bak i tåget så är det ju faktiskt 2 vagnar efter = 2 rundor = gott om tid att outa.

Känns som en märkligt anklagelse. Varför vill du så gärna veta var föremålen finns?
 
Top