Varulv [Varulvar på ett flygplan] - R3

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
1649356927341.png

Basenanji röstas ut. Han var bybo.

Stövelkatten nattmördas.

---

Vår karta:
1649357058009.png

---


Denna runda slutar imorgon klockan 21:00.

---

Flygplanet befinner sig 10 000 fot över havet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Fuck. Då känns det som att vi är på ruta ett igen. Ulvarna kan distansmörda.

@Basenanji, tack för dina bidrag, och förlåt att vi inte trodde dig!
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Tack för spel Basse! Och Stövelkatten!

Fuck. Då känns det som att vi är på ruta ett igen. Ulvarna kan distansmörda.

@Basenanji, tack för dina bidrag, och förlåt att vi inte trodde dig!
Det verkar som om de kan det. Om inte det är så att ulvarna kan lämna efter sig motsvarande en giftorm avsedd för en (ev namngiven) person. Det förutsätter ju då att ulvarna är du och Hellzon. Och det kan ju förklara både Sidds död (angav ingen flytt, hade kunnat antas vara kvar i mitten, Hellzon lämnar en orm kvar) och Stövelkattens död (du lämnar en orm i kabinpersonals däck, går därifrån, Katten kliver på ormen när hen går till kabinpersonals däck).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Jag har inte tid eller ork just nu. Spontant är Empi nu högt upp på min grönlista. Om han flyttar sig från cockpit och flyget tappar höjd är han helgrön. Vi andra kan i alla fall försöka följa Impetigos slöjdarplan. Vi ska såklart gräva rejält i R2, och jag fattar om jag nu misstänks. Jag hade uppenbarligen fel om Basse. Som Basse sade ska vi inte automatiskt gå på Hellzon, speciellt som ulvarna uppenbarligen kunnat distansmörda och om de också slöjdar borde de inte kunnat ha ett förmågeföremål ännu.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Nu är det bara Hellzon kvar av mittengänget, och även om Basse inte ville att vi skulle hänga Hellzon direkt tänker jag ändå placera en tidig röst där medans jag tänker vidare, så den finns lagd.

Röst: @Hellzon
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Eller vänta lite. Hellzon stod i samma rum som katten. Och katten dog innan förflyttning. Såatteh …

Röst: @Hellzon
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Vi måste verkligen gräva här, och gärna ha ett annat drev. Och nu kommer folk att tro att jag och Empi är på lag, men vafan. Hellz stod på samma plats som båda de hittills mördade. Min röst kommer att ligga där över natten, och jag hoppas att vi lyckas göra en bättre R3 än vår R2.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
Det var ju fan.
Det verkar som om de kan det. Om inte det är så att ulvarna kan lämna efter sig motsvarande en giftorm avsedd för en (ev namngiven) person. Det förutsätter ju då att ulvarna är du och Hellzon. Och det kan ju förklara både Sidds död (angav ingen flytt, hade kunnat antas vara kvar i mitten, Hellzon lämnar en orm kvar) och Stövelkattens död (du lämnar en orm i kabinpersonals däck, går därifrån, Katten kliver på ormen när hen går till kabinpersonals däck).
Fast katten ligger i första klass B.
Jag tror det är överarbetat ändå med trampminor. Ulvarna har nån slags distansmord får vi utgå från.

Jag började fundera på om de helt enkelt mördar som vi röstar. Så länge en ulv står själv får den alltså mula vem som helst på planet. Det blir ju svårt att klura ut då förstås.
Alla utom mittengänget (där jag är enda överlevare) stod själva i R1, och i R2 stod alla utom Empi/Basenanji och jag/Stövelkatten själva.
Fjodor, Martin, Genesis, xyas och Impetigo kan alltså ha skjutit fritt på vem som helst på planet.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,843
Vi måste förstås fortsätta gräva på andra än Hellzon. Det kan ju röra sig om distansmord som är valda för att svartmåla.

Jag tycker att @Empiricus grönas av sin pilothet och det faktum att planet fortfarande inte sjunker. Grönast på plan i min bok, med minnesanteckning att han kan ha dragit basse till cockpit (oklart varför, iofs hängdes ju basse sen pga det så var det ett ulvdrag såvar det kanske genialiskt).

@Genesis har spelat fortsatt grönt, nästa runda blir han ännu mer grönad av sitt slöjdande. Alternativt ohjälpligt rödad om han inte skulle få ihop något föremål.

Jag tycker att @Martin3 spelade upp sig ganska rejält i r2. Kom med bra tankar och deltog i diskussioner. Gul.

@Xyas har ju slöjdat, ska vi börja med att be om första bokstaven på din nya grej, Xyas? I övrigt gul i min bok.

@fjodorsenuba har inte gjort mycket för att gröna sig. Lågflyger och bidrar väldigt lite till diskussioner både i ulvjakt och korvtårtenystande. Orange i min bok. Hur ser din rödlista ut just nu, Fjodor?

Du gjorde fel på din karta, @Genesis Empi är fortfarande i cockpit.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
Ja det är ju drygt att jag lämnar ett spår av död efter mig på planet men om nu ulvarna kan distansmörda (vilket de måste kunna då jag är bybo) så är det naturligtvis precis därför Stövelkatten dog inatt - för att ni ska tro att det är jag som knivar ner folk.

Jag noterde förresten röstställningen i slutet av R2:
{"name":"Basenanji","votes":4,"firstVotePosition":3,"voters":"Genesis (3), Xyas (4), Impetigo (31), Empiricus (44)"}
{"name":"Hellzon","votes":3,"firstVotePosition":92,"voters":"Martin3 (92), fjodorsenuba (149), Stövelkatten (168)"}

Det var några som gärna ville ha ut mig. Vilket drev är mysigast för ulvar att ligga på? Martin och fjodor misstänker jag ju vagt men är det inte lite ballsy som ulv att ligga på alternativdrevet. Hade det lyckats så hade de röstat ut mig och räddat Basse som vi då inte hade vetat var bybo. Då vi vet att Stövelkatten var god tror jag inte både Martin och fjodor är onda.
På andra drevet har vi Xyas och Impetigo bland mina gula.
Jag och Basse röstade blankt pga kunde inte nåt annat vettigt.

Jag tror på att vi hittar en ulv per drev, kanske två på bassedrevet om de är tre totalt. Såatte... fjodorsenuba, xyas, Impetigo?

Röst: @fjodorsenuba
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,843
Jag började fundera på om de helt enkelt mördar som vi röstar. Så länge en ulv står själv får den alltså mula vem som helst på planet.
Vimes ville ju ha många spelare med i spelet, det kan ju tala för att detta stämmer - alltså att vi har att göra med riktigt tuffa ulvar med nästan fria nattmord pga att vi är färre spelare än Vimes räknat med…

I så fall har ju taktiken att sprida ut oss varit kass, frågan är om det går att göra nåt åt nu eller om vi sitter i den sits vi gör och får köra på.

Det känns som ett kasst drag för Hellzon att gå till affärsklass B om han är ulv utan distansmord. Han hade kunnat gå till mittgången och få chans att mörda igen iom att jag aviserat att jag skulle dit. Affärsklass b var ju typ det enda stället där han säkert skulle bli ensam.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Tack för gott spel @Basenanji och @Stövelkatten !

Väldigt tråkigt att Basse visade sig var bybo, nu börjar vi ligga väldigt brunt till. Hellzon blir ju givetvis fullständigt huvudmisstänkt och det här gör det nästan för uppenbart för att jag ska våga rösta på honom igen. Antingen är det ett fantastiskt dubbellur att han spelar så uppenbar ulv att han inte kan vara den ulven och isf ska han ha kudos för det är riktigt imponerande. Problemet är väl att vi inte har något riktigt spännande att gå på utan honom.

Då är det att gå över till psykologi och det är inte min starka sida men vi har något annat att fundera över också. Basse var bybo och talade således sanning om att han inte hade flyttat sig själv. Vem var det då som flyttade honom? Den enda med möjlighet om vi ska tro någon proximitet är ju Hellzon, Sidd var bybo och rasmus blev utröstad innan han hann agera eftersom utröstning sker först.

En tanke som just slog mig är ju att ingen har opponerat sig om var vi ska gå. Alla har tyckt att det var en bra idé, det innebär ju troligtvis att även ulvarna tycker om den idén. Min gissning är isf att ulvarnas nattmord sker efter förflyttning och att dom måste gissa i vilket rum man är. Var inte det hur det fungerade i något av de tidigare spelen? Har vi satt oss i en rejäl rävsax genom att öppet aktionera ut våra förflyttningar? Nu börjar vi bli så pass få att risken att hamna i samma rum som någon annan är mindre än tidigare. Är det värt att köra en runda utan att annonsera var vi går och hoppas att vi överlistar ulvarna?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Och ja @Xyas vi vill nog ha någon slags respons från dig för att veta hur vi ska tänka med slöjdandena. Verkar det finnas logik mellan dina val av komponenter och slutresultatet?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Nu har jag slutat köra bil.

Jag försökte flytta mig denna rundan, men det gick visst inte av någon anledning.

Slöjdandet då: kan säga att det finns ingen som helst tematisk koppling mellan objekten som slöjdades och det som slöjdades fram. Användbarheten på det är också förbaskat tveksam om inte spelet håller på i en massa rundor till eller vi är flera grönade bybor som börjar koordinera oss (vilket känns osannolikt, om inte annat för det bevisligen finns folks med push-and/or-pull-förmågor). Det var iofs en grej jag reagerade på i varulvar på en båt, att det kändes som att det fanns vissa regeleffekter som behövde fler rundor än vad spelet realistiskt kunde hålla på för att komma i spel, så vi får väl se.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Nu har jag slutat köra bil.

Jag försökte flytta mig denna rundan, men det gick visst inte av någon anledning.

Slöjdandet då: kan säga att det finns ingen som helst tematisk koppling mellan objekten som slöjdades och det som slöjdades fram. Användbarheten på det är också förbaskat tveksam om inte spelet håller på i en massa rundor till eller vi är flera grönade bybor som börjar koordinera oss (vilket känns osannolikt, om inte annat för det bevisligen finns folks med push-and/or-pull-förmågor). Det var iofs en grej jag reagerade på i varulvar på en båt, att det kändes som att det fanns vissa regeleffekter som behövde fler rundor än vad spelet realistiskt kunde hålla på för att komma i spel, så vi får väl se.
Sedär då användes den förmågan igen och den är ju definitivt distans eftersom ingen har varit i samma rum som Xyas någon gång.

Tror du att alla vi som slöjdar kommer få samma förmåga eller känns det som en unik förmåga och vi alla kommer få olika? Det kan ju vara ett sett att gröna folk kommande rundor tänker jag.

Jag får också känslan att det är tänkt att det här ska hålla på längre en ett par rundor till men det känns osannolikt. Prickar vi inte en ulv nu är vi nere på 5 om nattmordet lyckas med troligtvis 2-3 ulvar. Det är väldigt dåliga odds att vinna, speciellt om det finns en dtf kvar. Nu skulle ju en dtf ha kunnat nattmördats men isf har vi inte fått reda på det vilket är lite styggt...
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Röster genom rundan
Vem röstarNärFrån vemPå vem
Genesis220405 20.40IngenBasenanji
Xyas220405 20.41IngenBasenanji
Impetigo220406 03.15IngenBasenanji
Hellzon220406 08.10BasenanjiIngen
Empiricus220406 08.44IngenBasenanji
Martin3220406 09.12IngenHellzon
Stövelkatten220406 11.40IngenMartin3
Martin3220406 13.36HellzonXyas
Martin3220406 14.17XyasHellzon
Fjodorsenuba220407 13.20IngenHellzon
Stövelkatten220407 17.04Martin3Basenanji
Stövelkatten220407 17.43BasenanjiHellzon

Röstläge vid rundans slut
Vem röstarNärFrån vemPå vem
Genesis220405 20.40IngenBasenanji
Xyas220405 20.41IngenBasenanji
Impetigo220406 03.15IngenBasenanji
Empiricus220406 08.44IngenBasenanji
Martin3220406 14.17XyasHellzon
Stövelkatten220407 17.43BasenanjiHellzon
Fjodorsenuba220407 13.20IngenHellzon

Med Basse som bybo så talade ju han sanning om sin förflyttning. Så vi vet att Basse blev flyttad av tredje part. Jag tänker fortfarande att det inte är rimligt att spelet i sig flyttar en passagerare fram till cockpit, så det bör ha varit en annan spelare.

Var Basses flytt orsakat av Ulvteamet? I så fall var det ju ett smart drag baserat på Basses snack i runda 1, och antagligen med baktanken att försöka driva röstningen mot Basse denna runda eller måla upp Basse som ett mål. Jag tänker så här att om Ulvarna valde att flytta Basse så ligger det antingen en ulv tidigt i drevet på Basse (för att se till att det startar) och en i motdrevet på Hellzon. Iom att jag håller Impetigo för grön så tänker jag att det troligast är Xyas, följt av Genesis som lurar i Bassedrevet. Och i Hellzondrevet dör ju Stövelkatten och därigenom är det bara Martin3 och Fjodorsenuba att välja på. Jag får inte speciellt mycket grönvibbar från någon av dem såhär nu nära läggdags men Fjodor känns lite skummare.
I händelse av en ulv-arrangerad Basseflytt så är Xyas och Fjodor mina huvudmisstänkta ulvar.

Om Basse flyttades av någon DTF, om det finns fler sådana? Då överraskades Ulvarna också av flytten, och deras enda plan var att mörda Sidd. De vet fortfarande att Basse inte är ulv, men hinner kanske inte synkronisera någon plan kring att dra nytta av det. Genesis och Xyas kanske? Bägge kommer in med röster inom minuten från varandra 3 minuter från starten på rundan? Eller sena röster som min, Martins eller fjodors? Det är svårare att analysera hur ulvarna skulle agerat om flytten orsakades av tredje part, så jag släpper den bollen just nu. Men om det är en DTF som flyttar Basse så bör det ju rimligtvis finnas en agenda bakom det, typ nåt eget wincon eller liknande som bygger på att rätt bybor röstas ut eller liknande.


En till tanke/insikt: Vi får inte lagtillhörighet på nattmördade!
Så Sidd och/eller Stöveln kan ju ha varit DTFs, eller bybor.
 
Top