Nekromanti Varulvar i Eon (min version)

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Tjena!

Apropå att lägga ut saker på Nätet, så tänkte jag nu lägga ut min så gott som färdiga version av
<font size="4"><center>
<a href="http://eonvarulvar.cjb.net/" target="_blank">
Månfrände - Varulvar i Eon
</center></a></font size>
Läs om ni är intresserade.
:gremsmile:
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
skummade igenom kapitlet lykantroper fort eftersom det är det jag är mest intresserad av. tyckte om det jag såg men en sak blev jag osäker på. Ifall man blir biten av en lykantrop kommer man bara att vara människa i fyra månader innan man förvandlas helt.

betyder det att man blir varulv får alltid och inte bara på fullmånen eller att man får leva med att bli en varulv på fullmånen och är människa annars som jag har för mig det betyder.

Gillar hellre ifall det bara blir ibland. då kan man låta riktigt "fel" personer få förbannelsen.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
beröm och kritik

bra jobbat. Kul att någon gör en såhär omfattande artikel färdig.

Även om jag inte gillar 100 % så går det mesta troligtvis rakt in i mitt mundana.

Nu till sånt som verkar konstigt, jag bryr mig inte om stavning, meningsbyggnad och liknand utan bara sånt som verkar fel eller mycket svårbegripligt. Om du vill kan jag korrläsa noggrannare senare.

Under månmagi finns effekten månfart som är kronotropisk. Verkar inte helt rätt i beskrivningen.

Under varulvsjägare verkar det som att daakyrkans bestjägare utrustar sina grupper med en magiker. Det verkar skumt med tanke på daaks inställning till magiker.

Angående lykantroperna verkar det ologiskt att de får +Ob1t6 mot AGG i andra stadiet när de ska bli mer aggresiva.

/Ceram, var dock en aning trött nu vid genomläsandet.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: beröm och kritik

bra jobbat. Kul att någon gör en såhär omfattande artikel färdig.
Tack tack.
:gremsmile:

Under månmagi finns effekten månfart som är kronotropisk. Verkar inte helt rätt i beskrivningen.
Helt rätt, det står fel; den ska vara selenotropisk och dessutom endast fungera i månljus. Det får jag ändra.

Under varulvsjägare verkar det som att daakyrkans bestjägare utrustar sina grupper med en magiker. Det verkar skumt med tanke på daaks inställning till magiker.
Nja, fast alla Daaktroende hatar ju inte magiker; det handlar väl mest om Jargiens Daaktroende? Är det inte exempelvis Daakkyrkan i Consaber (rätt stavning?) som inte har något, eller åtmistone inte allt för mycket, emot magiker? Men för jargiska Daaktroende vore det naturligtvis underligt om dom hade en magiker i gruppen, det håller jag med om!

Angående lykantroperna verkar det ologiskt att de får +Ob1t6 mot AGG i andra stadiet när de ska bli mer aggresiva.
Hmm... Då har jag skrivit konsekvent fel, när det gäller reglerna för Aggression. Varje gång det står att någon ska bli mer aggressiv, har jag nog skrivit att slaget ska bli svårare (tänkte i stil med; svårt slag = svårt att stå emot = lätt att bli arg); det ska vara tvärt om, alltså? Okej, då har jag lite ändringar att göra...
:gremblush:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
skummade igenom kapitlet lykantroper fort eftersom det är det jag är mest intresserad av. tyckte om det jag såg men en sak blev jag osäker på. Ifall man blir biten av en lykantrop kommer man bara att vara människa i fyra månader innan man förvandlas helt.

betyder det att man blir varulv får alltid och inte bara på fullmånen eller att man får leva med att bli en varulv på fullmånen och är människa annars som jag har för mig det betyder.
Min tanke är att när man väl nått det sista stadiumet, så förvandlas lykantropen till en stor och blodtörstig varg, som mest av allt påminner om en stor ulv - permanent! Vill du inte ha det så, så ändrar du naturligtvis det.

Funderar dessutom på att lägga till en liten "notis" i sidan, som alternativ regel, där det föreslås att alla som blir lykantroper inte går igenom alla stadium, eller inte går igenom dem i den beskrivna takten. De flesta gör det, men inte alla. En del individer tycks istället fastna i vissa stadium, medan andra "tar betydligt längre tid på sig", det vill säga det kanske tar 4 år istället för 4 månader (eller något liknande) innan de når förbannelsens slutstadium.

Poängen? Gör som du vill, så det passar in i din kampanj.
:gremwink:
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: beröm och kritik

Nja, fast alla Daaktroende hatar ju inte magiker; det handlar väl mest om Jargiens Daaktroende? Är det inte exempelvis Daakkyrkan i Consaber (rätt stavning?) som inte har något, eller åtmistone inte allt för mycket, emot magiker? Men för jargiska Daaktroende vore det naturligtvis underligt om dom hade en magiker i gruppen, det håller jag med om!
Ah, du har givetvis rätt om Consaber där. Jag utgick ifrån att det var jargier det gällde eftersom alla tempelriddarordnar och monsterjägare brukar härstamma därifrån :gremtongue:

Hmm... Då har jag skrivit konsekvent fel, när det gäller reglerna för Aggression. Varje gång det står att någon ska bli mer aggressiv, har jag nog skrivit att slaget ska bli svårare (tänkte i stil med; svårt slag = svårt att stå emot = lätt att bli arg); det ska vara tvärt om, alltså? Okej, då har jag lite ändringar att göra...
Med tanke på att en aggresiv person har högt värde borde du ha gjort konsekvent fel där ja. Tur att de bara handlar om att byta ut plustecken mot minus :gremsmile:

/Ceram, och nu ut i fina vädret.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Fixat!

Ah, du har givetvis rätt om Consaber där. Jag utgick ifrån att det var jargier det gällde eftersom alla tempelriddarordnar och monsterjägare brukar härstamma därifrån.
Fair enough, i det fallet vore det givetvis väldigt orimligt med magiker i gruppen. Helt rätt! :gremsmile:

Med tanke på att en aggresiv person har högt värde borde du ha gjort konsekvent fel där ja. Tur att de bara handlar om att byta ut plustecken mot minus
Sådarja, nu ska det förhoppningsvis vara fixat. Om någon ser något ställe där det fortfarande är fel, så hojta högt, så ska jag fixa det. :gremsmile:
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Fixat!

I sektionen om de olika hamnarna så står det att en varulv har två mivåer svårare på döds och chockslag i besthamn. Det ska väl ändå vara lättare?
Annars så kan de ju dö utan att vara skadade!

/Marcus
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Fixat!

I sektionen om de olika hamnarna så står det att en varulv har två mivåer svårare på döds och chockslag. Det ska väl ändå vara lättare?

Annars så kan de ju död utan att vara skadade!
Danke, det är nu åtgärdat.
:gremsmile:
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Sidan är nu uppdaterad, med massa nytt! :)

"Det är exempelvis vanligare att varulvar observeras vid fullmåne, och mycket ovanligt, för att inte säga extremt vanligt (läs; det har aldrig skett), vid månförmörkelser

Taget från kapitlet forskning. Det tycks vara lite blandning på vanligt och ovanligt där.

"då"
Den där fyrkanten innan å,ä,ö dyker upp ibland. Speciellt under kategorin andra hamnskiftare.

Ännu bättre jobbat! *applåder*

Nu blev jag sugen på en kampanj med föräldralösa barn som växer upp ihop. En av dom får en liten överraskning när han kommer i puberteten...

/Ceram, vartvättbjörn
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Endast beröm...

Hinner tyvärr inte läsa så mycket på sidan nu pga att jag ska resa bort om en liten stund, men det lilla jag har sett är superb asså! Hur länge har du hållt på? Själv funderar jag på att skriva en modul om RIKTIGA vampyrer och inte några tråkiga Lamior...

//Kanturi, signing off...
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Danke danke...

Hinner tyvärr inte läsa så mycket på sidan nu pga att jag ska resa bort om en liten stund, men det lilla jag har sett är superb asså!
Tackar tackar, kul att du gillar det.
:gremsmile:

Hur länge har du hållt på?
Tja, varulvs-"modulen" väl varit ett av mina rollspelsprojekt - tillsammans med några andra projekt till Eon och så förstås <font size="3">ande- och drömmodulen!!!</font size> ( :gremgrin: ) - nu i något år eller så. Men det låg nere ett långt tag, innan jag återupptog det. Va upptagen med en massa såna där "riktiga grejer", typ plugg och sånt...
:gremwink:

Själv funderar jag på att skriva en modul om RIKTIGA vampyrer och inte några tråkiga Lamior...
Varför inte, det kan säkert bli jättebra!
:gremsmile:
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Måste bara säga.....

Att Lamior är de tuffaste vampyrer jag någonsin har stött på, de är ju inga tråkiga springa runt och bita massor av folk i halsen vampyrer.
De är de där mystiska som verkar i maktens mörka korridorer.

Detta var lite ur ämnet men jag kunde inte låta bli.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Eh... [OT]

"De är de där mystiska som verkar i maktens mörka korridorer."

...och det brukar inte vampyrer göra alltså, menar du?

- Danne, vars Mundana innehåller MYCKET mäktigare och mer intrigerande vampyrer än de larviga officiella lamiorna.
 
Top