Varulv [Varulvar på ett flygplan] - R3

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Ljug inte om du är bybo, @Martin3
Jag vet. Jag försökte undvika det men nu var det en direkt fråga och jag had redan ghostat fjodor på frågan innan och jag trodde att jag skulle få något på Empi så det var ett försök att få ihop information om Empi samtidigt som vi kunde gömma ett av föremålen för intressenter.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Fem timmar till deadline.

@fjodorsenuba i nuläget ryker du pga att din egen röst inte ligger på @Hellzon. Är det så viktigt för dig att rösta på @Martin3 så att du hellre dör än flyttar rösten? Vilken nytta tycker du att din röst på Martin gör just nu?

@Xyas är du snäll och lägger din röst också? Klockan tickar…
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Nej @Impetigo du har rätt i att hålla rösten på Martin3 inte är rimligt om Hellzon också är misstänkt och jag vill ju inte själv bli utröstad. Samtidigt har ju martin3 också förklarat varför han inte ville avslöja att det fanns mer i bakre WC men då borde han väl också rimligvis misstänka att Empiricus är DTF? Vad säger du om det @Martin3 ?

Röst: @Hellzon
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Nej @Impetigo du har rätt i att hålla rösten på Martin3 inte är rimligt om Hellzon också är misstänkt och jag vill ju inte själv bli utröstad. Samtidigt har ju martin3 också förklarat varför han inte ville avslöja att det fanns mer i bakre WC men då borde han väl också rimligvis misstänka att Empiricus är DTF? Vad säger du om det @Martin3 ?

Röst: @Hellzon
Det finns helt klart en misstanke om det. Jag hade velat spinna vidare på det men det gick sådär.

du får gärna förklara varför du valde att säga det som jag hoppades du skulle hålla tyst om.

två personer som just nu varit helt utanför misstankar är Genesis och Empi och jagläser inte in speciellt mycket i det dom skrivit men så gick också RasmusL mig (och alla andra) förbi i mäster ulv på precis samma sätt, en exemplarisk bybo.

Just nu känns det som att jag misstänker alla. Jag ska försöka få ihop en genomgång av dom men det får bli efterupplockning av barn
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Röst: @Hellzon

Ska försöka kolla in innan deadline lite bättre, men ser sådär ut med tiden. Så korta rundor!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jösses vad svårt det är att lägga tiden man känner att spelet förtjänar. Först hela dagen på jobbet och bara access via mobil, sedan hemma efter en lång arbetsvecka och vill bara dega i soffan. Men jag ska försöka rycka upp mig. Det känns som att det är Hellzon vs. Fjodor. Jag känner mig rätt okej med min röst på Hellzon, och det ska nog mycket till för att den ska flyttas, men en ordentlig genomläsning av bägges spel för att kunna ta ett bättre beslut krävs här. Dags att gräva!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Det första anmärkningsvärda jag hittar är denna post:
Tror vi som vi sagt att ulvarna nattmördar innan nån flyttar så är det väl ofarligt ur mordsynpunkt att outa mål. Jag tänker gå till Första klass B.

Således:
Basenanji - vill hamna i cockpit. (Går till kabinpersonalens däck om han inte är speedad)
Stövelkatten - första klass B
Hellzon - första klass B
Fjodor - står kvar (bakre WC), eller vill röra på sig om Martin ska knö sig in
Martin - bakre WC
Det känns som ett hett spår att undersöka hur Hellzon resonerat runt förflyttningar, med tanke på att om han är luden och mördar lokalt är det viktig info för honom. Här ser vi att han menar att det är ofarligt att avslöja hur man ska gå om ulvar mördar innan förflyttning (det är det inte), och han börjar sammanställa folks planerade förflyttningar. Han vet om att Stövelkatten tänker gå till första klass B.

Vad har han för möjligheter för sin förflyttning i detta läge? Han står i mittgången, så han kan gå nästan vart som helst:
  1. Han kan gå till Kabinpersonalens däck. Där står Empi, som antagligen kommer att flytta på sig, men både jag och Basse kommer troligtvis att hamna där.
  2. Han kan gå till Första klass A. Där står Impetigo, som inte skrivit något på hela rundan. Lågoddsare att han kommer att stå kvar.
  3. Han kan gå till Affärsklass A eller Bakre WC. Fjodor och Martin bråkar där, men kommer att hålla dessa postitioner. Eventuellt Rasmus, men denne blir ju utröstad.
  4. Han kan gå till Affärsklass B. Där står Stövelkatten, men denne har aviserat att han ska därifrån.
  5. Han kan gå till Första klass B. Dit har Stövelkatten aviserat att han ska gå.
De flesta platser är sådana där folk antagligen kommer att hamna. Undantaget är Första klass B. Om Hellzon ville hamna ensam känns detta som det bästa valet. Den enda risken där är Sidd, som kan gå dit och inte sagt vart han ska gå. Hellzon motiverar visserligen sitt val i nästa runda:
Rimlig invändning. Jag ville ha många utgångar från dit jag gick, och här har jag ju fyra val. Det var ju många som inte alls nämnde vart de skulle, så att jag blev i par med Stövlis var inte det första jag övervägde, jag räknade med stor risk att folk skulle gå dit jag gick ändå.
(Sen utannonserade vi ju båda våra mål i R1-tråden utan att någon protesterade.)
Jag vet inte. Detta är knappast någon skrikande grej, men med tanke på vad vi vet nu så blir det ju lite misstänksamt. Han gick till en plats där han kunde vara säker på att någon annan skulle stå. Som ulv är det inte bara bra med tanke på nattmord, utan också för att han sabbar sin egen röst, så han lite slipper ta ställning i R2.

Mja. Hellzon är en skarp spelare och gör inte ofta stora misstag. Det man kan slå ned på är väl att han inte presterar så mycket alls. Har inte sett så mycket skarpa analyser eller ställningstaganden. Han verkar inte riktigt vara på ulvjakt. Men man skulle nog behöva jämföra det med tidigare spel för att kunna kontrastera det.

Vad min inte superdjupa genomläsning har givit mig är framförallt avsaknaden av allt som grönar Hellzon. Han har inte gjort något rödande, men heller inte gjort något som visar att han aktivt försöker att hjälpa byn. Det lilla organisatoriska han gör (sammaställer folks förflyttningar) är lika värdefullt för ulvarna som för byn, och faktum är att den enda poängen för byn med att offentliggöra förflyttningar är för att undvika att man hamnar på samma ställe, men det verkar inte vara något Hellzon bekymrar sig över, då han medvetet går till ett ställe där han inte kommer att vara ensam.

Så, @Hellzon, vad var tanken med att sammanställa förflyttningar? Uppenbarligen var du ju inte så bekymrad över huvurida folk hamnar på samma plats, och vi visste ju inget om slöjdbara föremåls placeringar vid det här läget, så vad var tanken?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag har gjort en genomläsning av Fjodor nu också. En snabbis. Håller väl generellt med Empi om hans bedömning. En röst per runda, utanför etablerade drev och utan starka motiveringar. Inget som inger förtroende. På samma sätt som Hellzon så har han inte gjort något för att gröna sig, men omständigheterna är ju mycket värre för Hellzon, så jag tänker nog låta min röst ligga där och så får vi se nästa runda. Imorgon är det ju lördag; då blir det kanske lite mer liv i luckan. Plus att alla utom Empi bör ha kunnat slöjda och vi kan sätta igång med att förhoppningsvis verifiera varandra den vägen. Vore sjukt tråkigt om ulvar kan slöjda på samma sätt, men även om de kan det så borde de inte få samma förmåga som en bybo.

@Xyas, vad är din tanke om förmågan du fick? Avslöja såklart inte vad den gör, men är det något som bara är bra för en bybo eller något som verkar vara konstruerat för att även ulvar ska få användning för den?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Så, @Hellzon, vad var tanken med att sammanställa förflyttningar? Uppenbarligen var du ju inte så bekymrad över huvurida folk hamnar på samma plats, och vi visste ju inget om slöjdbara föremåls placeringar vid det här läget, så vad var tanken?
Intresset fanns ju. Fjodor och Martin bråkade om var de skulle gå, och sen fortsatte diskussionen efter min sammanställning. Mycket från RasmusL som var DTF men det visste jag ju inte.

Min prio var mest att gå nånstans med många alternativ och hitta roliga prylar, det ska jag tillstå. Hade jag gått till Affärsklass B som blev tom hade ju saker blivit annorlunda förstås.

Nu finns det fredagsmysrisk här.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
För kännedom så är vädret i Västerbotten magiskt, med inställda bussar och försenade tåg så långt ögat når genom hela dagen. Vilket har gjort logistiken mellan Umeå - Lycksele - Umeå mer utmanande än vad man annars får stå ut med. Men nu är det kväll, jag är hemma, och det är 94 minuter till deadline.

Lite tankar kring folk i spel:

Genesis - Har spelat väldigt grönt i mina ögon gällande postinnehåll. Hängandet av RasmusL ligger ju dock främst på Genesis axlar per min tidigare röstanalys, vilket är lite smolk i bägaren. Och såklart behöver vi väl fråga oss nu varför Genesis fortfarande är i livet och inte nattmördad? Är Genesis ulv så kommer ju Genesis leva nästa runda då, och då blir den frågan kritisk. Spökplanet röstar på Genesis, också något att ha i tankarna.

Martin3 - Har känts ganska anonym typ hela spelet, och har mentalt hamnat i samma fack som Fjodor och Xyas hos mig. Den här grejen mellan Martin och Fjodor har gjort Martin3 grönare i mina ögon, det känns inte som ett ulvmove att försöka göra nån typ av föremålsfälla.

Fjodorsenuba - "En röst per runda, utanför etablerade drev och utan bra case, och väldigt sparsamt med egna bidrag. Väldigt lågspelat, och ger en suspekt magkänsla hos undertecknad." - Skrivet av en vis men virrig man i sina bästa år. Att Fjodor försvarar det med enbart "det är min spelstil" gör det inte bättre, och jag får fortsatt skumma vibbar kring Fjodor.

Xyas - Är ju inte producenten av volymer av information. Kan vara ulv, kan vara bybo. Inte grön på något sätt.

Hellzon - Att Hellzon går med döden vid sin sida är i sig lite obehagligt och suspekt. Iom att vi inte plockat en ulv ännu genom utröstning gör ju läget bra för ulvarna, och en ulvstrategi med Hellzon som dödsängeln som försöker mörda så många som möjligt innan döden genom utröstning och en kumpan eller två som försöker bygga upp gröncred under tiden (typ Genesis och kanske Impetigo/Xyas/Fjodor).

Impetigo - Den där totala frånvaron runda 1 vet vi ju inte vad den står för, Impetigo har ingan andra poster på forumet i närtid och det är ju såklart rimligt att köttvärlden tar prio och omöjliggör spel. Men det kan ju också vara en plan sprungen ur att välja inaktivitet en runda för att sedan komma in med ett "oj, hoppsan!" och flyga förbi folks radar samt inte involvera sig med första rundans kaos. Utöver det känns Impetigo vettig i sina poster, och har generellt rimliga tankar. Jag hittar inget tydligt rödande i spelet i sig.


Fritt spån kring DTF, nattmord och så. Det KAN ju vara så också att ulvarna har restriktioner på sitt nattmord, och att det finns en DTF som också kan nattmörda i spel. Korvtårta sätter ju normala antaganden ur spel, det är inte omöjligt att vi inte får reda på de nattmördades tillhörighet för att både ulvar, bybor och DTF kan bli nattmördade.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
En ulv som snipear i sista minuten kan nu avgöra det här. Jag flyttar därför nu min röst till hellzon

Röst: @Hellzon
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag är kluven. Hellzon ligger i fatet just nu och det är ju inte oviktigt att få facit på om Hellzon är ulv.
Samtidigt känns Fjodor typ inte som att han är med och spelar spelet ulvjakt.

Jag tar och slänger över min röst på Hellzon. Det skall bli sjukt spännande att se hur nästa runda ser ut!

Röst: @Hellzon
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Ja hörni, jag försöker kolla fjodorsenuba men jag vet inte vad jag får ut där. Jag pimplar rödvin och tittar på Masked Singer, vad vill ni ha ut av mig de sista förtio minuterna på rundan?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Ja hörni, jag försöker kolla fjodorsenuba men jag vet inte vad jag får ut där. Jag pimplar rödvin och tittar på Masked Singer, vad vill ni ha ut av mig de sista förtio minuterna på rundan?
Vad har du för tankar om Genesis? Några span/känslor? Är han så grön som han verkar?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Vad har du för tankar om Genesis? Några span/känslor? Är han så grön som han verkar?
Han leder spelet för mycket för att vara ulv. Min mage klagar men är han ulv och så här drivande ska han ha medalj.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag har gjort en genomläsning av Fjodor nu också. En snabbis. Håller väl generellt med Empi om hans bedömning. En röst per runda, utanför etablerade drev och utan starka motiveringar. Inget som inger förtroende. På samma sätt som Hellzon så har han inte gjort något för att gröna sig, men omständigheterna är ju mycket värre för Hellzon, så jag tänker nog låta min röst ligga där och så får vi se nästa runda. Imorgon är det ju lördag; då blir det kanske lite mer liv i luckan. Plus att alla utom Empi bör ha kunnat slöjda och vi kan sätta igång med att förhoppningsvis verifiera varandra den vägen. Vore sjukt tråkigt om ulvar kan slöjda på samma sätt, men även om de kan det så borde de inte få samma förmåga som en bybo.

@Xyas, vad är din tanke om förmågan du fick? Avslöja såklart inte vad den gör, men är det något som bara är bra för en bybo eller något som verkar vara konstruerat för att även ulvar ska få användning för den?
Kan vara både och.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Om du nu är bybo, vad är dina teorier?
Vet inte vad jag ska tro, men lokalmord går bort eftersom jag är bybo, det är bara jag som kan ha lokalmördat Sidd och Stövelkatten och det har jag inte gjort.

Gröna:
Genesis
Hellzon

Gula:
Empiricus
Impetigo
Xyas
Martin3 (blir röd om fjodor är bybo pga tågplacering på mig i R2)

Röda:
Fjodor
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Gula:
Empiricus
Impetigo
Xyas
Martin3 (blir röd om fjodor är bybo pga tågplacering på mig i R2)
Haha fan vad fjösigt det blev, men ju högre i listan desto mer gul. Mörkgulare längre ner i listan.

Två glas vin gör sånt här...
 
Top