Varulv [Varulvar på ett flygplan] - R3

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
jag har lite tankar, men skall gå och lägga mig nu. Ser fram emot svar på ovanstående fråga i morgon. Jag är på färd och utbildning hela dagen i morgon men kommer hem innan 20 och kör på telefon tills dess.
Under tiden så gör jag såhär:

Röst: @fjodorsenuba

En röst per runda, utanför etablerade drev och utan bra case, och väldigt sparsamt med egna bidrag. Väldigt lågspelat, och ger en suspekt magkänsla hos undertecknad.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Du lär inte ljuga om inte du och Fjodor bägge är ulvar. Så. Det här är tanken jag fick nu på senkvällen:

I cockpit finns vin och kuddar. På kabinpersonalens däck finns vin och kuddar och ett tredje föremål. Vinet och kuddarna har samma siffror på bägge ställen. Det gör att jag tror att vi har ett satt föremål per siffra.

@Genesis intressant tanke kring DTF. Jag har inte spelat tidigare omgångar så bra att du lyfter detta.

Håller med om att prylarna inte är intressanta utan mest fluff för siffrorna. Avslöjandet av siffror gör att det blir lättare att veta vart man ska gå för att slöjda (och som jag tolkar det skaffa sig förmågor). Svårt att veta vad maxvärde på en pryl är utan att avslöja prylarna antar jag dock. Men om det är som du säger att vi kan bli mördade att stå bredvid andra så är det ju ett skäl att inte röra på sig till andra.
Det här citatet ger mig känslan av att Fjodor vet att det finns samma föremål på flera olika platser och de föremålen har samma siffervärde.
Med enbart ett föremål, med värde 1, på bakre dass
Inlägget är i runda 1 och enligt hittills outade nummer så finns siffran 1 bara där Fjodor och där Impetigo börjar (och där Stöveln började).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Jag försökte flytta mig denna rundan, men det gick visst inte av någon anledning.
Detta är ju intressant, men känns svårt att få någon vettig info från. Spontant känner jag att det är mer DTF än ulv att börja med en förmåga som flyttar på folk. Frågan är bara varför. Vad är den till för? Varför skulle man vilja ha en sådan förmåga? Det kanske är bra för ulvarna ändå, om de är beroende av lokala nattmord. Annars vete tisan vad den är till för. I R2 användes den inte, eller så användes den på Basse eller Stövelkatten.


Slöjdandet då: kan säga att det finns ingen som helst tematisk koppling mellan objekten som slöjdades och det som slöjdades fram. Användbarheten på det är också förbaskat tveksam om inte spelet håller på i en massa rundor till eller vi är flera grönade bybor som börjar koordinera oss (vilket känns osannolikt, om inte annat för det bevisligen finns folks med push-and/or-pull-förmågor). Det var iofs en grej jag reagerade på i varulvar på en båt, att det kändes som att det fanns vissa regeleffekter som behövde fler rundor än vad spelet realistiskt kunde hålla på för att komma i spel, så vi får väl se.
Tråkigt! Jag hade hoppats att vi skulle få siande eller väktande. Men vi kan förhoppningsvis ändå använda den för att bekräfta folk. Folk som slöjdar samma föremål borde få samma förmåga. Sedan finns det en förhoppning att 3+1-föremålet är bättre än 2+2-föremålet, då det är svårare att få till. Du bör i alla fall inte avslöja mer förrän andra har kunnat slöjda fram sina föremål, så kan vi bekräfta varandra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Hellzon blir ju givetvis fullständigt huvudmisstänkt och det här gör det nästan för uppenbart för att jag ska våga rösta på honom igen. Antingen är det ett fantastiskt dubbellur att han spelar så uppenbar ulv att han inte kan vara den ulven och isf ska han ha kudos för det är riktigt imponerande.
Hellzon och hans ulvpolare visste ju rimligtvis att han skulle bli misstänkt denna runda, så de kan mycket väl ha tänkt att det är lika bra att mörda så mycket som möjligt med Hellzon medan de kan. Och om nattmord är lokala så hade de inget annat möjligt mål. Det var detta eller skippa nattmord. OM nattmord är lokala så tycker jag att detta var fullständigt rationellt agerat. Speciellt om de är tre ulvar. På två ulvar blir det snårigare, men två ulvar på 11 spelare är riktigt elakt av Vimes.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,020
@Basenanji Tack för bra spel, surt att bli dragen :/
@Stövelkatten typiskt att du inte hade fler liv denna gång...

@fjodorsenuba , @Martin3 - finns det ett eller flera föremål på bakre toa eller i affärsklass A?
Ja det finns ett till föremål i bakre WC, hörlurar (X). Jag ställde till och med fråga om det i R2 till martin3 som han duckade. Jag följde genesis förslag på att inte avslöja objekt med ett högre värde än 3 då vi inte ville avslöja det för DTF men nu när alla lämnar ut uppgifter så gör även jag det.

Från post 130 R2
Sett samma saker så kan bekräfta det. Har du sett nått mer @Martin3 ?
Först trodde jag han hade missat det men nu ser det mer ut som att han inte ser det föremålet 🤔
Sen att han ville komma och krama mig i R1 ser ju nu också mer ut och mer ut som att han ville döda mig.
Sen kanske inte ulvarna/DTF:er inte får prata med varandra utanför spel? Det kan förklara en del av snakesonaplane-gate men jag hittar inget tydligt i den kommunikationen. Ovan med spel med flera DTF:er så vet inte om de får prata med varandra eller har gemensamma mål och dylikt.
Oavsätt så känner jag att martin3 är skummare än skummast!

Röst: @Martin3

Eftersom Hellzon inte borde kunna mörda denna gång som ulv så lägger jag min röst på martin3.

jag har lite tankar, men skall gå och lägga mig nu. Ser fram emot svar på ovanstående fråga i morgon. Jag är på färd och utbildning hela dagen i morgon men kommer hem innan 20 och kör på telefon tills dess.
Under tiden så gör jag såhär:

Röst: @fjodorsenuba

En röst per runda, utanför etablerade drev och utan bra case, och väldigt sparsamt med egna bidrag. Väldigt lågspelat, och ger en suspekt magkänsla hos undertecknad.
Japp det är min spelstil generellt, tror det har synts i de andra ulv-omgångarna. Tyvärr blev det extra lågflygande i onsdags då jag var på jobbet utan tillgång till dator och telefon i större utsträckning.

@Xyas Tack för att du delar med dig att du lyckades slöjda och läskigt att du också kan bli fasthållen! Så någon har alltså förmågan att hålla fast och/eller flytta andra. Men varför skulle de då välja att hålla fast xyas på främre toa? Eller vill xyas påstå att han inte kunde flytta på sig för att alla andra ska vara 2 steg från honom? Kanske Xyas är DTF med förmåga att flytta på folk? Och kanske han även ljuger om de slöjdade prylarnas egenskaper? Som jag förstått de är det bara xyas som har något slöjdad föremål ännu?

@Genesis kan du bekräfta föremålen i Första klass A?

Det borde nu rimligtvis vara minst 2 ulvar och en skummis till kvar? så 3 ulvar eller 2 ulvar och en till DTF?

Rödlista, överst är mest misstänkt
martin3 - antingen ulv eller DTF, helskum oavsett
Hellzon - ulv
xyas - möjlig DTF
impetigo
empiricus
genesis
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,843
… ger mig känslan av att Fjodor vet att det finns samma föremål på flera olika platser och de föremålen har samma siffervärde.
Med enbart ett föremål, med värde 1, på bakre dass
Inlägget är i runda 1 och enligt hittills outade nummer så finns siffran 1 bara där Fjodor och där Impetigo börjar (och där Stöveln började).
Jag förstår inte hur du kan få det @fjodorsenuba skriver (”Svårt att veta vad maxvärde på en pryl är utan att avslöja prylarna antar jag dock.”) att betyda det du säger här.

Vad fjodor menar är högst oklart (”maxvärde”?) men jag läser det inte som att ”samma föremål finns på flera platser med samma siffervärde.”

Om grävet består i att jag eller Stövelkatten och Fjodor har kommunicerat om föremål så får man hålla i minnet att jag inte var med i r1 så jag har i alla fall inte kommunicerat nåt sånt.


Spontant känner jag att det är mer DTF än ulv att börja med en förmåga som flyttar på folk. Frågan är bara varför. Vad är den till för? Varför skulle man vilja ha en sådan förmåga? Det kanske är bra för ulvarna ändå, om de är beroende av lokala nattmord. Annars vete tisan vad den är till för. I R2 användes den inte, eller så användes den på Basse eller Stövelkatten.
Rasmus var d3f och hängdes innan han kunde använda nån förmåga så det kan inte ha varit han som flyttade Basse.

Det var alltså ulvar eller d4f som flyttade Basse. Jag har skrivit tidigare att jag tycker det känns mer d3f än ulvigt att flytta Basse på det sättet, men det enda hållbara motivet till flytten jag kommit på är att svartmåla Basse som sedermera hängdes. Vilket alltså kan vara en ulvplan.

Det finns alltså minst en förflyttningsförmåga, en har använts varje runda om Xyas talar sanning. Jag lutar åt att tro att det inte finns två iom att vi inte sett två förflyttningar varken i r1 eller r2.

Om ulvarna använt förmågan i r2 för att få till lokalt nattmord skulle ju flytten av Xyas tillbaka till toan vara kontraproduktiv, det är ju ett av de mest avlägsna rummen på planet.

Om det var d3f som flyttade Xyas till toan är motivet lika oklart som Basse till cockpit i r1, jag ser inte vad man skulle kunna vinna på en sån flytt. Därför måste det ha med nåt dolt och udda segervillkor att göra tänker jag. Ingen aning om vilket det skulle kunna vara, dock.

Det tredje alternativet är att Xyas inte alls flyttat sig och använder denna förklaring för att mörka att han inte velat lämna toa. Jag kan inte förstå varför här heller.

Var Xyas typ den enda spelaren som inte aviserat sin flytt? Det verkar som att förflyttningsförmågan kan trigga utan att man har rätt adress på offret (Basse hade aviserat att han skulle flytta norrut men glömde att flytta och Xyas hade inte aviserat vart han gick)

Ja det finns ett till föremål i bakre WC, hörlurar (X).
Ok, @Martin3 förklara detta, tack!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Ååkej, nu ser det ju riktigt skumt ut för Martin. Men varför i hela friden skulle han ljuga om detta? Blir intressant att se vad han svarar. Jag har fler tankar om detta men vill inte säga något innan Martin svarar.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
@Basenanji Tack för bra spel, surt att bli dragen :/
@Stövelkatten typiskt att du inte hade fler liv denna gång...


Ja det finns ett till föremål i bakre WC, hörlurar (X). Jag ställde till och med fråga om det i R2 till martin3 som han duckade. Jag följde genesis förslag på att inte avslöja objekt med ett högre värde än 3 då vi inte ville avslöja det för DTF men nu när alla lämnar ut uppgifter så gör även jag det.


Först trodde jag han hade missat det men nu ser det mer ut som att han inte ser det föremålet 🤔
Sen att han ville komma och krama mig i R1 ser ju nu också mer ut och mer ut som att han ville döda mig.
Sen kanske inte ulvarna/DTF:er inte får prata med varandra utanför spel? Det kan förklara en del av snakesonaplane-gate men jag hittar inget tydligt i den kommunikationen. Ovan med spel med flera DTF:er så vet inte om de får prata med varandra eller har gemensamma mål och dylikt.
Oavsätt så känner jag att martin3 är skummare än skummast!
Vad faan säger du det för?
Det här har ju redan varit uppe för diskussion, vi håller tyst om föremål som är av ett högre värde än 4.
Om inte jag räknat fel så har jag hört 2 andra föremål nämnas och med position (behöver nog kolla upp det här men har inte riktigt tiden just nu), att då nämna ett tredje föremål som helt har fått flyga under radarn och som ingen av oss bybor har användning av är ju bara idioti! Det låter dessutom rimligt att någon ska hitta 2-3 förmål för att lösa något problem. Eventuellt behöver hen bara veta position om vi ska spinna vidare.
Dessutom är Empi ute och fiskar efter just det. Här sitter jag bara och väntar på att samla in information om att Empi verkar vilja hitta andra föremål och så ger du honom det bara sådär.
Antingen läser du inte inläggen eller så är du ute efter att sabotera och vill reagera med en "Oj, det hade jag missat" och spela oskyldig. Oavsett kan jag inte se varför du låter det här komma fram till ljuset, vi hade perfekt alibi och ingen hade nog ens tanken på att vi båda två skulle hålla tyst om ett till föremål där.

Jag är ledsen men jag kan bara se det här som något från någon som inte jobbar för byn.

Röst: @fjodorsenuba
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Okej, så det var väl lite som jag misstänkte där, att Martin ville hålla tyst om ett för bybor oanvändbart föremål. Jag kan dock inte se någon ulvlogik varken i att Martin skulle vilja dölja det eller att Fjodor vill spilla bönorna om det. Om Fjodde är ulv vet ju rimligtvis hans kompis(ar) om detta redan. Kan inte se någon rimlig DTF-logik heller. Det enda är om någon av dem agerar som de gör för att sprida misstänksamhet mot en bybo. Men nja. Vet inte riktigt om detta rödar någon av dem.

Om vi tror att det finns en chans att Martin verkligen inte kan se hörlurarna och fejkar sitt svar så kan vi ju verifiera detta mot att de avslöjar siffran, men det känns inte som att den möjligheten är tillräckligt stor för att motivera det priset.

Nä, hörni. Det är värt att fundera lite till på detta, men spontant ser jag inte hur detta rödar någon av de inblandade, faktiskt. De kan ju vara ulvar ändå; det grönar dem nog inte heller.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Okej, så det var väl lite som jag misstänkte där, att Martin ville hålla tyst om ett för bybor oanvändbart föremål. Jag kan dock inte se någon ulvlogik varken i att Martin skulle vilja dölja det eller att Fjodor vill spilla bönorna om det. Om Fjodde är ulv vet ju rimligtvis hans kompis(ar) om detta redan. Kan inte se någon rimlig DTF-logik heller. Det enda är om någon av dem agerar som de gör för att sprida misstänksamhet mot en bybo. Men nja. Vet inte riktigt om detta rödar någon av dem.

Om vi tror att det finns en chans att Martin verkligen inte kan se hörlurarna och fejkar sitt svar så kan vi ju verifiera detta mot att de avslöjar siffran, men det känns inte som att den möjligheten är tillräckligt stor för att motivera det priset.

Nä, hörni. Det är värt att fundera lite till på detta, men spontant ser jag inte hur detta rödar någon av de inblandade, faktiskt. De kan ju vara ulvar ändå; det grönar dem nog inte heller.
Det är förvisso sant att hans ulvkompisar troligtvis redan vet om det men det känns fortfarande helt märkligt. Varför skulle han säga det, var det för att försöka sätta dit mig? I så fall makear det sense varför han dessutom gick ut med namnet. Jag kan givetvis avslöja siffran men den kan jag troligtvis också chansa på om jag inte visste den och ha hyfsat stor chans att pricka rätt, det lär ju inte vara någon som tror att det är värde 1337 på den direkt...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Gjorde en snabbkoll: Martin3 avslöjar siffervärden på både bakre WC och affärsklass A i R2 här. Det är uppenbarligen inte så att han inte kan se föremål. Att tänka sig att han är ond men bara kan se föremål med låga värden vore extremt långsökt. Så teorin att Martin inte kan se hörlurarna är orimlig. Och jag kan som sagt inte se någon skummislogik om varför han skulle ljuga om dem.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Okej, det kanske var att jag läste fjodors mening lite väl med önskeglasögonen men jag tyckte meningen kunde tolkas som att samma föremål fanns på flera platser. Och tänkte att när han bekräftade att det bara fanns ett föremål där han startade så var det bara det föremålet som kunde vara länken till en ev ulvkumpan.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,843
Nu är det åtta timmar till deadline och om vi har att göra med tre ulvar måste vi få träff i dag annars är det game over.

Det är plötsligt ganska många spår och trådar som dyker upp, så det är risk att vi kommer prata över varandras huvuden och inte hinna gå till bottnen med alla trådar.

Hörlursgate:
Jag håller spontant med Genesis att det är svårt att se hur Martins mörkande av hörlurarna skulle vara rödande iom att det så uppenbart kommer motsägas av Fjodor. Å andra sidan lyfter ju Martin själv fram att han tycker att Fjodor borde hållt tyst så kanske räknade han med det. Kan alltså vara scum-Martin som vill dölja att han plockat hörlurar. Men känns ju rätt långsökt att Martin både ska ha nytta av att plocka hörlurarna OCH försöka dölja det för övriga spelare.

Att Fjodor avslöjar hörlurarna känns självklart i mina ögon. Han har ju ertappat Martin med en lögn.

Ljug inte om du är bybo, @Martin3

Spöktåget:
Ok, vi snackar korvtårta som sagt så det är klart att de döda ska få en röst.

Inte bara ett tyckande heller utan en röst alltså vilket får mig att fundera på om vi kanske kan få en runda till även om vi inte hänger en ulv… fast i så fall måste vi få första röst på en ulv nästa runda, konsensus kring att ta ut den ulven OCH få med spöktågets röst.

Spöktåget väljer @Genesis för hängning. Basse drev ju en hård linje mot Genesis i r2 så jag kan tänka mig att hans röst ligger där. RasmusL är ju scum så det är ju frågan om huruvida spöktåget låter honom få vara med och rösta. Antagligen inte om de inte fått veta av Vimes vilka segervillkor Rasmus har.

Jag ska läsa tillbaka och se vad Stövelkatten drev för linje i r2 för att förstå bättre. Vill minnas att det kan ha varit teorier om olika konstellationer av ulvar där Genesis kunde ingå.

Sidd åkte ut i r1 så det finns inte så mycket att läsa av honom.

Om Genesis tänker jag fortfarande: Om han kan visa upp ett slöjdat föremål i r4 så har jag inte mycket rödande på honom. Jag tycker att han är en av få som driver spelet framåt på ett rejält sätt och att han fortsätter ha en byboig Genesisstil i sina inlägg. Jag ska som sagt läsa om vad Stövelkatten och Basse skrivit också.

Röst:
Jag tycker fortsatt att Hellzon är vårt bästa alternativ för att träffa en ulv denna rundan, halva dagen har jag varit säker på att antingen Martin eller Fjodor är scum men nu föll ju det iom Martins pudlande om hörlurarna. Jag hade ändå röstat Hellzon denna rundan hellre än att chansa mellan Fjodor och Martin (där det dessutom kan röra sig om d3f).

Från rödast till grönast:
Hellzon
Martin
Fjodor
Xyas
Genesis
Empi
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,843
Jag läste tillbaka lite snabbt i r2 och hittade dessa inlägg av Basse och Stövelkatten där de skriver om Genesis:


114 Basse: Om Genesis är ulv (lugn nu...) i maskopi med Hellzon så kan ju de räkna ut att det är smart att flytta åtminstone en bybo till cockpit vilket då innebär att Basse garanterat inte får ihop till 4p.



139 Stövelkatten: ”Ett scenario isåfall är att Basenanji-Genesis är ett ulvpar”

Motbevisat iom att Basse var bybo.
(Min anmärkning)

148 Basse: ”Jag tror i denna stund att Genesis och Hellzon är ulvarna. Genesis tror jag är ulv för att han är för att jag tror att Team Ulv medvetet flyttade en bybo till cockpit så den inte ska kunna slöjda (en mindre att bry sig om) och Helllzon eftersom han var i mittengången när mordet på Sidd skedde. Genesis hade ju kunskap om att cockpit innehöll ”oslöjdbara föremål” för en bybo. Plus att det var en bonus att jag skulle se suspekt ut och då dra på mig byns uppmärksamhet.
Sedan tycker jag att det är ganska intressant att Vimes postar R2 19.37. 19.40 (tre minuter senare) röstar Genesis på mig. Han är ganska snabb på att lägga en röst.”



163 Stövelkatten: ”Jag ser två kluster just nu:

Basse-Genesis-Hellzontrojkan som jag talade om tidigare samt en mer diffus skara där Martin3 och fjodor ska in. Tror jag.

Jag tror mer på det förstnämnda gänget så jag hakar på bassetåget.”



178 Basse: ”Fast VÄNTA nu...jag utgår ju ovan från att ulv-Hellzon tipsat ulv-Genesis om att mittengången innehöll föremål med siffran tre. Men frågan är om det kanske är Empiricus och Genesis som är ulvarna?! Tänker att Empiricus glatt gick iväg till cockpit på förslag av ulv-Genesis som visste att det fanns ulv-slöjdbara föremål där!

Jag vill också att ni inte auto-röstar på Hellzon i R3. Låt fakta komma fram först. ”

Det var typ de argumenten jag tyckte mig minnas. Inte så mycket handgripligt alltså. Tanken på Genesis och Empi som ulvduo får mig dock att må lite illa, om det visar sig stämma hade jag varit lika spelad som min gamla grundlåda till dod -91 😰
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
Försöker hitta något på fjodor men det är inte mycket att ta på.

Men det är kusligt tyst från några på planet... lågflygande på ett plan lirar inte! ;)
Kom med i matchen nu @Impetigo
Har du några åsikter @Xyas utöver om att berätta att du har föremål (2)?

Jag lutar åt att flytta på mig då jag inte litar på martin3 som ska tränga sig in på toan med mig. Det stinker ju här inne!
Jag tänker att jag flyttar mig dit han kom ifrån, Affärsklass A. Är det någon mer som planerar att gå till Affärsklass A?
Undrar vad martin3 har gömt för hemskt där!
Här lite pill på Impetigo och xyas.

Nej du får martin3 i knät då.

@Martin3 ska ta en genomläsning igen nu under nattningen på dig och övriga.

Min rödlista är just nu:
martin3 - toa gate
impetigo - pga inaktiviter
xyas - lågflygande
sidd - inte lika flängig som "vanligt"
Här en rödlista.

Alltså jag ser varken RasmusL eller Hellzon som röda :eek: känner inte att jag med gott samvete kan haka på någon av dem om de inte ligger på min rödlista...


När jag tydligt proklamerat att jag tycker det är skumt att gå till någon ensam person som ensam, med tanke på det ni säger om att ulven behöver stå bredvid någon, så kändes martin3 drag att direkt trycka sig in till mig väldigt underligt och rödande.
Och här typ en grönlista.

Och det är typ det vi har från fjodor i R1, utöver en massa prat om förflyttning och gnabb med Martin3. Min röst ligger bra på honom tycker jag.

Gällande spökenas röst på @Genesis , vill de mest signalera sina misstankar kanske? Hoppet att få igång ett tåg mot honom i R3 lär ju vara minimalt.
 
Top