Nekromanti Varulv 666 - Runda 1

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Runda 1

...börjar idag klockan 12:00 och slutar på torsdag klockan 21.00


Natten är lång den här tiden på året och tacksamt snusar ni i stillhet. Med skörden inhämtad för året, byn matad och nöjd, tystnaden en välkommen familjemedlem kommer ulvspelet som en skoningslös överraskning. Plötsligt bryts stillheten av en öronbedövande smäll som får fönsterluckor att splittras. Yrvakna bonnlurkar tumlar ut till att glo korkat på varann och klia sig i nackskinnet. Ett rökmoln bolmar uppe på gårdakullen vid sädesbondens lada. All skörd som ännu inte bakats och slukats av raska munnar finns där i jättebyladan. De som har, griper sina paltor och löper upp längs bygatan. Kring ladan står en tjock dimma, röken som fuktigt och tungt klistrat sig i luften i ögonhöjd. På plats finns några som skyndat i förväg och ni kan se hur någon redan begett sig in i den tjocka dimman. Medan ni irrar in för att rädda vad som räddas kan stannar övriga byn kvar för att beskåda spektaklet på säkert avstånd. Det framgår snabbt att det inte brinner i ladan, röken står mystiskt nog utan sådan odör. Med nackhåren resta irrar ni in i den stora ladugårdens mitt där ni kan börja skönja siluetterna av varandra. Trots den gråmjölkiga tjockan kring er verkar ingenting skadat eller förstört och ursprunget till smällen är ett mysterium. Så noterar någon plötsligt den döde gubben på marken och med bestörtning kan ni konstatera att ladans nattvakt har blivit mördad. Men vem kan ha gjort detta och var kom egentligen dimman från?

Det här är ett traditionellt ulvspel som försöker vara lite mångbottnat men ni vet vad som gäller även om allt inte specificerats i introtexten. Lycka till! Må bästa grupp vinna! :gremlaugh:


Regler (skamlös copy-paste från Mukwas spel)


• Det är förbjudet att kommunicera med varandra eller andra om varulvsspelet utanför dessa trådar.
• Det är förbjudet att citera PM från mig. Berätta med egna ord om ni vill hänvisa till era PM.
• Det är förbjudet att editera inlägg.
• Om något med era roller är oklart kan ni pm’a mig. Likaså om något annat är oklart kring reglerna.
• Du måste göra minst ett inlägg varje runda, annars diskvalificeras du (spelare som stängs av från forumet diskvalificeras omgående)
• Oavsett om det kommer ett STOPP-inlägg efter avslutad dagrunda eller inte får ni inte posta något efter sluttiden (om ni går över tiden med nån minut är det inte hela världen, men försök följa det här).
• Om ni åker ut får ni posta ett avskedsinlägg, men det får inte påverka spelet på något sätt.
• Varje runda består av en dagfas och en nattfas.
• Dagfasen:
Ny tråd – I början av dagfasen postar jag en ny tråd med spelets namn och runda som rubrik. I startinlägget kommer en summering av vilka som är kvar i spel och vilka som åkt ut, samt vilken fraktion de som åkt ut tillhörde.
Röstning - I dagfasen får ni rösta på den som ni vill ska åka ut. Ni får rösta hur många gånger som helst, men det är bara din sista röst som räknas när jag sammanställer dem. En röst skrivs i fetstilt, så här: ”Röst: Mukwa”. Ni kan även lägga ned er röst genom att skriva ”Röst: Ingen”.
Meddela förmåga – Om ni vill använda en förmåga skickar ni ett PM till mig och förklarar att ni vill använda den. Ni får ändra er hur många gånger som helst, det är det sista PM:et innan Tidsstoppet som räknas. Förmågor inkomna efter tidsstoppet kommer ej gälla.
Tidsstopp – Det sista som händer i dagfasen är att jag postar ett STOPP-inlägg. Ingen får posta någonting efter det i tråden. Vänta istället på att en ny tråd postas.
• Nattfasen:
Utröstning – Den som fått flest röster på sig i dagfasen får lämna spelet.
Förmågor används – De förmågor som meddelats i dagfasen används i nattfasen. I vilken ordning de används är hemligt.

Deltagare:
Xyas
Vicotnik
!Paxen
Vimes
Konrad Konvalj
Spider Jerusalem
Unfair
Tyr
Ond bråd död
Antemannen
Pilzeman
Basenanji
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Så Spelet är nu i gång. :gremsmile:

För det första skulle jag vilja be Recca uppdatera sitt start inlägg med vilka deltagarna är.
Tills dess här är deltagarna:
xyas, Vicotnik, Vimes, Konrad Konvalj, Spider Jerusalem, unfair, Tyr, Cassius, Ond bråd död, Antemannen, Pilzeman, Basenanji
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Vicotnik said:
Så Spelet är nu i gång. :gremsmile:

För det första skulle jag vilja be Recca uppdatera sitt start inlägg med vilka deltagarna är.
Tills dess här är deltagarna:
xyas, Vicotnik, Vimes, Konrad Konvalj, Spider Jerusalem, unfair, Tyr, Cassius, Ond bråd död, Antemannen, Pilzeman, Basenanji
Röst: Vicotnik för att han kritiserar Spelledarens OP.(Men mest för att komma igång)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Spider Jerusalem said:
Vicotnik said:
Så Spelet är nu i gång. :gremsmile:

För det första skulle jag vilja be Recca uppdatera sitt start inlägg med vilka deltagarna är.
Tills dess här är deltagarna:
xyas, Vicotnik, Vimes, Konrad Konvalj, Spider Jerusalem, unfair, Tyr, Cassius, Ond bråd död, Antemannen, Pilzeman, Basenanji
Röst: Vicotnik för att han kritiserar Spelledarens OP.(Men mest för att komma igång)
Om du ska ha din röst på mig så gör det ordentligt, just nu är den inte fetstilad.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Vicotnik said:
Spider Jerusalem said:
Vicotnik said:
Så Spelet är nu i gång. :gremsmile:

För det första skulle jag vilja be Recca uppdatera sitt start inlägg med vilka deltagarna är.
Tills dess här är deltagarna:
xyas, Vicotnik, Vimes, Konrad Konvalj, Spider Jerusalem, unfair, Tyr, Cassius, Ond bråd död, Antemannen, Pilzeman, Basenanji
Röst: Vicotnik för att han kritiserar Spelledarens OP.(Men mest för att komma igång)
Om du ska ha din röst på mig så gör det ordentligt, just nu är den inte fetstilad.
Fan så går det när man är för ivrig.
Röst: Vicotnik
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Åh, det här var länge sedan! Det ska bli roligt att spela varulvsspel *ähum* jag menar vad är det som försiggår, någon har mördat nattvakten!



Jag vet inte vad jag ska säga mer. Vi är typ tre som har ostat (även om jag säkert blir ninjad av fem till medans jag skriver det här.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Hade det varit någon annan du röstat på så hade jag hängt på för att sätta press på personen ifråga, men att rösta på mig själv har jag ingen lust med och Pilzeman är inloggad men har inte hunnit skriva ännu så min röst lägger jag på honom.

Röst: Pilzeman
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Okej, då var vi igång. Det var ett tag sedan jag spelade varulvsspel, men jag inser att jag måste läsa noga av all text som kommer framför mig.

Jag inser också att nu när vi är "bara" tolv deltagare måste alla vara aktiva.

Min röst går därför snabbt till Xyas. Den kan ändras tills dess jag har läst både mer och mer noggrant.

Röst: Xyas
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag uppfattade..

Recca said:
Runda 1

...börjar idag klockan 12:00 och slutar på torsdag klockan 21.00
..som att rundan började klockan 12:00. Den är 11:48 enigt min klocka.


Anyhoo, första rösten lägger jag på Vicotnik, då Vic redan har en röst.

Jag vill veta av Vic vad han anser är bästa sättet att föra sig i första rundan, dvs vad vi ska leta efter, vilka som ska pressas (pga tid visad förmåga i spel) och liknande

Min röst: Vicotnik
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Okej. Recca har tidigare hintat om att spelet skulle vara lite udda från de vanliga, och det ser det ut som det är också. Lite rollspeligt, eh?

Nu måste jag ut och springa med hunden, men tills vidare:

Röst: vicotnik - det finns ju inte något fel eller rätt val med första rösten egentligen, men rutinerade ulv-farfar Vicotnik är kanske ett bättre val som första drev än någon annan.

Och just ja: fuck yeah! Vi är igång! Må hin håles lakejer brinna!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
I och med att vi är 12 deltagare så bör det rimligtvis finnas 3 svavelosande demoner från helvetet bland oss.

Samt om vi utgår ifrån Recca's:
Recca said:
Det här är ett traditionellt ulvspel som försöker vara lite mångbottnat
Så skulle jag även gissa på att vi har en siare och en väktare med i spelet. Sen skulle jag även misstänka att vi har någon annan form av special roll med i spelet i och med att Recca säger att det försöker vara mångbottnat.
Om jag inte missminner mig så var spelet ursprngligen gjort för 13 deltagare men i och med att vi bara blev 12 så skulle jag tro att Recca möjligtvis har med en DTF i spel (om inte den tagits bort i och med att vi bara blev 12).

Hur som helst så är det mina tankar kring spelets utformning i nuläget.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Vicotnik said:
I och med att vi är 12 deltagare så bör det rimligtvis finnas 3 svavelosande demoner från helvetet bland oss.

Samt om vi utgår ifrån Recca's:
Recca said:
Det här är ett traditionellt ulvspel som försöker vara lite mångbottnat
Så skulle jag även gissa på att vi har en siare och en väktare med i spelet. Sen skulle jag även misstänka att vi har någon annan form av special roll med i spelet i och med att Recca säger att det försöker vara mångbottnat.
Om jag inte missminner mig så var spelet ursprngligen gjort för 13 deltagare men i och med att vi bara blev 12 så skulle jag tro att Recca möjligtvis har med en DTF i spel (om inte den tagits bort i och med att vi bara blev 12).

Hur som helst så är det mina tankar kring spelets utformning i nuläget.
Låter som en rätt vettig analys och stämmer överens med min egen åsikt.
Sen bör vi för en gångs skull tänka över outning innan vi börjar med den så det inte blir det vanliga kaoset det brukar bli, samt att folk outar allt bara för att.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Vicotnik said:
Hade det varit någon annan du röstat på så hade jag hängt på för att sätta press på personen ifråga, men att rösta på mig själv har jag ingen lust med och Pilzeman är inloggad men har inte hunnit skriva ännu så min röst lägger jag på honom.
Hej där, jag är i tråden. Jag kanske ninjade dig.
Men jag svarar väl med samma mynt:
Röst: Vicotnik

Jag vill också stödja Spider i att ta det lite lugnt och vara lite vettiga. Det finns folk som kan spela som Björn den gode och bara kasta ur sig saker hur som helst och få ut något av det, men inte många. Om man inte vet vad man gör och är väldigt säker på sig själv: var ärlig, gör inget förhastat.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vicotnik said:
I och med att vi är 12 deltagare så bör det rimligtvis finnas 3 svavelosande demoner från helvetet bland oss.

Samt om vi utgår ifrån Recca's:
Recca said:
Det här är ett traditionellt ulvspel som försöker vara lite mångbottnat
Så skulle jag även gissa på att vi har en siare och en väktare med i spelet. Sen skulle jag även misstänka att vi har någon annan form av special roll med i spelet i och med att Recca säger att det försöker vara mångbottnat.
Om jag inte missminner mig så var spelet ursprngligen gjort för 13 deltagare men i och med att vi bara blev 12 så skulle jag tro att Recca möjligtvis har med en DTF i spel (om inte den tagits bort i och med att vi bara blev 12).

Hur som helst så är det mina tankar kring spelets utformning i nuläget.
I anmälningstråden så står följande: "Välkomna till Varulv 666. Spelet utspelar sig någon gång i en obestämd förgången tid. Temat anspelar på kristen mytologi och historia."

Nu tror jag inte att Recca kommer ha baserat spelet på en biblisk text, och jag tror inte att det är så "fluff-tyngt", men vad ska vi förvänta oss? Detta vill jag att vi ska komma fram till under runda 1.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
!Paxen said:
I anmälningstråden så står följande: "Välkomna till Varulv 666. Spelet utspelar sig någon gång i en obestämd förgången tid. Temat anspelar på kristen mytologi och historia."

Nu tror jag inte att Recca kommer ha baserat spelet på en biblisk text, och jag tror inte att det är så "fluff-tyngt", men vad ska vi förvänta oss? Detta vill jag att vi ska komma fram till under runda 1.
Och med "komma fram till" menar jag förstås "ha en bra förståelse av hur vi kan använda ev fluff till att fånga ulvar"
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
!Paxen said:
!Paxen said:
I anmälningstråden så står följande: "Välkomna till Varulv 666. Spelet utspelar sig någon gång i en obestämd förgången tid. Temat anspelar på kristen mytologi och historia."

Nu tror jag inte att Recca kommer ha baserat spelet på en biblisk text, och jag tror inte att det är så "fluff-tyngt", men vad ska vi förvänta oss? Detta vill jag att vi ska komma fram till under runda 1.
Och med "komma fram till" menar jag förstås "ha en bra förståelse av hur vi kan använda ev fluff till att fånga ulvar"
För att svar med min inläggs-generator.
!Paxen svamlar som vanlig, håll ett öga på han/henne!
Och för att extrapolera, Det är alltid tanken att vi ska förstå hur SL har tänkt att vi skall kunna använda det vi får för att kunna deducera vilka som är ulvar.

Ett vettigare mål vore att se till att byn jobbar tillsammans och inte hamnar i kaos.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
God dag. Då är jag med också då. För att få igång saker så lägger jag väll min röst på spider p.g.a. denna så kallade "inläggs-generator".

Röst: Spider Jerusalem
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
unfair said:
God dag. Då är jag med också då. För att få igång saker så lägger jag väll min röst på spider p.g.a. denna så kallade "inläggs-generator".

Röst: Spider Jerusalem
Vill du veta en hemlighet? Det finns ingen Inläggs-generator.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Pilzeman said:
Hej där, jag är i tråden. Jag kanske ninjade dig.
Men jag svarar väl med samma mynt:
Röst: Vicotnik
Ja du ninjade mig, men jag förstår inte rikigt din röst motivering och jag skulle vilja veta vad du vill få reda på genom din röst på mig.
 
Top