Nekromanti Den stora Eon-modul tråden

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Fjärran Riken - Något underskattad modul som kommer i skuggan av Geografica Mundana. Jag anser den håller hög kvalitet och man bör införskaffa den med Geografica Mundana. Styckena är stämningsfulla och intressanta, dessvärre har ett och annat stavfel förbigått korrekturläsarens ögon. Länder som Menon-Aun är häftiga och tillsammans med omkring-liggande nationer som blir förtryckta av det mäktiga kejsardömet inspirerar de till episka kampanjer i bästa final fantasy-stuk.

Jarla - Lite av en underdog även den i sammanhanget. Jarla är kanske inte den mest intressanta staden att äventyra i, tycker den är lite väl liten, men det finns många användbara uppslag. Bra beskrivning av generiska värdshus, hantverkare och rollpersoner gör att boken kan komma till användning för i princip allt. Äventyret är inte det mest välskrivna dock och illustrationerna är inte mycket att hänga i granen varför jag skulle vilja hävda att modulen hamnar under kategorin "bra moduler men inga måsten".

Katres gåtor - Trodde inte riktigt att uppföljaren kunde bli lika bra men gillar man Diamantäpplet så måste man helt enkelt spela detta med. Väl genomtänkt, snyggt och underhållande. Enda minuset är att texten är väl liten.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vad är det som är bra med Fjärran Riken? Du och ni andra får gärna skriva ett utförligare inlägg om vad som är bra med länderna i den boken, och boken i sig, för jag tycker i det närmaste att boken i stort sett är 48 (eller vad den nu är) fullständigt bortkastade sidor.

Eftersom många verkar gilla boken så vill jag gärna veta mer införligt vad det är för charm jag missat?



/Poseur
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Vi brukar kalla Fjärran riken för "Resebroschyren". Den innehåller inte mycket i faktaväg men kan ge spelledaren en bild av vad som finns bortom de "vanliga" länderna.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Fjärran Riken innehåller de enda icke-generiska länderna i mundana, bortsett från kanske Takalorr. De andra är väldigt lika varandra när det gäller hur samhället och vardagen ser ut, oavsett om riket är styrt av frijarlar, kungar, magiker eller kejsare.
Länderna som presenteras i Fjärran riken känns väldigt exotiska vilket jag tycker framkommer väl i t.ex. stycket om Menon-Aun där invånarna beskrivs. De skiljs åt markant från övriga länder som har mer generiska invånare med liknande karaktärsdrag. Nästan alla nationer känns nästan likvärdiga med de mest unika nationerna i centrala mundana.

Det som jag tycker bäst om är egentligen hur alla små öar försöker bygga upp fungerande samhällen på platser som egentligen är oförenliga med kontinuerlig drift med så många invånare. Dessutom har de ett verkligt hot i Menon-Aun, ett rike som till skillnad från Jargien har verklig makt att göra vad som faller dem in och inte behöver tänka på följderna.
Det inspirerar mig till episka kampanjer och det är ingen liten bedrift för någon som annars propagerat så hårt för grisodlar-rollspelande som jag gjort i en gigantisk tråd om powergaming (vet ej vad den handlade om från början).
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Du nämner Asharien och Soldarn och kan det vara så att den modulen bidrog till att göra Asharien till det centrum för äventyr som det utgör för Eonspelare runtom i Sverige?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Förmodligen var det nog så en gång i tiden. Asharien&soldarn-boken var väl den första landsmodulen som släpptes till Eon? Så då är det väl ganska naturligt.





/Poseur skapar ny tråd med frågorna han fick upp
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Sen utspelar sig de första äventyret där (sorgernas brunn) och det andra i dess omedelbara närhet (soldarn).
 
Top