Nekromanti Vart någonstans spelar ni?

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tanken slog mig nyss tack vare Neros inlägg, och jag kände att jag inte ville kapa tråden.

Vart någonstans i Mundana spelar ni just nu?
Vart brukar ni spela i Mundana?
Har ni några speciella platser ni brukar återkomma till?
Spelar ni länge på en plats eller reser ni runt?
Hur länge spelar ni på platserna?
Är det städer/byar/vildmark som gäller?


/Poseur börjar undra om folks spelvanor inom spelvärlden
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Senaste kampanjen utspelade sig i Camards hamnkvarter, där mina spelare drev en taverna / bordell.

Allt från magikergillen till lönmördare, korrupta stadsvakter och gängslagsmål hopade sig som som problem över spelarna.

Asharien är en ofta besökt plats, eller snarare Asharina halvön då den också innehåller Sunariskogen. Främst tar sig nog mina äventyr plats i byar och städer, har lite svårare för intriger och liknande ifall det tar sig plats ute i ödemarken.

EDIT: Min första Eonkampanj påbörjades vid gränsen mellan Drunok och Jargien, sedan tog spelarna en vända in i Jargien och tillbaka, tvärs över Drunok och ned mot Asharien. Spelarna fortsatte hela vägen ned till Soldarn av olika skäl där de sedan lyckades få sig själva dödade. Det var nog den längsta resan som mina spelare gjort i Eon faktiskt. Får mig att undra om jag inte tvingar mina spelare att resa för lite. Har nog lite av en förkärlek för att hålla sig till ett geografiskt område och lära känna det etc.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Vart någonstans i Mundana spelar ni just nu?
Takalorr. Vi spelar De Fördömdas Sista Hopp.
Vart brukar ni spela i Mundana?
Asharien/Soldarn. Ofta brukar äventyren dock ta oss bort därifrån, men dessa länderna är liksom hem.
Har ni några speciella platser ni brukar återkomma till?
Tja, där man väl börjat känna sig hemma i en by eller stad brukar den återkomma och bli en permanent bas. Som exempel körde Swedman här på forumet ett äventyr i Hadarlon som resulterade i att hela föreningen cirkulerade kring staden många månader där efter.
Spelar ni länge på en plats eller reser ni runt?
Ofta reser vi runt, fast med någon plats som bas. Resorna tenderar att ta sig till väldigt skiljda områden.
Hur länge spelar ni på platserna?
Ett par månader IRL, något år in-game. Kan variera beroende på hur hemma folk känner sig och hur snabbt man tröttnar på platsen.
Är det städer/byar/vildmark som gäller?
Byar. Städer blir ofta för stora och de flesta vertkar vilja ta sig bort från dem. Vildmarken associeras i många fall med fara varför man då hellre håller sig till civilisationen. Mindre städer och byar verkar därför vara att föredra, dock så tar äventyren oss ofta ut i vildmarken och in i städernas myller ändå, även om byarna är det mest hemtrevliga.
 

Scullicon

Veteran
Joined
27 Mar 2011
Messages
44
Location
Göteborg
Vart någonstans i Mundana spelar ni just nu?
Om jag inte minns fel så befann vi oss i ett piratnäste vid nån djungeltäckt kuststräcka.
minns inte exakt var dock.

Vart brukar ni spela i Mundana?
Från Alarinn i öst till Sunariskogen i väst utspelar sig nästan alla våra spel, finns få undantag då vi besökt Jargien, men vi har för vana att spela karaktärer som kanske inte skulle vara välkomna där.

Har ni några speciella platser ni brukar återkomma till?
Calnia, Elara, Camard och Nimto brukar dyka upp förr eller senare.

Spelar ni länge på en plats eller reser ni runt?
Beror på upplägget, Spelar vi äventyrare av någon form så händer det att man tar sig hela vägen till Lalasta tex. Men oftast tar vi oss inte så långt, vi blir sällan särskilt långlivade, inte för att vi dör ofta utan för att vi har en dålig vana att tröttna på våra egna karaktärer.

Hur länge spelar ni på platserna?
Max 3 sittningar, Annars.Se föregående fråga.

Är det städer/byar/vildmark som gäller?
Städer>Vildmark>Stad igen>mer vildmark.
Byar vandrar vi oftast bara förbi.
 

Lao

Veteran
Joined
4 Aug 2008
Messages
24
Vart någonstans i Mundana spelar ni just nu?

Just nu befinner vi oss i Daval, men kommer inom kort att bege oss därifrån ner till kusten i kejsardömet. För att därifrån åka båt till Soldarn. Sen kommer det bli avstickare in i Västmark och, beroende på hur RP sköter sina affärer, eventuellt till Takalorr.


Vart brukar ni spela i Mundana?

Vi har inte spelat Eon på väldigt länge, senast var i Consaber (för många år sedan, en annan grupp karaktärer)


Har ni några speciella platser ni brukar återkomma till?

Ska se till att mina spelare skall få återvända flertalet gånger till Asharien och gränsen till Sunariskogen. Även Västmark skall de få befinna sig i en hel del. :gremsmile:


Spelar ni länge på en plats eller reser ni runt?

Nuvarande kampanj som påbörjats har en hel del resor involverade i sig, hur länge de befinner sig på varje plats beror helt och hållet på problemlösningarna. Kan bli månader, går att klara på ett par veckor (om allt går RP's väg)


Hur länge spelar ni på platserna?

Se ovan.


Är det städer/byar/vildmark som gäller?

Det är en salig blandning. Karaktärerna som mina spelare har skapat är både passande för städer och vildmark/byar, men det lutar mer åt det sistnämnda. Vissa av dem passar inte alls i städer och det är då lite kul att tvinga dem in i obekväma situationer för att se hur det tacklar problemen de ställs inför.



/Magnus the Magus
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Där det finns kampanjmaterial.

Inge kul att åka till Muhad och spela en kampanj där man får hitta på allt själv (för att sedan troligtvis få det kraftigt reviderat av mycket bättre officiellt material).

Hittills har det mest varit Asharien och Takalor, länder om vilka det finns en massa material och en massa bra äventyr. En grupp är på väg till västamrk för att ta sig an diamantäpplet.

En grupp har härjat runt en del i Consaber till vilken det finns en modul (och som är ganska lätt att expandera på då det är så europeiskt medeltid) och ett par (tyvärr mindre bra) äventyr.

En tredje grupp spelar en hovkampanj i Drunok (där vi tar stor hjälp av Ymirs inofficiella material).

Caserion och Thalamur har det gjorts strandhugg på.

Jargien och Muhad sätter ingen sin fot på förrän modulerna dykt upp.

De mest besökta städerna är Nimto och Chadarians hopp.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Just nu spelleder jag en kampanj i Rahls-Unbahr i Asharien, kan bli att spelarna traskar vidare till Thalmur eller Melorion sen beroende på hur de väljer att avsluta äventyret.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Av de två större kampanjer jag har spelat i Eon höll sig den ena (Ormguden) i Asharien och Soldarn, medan den andra rörde sig över en större geografisk yta -- från Sunari och Kraggbergen till Gordrion och rent utav en kortare sejour på Kryddöarna, med någon form av bas i Xanto.
 

Rovdjuret

Veteran
Joined
16 Apr 2012
Messages
1
Location
Norrköping
Vart någonstans i Mundana spelar ni just nu?
Har precis kickat igång med en grupp efter 2års uppehåll. Just nu är gruppen i Soldarn.

Vart brukar ni spela i Mundana?
Min grupp har alltid spelat i Soldarn/Asharien men några små avstickare till Drunok och Takalorr har skett.

Har ni några speciella platser ni brukar återkomma till?
Hadarlon/Västerbrygga och Jarla brukara vara platser som återkommer i kampanjer/äventyr.

Spelar ni länge på en plats eller reser ni runt?
Oftast blir det lite längre i en stad eller område.

Hur länge spelar ni på platserna?
Allt från 1 vecka och framåt.

Är det städer/byar/vildmark som gäller?
Mest byar och vildmarker.


Inga långa svar precis,haha. Men det kommer mera av mig framöver här på forumet igen.Har varit inaktiv under en långtid. Men nu har man kickat igång igen som sagt.
Så önska mig lycka till... är ringrostig som fan! :gremtongue:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tackar alla som svarat, och andra får gärna fortsätta bidra. Väldigt kul att se lite vart och hur folk spelar.






/Poseur med Kaffe
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Vi spelar just nu i Pereine / Thalamur. Där frihetskriget nyligen har lagt sig och de Thalaskiska magikraterna försöker smida nya planer på att återta landet.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Senaste gångerna har vi spelat i Thalamur. Vi har relativt korta kampanjer, och byter ofta ställe. Men senaste gångerna har det vart Thalamur. Innan det så var det ganska mycket Asharien/Soldarn. Och lite Consaber. Soldarn och Consaber spelade vi för att få en feodal-känsla, Asharien för städer-i-vildmarken och Thalamur för awsom magikerland.

Ganska sällan vildmark, mest en förläning/ett par byar och en mindre stad.
 

AgnusDaak

Veteran
Joined
11 Aug 2012
Messages
32
Location
Lund Sverige
Jag spelleder en kampanj i som har fötterna huvudsakligen i low fantasy där karaktärerna är ett par riddare, ett par ädlingar och en framgångsrik läkare. Kampanjen utspelar sig i huvudsak i Jargiska Kejsardömet, och då huvudsakligen i Daval, Moros och den heliga staden Tibara, men en vid första anblick obetydlig liten stad på gränsen mot Kamor, strax söder om Krolimbergen, vid namn Waldros (ej officiell stad) har råkat återkomma många gånger under kampanjens gång - kanske främst för det var där kampanjen började. I det stora hela är den just inget annat än obetydlig, men den ger mycket stämning.
Just nu befinner spelarna sig på vär hem från ett diplomatiskt uppdrag i Melorion. Men kampanjen domineras av Jargiska Kejsardömet på alla plan så resorna utanför kejsardömets gränser har verkligen hållits till ett minimum och fungerar mer som ett tillfälle att stärka uppfattningen om Jargien, snarare än att ge dom inblick i andra länder. Referenspunkter helt enkelt.
Av olika anledningar, till en början helt banala, råkar spelarna komma tillbaka till den lilla staden Waldros, som nämnts tidigare, och detta ger spelarna lite andrum och möjlighet att få perspektiv till politiken på central nivå. Främst för att dom är så isolerade, vid rikets utkant, men också i kombination med att dom där är helt upptagna med egna problem som i kontrast med rikets större problem tycks som banala och trångsynta, nästan i överkant.
Då alla i gruppen kommer från olika håll i Kejsardömet och i huvudsak har adlig bakgrund eller/och åtaganden i riddarordnar, både mundana och sakrala sådana, rör de sig naturligt mellan sina gods, ordenshus, huvudstaden och den heliga staden.
Kampanjen präglas av att skildra skillnaden mellan adel och andra samt de som aktivt dyrkar Daak kontra de som i ljuset av inkvisitionen mer passivt, av nöden tvunget, dyrkar den samma och naturligtvis både skillnader och likheter inom och mellan dessa aspekter.
Kampanjen utspelar sig i huvudsak i samhällets toppskikt oavsett om det är landsbyggd eller stadsmiljö. Det centrala är adelns, kyrkans och ordnarnas borgar ocgh salar. Men om jag tvingas välja så blir det i huvudsak eller iallafall i nära anslutning till de inflytelserika städerna och godsen - där det är nära till gott vin, makt, fina tyger och kryddor från hela världen :gremsmile:
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Poseur said:
Vart någonstans i Mundana spelar ni just nu?
Just nu är vi på Lalasta/Luberos.

Poseur said:
Vart brukar ni spela i Mundana?
Vi utgår från Consaber, men kampanjen har tagit spelarna runt halva världen.
(Consaber, Thalamur, Tokon, Alarinn, Melorion, Soldarn, Ziu, Momolan, Muhad, Ebron, Colonan, m.fl.)

Poseur said:
Har ni några speciella platser ni brukar återkomma till?
Consaber, norra delen har spelarna ett gods. Calnia är också en vanlig plats att besöka.

Poseur said:
Spelar ni länge på en plats eller reser ni runt?
Se ovan, vi reser runt mycket (åtminstone i vissa delat av kampanjen). Delar av upplevelsen har varit nya kulturer och kulturkrockar.

Poseur said:
Hur länge spelar ni på platserna?
Det varierar från kapitel till kapitel, i resetider kan det vara så lite som 1-2 spelmöten per land. Ibland mer.

Poseur said:
Är det städer/byar/vildmark som gäller?
Städer är vanligt, byar och vildmark sker mer under resor.
 
Top