Vart finner du ditt roliga/får du dina kickar när det kommer till rollspel ?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,709
Location
Göteborg
till syvende och sist är det ändå det gemensamma historieberättandet som är det viktiga. Då gör det inget med platta karaktärer och ett träig, rälsad historia.
Hur kan historieberättandet vara gemensamt om historian är rälsad? Jag är inte med på vad ni menar med ”historieberättande” här, tror jag.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,900
Hur kan historieberättandet vara gemensamt om historian är rälsad? Jag är inte med på vad ni menar med ”historieberättande” här, tror jag.
Att vi alla hjälps åt att röra oss mot en slutpunkt. Historien kan vara rälsad utan att kännas påtvingad. :)
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
På svenska kunde man förr kalla sådan dialog "spirituell", men nu är det allt för många som under engelskt inflytande börjat använda det som en synonym till "andlig", så man gör sig inte riktigt förstådd. Synd, för vi har inte riktigt ett ord som ersätter det. Likaså tycks lånordet "esprit" inte vara så mycket i bruk.
Jag är också väldigt för den typen av dialog och det känns väldigt kul när man får till den. Rapp eller fyndig tror Jag är ord jag brukar använda
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu när rapp , fyndig , kvicktänkt dialog förts på tal var det inte star wars d6 som hade nån mekanik att man kunde få bonusar på färdighetsslag om man hade jargong och friendly banter inom spelgruppen ?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,709
Location
Göteborg
Nu när rapp , fyndig , kvicktänkt dialog förts på tal var det inte star wars d6 som hade nån mekanik att man kunde få bonusar på färdighetsslag om man hade jargong och friendly banter inom spelgruppen ?
Det låter som en typisk mekanik från den tiden. Jag är glad att ingen verkar använda sådana mekaniker längre! :gremgrin:
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
För mig sker det:

  • I interaktionen mellan den värld som spelledaren (eller alla tillsammans) målar upp och det drama som uppstår när spelarna reagerar på den och varandra.
  • När man ser hur regelmekaniken förstärker det viktiga i spelvärlden.
  • När något oväntat sker i berättelsen som vänder upp och ner på situationen/RP´s teorier.
  • När något sätter press på RP:s värderingar och i slutändan pressar dem att göra svåra val.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Mesta är väl redan sagt, gillar känslan av att gå från ett spelmöte när det känns som att en själv som spelare och person tagit sanity-loss.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Det är en rätt svår fråga att svara på, men ska jag dra till med nåt så är det kanske känslan av att det hela tiden finns nåt nytt att upptäcka i den här hobbyn, att man ständigt utmanas och lär sig nya saker. Som spelledare och som spelare, även om det handlar om något så enkelt som att lista ut hur man bäst optar en gubbe i det här nya systemet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,556
Som spelledare ligger det roliga för mig dels i skapandet av regler, spelvärld och äventyr, dels i att se hur rollfigurerna tar sig an de utmaningar som spelvärlden erbjuder och vart rollfigurernas val för dem. Som spelare ligger det roliga i att få uppleva spelvärlden ur rollfigurens perspektiv och tillsammans med de andra rollfigurerna försöka hantera de utmaningar vi ställs inför.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Skapa content, rita kartor och liknande roas jag ofantligt av. Som SL är det numera att presentera en levande och dynamisk värld där oväntade händelser får spelarna att agera och reagera på lika oväntade sätt vilket skapar en berättelse som är betydligt större än summan av de olika delarna.

Som spelare uppskattar jag att skapa en intressant och mångbottnad rollperson med mål och mening och se vilka oväntade prövningar hen kommer ställas inför och hur det kommer forma berättelsen och karaktärsutveckling.

Edit: Obviously roas jag även av att prata om olika aspekter av rollspel på forum :)
 

Liten

Veteran
Joined
6 Jul 2017
Messages
26
Jag går igång på inre konflikter och tungt drama. Att se spelare som gärna väljer trygghet hantera personliga trauman, misär och sedan eventuellt få vila i en trygg hamn. Att se spelare som förgås av livet få känna trygghet och få lyckas. Allt detta i en värld som liknar vår, men oftast ändå inte.

Utöver det älskar jag utforskande, logistik och materialhantering. 😄
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,082
- immersion i en annan värld
- in-game dialoger
- häftiga slps
- spänning
- strid
- anskaffandet av prylar och egendom
- att umgås
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag vill bli Kejsare!
Mitt största problem är att i de flesta spel jag spelar finns inga kejsare eller att äventyret inte riktigt handlar om det. (Så det är en hemlighet)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Just ja, på förekommen anledning:
Bröd. Om inte spelvärlden är tillräckligt välutvecklad för att man ska kunna spekulera i, eller rent utav informeras om, hur bröd tillverkas känns det inte som om det finns något riktigt att ta tag i. Allra helst ska det kännas som om någon annales-historiker suttit och funderat på hur allt hänger ihop.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,196
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Just ja, på förekommen anledning:
Bröd. Om inte spelvärlden är tillräckligt välutvecklad för att man ska kunna spekulera i, eller rent utav informeras om, hur bröd tillverkas känns det inte som om det finns något riktigt att ta tag i. Allra helst ska det kännas som om någon annales-historiker suttit och funderat på hur allt hänger ihop.
THIS.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Jag vill bli Kejsare!
Mitt största problem är att i de flesta spel jag spelar finns inga kejsare eller att äventyret inte riktigt handlar om det. (Så det är en hemlighet)
I Athos finns dussintals kejsare. De flesta självutnämnda. Det svåra är nämligen inte att kalla sig kejsare, det svåra är att få andra att göra det, samt resurserna att straffa dem som inte erkänner din kejserliga rätt.

Som din mångårige SL kan jag känna att det är där någonstans det brister. Minotauren Molok har liksom problem med att hitta ut från sin favorittaverna när han på fyllan beslutar sig för att det är dags att dra sig tillbaka till skutan ;)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,709
Location
Göteborg
En annan grej: När någon talar om min rollperson, eller ännu hellre, tolkar min rollpersons handlingar och berättar vad min hen egentligen är för en typ.
 
Top